تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816547035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- آب مایع در مریخ


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



به گفته ی دانشمندان ناسا، ناحیه ای که کاوشگر «آپورچونیتی» هم اکنون در آن قرار دارد در گذشته دارای آب مایع بوده است.



▲تصویر یکی از صخره های مریخ که در 20 بهمن 1382 توسط کاوشگر «آپورچونیتی» به زمین ارسال شد.
دانشمندان مریخ نورد «آپورچونیتی» ناسا به این نتیجه رسیده اند که منطقه ای که کاوشگر ناسا هم اکنون در آن قرار دارد در گذشته دارای آب مایع بوده است.
شواهدی که کاوشگر «آپورچونیتی» در این صخره ها یافت این نتیجه گیری را تقویت می کند. وجود سولفات و ظاهر فیزیکی صخره ها از جمله وجود منافذی که در آنها بلور شکل گرفته است، همگی نشان از این دارد که در مریخ، در گذشته های دور، دست کم در منطقه ی «مریدیانی پلانوم» آب مایع وجود داشته است.

«استیو اسکوایرز» محقق ارشد ابزارهای علمی کاوشگرهای دو قلوی «اسپیریت» و «آپورچونیتی» از دانشگاه کورنل نیویورک می گوید: « آب مایع در گذشته در این صخره ها جریان داشته و باعث تغییر شکل و ترکیب شیمیایی آنها شده است. شواهد یافته شده ، همگی نشان دهنده ی وجود آب در گذشته ی مریخ است. »
«جیمز گاروین» دانشمند ارشد کاوش در ماه و مریخ از سازمان ناسا در واشینگتون می گوید: « هدف مشخص ناسا از فرستادن دو کاوشگر اسپیریت و آپورچونیتی به مریخ در چارچوب ماموریت مریخ نوردهای کاوشگر مریخ (MER)، بررسی وجود آب در حداقل یکی از دو منطقه ی فرود این دو کاوشگر بود و اینکه ببینیم آیا در گذشته، امکان وجود حیات در این مناطق وجود داشته است یا نه. امروز باید بگویم شواهدی محکم مبنی بر وجود آب مایع در گذشته ی مریخ بدست آمده است! »
البته به گفته ی دانشمندان کاوشگر «آپورچونیتی»، هنوز کارهای زیادی برای این مریخ نورد باقی مانده است -- مثلا باید معلوم شود که آیا این صخره ها پس از تشکیل، در معرض آب قرار گرفته اند یا اینکه در اثر رسوب مواد معدنی در کف دریاچه ها یا دریاهای نمکدار بوجود آمده اند.
در اولین تصاویری که مریخ نورد «آپورچونیتی» پنج هفته قبل، از منطقه ی «مریدیانی پلانوم» مریخ به زمین ارسال کرد، مجموعه ای از چندین صخره دیده می شد که برای انجام مطالعات بیشتر بسیار مناسب بنظر می رسیدند. ▼


کاوشگر «آپورچونیتی» در سه هفته ی گذشته، بیشتر وقت خود را صرف مطالعه ی این صخره ها کرد و با استفاده از طیف سنج پرتو ایکس ذره ی آلفای خود به وجود مقادیر بالای گوگرد در این صخره ها پی برد.
«بنتون کلارک» از شرکت سامانه های فضایی لاکهید مارتین در شهر «دنور» ایالت کلرادو می گوید: « فرم شیمیایی گوگرد یافته شده در این صخره ها بصورت منیزیم، آهن یا نمکهای سولفاتی است. همچنین در این صخره ها عناصر تشکیل دهنده ی نمکهای کلرید (chloride) و یا حتی نمکهای برمید (bromide) یافت شده است.»
در همین منطقه، طیف سنج موسبائر کاوشگر که وظیفه ی آن کشف مواد معدنی آهندار است، موفق به کشف یک ماده ی معدنی حاوی سولفات آهن هیدراته موسوم به «ژاروسیت» (jarosite) شد. کشف این ماده ی معدنی در صخره های مریخ، گویای این است که این صخره ها قبلا درون دریاچه های اسیدی یا محیطهای اسیدی مانند چشمه های داغ قرار داشته اند. گفتنی است طیف سنج موسبائر کاوشگر «آپورچونیتی» توسط دانشگاه «یوهانز گوتنبرگ» آلمان و طیف سنج پرتو ایکس ذره ی آلفای آن توسط موسسه ی شیمی «ماکس پلانک» آلمان ساخته شده است.
طیف سنج نشر گرمای مینیاتوری کاوشگر نیز که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا ساخته شده است، شواهدی دال بر وجود سولفات در صخره های منطقه ی «مریدیانی پلانوم» پیدا کرد. به عقیده ی زمین شناسان، صخره هایی از زمین که میزان نمک موجود در آنها به اندازه ی نمک یافته شده در صخره های مریخ است، مطمئنا یا درون آب شکل گرفته اند و یا دست کم مدتها در معرض آب قرار داشته اند.
کاوشگر «آپورچونیتی» دومین کاوشگر ماموریت «مریخ نوردهای کاوشگر مریخ» (MER) است که در 16 تیر 1382 سفر خود به سیاره سرخ را آغاز کرد و سرانجام روز یکشنبه پنجم بهمن ماه در دشت «مریدیانی پلانوم» مریخ فرود آمد و از آن هنگام تاکنون سرگرم جستجوی نشانه های وجود آب در گذشته ی مریخ بوده است.
اولین کاوشگر ماموریت «MER»، موسوم به «اسپیریت»، در 20 خرداد 1382 به فضا پرتاب شد و روز شنبه 13 دی، با موفقیت در دهانه برخوردی «گوسف» در مریخ فرود آمد و تصاویری از یک سرزمین خشک و سنگلاخی ارسال کرد. دو کاوشگر این ماموریت، هم اکنون در دو مکان مختلف مریخ قرار دارند و ماموریت هر یک از آنها، از زمان فرود حداقل تا 90 روز ادامه دارد. ماموریت «MER» حدود 800 میلیون دلار هزینه در برداشته است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن