تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820598865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبر بد آغاز سال جديد:گرانی اینترنت در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گرانی اینترنت در راه است، مگر اینکه سازمان تنظیم مقررات مانع تحمیل هزینه های کمرشکن به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت شود. آیا چاقو دسته خود را میبرد؟

همشهري - حميد ضيايي پرور - در روزهای پایانی سال ۸۹، خبری روی خروجی خبرگزاریهای کشور قرار گرفت که کمتر به آن توجه شد.

براساس این خبر، شرکتهای مخابرات استانی هزینه سرویسدهی به شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت موسوم به ایدی اس ال را بین ۳ تا ۱۴ برابر افزایش داده و خطوط آن دسته از شرکتهایی را که قادر به پرداخت هزینه های جدید نشدهاند، قطع کردهاند!
بدین ترتیب برای این شرکتها که مستقیما با مشتریان در ارتباط هستند، در سال جدید هیچ راهی جز افزایش بهای سرویس اینترنت پر سرعت باقی نمی ماند.
این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این افزایش ناگهانی قیمت سرویسها از سوی شرکتهای مخابرات استانی با این انگیزه و هدف صورت گرفته که شرکتهای بخش خصوصی از دایره ارائه خدمات اینترنت حذف شده و خدمات اینترنت پرسرعت در انحصار شرکتهای مخابرات قرار گیرد.

هیچ کس انتظار ندارد که قیمت اینترنت در ایران ارزان شود اما افزایش ۱۴ برابری قیمت آن نیز برای مشترکان این سرویس غیرقابل قبول است.
این افزایش هزینه البته در حال حاضر به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت تحمیل شده و آنها مجبورند به تعهدات قبلی در قبال مشترکان خود عمل کنند اما به نظر میرسد با توجه به این افزایش غیرمترقبه هزینه ها از سوی مخابرات، به زودی شرکتهای خدمات دهنده اینترنت در بخش خصوصی ناچار به اعمال تعرفه های جدیدی براساس هزینه تمام شده خود شوند؛ افزایش هزینه ای که در نهایت به حلقه آخر این زنجیر یعنی مشترکان عزیز! منتقل خواهد شد.

در همین راستا، محمدحسن شانه ساززاده، مدیر یکی از شرکتهای خدمات دهنده اینترنت از افزایش غیرمنطقی قیمت سرویسهایی که از سوی مخابرات به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت داده میشود، خبر داده و گفته: با خصوصی شدن مخابرات و واردشدن آن به حوزه اینترنت، این شرکت به صورت غیرقانونی قیمت تمامشده سرویسها را برای رقبا افزایش میدهد تا خود به توسعه این سرویس و جذب مشتری بپردازد.

وی با بیان اینکه درصورتحسابهای شرکتهای خدمات دهنده اینترنت هر بار با افزایش هزینه در طراحی تجهیزات پسیو، پاور و فضا روبه رو هستیم، گفت: این افزایش چند برابری قیمت تمام شده صورتحسابهای ارائه شده از سوی مخابرات به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت، غیرقانونی است؛ چرا که باید تمامی تعرفه ها از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ شود.

وی با تأکید بر توقف سرویس دهی به برخی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت به دلیل عدمپرداخت این صورتحسابها اضافه کرد: در این رابطه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مکاتبه کرده ایم و این سازمان نیز به عنوان نهاد تنظیم مقررات در این بخش معتقد است که شرکتهای مخابرات استانی حق افزایش قیمت تمام شده این سرویس را ندارند. اما این شرکتها با بی توجهی به دستورات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ما را مجبور میکنند که صورتحسابهای جدید را پرداخت کنیم.
شانه ساززاده با اشاره به افزایش ۳ تا ۱۴ برابری بهای فضا، پاور و هزینه طراحی تجهیزات پسیو از سوی شرکتهای مخابرات استانی به مهر گفت: این شرکتها حتی اعلام نمیکنند که این افزایش قیمت بر چه اساسی است و تنها فاکتور کلی صادر میکنند که شامل هزینه های چند برابری است.

وی با تأکید بر اینکه این مشکل برای تمامی شرکتهای خدمات دهنده اینترنت از طرف همه شرکتهای مخابراتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها برخی استانها برای پرداخت با ما تعامل دارند و سرویسهای ما را متوقف نمیکنند اما برخی استانها مانند تهران، قم و فارس بدون توجه به حقوق کاربران شبکه درصورت عدمپرداخت این مبالغ، سرویس دهی را قطع میکنند.
مدیرعامل شاتل تصریح کرد که مخابرات ایران باید با دریافت مجوز از رگولاتوری، تعرفه ها را تغییر دهد اما از آنجایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدامی قاطع در این مورد انجام نمیدهد، هر یک از شرکتهای مخابراتی نسبت به تغییر بهای تمامشده و افزایش آن اقدام کرده و بخش خصوصی را دچار ضرر و زیان میکنند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به مشکلاتی همچون عدم تأمین پهنای باند برای توسعه خطوط و زیانهای ناشی از افزایش تعرفه خطوط 1 e، افزایش چند برابری هزینه تمامشده سرویسها نیز اضافه شده است.

آسیب رسانی به مشترکان اینترنت پر سرعت
ابوطالب برزگر، مدیر روابط عمومی گروه شرکتهای خدمات دهنده اینترنت نیز با اشاره به افزایش بها در صورتحسابهای جدید شرکتهای خدماتدهنده اینترنت، گفت: قیمت سرویسدهی مخابرات به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت برخلاف مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شرکتهای مخابراتی قیمت امکانات مخابراتی مورد ارائه به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت را بر خلاف مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات چند برابر کرده اند، تأکید کرد: شرکتهای مخابراتی میگویند تا زمانی که هزینه ها را براساس قیمتهای جدید پرداخت نکنید؛ از دایرکردن سرویسهای جدید خودداری خواهیم کرد. برزگر با بیان اینکه این اقدام بسیار غیررقابتی است، تصریح کرد: نتیجه این اقدام غیرقانونی چیزی نیست جز آسیب رسانی به مشترکانی که از سرویسهای ای دی اس ال استفاده میکنند.

گران شدن قیمت اینترنت باعث کندی روند توسعه این سرویس ارتباطی در ایران خواهد شد و کارشناسان از هماکنون پیشبینی میکنند بخش عمدهای از کاربران اینترنت به خاطر عدم توانایی مالی پرداخت هزینه های اینترنت از دریافت این نوع سرویسها صرفنظر خواهند کرد.

ادامه این فرایند باعث عقب ماندگی بیشتر ایران در زمینه توسعه زیرساختهای اینترنت خواهد شد؛ اتفاقی که در برنامه چهارم توسعه نیز افتاد و به رغم تصریح قانون مبنی بر برقراری یک میلیون و ۲۰۰ هزار خط اینترنت پرسرعت، تنها ۴۶۵هزار پورت نصب شد. حتی اکنون نیز در آغاز سال ۱۳۹۰ و آغاز برنامه پنجم توسعه تنها قریب یک میلیون خط دایر شده است؛ در حالی که تا پایان این برنامه باید ۱۲ میلیون پورت پرسرعت اینترنت در کشور نصب و دایر شود.

عقب ماندن ایران از توسعه اینترنت پر سرعت به تبع آن باعث کندی برنامه های دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در کشور خواهد شد. اگر چه فلسفه خصوصی شدن شرکت مخابرات، توسعه و رونق بخش خصوصی بود اما ظاهرا در زمینه توسعه اینترنت این اتفاق به ضرر بخش خصوصی تمام شده است.

گرانی اینترنت در راه است، مگر اینکه سازمان تنظیم مقررات مانع تحمیل هزینه های کمرشکن به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت شود. آیا چاقو دسته خود را میبرد؟

پیشنهاد مخابرات برای تغییر نرخ
یک مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران از ارائه پیشنهاد جدید برای تعرفه خطوط e۱ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: تا مصوب شدن این پیشنهاد، خطوط e۱ مانند روال گذشته محاسبه شده و هیچ تغییری در آبونمان این خطوط پیش نمیآید.
به گزارش مهر، نرخ آبونمان واگذاری خطوط e۱ که از طریق آن اینترنت دایلآپ با سرعت ۵۶کیلوبیت برثانیه به کاربران ارائه میشود، از ابتدای امسال موضوع درگیری میان شرکت مخابرات ایران، شرکتهای مخابرات استانی، شرکتهای ارائه دهنده اینترنت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بود و این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی پای سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات حکومتی نیز به نوعی به این پرونده باز شد.

داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه دستورالعمل اعمال نرخ قدیمی خطوط اینترنت به تمامی استانها ابلاغ شده و این دستورالعمل قابل اجراست، اظهار داشت: شرکتهای مخابراتی موظف به اعمال تعرفه ها طبق روال گذشته هستند و تغییری در این رویه به وجود نیامده است. زارعیان هزینه نگهداری خطوط e۱ را براساس پیشنهاد جدید ماهانه ۹۵هزار تومان به ازای هر لینک عنوان کرد و گفت: پیشبینی میشود به زودی این تعرفه پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی و تصویب شود که در این صورت این دستورالعمل به شرکتهای مخابراتی ابلاغ خواهد شد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن