تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813284359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتابخانه الكترونيكي راه اندازي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كتابخانه الكترونيكي راه اندازي مي شود
قرباني:كتابخانه الكترونيكي استان در يك برنامه 7 ماهه ايجاد مي شود.

سرپرست اداره كل امور كتابخانه هاي عمومي در گفت وگو با خبرنگار ما به مناسبت روز كتاب و كتاب خواني گفت: كتابخانه هاي الكترونيكي براي رفع مشكل جوانان در همه استان هاي كشور براي يافتن منابع مطالعاتي راه اندازي مي شود به همين دليل هم دراستان از اول آذر ماه سعي مي كنيم در مدت 7 ماه بتوانيم اين كار را انجام دهيم.

مطهري با اشاره به اين كه بسياري از كتابخانه هاي عمومي استان، تمام منابع مطالعاتي خود را در رايانه ثبت كرده اند، در زمينه وضعيت فعلي كتابخانه هاي عمومي اظهار داشت: در حال حاضر24 كتابخانه فعال با 31 رايانه، 230 هزار كتاب و 12 هزار عضو و دو كتابخانه عمومي مشاركتي در منطقه موجود است و ساختمان 3 كتابخانه نيز در نهبندان و روستاي چهار فرسخ در حال احداث مي باشد.

سه شهر مود، اسفدن، زهان و طبس و قهستان نيز فاقد كتابخانه عمومي هستند كه با تشكيل انجمن كتابخانه در اين شهرها، تلاش مي كنيم در سه شهر مود، اسفدن و زهان پس از مشخص شدن محل كتابخانه آن ها را تجهيز و راه اندازي كنيم.

وي با بيان اين كه كتابخانه ها مراكزي براي توسعه علمي كشور بوده اند و در سنت ما نيز كتابخانه مركز مقدسي است كه براي نظريه پردازي و توليد علم از آن استفاده مي شده است، افزود: وضعيت كمي و كيفي كتابخانه هاي عمومي استان مناسب نيست به طوري كه از نظر رايانه در رتبه 24، اعضا رتبه 17، زيربنا رتبه 13، تعداد كتابخانه رتبه 28 و جمعيت با سواد به كتاب در رتبه 10 در كشور قرار داريم.

با اين وجود در 6 ماهه گذشته 500 و 10 هزار مراجعه كننده به كتابخانه هاي استان داشته ايم كه 176 هزار كتاب امانت گرفته اند و در 6 ماهه گذشته 4 هزار نفر جديد عضو كتابخانه هاي استان شده اند و براي رسيدن به وضعيت مطلوب در اين خصوص نياز به ايجاد 14 كتابخانه در استان داريم كه از اين تعداد 3 كتابخانه در بيرجند، 2 مورد در قاين و فردوس و بقيه در مود، درح، سربيشه، زهان، سه قلعه بايد ايجاد شوند.

ضمن اين كه در حال حاضر در بيرجند چند كتابخانه فعال مي باشد كه كتابخانه مجمع قاريان و حافظان قرآن كريم مشاركتي است.

سرپرست اداره كل امور كتابخانه هاي عمومي استان با اشاره به اين كه در حال حاضر از نظر مالي به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي وابسته ايم گفت: از سال آينده به طور كامل استقلال مالي و اداري خواهيم داشت و تمام منابع مالي توسط خود ما توزيع خواهد شد.

امسال نيز بيش از 500 ميليون ريال اعتبار براي تعمير كتابخانه ها به ما ابلاغ شده كه توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و با نظارت مسئولان كتابخانه ها هزينه مي شود و اعتباري براي تجهيز كتابخانه ها نداريم.

مطهري در خصوص فعاليت هاي صورت گرفته از سوي اين اداره كل در 6 ماهه گذشته تصريح كرد: افتتاح كتابخانه آرين شهر و كتابخانه استاد احمد احمدي در اسديه، حضور در نمايشگاه اوقات فراغت و نمايشگاه از هجرت تاريخي تا عروج، برگزاري حداقل 2 جلسه انجمن كتابخانه هاي استان و اتخاذ تصميمات خوبي در اين زمينه، برگزاري كلاس هاي نقاشي، خوشنويسي، شب هاي شعر، مسابقه مقاله نويسي، كتاب خواني و برپايي نمايشگاه كتاب و مطبوعات در بعضي از مناطق از جمله فعاليت هاي ما در اين مدت است.همچنين با توجه به اين كه در آموزش و پرورش تجربه خوبي در مورد اقدامات صورت گرفته توسط خيران وجود دارد، در اولين فرصت پس از ابلاغ آئين نامه مربوط به انجمن خيران از نهاد كتابخانه ها، براي استفاده از پتانسيل هاي موجود، انجمن خيران استان راه اندازي خواهد شد.

همكاري با آموزش و پرورش براي بازديد دانش آموزان از كتابخانه ها، راه اندازي بخش كودك و نوجوان و سي دي و نوار، آموزش خلاصه نويسي و قرآن، معرفي منابع كمك درسي و رفع اشكال از ديگر اقدامات كتابخانه هاي عمومي در اين مدت بوده است.وي در خصوص واريزي نيم درصد درآمد شهرداري هاي استان به حساب انجمن كتابخانه ها، خاطرنشان كرد: حدود 30 تا 40 درصد آن با همكاري خوب شهرداري ها پرداخت شده است و از آن جايي كه بدهي باقيمانده مربوط به سال 83 مي باشد، از طرف استانداري نامه اي به فرمانداران به عنوان روساي انجمن كتابخانه هاي هر شهرستان از حدود 2 ماه پيش ارسال شده و مدير كل امور شهري استانداري نيز پيگير اين موضوع است تا پايان امسال اين مشكل كه بيشتر در دو شهر بزرگ استان است، نيز حل و فصل شود.سرپرست اداره كل امور كتابخانه هاي استان در خصوص ايجاد كتابخانه مركزي در بيرجند و ساير شهرستان هاي استان نيز گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه در مركز هر استان و ديگر شهرستان ها، كتابخانه مركزي با استانداردهاي خاص خودش از محل منابع ملي بايد ايجاد شود كه راه اندازي كتابخانه مركزي در بيرجند از ضرورت هاي استان است زيرا با توجه به سيستم فعلي زندگي، نياز به كتابخانه و گسترش فرهنگ كتاب خواني بيشتر احساس مي شود.

در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي استاندار به شرط تامين اعتبار براي انجام اين كار از محل منابع ملي، وعده آماده كردن زمين به اين منظور را داد.

وي با بيان اين كه تجهيز كتابخانه هاي روستايي با توجه به وضعيت فعلي كتابخانه هاي عمومي شهرها و بخش ها فعلا جزو سياست هاي نماد كتابخانه هاي كشور نيست، گفت: در آينده به كتابخانه هاي روستايي توجه بيشتري خواهد شد، اما اگر خيري در اين خصوص اعلام آمادگي كند، از انجام اين كار استقبال مي كنيم.

مطهري افزود: يكي از خيران در خوان شرف نهبندان كتابخانه اي احداث كرده كه از نظر منابع مطالعاتي و امكانات موجود در آن با كتابخانه هاي مركز استان برابري مي كند و ما نيز منابع مطالعاتي براي استفاده اعضاي اين كتابخانه ارسال مي كنيم.

به گفته وي كتابخانه هاي مشاركتي با همكاري حوزه هنري، ميراث فرهنگي، فني و حرفه اي، بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در آينده راه اندازي مي شود، همچنين براي بردن كتاب ها به سمت و سوي جوانان از اول امسال در آرايشگاه ها كتابخانه هاي محدود با منابع مطالعاتي ايجاد مي شود و آمادگي داريم در صورت فضاي مناسب در مطب پزشكان نيز كتابخانه هايي راه اندازي كنيم.كتابخانه هاي سيار هم در تابستان با همكاري شهرداري ها براي پارك ها در نظر گرفته خواهد شد.

سرپرست اداره كل امور كتابخانه هاي استان با اشاره به اين كه فضاي كتابخانه خوسف حداقل براي دو، سه سال آينده قابل گسترش است، گفت: با توجه به اين كه خوسف در آينده شهرستان خواهد شد بايد براي آن پيش بيني كتابخانه مركزي شود.

كتابخانه عمومي قاين هم در گذشته مشكلاتي داشت كه با تعميرات صورت گرفته در آن مرتفع شده است.

همچنين كتابخانه تخصصي با مشاركت شهرداري و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين شهر افتتاح شد.

مطهري تعداد كتاب داران شاغل در كتابخانه هاي عمومي استان را 42 نفر اعلام كرد و اظهار داشت: نهاد كتابخانه هاي كشور توجه خاصي براي تامين نيرو در خراسان جنوبي دارد كه با اختصاص 10 نيروي پيماني كه مراحل پاياني گزينش را مي گذرانند و براي همه شهرستان استان در نظر گرفته شده اند، مشكل ما در اين خصوص برطرف مي شود.

هر چند بايد به ازاي هر 500 نفر عضو يك نيرو در كتابخانه وجود داشته باشد كه در خيلي ازجاها از اين نظر بيشتر كتاب دار داريم.

وي با بيان اين كه 15 هزار جلد منابع مطالعاتي امسال در اختيار كتابخانه هاي عمومي استان قرار گرفته و 10 هزار جلد ديگر هم تا پايان سال به كتابخانه ها با همكاري مسئولان استان و انجمن هاي صنفي براي ايجاد كتابخانه هاي مشاركتي از برنامه هاي اين اداره كل در آينده مي باشد.سرپرست اداره كل امور كتابخانه هاي عمومي استان افزود: براي تشويق اعضاي فعال كتابخانه ها پيگير هستيم تا از طريق نهاد كتابخانه هاي كشور كارت هاي الكترونيكي خريد كتاب، بين اعضاي فعال ماهانه توزيع شود.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن