تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804804778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد؛ كتاب و كتابخواني نيازمند ياري سبز مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد؛ كتاب و كتابخواني نيازمند ياري سبز مسئولان
خبرگزاري فارس: وضعيت مطالعه در كشور و از آن جمله در استان نخبه‌پرور آذربايجان شرقي، از آن دسته بحث‌هايي است كه همواره جاي بررسي داشته است و بايد ديد مردم چقدر با يار مهربان عجين هستند.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، يار مهربان هم اكنون به ياري سبز تمام مسئولان و حتي مردم نيازمند است، مي‌توان فضل و معرفت انسان را به اندازه گرايش و عشق او به كتاب و كتابخواني ميزان كرد و مي‌توان از اين محك گوهر آدميان را عيار گرفت.
هر روز رسانه يا فرهنگ‌پروري به جمع فرهنگ‌سازان جهان انديشه راه مي‌يابد، اما هرگز قدر و منزلت كتاب رو به كاهش نمي‌گرايد و غباري بر آيينه خورشيد كتاب نمي‌نشيند.
گشت و گذار در هيچ صحرايي به اندازه گرداندن ديده بر روي برگ‌هاي كتاب طراوت بخش نيست و به حق كه ميان حق و باطل فاصله همان قدر است كه ميان گشودن و بستن كتاب.
پيشينه فرهنگي ما و شمار كتاب‌ها و كتابخانه‌ها در عصر شكوفايي تمدن اسلامي و اهتمام دانشمندان اسلامي و ايراني در پديد آوردن آثار ارزشمند جهاني، همه و همه ناظر بر اهميت كتاب و كتابخواني است.
وظيفه همه افراد فرهيخته و همه نهادهاي فرهنگي كشور است كه در اشاعه، گسترش و تقويت هرچه بيشتر مسئله كتاب و كتابخواني اهتمام ورزند و در يك كلام، همه درد آشنايان و دل‌آگاهان به منظور بسيج همگاني براي گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني به پاخيزند تا هنگام خجسته‌اي پيش آيد كه در آن، كتاب همه جا، براي همه كس و در همه وقت به وفور يافت شود و مطرح باشد و هيچ كس در هيچ جا بهانه‌اي براي كتاب نخواندن نداشته باشد.

*جايگاه كتاب در فرهنگ و حاكميت اسلامي
اسلام، دين انديشه و معرفت، دين دانش و كتاب و معنويت است. چنانكه مي‌توان گفت، اصولاً آيين آسماني ما، پرچمدار كتاب و كتابخواني در زمين است، اندكي تأمل و كاوش در لابلاي اوراق زرين تاريخ اسلام، اين حقيقت را به روشني مي‌نماياند. ما وارثان نظام گرانبها، فرهنگ پويا و تمدن والاي اسلامي تا چه ميزان بايد به برخورداري از آثار مكتوب و گستردگي كتابخواني، دل خوش بداريم و بر خود بباليم؟
مقام معظم رهبري با استناد به تاريخ از حضور خجسته و پرتو افشاني‌هاي آثار گرانسنگ اسلامي ياد مي‌كنند و با اشاره به اشتياق و اقبال غيرمسلمانان از بهره‌وري از اين گنجينه‌هاي شكوهمند، خاطر نشان مي سازند كه جاذبه شورانگيز كتاب و بالندگي دانش،فرهنگ و كتابخواني از آغازين سال‌هاي حيات فرخنده اسلام، چنان دامنه گسترده‌اي يافت كه تأثير آن تا قرن‌ها تداوم داشت.
ما امروز مي‌خواهيم آن حكومت و آن نظام و آن تمدن را در كشورمان پيدا و محقق كنيم پس بايد به كتاب اهميت بدهيم.

*كتاب و تحول فرهنگي
بي ترديد پيرايش فرهنگ از زوايد زيان‌آور، آرايش فرهنگ پاكي و خلوص و گسترش فرهنگ در همه سطوح و براي تمام اقشار، نياز به تلاش و همبستگي فراوان دارد و كتاب مي‌تواند در اين عرصه و ميدان به خوبي به كار گرفته شود و كارايي خود را به نيكي به منصه ظهور و بروز برساند.
در تحول فرهنگي جامعه مطمئناً نياز به آن است كه ما در باب فرهنگي و علوم و معارف بشري، هم ارتقا فرهنگي پيدا كنيم، هم شمول فرهنگي و هم خلوص فرهنگي، يعني خالص كردن فرهنگ اسلامي و ايراني خود از چيزهايي كه زايد و مضر است. بدون شك معارف كنوني كه در اختيار ماست به خاطر ضعف و انحطاط فرهنگي در طول دوره‌هاي اخير كه دچار آن بوديم با برخي زوايد مضر همراه است كه بايد فرهنگ ملت ما كه بر پايه‌هاي اسلامي و بينش اسلامي هم متكي است از آن خلاص شود، رقاء فرهنگي، خلوص فرهنگي و شمول فرهنگي سه عنصر لازم براي تحول فرهنگي جامعه است.

*سرگذشت كتاب در گذشته و حال كشور
كتاب و مطبوعات در طول ساليان دراز، سرگذشتي پر فراز و نشيب داشته‌اند. در روزگار سياه طاغوت در حالي كه افكار و انديشه‌هاي الحادي به سادگي زمينه انتشار مي‌يافتند، نشر آثار و مفاهيم اسلامي به شدت تحت كنترل رژيم بود، ولي سرانجام به بركت پيروزي انقلاب اسلامي، تحقق شعارهاي اسلامي و تحقق شعارهاي اصلي استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، دنياي مطبوعات هم از عطيه الهي آزادي بهره‌مند شد.
بديهي است كه همه فرهيختگان و آزادگان اين آزادي را مبارك دانسته و خجسته مي‌خوانند، اما به همان اندازه هم روشن است كه هرگاه كساني بخواهند موذيانه از گسترش عظيم آثار مكتوب سوءاستفاده كنند و به بهانه بهره‌وري از آزادي، آزادانه دست به دسيسه‌بازي و توطئه‌سازي بزنند و مجري سياست‌ها و نيات پليد دشمنان شوند و همسو با آنان تيشه بر ريشه اصول بنيادين باورهاي اسلامي و انقلابي ملت مسلمان ايران بزنند، همه آزاديخواهان و آزادانديشان آنها را طرد خواهند كرد.

*وضعيت كتاب و كتابخواني در تبريز
توسعه فرهنگي با ميزان كتابخواني جامعه نسبت مستقيم دارد، به عبارت ديگر راه هر نوع ترقي و پيشرفت از مسير كتاب و كتابخواني مي‌گذرد. با وجود رسانه‌هاي ديداري و شنيداري در عرصه فرهنگ جهاني، هنوز كتاب كاراترين عامل پيشرفت انساني و ابزار ثبات و استواري فرهنگي است و هيچ رسانه ديگري نتوانسته جاي آن را بگيرد. از همين رو نقش كتاب در هويت بخشي به جامعه و ترقي آن انكار نشدني است.
تبريز امسال نخستين جشن كتاب سال را با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب برگزار كرد و آماده مي‌شود كه دومين جشن را در هفته كتاب برگزار كند.
اگرچه نمايشگاه كتاب امسال تبريز به دليل محدوديت فضاي نمايشگاهي و خيل عظيم بازديدكننده نتوانست آنگونه كه بايد چشم‌هاي مشتاق جستجو‌گران روشني را پاسخ دهد ولي اجتماع عظيمي از فرهنگ دوستان و عاشقان علم و ادب را دور هم جمع كرد تا بهانه‌اي باشد براي بيان ويژگي‌هاي مطالعه و اهميت كتابخواني در بين جوانان و نوجوانان.
هفته پاياني آبان ماه همانند سال گذشته به نام هفته كتاب و كتابخواني مزين شده است.اين هفته پيش از اينكه به مسئله اقتصاد نشر نظر اندازد، به مسائل فرهنگي آن مي‌پردازد.از اين ‌روي، مي‌توان برگزاري اين هفته را بيشتر داراي صبغه فرهنگي دانست.
مدير كل امور كتابخانه‌هاي عمومي تبريز معتقد است برگزاري جشن كتاب امسال نسبت به سال‌هاي گذشته متنوع‌تر و گسترده‌تر خواهد بود.
حسين خدايي وي مي گويد: امسال براي نخستين‌بار در سطح استان، برنامه‌هاي معرفي كتابخوان نمونه، كتابداران بازنشسته،‌ دبيران نمونه انجمن‌هاي كتابخانه عمومي استان، تجليل از استادان كتابداري و اطلاع‌رساني و معرفي انجمن فعال در اجراي برنامه‌هاي فوق برنامه، ارائه عملكرد 30‌ساله كتابخانه‌هاي استان در مقايسه با دوران پيش از انقلاب انجام مي‌گيرد.
وي مي‌افزايد: تقدير از كتابدار نمونه و كتابخوان برتر كشور، معرفي خير نمونه، تجليل از‌ شهرداران و فرمانداران حامي كتابخانه‌ها، معرفي انجمن‌هاي نمونه، حضور در جشنواره‌هاي ملي و تقدير از نشريه‌ها و رسانه‌هاي فعال در عرصه كتاب و‌ كتابخانه نيز امسال صورت مي‌پذيرد.
خدايي با بيان اينكه فرهنگ‌سازي براي كتابخواني نياز به عزم ملي دارد، افزود: امسال هفته كتاب با همكاري ارگان‌هايي همچون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا وسيما، آموزش و پرورش و بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس برگزار مي‌شود.

*سرانه 17 سانتي كتابخانه‌ها شايسته مردم آذربايجان شرقي نيست
استاندار آذربايجان شرقي سرانه فضاي كتابخانه‌هاي عمومي استان را 17 سانتي‌متر مربع خواند و گفت: اين رقم شايسته فرهنگ و تمدن اين آذربايجان شرقي نيست.
احمد عليرضابيگي در گفتگو با خبرنگار فارس در تبريز افزود: ظرفيت‌هاي بالاي فرهنگي استان آذربايجان شرقي ضرورت تحول در حوزه فرهنگ كه همسو با سياست‌هاي كلان فرهنگي كشور باشد، دو چندان كرده است.
وي ادامه داد: ارائه هر الگو و تعريفي براي توسعه كشور، نيازمند پيش‌نيازهاي فرهنگي است و لازم است فعاليت‌هاي فرهنگي و توسعه زيرساخت‌هاي آن براي تحقق الگوي توسعه همه‌جانبه كشور مورد توجه جدي قرار بگيرد.
بيگي اظهار داشت: تا زيرساخت‌هاي لازم به وجود نيايد توسعه به معناي واقعي هم اتفاق نخواهد افتاد.
استاندار آذربايجان شرقي در ادامه با اشاره به سابقه تاريخي تبريز اظهار داشت: ويژگي‌هاي منحصر به فرد استان آذربايجان شرقي، توقع و انتظار بيشتري را ايجاد كرده، بنابراين وقتي كه عملكرد فعاليت‌هاي فرهنگي استان را مورد ارزيابي قرار دهيم، بايد متوليان فرهنگي را كنار هم و آنها را در ارتباط با يكديگر ببينيم.
بيگي اضافه كرد: البته در جهت‌گيري فعاليت‌هاي فرهنگي ضمن تقويت فرهنگ بومي خود، بايد محوريت هويت ايراني ـ اسلامي را تقويت كنيم.
استاندارآذربايجان شرقي تصريح كرد: با چنين شرايطي، ارتقاي فرهنگ كتابخواني دشوار خواهد بود.
وي تصريح كرد: توسعه فرهنگ كتابخواني يك عزم ملي مي‌طلبد،از اين رو از يك سو بايد يارانه قابل توجه در نظر گرفته شود و از سوي ديگر از دوران كودكي به مقوله كتابخواني توجه شود تا عموم مردم بتوانند كتاب مورد علاقه خود را تهيه و استفاده كنند.
بيگي برگزاري نمايشگاه كتاب تبريز به عنوان نقطه عطفي در توسعه فرهنگي استان خواند و افزود: اين رويداد بزرگ فرهنگي در تبريز فرصت خوبي است و بايد تلاش كرد تا ظرفيت بهره‌برداري مطلوب را داشته باشد و در تقويم فرهنگي كشور ثبت شود.

*بدون فرهنگ، بحث استقلال معنا پيدا نمي‌كند
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان‌شرقي با بيان اين كه توجه به مسئله كتاب و كتابخواني از راه‌هاي مهم توسعه همه جانبه در هر كشوري است گفت: با وجود گسترش رايانه،اينترنت و خدمات متعدد الكترونيكي،هنوز فراگيرترين وسيله انتقال دهنده علوم گذشتگان به آيندگان كتاب است و به عبارتي كتاب تمدن‌هاي بشري را به اوج رسانده و استعدادهاي بشري را شكوفا مي‌كند.
آيت‌الله محسن مجتهد شبستري اظهار داشت: آماري كه در سال 1992 ميلادي انجام گرفته نشان مي‌دهد افراد كتابخوان در مقايسه با افرادي كه اهل مطالعه نيستند حس مسئوليت‌پذيري بيشتري دارند.
وي اضافه كرد: يكي از راه‌هاي مهم توسعه فرهنگي،اقتصادي، سياسي و ... توجه به مسئله كتاب و كتابخواني و ترويج آن در ميان جوانان و نوجوانان است چرا كه مطالعه كتاب موجب تسلي خاطر است و روح انسان را به تعالي مي‌رساند.
امام جمعه تبريز ضمن اظهار تأسف از ميانگين پايين مطالعه كتاب در كشور خاطرنشان كرد: طبق بررسي‌هاي انجام شده سرانه مطالعه هر فرد ايراني به ميانگين در طول روز يك دقيقه است و اين در حالي است كه هر ايراني سالانه 730 ريال و روزانه تنها دو ريال صرف خريد كتاب مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: طبق آماري كه در سال 1992 ميلادي انجام شده، افراد كتابخوان در مقايسه با افرادي كه اهل مطالعه نيستند حس مسئوليت‌پذيري بيشتري دارند.
آيت‌الله مجتهد شبستري با بيان اينكه انقلاب ما صبغه فرهنگي دارد، اظهار داشت: اگر چه تعداد كتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها در 28 سال پس از انقلاب افزايش يافته است ولي يقيناً اين كافي نيست و آمار نشان مي‌دهد كه ضعف‌ها تا چه حد عميق و پايدار است و قشر وسيعي از مردم خريد كتاب را در سبد هزينه‌هاي خود قرار نمي‌دهند و به همين علت دولت بايد سهم و توجه بيشتري براي كتاب قايل شود.
وي با اشاره به ارقام بالاي بودجه براي ورزش كشور و اعزام ورزشكاران با هزينه‌هاي كلان به خارج از كشور، ضمن تاكيد بر ضرورت توجه پايدار به امر ورزش كشور تصريح كرد: دولت بايد بودجه فرهنگ را افزايش دهد و بر ارقام لازم براي حمايت اصولي از فرهنگ كتاب و كتابخواني اضافه كند و توجه بيشتري داشته باشد.
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي گفت: دولت كريمه بايد به امر كتاب و كتابخواني توجه بيشتري كرده و با تخصيص يارانه باعث ارزان تمام شدن كتاب و دسترسي آسان جوانان به كتاب شود چرا كه مردمي كه از لحاظ فرهنگي سقوط كنند بي‌شك در مسائل اقتصادي و سياسي نيز ثباتي نخواهند داشت.
وي فرهنگ را ضروري‌تر از نان شب خواند و گفت: بدون فرهنگ، بحث استقلال سياسي، فرهنگي، نظامي و اقتصادي كشور معنا پيدا نمي‌كند.
آيت‌الله مجتهد شبستري با بيان اين كه دارايي مانعي براي دانايي شده است، گفت: در جمهوري اسلامي در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته و بر تعداد كتابخانه‌هاي عمومي افزوده شده است اما آن طور كه شايسته اين ملت است اقدام نشده و با اينكه انقلاب اسلامي ايران ماهيتي فرهنگي دارد بودجه تخصيص يافته براي بخش فرهنگ بسيار اندك است.

*مردم و مسئولان با كتاب آشتي كنند
فرماندار شهرستان تبريز نيز با اشاره به اين كه همگان در برابر توسعه فرهنگ و انديشه انساني مسئول هستند، گفت: تدوين برنامه جامع براي افزايش انگيزه مطالعه و احداث كتابخانه در كشور نيازمند توجه همه نهادها و سازمان‌ها علي‌الخصوص افراد خير و فرهنگ دوست شهر است.
وي گفت: از آنجايي كه يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه از نظر سازمان ملل متحد، وضعيت كتابخانه‌هاي عمومي كشورها است، از اين رو بايد در اين مقوله جدي‌تر وارد شد.
محمدعلي ذبيحيان با اشاره به نقش حياتي كتاب و كتابخواني در رشد و ارتقاي سطح فرهنگي جامعه اظهار داشت: تبريز از حيث برخورداري از چهره‌هاي برجسته در ساحت ادبيات مكتوب در سطح بالا قرار دارد.
مسئول انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان تبريز افزود: از محل اعتبارات شهرستان تبريز، مبلغ 223 ميليون تومان براي تعمير و تجهيز كتابخانه‌ها و مراكز فرهنگي و هنري اختصاص داده شده است كه در اختيار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفته است.
وي گفت: اعضاي انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان تبريز به عنوان معتمدين شهر، بايد براي رفع مشكلات اين حوزه گام‌هاي اساسي و عملي بردارند.
ذبيحيان خاطرنشان كرد: وقتي به عنوان انجمن كتابخانه‌ها انتخاب مي‌شويم بايد احساس تكليف كرده و حل يكسري از مشكلات را بر عهده گيريم.
فرماندار شهرستان تبريز با اشاره به اين كه توسعه نشر كتاب و احداث كتابخانه دقيقا منطبق با كار فرهنگي است اظهار داشت: شهردار و شوراي شهر تبريز به اهميت و تاثير مثبت و مطلوب كتابخانه‌ها در پيشگيري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي به خوبي واقف بوده و در صورت هماهنگي‌هاي لازم در راستاي تحقق ماده شش قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي، گام موثر برمي‌دارند كه در اين خصوص لازم است چند جلسه مشترك بين انجمن كتابخانه‌هاي عمومي و شوراي شهر برگزار شود.
وي همچنين از مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا ضمن ديدار و ارتباط مستمر با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و انعكاس ديدگاه‌ها و بيان مشكلات، امكانات و اعتبارات لازم براي ساخت، تجهيز، تكميل و بازسازي مناسب كتابخانه‌ها را مدنظر قرار دهد.
ذبيحيان با اشاره به اين كه مردم و مسئولان بايد با كتاب و كتابخانه‌ آشتي كنند، خواستار تلاش همگان براي دستيابي به استاندارد سرانه كتاب در تبريز شد.

* مقدمه هر تحول و پيشرفتي از فرهنگ آغاز مي‌شود
رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان‌شرقي گفت: مقوله فرهنگ در كشور ما با مسائل و مشكلاتي همراه است كه بايد پيگيري شود.
رضا رحماني نيز در اين زمينه افزود: مسئولان بايد به اين اعتقاد برسند كه مقدمه هر تحول و پيشرفتي از فرهنگ شروع مي‌شود.
وي از برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب در استان‌ها حمايت كرد و آن را باعث تقويت رشد فرهنگ كتابخواني و مطالعه و در نتيجه افزايش سطح فرهنگ عمومي كشور دانست.
رحماني اضافه كرد: متأسفانه براساس آمارهاي فعلي وضع كتابخواني در ايران چندان مطلوب نيست و از ميانگين جهاني هم پايين‌تر است.
نماينده مردم تبريز،آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: بايد به سوي حمايت صنعت از بخش فرهنگ حركت و توجه كرد.
رحماني خواستار حمايت از فرهنگ در حد امكان در سطح كشور شد و اظهار داشت: بايد اين مقوله از يك نگاه ملي برخوردار شود و عزم و همت ملي جدي براي ارتقاي آن وجود داشته باشد.
وي يادآور شد: نمايندگان استان آذربايجان شرقي در مجلس هميشه دغدغه فرهنگ در استان را داشته و دارند و روي همين موضوع با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسائل را مطرح و پيگيري كرده‌ايم.

*عدم پرداخت نيم درصد درآمد شهرداري به امور كتاب
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي نيز در اين باره به فارس گفت: عدم پرداخت نيم درصد درآمد كل شهرداري، بزرگ‌ترين مشكل فراروي ما در امر توسعه و اداره امور كتابخانه‌ها است و انتظار مي‌رود با توجه به سر و سامان گرفتن اوضاع مالي شهرداري، آقاي نوين، شهردار فرهنگ دوست تبريز بتواند به اين خواسته قانوني، جامه عمل بپوشاند.
احمد احمدي منش همچنين خواستار تشكيل جلسات انجمن امور كتابخانه به طور منظم و حداقل هر دو ماه يكبار شد.
دبير انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان تبريز با اشاره به اهميت مقوله كتاب و كتابخواني اظهار داشت:‌ ترويج فرهنگ كتابخواني بايد از خانواده‌ها و محيط‌هاي آموزشي و مذهبي شروع شود چرا كه تمايل براي خواندن بايد در دوران كودكي ايجاد شود.
احمدي منش افزود: رسانه‌هاي گروهي و پديد آورندگان كتاب نيز از عوامل تاثيرگذار بر گسترش فرهنگ كتابخواني محسوب مي‌شوند.

*گسترش فرهنگ كتابخواني لازمه پويايي
ديگر نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر نيز معتقد است پويايي و نو شدن فرهنگ جامعه با گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني ميسر مي‌شود.
سيد محمدرضا ميرتاج‌الديني با اشاره به اقدامات گسترده صورت گرفته در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه در كشور بعد از انقلاب اسلامي تاكيد كرد: ‌از فعاليت‌هاي برجسته فرهنگي در استان افزايش تعداد قرائت‌خانه‌هاي كتاب در طول سال بوده كه موجب شده است تا جوانان با فرهنگ مطالعه بيشتر آشنا شوند.
وي ادامه داد: ايجاد كتابخانه‌هاي سايبر و دسترسي به كتابخانه‌هاي مطرح جهان نيز بايد در برنامه‌هاي متوليان فرهنگي قرار گيرد، در صورت ايجاد اين امكان، ‌مجلس از حمايت‌هاي خود در اين زمينه دريغ نخواهد كرد.

*كتاب شاخص‌هاي فرهنگ جامعه را تقويت مي‌كند
رئيس نمايندگي سازمان ملي جوانان آذربايجان شرقي نيز گفت: كتاب شاخص‌هاي فرهنگي هر جامعه را معرفي و تقويت مي‌كند.
حسن شعباني اظهار داشت: اصل كتابخواني بايد به عنوان فرهنگ خاص در جامعه و بين جوانان مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: بهترين ابزار براي معرفي محصولات و ظرفيت فرهنگي منطقه، برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب است.
شعباني خاطر نشان كرد: با بهبود موضوع كتابخواني در جامعه و كسب علم، آسيب‌هاي اجتماعي كاهش مي‌يابد.
وي ادامه داد: ‌براين اساس توسعه در بخش‌هاي مختلف نيز محقق مي‌شود.
شعباني اظهار داشت: كتاب و كتابخواني روح جوانان و مشتاقان علم را بانشاط مي‌كند.

*آمار مطالعه كتاب در تبريز بالاتر از ساير كلانشهرهاي كشور است
رئيس مركز اسناد ملي شمال‌غرب كشور گفت: آمار مطالعه كتاب در تبريز بالاتر از ساير كلانشهرهاي كشور است.
سيد محمدمسعود نقيب افزود: براساس آمارهاي اعلام شده ميزان متوسط مطالعه هر شهروند ايراني دو دقيقه در روز است ولي شهروندان تبريزي حدود 10 دقيقه در روز به مطالعه مي‌پردازند.
وي خاطرنشان كرد: حدود 200 عالم،‌ شاعر‌، هنرمند و چهره علمي در تبريز به سرمي‌برند كه نشان از فرهنگ‌پرور بودن و بالا بودن ميزان مطالعه شهروندان اين كلانشهر است.
نقيب افزود: فروش كتاب و تعداد انتشارات در استان نيز بالاتر از ساير استان‌هاست

*آماري تكان‌دهنده
براساس آخرين برآوردها،‌ از هر 10 ايراني، تنها يك نفر يك جلد كتاب خريداري كرده‌ است.
همچنين سرانه مطالعه در ايران دو دقيقه در شبانه‌روز است كه‏‎ ‎اگر مطالعه كتب درسي را نيز به آن اضافه كنيم، اين رقم به هفت دقيقه مي‌رسد. ‎مردم در ‎كشورهاي پيشرفته بيش از سه ساعت از شبانه‌روز را مطالعه مي‌كنند.
‎جالب توجه اينكه به طور ميانگين هر ايراني در هر پنج سال تنها يك كتاب مي‌خواند و به طور كلي وضعيت كنوني سرانه ‎مطالعه ايران با كشورهايي چون افغانستان و بنگلادش يكسان است. جمعيت كشور ايران 70 ميليون نفر است،‌ تيراژ كتاب‌هاي منتشره معمولا 3 هزار جلد است.
در فرانسه با جمعيت 55 ميليون نفر، تيراژ برخي كتاب‌ها به350 هزار جلد رسيده است. كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته نزديك به 80 درصد جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند اما كمتر از 30 درصد كتاب‌هاي مصرفي جهان را توليد مي‌كنند و كمتر از اين نسبت نيز به كتابخواني مشغولند، اين در شرايطي است كه كشورهاي توسعه يافته با جمعيتي حدود 20 درصد جمعيت جهان، 70 درصد كتاب‌هاي مصرفي جهان را توليد مي‌كنند.
اروپا در سال 1991 به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت خود 802 عنوان كتاب را منتشر كرده، اما قاره آسيا در همان سال به ازاي هر يك ميليون نفر 70 عنوان و قاره آفريقا 20 عنوان منتشر كرده است. ‏

*ميزان مطالعه در آذربايجان شرقي 15 دقيقه است
معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده، ميزان مطالعه در استان روزانه 15دقيقه است كه نسبت به برخي از استان‌هاي ديگر بسيار بالاتر است.
ناصر وحيدي‌مهر افزود: فرهنگ كتابخواني مادامي كه در جامعه به ويژه بين كودكان و نوجوانان نهادينه نشود موفقيت كامل حاصل نخواهد شد.

*مطالعه از ديدگاه دانشجويان
دانشجويان به عنوان تلاشگران عرصه كسب علم و معرفت نگاهي نو به همه مسائل دارند. نگاه سئوال برانگيز به مسائل همراه با ارائه راهكار از جمله شاخصه‌هاي نظرپردازي دانشجويان است.
در گفتگو با تعدادي از دانشجويان، نظراتشان را در خصوص اهميت مطالعه و جايگاه آن در بين جوانان جويا شديم.
علي بردباري فارغ‌التحصيل رشته حقوق دانشگاه تبريز معتقد است: در كشور ما علاقمندي به مطالعه كتاب در وضعيت مناسبي قرار ندارد و اگر مطالعه هم صورت مي‌گيرد، بيشتر محدود به كتاب‌هاي درسي است و به همين علت تيراژ كتاب‌ها در سطح بسيار پايين و حتي در حد هزار جلد براي هر عنوان است كه آن هم پس از مدت زمان طولاني به فروش مي‌رسد.
وي در خصوص اهميت مطالعه مي‌گويد: انسان با مطالعه مي‌تواند افق ديد خود را گسترش داده و از شتابزدگي در تصميم‌گيري‌هاي خويش بپرهيزد.
اين دانشجو مي‌افزايد: انساني كه به طور مستمر مطالعه مي‌كند،گفتار او تنها به بيان نقايص و اشتباهات ديگران محدود نمي‌شود بلكه او مي‌تواند راه حل نيز ارائه كند و زمينه رهايي ديگران را از مشكلاتشان فراهم كند.
اين حقوقدان كه خود را عاشق مطالعه مي‌داند، مي‌گويد: انساني كه مطالعه مي‌كند و تمايل دارد كه دانسته‌هايش را با ديگران تقسيم كند، سبب مي‌شود ديگران با علاقمندي بيشتر با او ارتباط برقرار كرده و اين ارتباطات مي‌تواند در افزايش اعتماد به نفس‌ فرد مطالعه‌كننده موثر واقع شود .
سيما علوي دانشجوي دانشگاه آزاد تبريز نيز پايين بودن سرانه مطالعه در كشور را يك تهديد براي آيندگان خواند و افزود: معتقدم هر قدر مطالعه بيشتر باشد، آينده‌اي روشن و مملو از پيشرفت برايمان ملموس خواهد بود.
وي اضافه كرد: يكي از بهترين فعاليت‌ها براي كودكان در اوقات فراغت، مطالعه‌كردن است. امروزه انساني كه بتواند اوقات فراغت خود را به بهترين نحو ممكن سپري كند،كمتر در معرض خطر آسيب‌ها قرار دارد. چه بسيار از افرادي كه به علت نداشتن اوقات فراغت خوب، در دام دوستان نامناسب و محيط‌هاي تخريب‌گر افتاده‌اند.
اين دانشجو با بيان اينكه مطالعه به فرهنگ تبديل نشده ‌است، افزود: هفته كتاب فرصت مناسبي است تا با اتخاذ برنامه‌هاي درست و متنوع زمينه فرهنگ‌سازي براي مطالعه را هموارتر كنيم.
علوي ادامه مي‌دهد: انسان به واسطه مطالعه، دانسته‌هاي خويش را روز به ‌روز افزايش مي‌دهد و چون از طريق كتاب با تجربيات بزرگان و انديشمندان آشنا مي‌شود، به مرور به گنجينه ارزشمندي از علم و دانش تبديل مي‌شود و همچون آهنربايي مي‌شود كه افراد فهيم را به سوي خود جذب مي‌كند و همين امر سبب تسريع در رشد فكري او مي‌شود.
محمدعلي ابطحي، دانشجوي سال اول رشته معماري دانشگاه آزاد تبريز نيز در خصوص اهميت مطالعه مي‌گويد: هنگامي كه شخصي در خصوص يك مسئله، اطلاعات كامل داشته و در آن زمينه تسلط كامل دارد، علاوه بر دستيابي به كمال علمي و افزايش قدرت استدلال، بي‌اختيار به افكار درخشان نيز دست مي‌يابد و اين چيزي غير از اطلاعات و معلومات نيست.
وي ادامه مي‌دهد: با وجود اينكه برخي از مردم معتقدند گراني كتاب مانع مطالعه مي‌شود ولي من مخالف اين موضوع هستم چون راهكارهاي متعددي وجود دارد كه مي‌توان بدون خريد آن، كتاب مورد نظر را مطالعه كرد.
ابطحي مي‌افزايد: عضويت در كتابخانه‌هاي مختلف، به امانت‌گرفتن كتاب از دوستان و ده‌ها راه ديگر وجود دارد تا بهانه‌ گران بودن كتاب را كنار بزند.
گزارش از وحيد زينالي و امير كريم‌زاد شريفي – خبرنگاران فارس در تبريز
انتهاي پيام/ش30
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن