تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816333362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به رونق كشت گلخانه اي در سيستان و بلوچستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به رونق كشت گلخانه اي در سيستان و بلوچستان
گسترش كشت گلخانه اي در سيستان و بلوچستان نقش و جايگاه موثر و مفيدي در بخش كشاورزي اين استان پيدا كرده است.


شرايط ويژه سيستان و بلوچستان به لحاظ آب و هوايي، اقليم خشك، خشكسالي و از سوي ديگر بالا رفتن ميزان جمعيت و نياز آن به مواد غذايي به ويژه ميوه و سبزيجات موجب شده تا كشت متراكم، كاري ضروري و مهم به شمار آيد.
از سوي ديگر ورود شمار زيادي از دانش آموختگان بخش كشاورزي به جامعه و يافتن الگوي مناسب براي اشتغال آنان نيز سبب شده تا كشت در محيطهاي بسته يا گلخانه اي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
كاهش استفاده از آب با اجراي طرحهاي مدرن آبياري، بهره برداري مطلوب از زمين و خاك و بازدهي مطلوب سبب رونق كشت گلخانه اي در سيستان و بلوچستان شده است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان در اين خصوص به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: نخستين الگوي كشت گلخانه اي استان سال 1378 در شهرستان زابل اجرا و راه اندازي شد.
محمدعلي نيكبخت افزود: بازدهي مطلوب و مناسب اين طرح موجب گسترش آن در سراسر استان شد.
وي بيان كرد: هم اكنون هشت مجتمع با دو هزار و 932 واحد توليد محصولهاي گلخانه اي با گستره 388 هكتار و اشتغالزايي سه هزار و 744 نفر در سطح اين استان ايجاد شده است.
او ادامه داد: با هدف سرعت بخشيدن به توسعه و گسترش گلخانه ها تلاش زيادي در مجتمعهاي توليدي براي ترويج يافته هاي جديد علمي و تحقيقاتي در عرصه توليد و روشهاي جديد ساخت سازه هاي فني با استاندارد جهاني انجام شد.
وي گفت: تاكيد بر كشت محصولات اقتصادي و زودبازده سبب توليد محصولاتي مانند خيار، گوجه فرنگي، گل شاخه بريده، انواع فلفل، توت فرنگي و بادمجان در گلخانه هاي سيستان و بلوچستان شده است.
او اظهار داشت: اكنون هشت مجتمع گلخانه اي در شهرستانهاي زهك، زابل، ايرانشهر، زاهدان، سراوان، خاش، نيكشهر و سرباز در حال توليد يا راه اندازي است.
كارشناس محصولات سردسيري و توليد نهال در سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان نيز مي گويد: بعد از خشكسالي هاي اخير، سازمان جهاد كشاورزي به استفاده از روش توليد گلخانه اي روي آورد.
حسين جهانتيغي ادامه داد: روش آبياري در گلخانه ها تنها به صورت قطره اي است كه يكي از روشهاي آبياري سامانه تحت فشار محسوب مي شود.
وي افزود: هر يك از توليدكنندگان براي تامين آب مورد نياز گلخانه ها با گرفتن مجوز از شركت سهامي آب منطقه اي اقدام به حفر چاه يا چاهك كردند.
او اظهار داشت: علاقه مندان داراي زمين مي توانند با مراجعه به سازمان جهاد كشاورزي از تسهيلات بانكي برخوردار شوند.
اين كارشناس گفت: بيشتر صيفي جات توليدي گلخانه هاي استان از جمله گوجه فرنگي، خيار و بادمجان در بازارهاي داخلي سيستان و بلوچستان به مصرف مي رسد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان همچنين راه اندازي مجتمع گلخانه اي ويژه بانوان دانش آموخته رشته كشاورزي را از فعاليتهاي نوين اين سازمان برشمرد و گفت: اين مجتمع در حومه زاهدان با گستره 50 هكتار و اشتغال پيش بيني شده 500 نفر راه اندازي شده است.
با اين حال برخي معصومه جام شير توليدكننده موفق و نخستين توليدكننده گل شاخه بريده در نقطه صفر مرزي ميرجاوه سيستان و بلوچستان به ايرنا گفت: كمبود سوخت، هزينه هاي حمل و نقل، فقدان دسترسي مستقيم به بازار و حضور دلالان كماكان از مشكلات عمده توليدات گلخانه اي است.
يكي ديگر از توليدكنندگان موفق گلخانه اي نيز گفت: مقابله با امراض و آفت هاي توليدات گلخانه اي از دغدغه هاي مهم توليدكنندگان اين بخش است.
خدانظر ريگي خواستار بازديد مداوم و زودهنگام كارشناسان جهاد كشاورزي از گلخانه هاي استان شد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان مي افزايد: توليد موفق انواع گل شاخه بريده در مجتمع گلخانه اي ميرجاوه موجب رونق اين محصول در نقاط مختلف استان شد بگونه اي كه اكنون گستره زير كشت آن به 11 هزار و 480 مترمربع رسيده است.
نيكبخت گفت: تاكنون يك ميليون و 460 هزار شاخه گل به ارزش هفت ميليارد و 300 ميليون ريال و سرمايه گذاري 12 ميليارد ريال در گلخانه هاي استان توليد شده است.
وي ادامه داد: شرايط اقليمي ويژه استان زمينه كشت اين محصول را به دو روش كشت بدون خاك و در بستر خاك فراهم كرده است.
او افزود: اكنون توليد گل در گلخانه ها علاوه بر تامين نياز استان روزانه حدود چهار هزار و 500 شاخه گل در 10 رنگ متنوع و زيبا متناسب با تقاضاي بازار مصرف عرضه مي شود.
وي اظهار داشت: اين محصولها به استانهاي داخلي تهران، اصفهان و خراسان رضوي و همچنين به كشورهاي اروپايي، كويت، عراق و لبنان به صورت غيرمستقيم صادر مي شود.
ك/4 7307/653/660 شماره 073 ساعت 09:35 تمام
 پنجشنبه 23 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 896]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن