تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820874939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مازندراني‌ها در سفر دوم رياست جمهوري: توجه به طرح‌هاي زيربنايي مازندران دستاوردهاي سفر هيئت دولت را دوچندان مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مازندراني‌ها در سفر دوم رياست جمهوري: توجه به طرح‌هاي زيربنايي مازندران دستاوردهاي سفر هيئت دولت را دوچندان مي‌كند
خبرگزاري فارس: در سفر دوم رياست جمهوري و هيئت دولت به استان مازندران آنچه بيش از بيش ‌ثمرات اين جريان را دو چندان مي‌كند، لزوم توجه و به تصويب رساندن طرح‌هاي زيربنايي با ارزش فرا استاني و متناسب با زير‌ساخت‌هاي موجود در مازندران است.


به گزارش خبرگزاري فارس از ساري، استان مازندران از توانايي‌ها و امكانات مادي و معنوي بسيار غني و ارزشمندي برخوردار است كه با مورد توجه قرار دادن، توسعه و متناسب‌سازي آنها با نيازهاي روز كشور در رشد و بالندگي بيش از بيش آن موثر خواهد بود.
به نظر مي‌رسد در سفر نخست هيئت دولت به استان مازندران سعي بر آن بود تا با اعتبارات ويژه اين سفر بخش عظيمي از مشكلات ريز و درشت استان برطرف شود و در كنار آن با ايجاد صنايعي بزرگ و مادر چون پالايشگاه، كارخانه خودرو‌سازي و احياي كارخانجات نساجي مازندران و بهشهر امكان ايجاد اشتغالي مناسب و رشدي جهشي در توسعه مازندران فراهم شود.
در نگاهي به روند اجراي مصوبات هيئت دولت در آذر ماه 85 در مازندران مشخص مي‌شود آنچه بايد در راستاي اجراي آنها صورت مي‌گرفت‌، انجام شده و با به ثمر رسيدن همه مصوبات سفر هيئت دولت، حركت مازندران در مسير توسعه كامل مي‌شود.
استاندار مازندران در آستانه دور دوم سفر هيئت دولت به استان مازندران در گفتگو با خبرنگار فارس در ساري، در خصوص روند اجراي مصوبات دور اول سفر يادآور شد: در دور نخست سفر رياست جمهوري كه در آذر ماه 85 به مازندران صورت گرفت، در مجموع 237 مصوبه براي اين استان به تصويب هيئت دولت رسيد.
وي افزود: از اين تعداد مصوبه 196 مصوبه اصلي و 41 مصوبه نيز در قالب توافقات براي رشد و پيشرفت مازندران در نظر گرفته شد.
كريمي اظهار داشت: از تعداد 237 مصوبه 923 پروژه براي استان مازندران تعريف شده است كه 101 مورد با توجه به ظرفيت مصوبه به انجام رسيده است.
وي ادامه داد: از اين تعداد پروژه‌هاي تعريف شده براي استان مازندران، 564 پروژه با هزينه‌اي بالغ بر هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار اجرا شده است.
استاندار مازندران با اشاره به اينكه از مجموع 237 مصوبه بر اساس الگوي گزارش‌گيري حوزه معاونت اجرايي نهاد رياست جمهوري و با در نظر گرفتن ظرفيت مصوبات، 95 درصد از مصوبات سفر نخست رياست جمهوري به مازندران به مرحله اجرايي رسيده و يا اجرا شده است، خاطرنشان كرد: از مصوبات اجرا شده در مازندران، 43درصد اجرايي شده، 124 مورد شامل 52 درصد در حال اجرا و 12 مورد مصوبه شامل چهار درصد در دست پيگيري است.
همچنين به گفته وي از مجموع 196 مصوبه اصلي 77 مورد مشتمل بر 39 درصد اجرا شده، 111 مورد شامل 56 درصد در حال اجرا و هشت مورد شامل پنج درصد كل مصوبات اصلي دور نخست سفر در حال پيگيري است.
نماينده عالي دولت در مازندران گفت: از كل مصوبات اصلي بالغ بر 187 مصوبه به انجام رسيده و يا در مرحله اجرا است.
وي افزود: از تعداد كل‌ 41 مورد توافقات سفر نخست هيئت دولت به مازندران، 24 مورد اقدام شده و 14 مورد در دست اقدام و سه مورد نيز در حال پيگيري است.
استاندار مازندران با اشاره به مهم‌ترين مصوبات سفر رياست جمهوري به مازندران اظهار داشت: تكميل فاز يك بندر امير آباد با اختصاص اعتبار 45 ميليارد توماني از محل همين سفر صورت گرفت كه بخشي از اين فاز و پروژه‌هاي مربوط به آن اجرا شده و در سفر دوم به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي با بيان اينكه در آزاد‌سازي سواحل درياي خزر در استان مازندران علاوه بر آزادسازي، برخي راه‌هاي دسترسي به منظور استفاده عموم مردم نيز فراهم شده است، ادامه داد: ساخت سالن‌هاي ورزشي از محل مصوبات سفر شامل 17 سالن براي آقايان و 16 سالن براي بانوان مي‌شود‌ كه 12 سالن آقايان و 15 سالن بانوان آماده شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفت و ‌بقيه نيز با پيشرفت فيزيكي بيش از 50 درصد در حال انجام است.
وي يادآور شد: ساخت چهار خانه ژيمناستيك و چهار خانه كشتي نيز در مازندران انجام شده و يا در حال انجام است.
كريمي با اشاره به تكميل و تجهيز بيمارستان 101 تختخوابي نوشهر كه مورد بهره‌برداري قرار گرفت، تصريح كرد: بيمارستان 320 تختخوابي بابل نيز به مرحله تحويل موقت رسيد.
وي خاطرنشان كرد: مرحله مطالعات مصوبه مطالعه و احداث بيمارستان‌ 320 ‌تختخوابي ساري و بيمارستان‌هاي جايگزين بهشهر و قائم شهر انجام شده و مجوز كميسيون ماده 33 اين پروژه‌ها نيز اخذ شد.
وي ادامه داد: براي بيمارستان ساري‌ 30 ميليارد تومان، بهشهر 20 ميليارد تومان و قائمشهر يك ميليارد تومان در بودجه سال 87 پيش‌بيني و تصويب شده است كه در آينده‌اي نزديك مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
استاندار مازندران با اشاره به تصويب 60 نقطه گردشگري در دور نخست سفر هيئت دولت به مازندران گفت: مطالعات اين مناطق انجام شد، تعدادي در حال انجام مطالعات است و بخشي از اين نقاط نيز براي اجرا به سرمايه‌گذار واگذار شده است.
كريمي ساخت دكل حفاري ايران البرز به منظور استفاده بهينه از ذخاير زيرزميني درياي خزر شامل نفت، گاز و احداث صنايع مادر پتروشيمي را از عمده مصوبات سفر نخست رياست جمهور در حوزه انرژي بيان كرد و گفت: ساخت تالار فرهنگ ساري با سالن 700 نفري و اعتبار يك ميليارد و 200ميليون تومان نيز از محل اين سفر براي استان پيش‌بيني شده و در حال انجام است.
كريمي با اشاره به اجراي توافقات مصوب شده در آذر ماه 85 در ساري خاطرنشان كرد: احداث دو بيمارستان شبانه‌روزي در منطقه محروم هزار جريب نكا و عباس‌آباد تنكابن از پيشرفت مناسبي برخوردار است.
وي با اشاره به آغاز عمليات اجرايي احداث بيمارستان‌ 10 تختخوابي كياكلا كه بر اساس درخواست والده شهيد كشوري با اعتبار‌ 750 ميليون توماني صورت گرفته است، اظهار داشت: در راستاي توجه دولت به مناطق محروم احداث بيمارستان 10 تختخوابي در منطقه محروم وانا و كجور نوشهر نيز در دست ساخت است.
عمده مصوبات دور نخست سفر هيئت دولت به مازندران نشان از نداشته‌هايي داشت كه استان براي ادامه حركت‌ روي ريل توسعه‌ به آن نيازمند بود.
به نظر مي‌رسد برخي مصوبات در دوره گذشته نتوانسته در مرحله اجرا عمده خواست‌ها و انتظارات توسعه‌اي استان را به ثمر رساند، زيرا برخي مصوبات داراي اهميت كمتر وقت و انرژي بسياري از مجريان آن را تلف كرد و مصوبات مهم و اساسي نيز با موانع متعددي رو به رو بوده‌اند.
آنچه در سفر نخست توجه جدي به آن نشد و يا مورد بي‌مهري چه در مرحله تصويب و چه مرحله اجرا قرار گرفت، بهره‌گيري و توسعه و تزريق اعتبارات به بخش‌هاي كشاورزي و توسعه‌اي مازندران بود.
مسلماً اگر به جاي مصرف كردن وقت و انرژي براي احداث صنايعي كه با مغايرت‌هاي زيست محيطي و منطقه‌اي مواجه‌اند يا فرسوده و تحت تاثير معضلات و پيامدهاي كشوري قرار دارند، به احداث، توسعه و تجهيز صنايع تبديلي كشاورزي و دامي و انجام هر چه بيشتر و مدرن‌تر كردن طرح‌هاي گردشگري توجه مي‌شد، ثمراتي بيش از‌ امروز داشت‌.
عضو مجلس خبرگان رهبري در استان مازندران با بيان اينكه سفرهاي استاني هيئت دولت و شخص رياست جمهوري به استان‌ها فرصت مغتنمي است كه بايد مهم شمرده شود، افزود: به دليل وجود تنوع در شهرهاي مختلف استان مازندران علاوه بر اينكه بايد برنامه‌ها و طرح‌هاي هر شهر به صورت جداگانه مورد توجه گيرد، برخي مشكلات فراگير و تاثيرگذار استان نيز بايد به ديد كلان نگريسته شود.
حجت الاسلام علي معلمي با بيان اينكه در تعيين مصوبات هيئت دولت در استان بايد به زير‌ساخت‌ها و داشته‌هاي مازندران توجه جدي شود، تصريح كرد: به عنوان مثال استان مازندران نه تنها كمبود آب ندارد، بلكه در پاييز و زمستان داراي آب فراواني نيز مي‌شود اما به دليل اينكه اقدامي در سدسازي و ذخيره كردن آب‌هاي سطحي صورت نمي‌گيرد، بسياري از منابع آبي استان به هدر مي‌رود و بحران‌هاي خشكسالي بيشترين استرس، نگراني و خسارت را در مازندران موجب مي‌شوند.
معلمي يادآور شد: به دليل اينكه مازندران قطب كشاورزي به شمار مي‌رود، توجه به تامين آب در اين مقوله حائز اهميت است.
به گفته وي انتظار و توقع از دولت در دومين سفر استاني به مازندران مورد توجه جدي قرار دادن اعتبارات مربوط به سدسازي و مهار آب‌هاي سطحي در مصوبات استاني است.
اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به وجود سدهاي مهاركننده آب در برخي رودخانه‌هاي استان خاطرنشان كرد: مشابه سد سليمان تنگه و شهيد رجايي كه‌ روي رود تجن ساري تعبيه شده است، در ساير شهرهاي مازندران نيز از اولويت‌ها به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: عمليات ساخت سد گلورد‌ روي نكارود اگر چه در حال انجام است اما از پيشرفت مناسبي برخوردار نبوده و بايد با سرعت بيشتري نسبت به تكميل و بهره‌برداري‌ آن اقدام كرد.
‌معلمي با اشاره به اينكه رودخانه تالار كه از منابع آبي ارزشمندي براي شهرهاي مازندران از جمله سوادكوه و قائمشهر به شمار مي‌رود، در فصول مهم كشاورزي خشك مي‌شود، اظهار داشت: اين رود با سر‌شاخه‌هاي متعدد نياز به ايجاد يك سد در مناطق بالا دستي دارد تا در فصل كشاورزي مانند كوير خشك و خالي از آب نباشد.
به گفته وي مديريت صحيح آب براي تامين نيازهاي كشاورزان از طريق فراهم آوردن امكانات و بسترهاي لازم مي‌تواند بسياري از مشكلات پيشرو در كشاورزي مازندران را رفع كند.
معلمي گفت: به عنوان مثال در غرب استان كه از بارندگي به نسبت بيشتر و افزون‌تري نسبت به شهرهاي شرقي مازندران برخوردار است، بايد با ايجاد كانال‌هاي انتقال آب موجب رونق كشاورزي در قسمت‌هاي كم‌باران شرقي شد.
وي تصريح كرد: برخي نيازهاي ضروري در مازندران احساس مي‌شود كه اگر چه در مصوبات دور نخست سفر رياست جمهوري ديده شده بود اما تا امروز به صورت جدي صورت نگرفت.
معلمي يادآور شد: احداث كمربندي جنوبي قائمشهر كه مي‌توانست براي اين شهر و حتي شهر ساري و مسافران گرگان به تهران نيز مفيد واقع شود، اگر چه مصوب شده بود اما به نظر مي‌رسد اقدام موثري در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: ورودي‌هاي كم حجم در شهرهاي ساري و قائمشهر مسافران اين مسير را با مشكل مواجه كرده و معضلات ترافيكي، اتلاف وقت و افزايش حجم مصرف سوخت را به دنبال دارد.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه مي‌توان در توسعه استان از كميت كاست و به كيفيت افزود، طرح‌هايي را كه مي‌تواند به ارتقاي جايگاه مازندران در كشور موجب شده را به طرح‌هايي كه با اعتبارات اداره‌هاي كل و سازمان‌ها به انجام رسانيد، فدا نكرد.
همچنين توجه به اين مهم كه ايجاد صنايع و واحدهاي اقتصادي و توليدي كوچك و كم ظرفيت نه تنها نمي‌تواند اشتغال موثري ايجاد كند بلكه در جريان تحولات اقتصادي و توليدي نيز بسيار شكننده عمل مي‌كنند، همان گونه كه طرح‌هاي بسيار حجيم و خارج از توان طبيعي، زيست محيطي و منطقه‌اي نيز مثمر ثمر نخواهد بود، ضروري است.
طرح‌هاي مصوب شده در دور دوم سفر هيئت دولت به استان مازندران سواي اينكه بايد از بخشي‌نگري به دور بوده و حداقل چند شهر همجوار را زير پوشش قرار دهد، بايد نگاهي فرا استاني و ملي داشته و قابليت قياس با استان‌هاي ديگر كشور داشته باشد تا در حركت توسعه‌اي كشور، مازندران به مثابه وضع كنوني عقب نماند و در كوران رقابت‌هاي توسعه‌اي باقي بماند.
انتهاي پيام/ص10
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن