تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799942640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين هشت نكته بهداشتي را به خاطر بسپاريد و به آن عمل كنيد تركيب بهداشت شخصي و زيست محيطي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اين هشت نكته بهداشتي را به خاطر بسپاريد و به آن عمل كنيد تركيب بهداشت شخصي و زيست محيطي
ترجمه؛ راضيه آذرمي

بسياري از ما، جدا از استفاده از آفت كش ها و اندك موارد ديگر، درباره ارتباط ميان موضوعات سلامتي و محيط زيست نگراني چنداني نداريم. ما براي سالم بودن كارهاي زيادي انجام مي دهيم. مثلاً براي داشتن دور كمر مناسب ورزش مي كنيم و مراقب ميزان كلسترول خون مان هستيم. براي داشتن محيط زيستي پاك مواد را بازيافت مي كنيم و شايد از ماشين هاي با مصرف سوخت مناسب استفاده مي كنيم.

اين روزها به دليل شدت گرفتن تغييرات آب و هوايي و ويراني هاي ناشي از آن، ناديده گرفتن طرفداري حفاظت از محيط زيست ديگر امكان پذير نيست. هر چه ما در حال حاضر انجام مي دهيم (و به خصوص ايجاد گازهاي گلخانه يي) از لحاظ تاثيري كه بر محيط زيست مي گذارند، قابل اندازه گيري است. راه حل هاي بي اساس و غيرعلمي اغلب مشكلات عميق تر و جدي تر را پيش پاافتاده نشان مي دهند. ما از عهده كارهاي آسان برمي آييم، زيرا سبب مي شوند احساس خوبي پيدا كنيم، نه اينكه آنها تاثيرات بسيار خوبي داشته باشند.

سياست هايي كه دولت ها برمي گزينند، اهميت بسيار بيشتري دارد. در هر حال گرچه پاسخ واقعي به اين مساله ناشي از عمل فردي نيست، اما عملكرد هاي فردي هم مي تواند پيامدهايي به دنبال داشته باشد. هشت نكته بهداشتي «سبز» كه در زير مي آوريم به قصد همين تركيب كردن بهداشت شخصي و زيست محيطي است.

1- پياده روي كنيد يا با دوچرخه به سركار برويد؛ حداقل 20 تا 30 دقيقه ورزش در اغلب روزهاي هفته لازم است، اما در حالت ايده آل يك ساعت فعاليت جسمي با شدت متوسط در هر روز توصيه مي شود. نمونه يك فعاليت با شدت متوسط دوچرخه سواري يا پياده روي با سرعت هفت كيلومتر در ساعت است، اما بسياري از ما با ماشين به محل كار خود مي رويم و روز به روز بر تعداد ماشين ها در شهرها افزوده مي شود و اضافه شدن هر ماشين گامي است به سوي گرم تر شدن سياره ما. بنابراين آيا هم براي سلامتي ما و هم براي سياره مان بهتر نيست كه رفت و آمد روزمره مان را پياده يا با دوچرخه انجام دهيم؟ تركيب كردن ورزش و رفت و آمد روزمره، فعاليت جسماني را به جزيي معمول از زندگي ما بدل مي كند. اگر هم فاصله محل سكونت و كار زياد است، مي توان تا رسيدن به ايستگاه وسايل نقليه عمومي پياده روي يا دوچرخه سواري كرد، يا بخشي از مسير را با ماشين طي كرد و بقيه آن را پياده روي يا دوچرخه سواري كرد.

2- زود به رختخواب برويد؛ بررسي هاي همه گيرشناسي رابطه ميان خواب كم و افزايش وزن يا چاقي را نشان مي دهد. علت اين پديده به تاثير هورمون ها بازمي گردد. كم خوابي باعث كاهش ميزان لپتين (هورموني كه به مغز پيام مي دهد تا احساس سيري به وجود آيد) و افزايش ميزان گرلين (هورموني كه ما را گرسنه مي كند) مي شود. در اين ميان تمام چراغ ها، تلويزيون ها، كامپيوترها، اجاق هاي مايكروويو كه كمك مي كند شب هنگام بيدار باشيم، از برق استفاده مي كنند و اين برق در نيروگاه هاي حرارتي ايجاد مي شود كه از سوخت هاي فسيلي مانند نفت و گاز استفاده مي كنند.

3- درجه دستگاه هاي تهويه مطبوع و گرمازا را كم كنيد؛ انسان ها مانند پستانداران و پرندگان با تنظيم مداوم سوخت وساز دماي بدن شان را كنترل مي كنند. وقتي هوا سرد است، سوخت وساز براي توليد گرماي بيشتر افزايش مي يابد و هنگامي كه هوا گرم است، عرق كردن و واكنش هاي ديگر سبب برطرف شدن انرژي هاي اضافي مي شود. برخي از كارشناسان بر اين عقيده اند كه استفاده از وسايل گرمازا و به ويژه دستگاه هاي تهويه مطبوع و وسايل ديگر به شيوع چاقي بيش از حد كمك مي كند. بنابراين با تنظيم ترموستات تان هم جلوي تنبل شدن سوخت وساز بدن تان را مي گيريد و هم مقدار كمتري از نوع ديگري از انرژي را مصرف مي كنيد.

4- ماهي بخوريد؛ اينكه ماهي غذايي سالم است، نياز به گفتن ندارد. ماهي به عنوان يك ماده غذايي منبع مهمي از اسيدهاي چرب با زنجيره بلند امگا-3 هم براي قلب و هم احتمالاً براي مغز شما مفيد است. اما اين سودمندي ها براي سلامت با تاوان هايي براي محيط زيست همراه است.

برخي از گونه هاي ماهي با مواد شيميايي مانند جيوه و PCB ها (Polychlorinated biphenyl) آلوده شده اند. دسته هاي انواع ديگر ماهي ها در اثر صيد بيش از حد به طور مخاطره آميزي كم شده اند.

5- از لامپ هاي كم مصرف استفاده كنيد؛ استفاده از لامپ هاي فلورسنت كم مصرف كاملاً به نفع شماست، زيرا كمتر از دوسوم نسبت به لامپ هاي معمولي انرژي مصرف مي كند و 10 برابر بيشتر عمر مي كند. هر يك از اين لامپ ها با مصرف انرژي كمتر در طول عمر خودش از وارد شدن نيم تن دي اكسيدكربن اضافي به هوا جلوگيري مي كند.

اما تمام لامپ هاي فلورسنت براي كاركردن نياز به جيوه دارند و در انواع كم مصرف فشرده هر لامپ حدود پنج ميلي گرم جيوه دارد. اگر اين لامپ ها به شكل معمول وارد زباله ها شود، ممكن است اين جيوه وارد هوا يا آب شود و سپس با ورود به زنجيره غذايي نهايتاً به ماهي كه داخل بشقاب شماست، برسد. بنابراين اين لامپ ها طوري دفع شوند كه محيط زيست را آلوده نكنند.

6- از ماجراي روغن نخل بياموزيد؛ در حالي كه موج تبليغات ضدچربي هاي ترانس بلند شده است، توليدكنندگان غذا به دنبال جانشين هايي براي آنها مي گردند. روغن نخل به عنوان يك گزينه احتمالي مطرح شده است. در امريكا گونه هايي از روغن هاي عاري از چربي هاي ترانس از مخلوط روغن نخل و روغن كانولا (كه مملو از اسيد چرب اولئيك است) توليد شده است.

در اروپا نيز روغن نخل به عنوان يك سوخت زيستي تجديدپذير كه محيط زيست را آلوده نمي كند، به عنوان جايگزيني براي سوخت هاي فسيلي مانند نفت و بنزين مورد استقبال قرار گرفته است. اما براي تامين نيازهاي فزاينده به روغن نخل، مناطق وسيعي از جنگل هاي استوايي در آسياي جنوب شرقي از بين مي رود و به جاي آنها درختان نخل كاشته مي شود. كشاورزان هم پهنه هاي زمين هاي تورب دار را كه با جذب دي اكسيدكربن به تعديل اثر گازهاي گلخانه يي كمك مي كنند، زهكشي مي كنند و مي سوزانند.

به اين ترتيب روغن نخل كه در ابتدا داستان پرياني «سبز» به نظر مي رسيد، كم كم به كابوسي محيط زيستي تبديل شده است. استفاده از روغن نخل ممكن است به خاطر نداشتن چربي هاي ترانس، از لحاظ بهداشت شخصي بهبودي به حساب آيد، اما در مقابل حدود نيمي از مولكول هاي چربي در روغن نخل اشباع شده است و ميزان كلسترول خون را مي افزايند.

بنابراين نكته اخلاقي اين قصه اين است كه در انتخاب جايگزين ها در حوزه بهداشت شخصي يا محيط زيستي نبايد عجولانه عمل كرد. اين جايگزين ها هم ممكن است جنبه هاي ناخوشايندي داشته باشند. بهترين كاري كه مي توانيم انجام دهيم اين است كه جانب احتياط را نگه داريم.

7- از ميوه ها و سبزي هاي محلي استفاده كنيد؛ خوردن سبزي و ميوه براي حفظ سلامتي ضروري است. اما «مايكل پولان» در كتاب «تنگناي همه چيزخواري» پرسش هاي زيادي درباره اينكه اين مواد چگونه به دست مصرف كننده مي رسند، مطرح مي كند. امروزه در عصر تجارت جهاني، ميوه ها و سبزي ها از كشورهاي مختلف براي مصرف در نقاط ديگر جهان حمل و نقل مي شود. حمل و نقل سريع كيوي از نيوزيلند يا انگور از شيلي به مقدار زيادي انرژي نياز دارد. اين كار تنها در صورتي امكان پذير است كه انرژي ارزان باشد و انرژي ارزان در اين عصر سوخت هاي فسيلي وارد شدن چندين تن گاز گلخانه يي و گرم شدن كره زمين را به دنبال دارد. بنابراين بايد به خاطر حفظ محيط زيست هم كه شده، از سبزي ها و ميوه هاي محلي استفاده كرد.

در مقابل برخي از اقتصاددانان در اين مورد ابراز ترديد مي كنند. ديدگاه آنها اين است كه گرچه تجارت جهاني هزينه هاي حمل و نقل بالايي به همراه دارد، اما توليد غذا را در جاهايي كه بيشترين كارآمدي را دارند، ساماندهي مي كند. به علاوه آيا عالي نيست كه حتي در زماني غير از فصل معمول ميوه تازه داشته باشيم؟

موضع ميانه شايد اين باشد كه براي مواد غذايي توليد شده در محل خودمان اولويت قائل شويم. همچنين «سبزتر» خواهيد بود اگر با دوچرخه يا پياده براي خريد به اين بازارهاي ميوه و تره بار محلي برويد.

8- حمايت از ايجاد فضاهاي سبز در بيمارستان ها و ساختمان هاي پزشكي؛ بسياري از بيمارستان ها به دنبال مجلل تر شدن، ايجاد اتاق هاي خصوصي بيشتر و كسب تكنولوژي هاي پيچيده تر هستند و كمتر به دنبال آن هستند كه ساختمان هايي «سبزتر» بسازند كه ممكن است به بهبود بيماران هم كمك كند. ساختن بيمارستان با نور طبيعي نه تنها باعث صرفه جويي در انرژي مي شود، بلكه روحيه بيماران را هم بهتر مي كند.

همچنين با استفاده از تهويه مناسب و موادي كه تركيبات آلي فرار از خود متصاعد نمي كنند، مي توان كيفيت هواي درون بيمارستان را بهتر كرد. البته ساختن چنين بيمارستان هايي كار يك نفر نيست، بلكه بايد مسوولان را در احداث چنين ساختمان هايي تشويق و حمايت كنيم.

HarvardHealthLetter, Apr.2007
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن