تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804588547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مقايسه اقتصادي بين جيتكس و الكامپخرج 8 ميليارد توماني ايراني‌ها در جيتكس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يك مقايسه اقتصادي بين جيتكس و الكامپخرج 8 ميليارد توماني ايراني‌ها در جيتكس
م.ر.بهنام رئوف10 روز به برگزاري نمايشگاه‌‌‌‌هاي الكامپ و تله‌كام زمان باقي مانده است. نمايشگاه‌‌‌‌هايي كه به ادعاي برگزار‌‌‌كنندگان آن گفته مي‌‌‌‌‌‌‌شود بزرگترين و تنها نمايشگاه تخصصي بين‌‌‌‌‌المللي صنعت‌ اي سي تي در ايران هستند.


يعني نمايشگاهي براي كشوري با يك‌‌‌ ميليون و 675 هزار و 135 كيلومتر مربع و بيش از 70‌‌‌ميليون نفر جمعيت.
قصد نداريم در اين گزارش در مورد الكامپ و نحوه برگزاري آن چيزي بنويسم، چرا كه معتقديم در اين باب حرف‌‌‌ها و گزارش‌‌‌ها و تحليل‌‌‌‌هاي بسياري تا به حال گفته و نوشته شده است. البته حرف‌‌‌ها و گزارش‌‌‌‌هايي براي مخاطبان و مستمعاني كه يك گوش در و گوشي ديگر دروازه داشته‌اند.
اين بار اما مي‌‌‌‌‌‌‌خواهيم يك مقايسه بسيار ابتدايي داشته باشيم. البته براي آنكه در اين مقايسه خيلي كم نياوريم سعي كرديم حداقل‌‌‌ها را در نظر بگيريم و نه حداكثرها را. گزارش امروز ما آماري است. در نتيجه به جهت درك بيشتر مطلب روي ارقام ارائه شده و مقايسه آن‌‌‌ها دقت كنيد.
نزديك به يك ماه پيش هفته فن‌آوري جيتكس 2008 همانند سال قبل در سه بخش راهكارهاي تجاري ( Gitex Business Solutions)، تجهيزات مخابراتي (Gulfcomms) و لوازم الكترونيكي (Consumer Electronics) در فضايي بالغ بر 64 هزار متر مربع و با حضور سه هزار و 300 شركت در مركز تجاري دوبي برگزار شد.
درحالي كه سال گذشته اين نمايشگاه بيش از 124 هزار بازديد كننده داشت امسال و پيش از برگزاري نمايشگاه پيش‌‌‌بيني مي‌‌‌‌‌‌‌شد كه ميزان بازديدكنندگان به بيش از 130 هزار نفر برسد، اما بر اساس آخرين آمارهايي كه در سايت اين نمايشگاه منتشر شده است و همانطوري كه هم حدس زده مي‌‌‌‌‌‌‌شد، نزديك به 129 هزار نفر از اين رخداد علمي، فناوري بازديد داشته‌اند.
به هر حال امسال در هفته فناوري جيتكس 33 كشور در قالب غرفه‌‌‌‌هاي كشوري حضور داشتند كه 6 كشور ايرلند، بحرين، روماني، صربستان، اسلوونيا و تايلند امسال اولين حضور خود را در جيتكس تجربه مي‌كردند. در كنار اين كشورها همچنين امسال 600 شركت ديگر نيز براي اولين بار در اين نمايشگاه حاضر شده بودند.
با توجه به گزارش‌‌‌‌هايي كه پيش از اين در مورد جيتكس منتشر كرده بوديم همين مقدمه براي آغاز ماراتن مقايسه‌‌‌اي ما كافي است.
دوبي يكي از اميرنشين‌هاي هفت‌گانه امارات متحده عربي است. دوبي بيشترين جمعيت را در ميان اين هفت امارت دارد و دومين امارت بزرگ آن، و با تنها 5 درصد از مجموع وسعت خاك امارات عربي متحده (114/4 كيلومتر مربع) بعد از بزرگترين امارت ابوظبي (340/67 كيلومتر مربع) با بيش از 85 درصد از كل مساحت امارات متحده عربي است. دوبي از ديگر امارت‌هاي امارات متحده عربي متمايز است از اين لحاظ كه درآمد نفت آن تنها 6درصد از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي‌‌‌‌‌‌‌دهد و اكثر درآمد دوبي از منطقه آزاد جبل علي يا (JAFZ)، فروش ملك به اتباع خارجي در مناطق آزاد، اعطاي اقامت، صدور مجدد كالا (Re-Export)، ترانزيت مسافر و كالا و همچنين قسمت بزرگي نيز از گردشگري و ديگر خدمات مالي و تجاري تشكيل مي‌‌‌‌‌‌‌شود. تاسيسات و پيشرفت‌‌‌‌هاي زياد در صنايع و فعاليت‌‌‌‌هاي مختلف در دوبي باعث شده تا توجهات جهاني را در تمام زمينه‌‌‌ها و پروژه‌ها، از جمله رويدادهاي ورزشي، نمايشگاه‌‌‌ها و كنفرانس‌‌‌ها را جلب كند.
درآمد جيتكس از ايراني‌‌‌ها
همانطور كه در گزارش‌‌‌‌هاي گذشته نيز به آن اشاره شد، ايراني‌‌‌ها در مجموع از ثابت‌ترين مشتري‌‌‌‌هاي جيتكس هستند. چه در بخش شركت در نمايشگاه و چه در بخش بازديد از آن. به همين منظور سعي داريم بدانيم كه امسال ايراني‌‌‌‌هاي بازديد كننده جيتكس چقدر پول روانه اين كشور كرده‌اند؟
آخرين آمار ارائه شده از سوي جيتكس بيانگر آن‌ است كه امسال نزديك به 130 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد داشته‌اند.
فرض كنيد كه حداقل 10 هزار نفر از اين 130 هزار نفر ايراني‌‌‌‌هايي باشند كه مستقيم از ايران به امارات و دوبي براي بازديد تنها سه روز از نمايشگاه رفته باشند.
براي رفتن به امارات ابتدا بايد ويزا گرفت. اگر همه اين 10 هزار نفر در موعد قانوني اقدام كرده باشند
(يعني كار به دقيقه 90 و پرداخت مبلغي بيشتر نكشيده باشد) هر كدام حداقل بايد 90 هزار تومان پرداخت كنند كه رقم نهايي آن مي‌‌‌‌‌‌‌شود 900 ميليون تومان.
اگر حداقل هزينه بليت هواپيما از ايران به دوبي را براي هر نفر 280 هزار تومان ( پروازهاي فوق العاده باكيفيت داخلي!) محاسبه كنيم، به اين نتيجه مي‌‌‌‌‌‌‌رسيم كه 2‌‌‌ميليارد و 800‌‌‌ميليون تومان هزينه بليت هواپيماي بازديدكنندگان ايراني شده است. اگر هر كدام از اين 10 هزار ايراني در كمترين حالت براي هر شب اقامت خود 400 درهم به هتل‌‌‌‌هاي دوبي پرداخت كرده باشند، در نتيجه هزينه پرداختي آن‌‌‌ها براي سه شب برابر است با 12‌‌‌ميليون درهم كه به پول رايج خودمان مي‌‌‌‌‌‌‌شود 3‌‌‌ميليارد و 240‌‌‌ميليون تومان.
اگر هر كدام از اين 10 هزار ايراني حداقل سه روز بازديد كننده جيتكس بوده باشند در نتيجه بايد يك بليت سه روزه خريداري مي‌‌‌‌‌‌‌كردند كه هزينه آن 100 درهم است. حال فرض مي‌‌‌‌‌‌‌كنيم كه از اين 10 هزار نفر، 2هزار نفر رايگان از نمايشگاه ديدن كرده باشند در نتيجه هزينه بليت 8 هزار نفر ديگر مي‌‌‌‌‌‌‌شود 2‌‌‌ميليون و 400 هزار درهم. يعني ايراني‌‌‌ها تنها براي اخذ بليت نمايشگاه جيتكس 648‌‌‌ميليون تومان پول خرج كرده‌اند. اين 10 هزار بازديد كننده ايراني براي رفت و آمد از هتل به محل نمايشگاه نيازمند استفاده از وسايل حمل و نقل هستند.
باز هم حداقل‌‌‌ها را درنظر مي‌‌‌‌‌‌‌گيريم. با فرض آنكه هر سه نفر از يك تاكسي استفاده كنند و در هر روز هم حداقل 80 درهم براي رفت و آمد خود هزينه كرده باشند در نتيجه به اين نتيجه خواهيم رسيد كه اين افراد تنها براي رفت و آمد خود به محل نمايشگاه 816 هزار درهم هزينه كرده‌اند كه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 220‌‌‌ميليون تومان. البته ما خيلي در هزينه حمل و نقل حداقل‌‌‌ها را در نظر گرفته‌ايم.
نمي‌‌‌‌‌‌‌شود كه در تمام اين سه روز نون و پنير خورد. به خصوص اگر ايراني هم باشيد. اگر فرض كنيم اين 10 هزار نفر هر روز حداقل صد درهم صرف خورد و خوراك يا به قول خودمان صرف شكم كرده باشند به اين نتيجه خواهيم رسيد كه در طول اين سه روز حداقل سه‌‌‌ميليون درهم كه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 810‌‌‌ميليون تومان براي شكم خود خرج كرده‌اند.
ساير هزينه‌‌‌‌هايي كه قطعا اين 10 هزار ايراني در آن آنجا خرج كرده‌اند به گزارش ما ربطي ندارد، اما اگر بخواهيم تا همين جا هزينه‌‌‌‌هايي را كه اين بازديد‌‌‌كنندگان براي بازديد از نمايشگاه خرج كرده‌اند را جمع بزنيم مي‌‌‌‌‌‌‌شود چيزي نزديك به 8‌‌‌ميليارد و 618‌‌‌ميليون تومان!.
درآمد‌‌‌‌هاي كلي نمايشگاه
حال كاري به اين همه ايراني و خرجي كه براي اين نمايشگاه كرده‌اند نداريم و مي‌‌‌‌‌‌‌خواهيم حداقل درآمد جيتكس را محاسبه كنيم.
گفته شده كه 129 هزار و 664 نفر از اين نمايشگاه بازديد كرده‌اند. براي آنكه عددمان گرد شود فرض مي‌‌‌‌‌‌‌كنيم كه 29 هزار و 664 نفر رايگان از اين نمايشگاه بازديد داشته‌اند.
100 هزار نفر بليت سه روزه كه هزينه آن 100 درهم است مي‌‌‌‌‌‌‌شود 10‌‌‌ميليون درهم يا دو‌‌‌ميليارد و 700‌‌‌ميليون تومان.
سه هزار و 300 شركت در نمايشگاه شركت كرده‌اند. گفته شده كه مساحت اين نمايشگاه 64 هزار متر مربع بوده است اگر فرض كنيم كه نصف اين مساحت، فضاي مفيد نمايشگاه باشد در نتيجه در جيتكس 32 هزار متر غرفه داشته‌ايم كه تنها هزينه زمين اين متراژ براي هر متر مربع 250 دلار است كه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 8‌‌‌ميليون دلار يا 8‌‌‌ميليارد تومان.
باز هم حداقل‌‌‌ها را درنظر مي‌‌‌‌‌‌‌گيريم. فرض مي‌‌‌‌‌‌‌كنيم 60 درصد از اين 32 هزار متر مربع غرفه ساخته باشند در نتيجه نزديك به 19 هزار و 200 متر غرفه ساخته شده است. اگر براي هر متر مربع غرفه سازي حداقل 500 دلار ( اين رقم واقعا حداقل است) پرداخت شده باشد در نتيجه فقط 9‌‌‌ميليون و 600 هزار دلار يعني 9‌‌‌ميليارد و 600‌‌‌ميليون تومان هزينه غرفه سازي شده است.
فرض مي‌‌‌‌‌‌‌كنيم حداقل نصف اين 3 هزار و 300 شركت بخواهند از اينترنت استفاده كنند كه حداقل هزينه استفاده از آن براي پنج روز نمايشگاه هزار درهم است. در نتيجه يك‌‌‌ميليون و 650 هزار درهم براي استفاده از اينترنت در نمايشگاه پرداخت شده است كه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 445‌‌‌ميليون تومان.
هر كدام از اين 3300 شركت حداقل 50 دلار هزينه برق مصرفي داشته‌اند كه رقم نهايي آن مي‌‌‌‌‌‌‌شود 165‌‌‌ميليون تومان. نمي‌‌‌‌‌‌‌شود در نمايشگاه حضور داشت و ميهمان نداشت. يا حتي نمي‌‌‌‌‌‌‌توان در نمايشگاه حضور داشت و به فكر هداياي تبليغاتي نبود. باز هم حداقل‌‌‌ها را در نظر مي‌‌‌‌‌‌‌گيريم. فرض كنيد كه اين تعداد شركت براي هر روز حداقل 150 درهم هزينه پذيرايي داشته باشند در نتيجه 2‌‌‌ميليون و 475 هزار درهم كه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 668‌‌‌ميليون و 250 هزار‌‌‌ تومان خودمان در اين بخش هزينه شده است.
تمام اين رقم‌‌‌ها را اگر با يكديگر جمع كنيم مي‌‌‌‌‌‌‌شود 21‌‌‌ميليارد و 578‌‌‌ميليون و 250 هزار تومان. اين رقم حداقل درآمد نمايشگاه جيتكس است.
البته شما بايد به اين رقم‌‌‌ها رقم‌‌‌‌هاي ديگري هم اضافه كنيد كه بخشي از آن در حقيقت هزينه افراد حاضر در هر كدام از اين 3 هزار و 300 شركت است كه با فرض سه نفر براي هر غرفه مي‌‌‌‌‌‌‌شود 9 هزار و 900 نفر. ما كه ديگر وقت ضرب و جمع نداريم، اما اگر خيلي مايل هستيد، مي‌‌‌‌‌‌‌توانيد همان ضرب و جمعي را كه ما براي 10 هزار ايراني بازديد كننده انجام داده ايم را شما براي اين 9 هزار و 900 نفر هم انجام دهيد.
نتيجه
بله! به قول يكي از دوستان چقدر لذت دارد با يك ماشين حساب در مقابلت بشيني و پول‌‌‌‌هاي ديگران را بشماري. اين حداقل درآمد جيتكس بود. يعني حداقل درآمد كشور امارات متحده عربي و شهر دوبي تنها از محل برگزاري يك نمايشگاه بين‌‌‌‌‌المللي 5 روزه. شما فكر مي‌‌‌‌‌‌‌كنيد نمايشگاه الكامپ چقدر براي كشور ما درآمد دارد؟
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن