تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806704303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

20 درصد مواد معدني فرآوري مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 20 درصد مواد معدني فرآوري مي شوند


سرمايه،مرجان نماينده: در سال گذشته 12 ميليون و 600 هزار تن انواع سنگ ساختماني از معادن كشور استخراج شد كه از اين ميان 651 هزار و 500 تن سنگ خام و 184 هزار تن سنگ كار شده به خارج از كشور صادر شد.زنگنه رئيس هيات مديره انجمن سنگ ايران ارزش اين ميزان صادرات را 61 ميليون و 590 هزار دلار در زمينه سنگ هاي صادراتي و 74 ميليون و 300 هزار دلار در زمينه سنگ هاي خام عنوان كرده و مي گويد: «گرچه در نظر اول به نظر مي رسد صادرات سنگ هاي فرآوري شده بيش 180 هزار تن نبوده اما واقعيت اين است كه براي صادرات اين ميزان سنگ فرآوري شده 550 هزار تن سنگ خام مصرف شده است.»

در حال حاضر صدور مواد معدني فرآوري شده به خارج از كشور به يكي از مشكلات اصلي بخش معدن تبديل شده است. به طوري كه گفته مي شود نبود كارخانه هاي فرآوري مواد معدني موجب شده تا با وجود ذخاير عظيم معدني علاوه بر خروج ارز از كشور توليد بسياري از صنايع وابسته نيز مختل شود.
براساس آمارهاي موجود ايران با دارابودن 68 نوع ماده معدني و داشتن حدود 37 ميليارد تن ذخاير قطعي و بيش از 57 ميليارد تن ذخاير احتمالي جزء 10 كشور برتر دنيا در بخش معدن به شمار مي رود.
بر همين اساس گفته مي شود سالانه 130 ميليون تن ماده معدني در كشور استخراج و 62 نوع ماده معدني توليدي شود. از اين ميان تنها 20 درصد مواد معدني استخراج شده فرآوري مي شود و 80 درصد آن بدون فرآوري صادر مي شوند يا بلااستفاده مي ماند.
به اعتقاد كارشناسان، گرچه فرآوري از اصول اوليه بهره وري محصولات معدني است و موجب مي شود محصول با قيمت بالاتري در بازار عرضه شود اما فقدان استراتژي هاي كلان در حوزه معدن و نيز عدم دسترسي معدنكاران به تكنولوژي هاي روز صادرات محصولات معدني را به صورت خام افزايش داده است.
اين در حالي است كه سنگ هاي ساختماني بيشترين حجم مواد خام صادراتي را به خود اختصاص داده و پس از آن خاك سرب و روي، كرميت و مقدار كمي نيز سنگ آهن قرار دارد.
با اين همه زنگنه معتقد است، ميزان صادرات سنگ هاي خام معادل 5/5 درصد كل استخراج بوده است. بنابراين اگر از اين ميزان صادرات هم جلوگيري شود بازارهاي فعلي نيز از دست خواهد رفت.
وي ايتاليا و چين را بزرگ ترين مشتريان سنگ خام ايران دانست و افزود: «فرآوري مواد معدني در داخل كشور علاوه بر اينكه ارزش افزوده بالايي دارد، موجب ايجاد اشتغال در كشور نيز خواهد شد اما تركيبات برخي مواد معدني به گونه اي است كه امكان فرآوري آنها در داخل كشور وجود ندارد.»
وي، عدم بازاريابي مناسب، قيمت تمام شده بازار را از مشكلات موجود در بخش معدن كشور دانست و عنوان كرد: «قبل از اينكه به افزايش صادرات مواد معدني فرآوري شده پرداخت بايد براي توانمند كردن بخش فرآوري تلاش كرد.»
اين نماينده بخش خصوصي، فرسودگي و كمبود ماشين آلات را از عمده ترين مسائل اين بخش عنوان كرد و افزود: «فقدان نيروهاي آموزش ديده در بخش معدن نيز از عوامل تشديدكننده اين امر است.»
در همين حال فيروز علي نيا يك عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير كه معتقد است، خام فروشي مواد معدني موجب خروج ارزش افزوده از كشور مي شود» مي گويد: «در حال حاضر ارزش هر تن ماده معدني كرميت به صورت خام 260 دلار و در صورت فرآوري و تبديل به آلياژ مورد مصرف صنايع فولاد به تني 1100 دلار افزايش مي يابد كه نشان دهنده ارزش بالاي نهفته در آن است.»
به گفته وي در حال حاضر تنها مقدار كمي از كرميت توليدي كشور فرآوري شده و قسمت اعظم آن به دليل فقدان ظرفيت فرآوري به صورت خام صادر مي شود.
وي در ادامه با اشاره به حجم بالاي صادرات سنگ خام نيز گفت: «بخشي از سنگ هاي ساختماني فرآوري شده داخلي به دليل پايين بودن تكنولوژي فرآوري كيفيت لازم جهت صادرات را ندارند.»
از همين رو به نظر مي رسد تسهيل و زمينه سازي براي ورود تكنولوژي هاي نوين به صنايع معدني امري ضروري است.
نايب رئيس خانه معدن نيز معتقد است: «با تبيين استراتژي در بخش معدن بايد تدابيري اتخاذ شود تا ضمن سرمايه گذاري در بخش فرآوري از پتانسيل موجود اين بخش به بهترين وجه استفاده كرد.» به گفته وي: «در اين راستا بايد به سمت تكميل صنايع فرآوري كننده و ايجاد حداكثر ارزش افزوده به گونه اي كه از بخش هاي مختلف ماده معدني استفاده شود، حركت كنيم.»
گفته مي شود هم اكنون حدود پنج هزار كارخانه فرآوري سنگ در كشور وجود دارد كه كيفيت كاراكتر آنها پايين است. اين در حالي است كه واگذاري ماشين آلات ارزان قيمت به معدن كاران بخش خصوصي يكي از سياست هاي وزارت صنايع و معادن بوده كه به رغم عقد قرارداد بين شركت توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني بانك صنعت و معدن و شركت هپكو به عنوان سازنده و يك شركت خارجي مبني بر واردات دو هزار دستگاه ماشين آلات معدني امري ضروري است.
گفتني است هم اكنون، حدود پنج هزار كارخانه فرآوري سنگ در كشور وجود دارد كه كيفيت كار اكثر آنها پايين است.
 پنجشنبه 23 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن