تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812613127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
در اين هفته روح و جان مردم اين سرزمين آئينه دار ميلاد خجسته هشتمين حجت خدا و مقتداي انسانها حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام بود. ايران اسلامي در هفته جاري سرشار از عطر ولايت و روشن از تجلي انوار گل گلزار رسول دوسرا و نور چشمان بتول عذرا بود كه اين كشور را به وجودش مهبط نزول ملائك كرده است . خورشيد خراسان در قلب ايران كه زيارتگاه ملائك و رواق زرنگارش محل طواف اهل دل است اين روزها جلوه ويژه اي داشت و دستهاي التجاي بسياري به دامان اين منبع نور دراز شد. مردم سرزمين ايران براين سرمايه بزرگ افتخار كرده و سر بر آستان مي سايند كه هشتمين خورشيد پرفروغ امامت در اين مرز و بوم نورافشاني مي كند و زمين و زمان را از نور هدايتش بهره مند مي سازد.
آن حضرت كه به عالم آل محمد(ص ) ملقب هستند فيوضات علمي بسياري را در سرزمين خراسان پرتو افشاني كردند و لذا شايسته است كه شيعيان نيز به اين صفت متصف شده و بهره هاي علمي كافي را از علوم بي پايان آن حضرت كسب كنند. بنابر اين لازم است اكنون كه دشمنان اسلام با سلاح جهل و خرافه از هر طرف بنيان هاي عقيدتي مسلمانان را هدف قرار داده و با مباني فكري مردم بازي مي كنند علماي فرهيخته و دين باوران مسئول با احساس مسئوليت فرهنگي به صحنه آمده و با ارائه تعاليم شكوهمند رضوي به تنوير افكار عمومي بپردازند.
هفته جاري رئيس جمهور طي نامه اي به مجلس صادق محصولي را به عنوان وزير كشور جهت كسب راي اعتماد معرفي كرد. وي كه پيش از اين و در سال 84 به عنوان وزير نفت به مجلس معرفي ولي به دليل عدم تناسب با معيارهاي دولت اصولگرا و مخالفت هاي نمايندگان مجلس در رايزنيهاي قبل از راي گيري مرجوع شده بود اكنون براي يك وزارتخانه مهم و حياتي مطرح شده كه طبعا واكنش هايي را به همراه داشته است . در جلسه روز سه شنبه مجلس هنگامي كه نامه رئيس جمهور براي معرفي وزير پيشنهادي كشور قرائت شد نمايندگان نسبت به آن واكنش نشان دادند كه رئيس مجلس مجبور شد آنان را به اظهارنظر در جلسه سه شنبه آينده و در روز بررسي صلاحيت وي دعوت نمايد. به هر حال شايد بتوان آنچه ذهن نمايندگان مجلس را به خود مشغول كرده را در اين مطلب خلاصه كرد كه وزارتخانه مادر و تاثيرگذاري مثل وزارت كشور كه در ماههاي اخير به خاطر عدم وجاهت لازم وزير سابق كشور از مديريت اجرايي كارساز محروم بوده شايسته است در آستانه انتخابات آينده رياست جمهوري از قوت و سلامت لازم برخوردار باشد و طبعا سپردن سكان هدايت آن به افرادي كه علاوه بر انتقادات وارده به آنها از اجماع لازم بهره مند نيستند كار پسنديده اي نيست .
در مسائل خارجي نخستين موضع گيري هاي باراك اوباما پس از انتخاب شدن به رياست جمهوري آمريكا ادامه بحران سياسي رژيم صهيونيستي و تداوم جنايات آمريكا در پاكستان و افغانستان مهمترين رخدادهاي هفته جاري بودند.
باراك اوباما رئيس جمهور جديد آمريكا كه پس از جنجال ها و هياهوهاي فراوان سرانجام بر رقيبش جان مك كين غلبه كرد و جواز ورود به كاخ سفيد را كسب نمود در اولين تحركاتش همسويي خود را با اسلاف خويش ثابت نمود و تعهدش را به دفاع از صهيونيستها به نمايش گذاشت . اوباما در اولين اقدام يك صهيونيست را به سمت رياست تشكيلات كاخ سفيد تعيين كرد. وي همچنين در پيگيري سياستهاي خصمانه روساي جمهور پيشين آمريكا جمهوري اسلامي ايران را به حمايت از تروريسم متهم نمود.
اگرچه بسياري همچنان معتقدند هنوز زود است درباره مواضع واقعي اوباما اظهارنظر و قضاوت شود ولي اين افراد قطعا دچار ساده انديشي و عدم درك واقعيات هستند و از اين نكته اساسي غافل مي باشند كه اوباما هم در نهايت يك رئيس جمهور در چارچوب هيات حاكمه آمريكاست و ملزم است از سياست هاي كلي واشنگتن كه در مراكز خاصي تدوين و برنامه ريزي مي شود تبعيت كند. اصولا بايد به اين نكته توجه داشت كه ساختار حكومت در آمريكا به گونه اي است كه هر كسي با هر تفكري كه در راس بخش اجرايي آن مي نشيند به محورهاي مهم استراتژي آمريكا از جمله استيلاجويي و سلطه طلبي بايد گردن نهد در غير اينصورت يا امكان رسيدن به چنين جايگاهي را نخواهد يافت و يا بر فرض محال اگر بتواند تا اين مقام صعود كند امكان بقا نخواهد داشت . حال اينكه چرا شبكه قدرت پشت پرده آمريكا به يك سياه پوست با شعارهاي نسبتا متفاوتش اجازه داده است تا اين مقام صعود كند بايد به شرايط ويژه و مشكلاتي كه آمريكا تحت حاكميت جرج بوش و دارودسته اش به آن گرفتار شد اشاره كرد. واقعيت اين است كه بوش و تيم وي در كاخ سفيد با اتخاذ سياستهاي ابلهانه به ويژه درخصوص لشكركشي به افغانستان و عراق آمريكا را گرفتار باتلاق عميقي كردند كه بيرون آمدن از آن به سادگي ميسر نيست . هم اكنون دولت آمريكا در جهان به شدت بي اعتبار شده و تنفر از دولت آمريكا به يك پديده جهاني تبديل گشته است .
اين وجهه تنفرانگيز از آمريكا آنچنان بي سابقه است كه حتي نزديكترين متحدان آن كشور از اين وضعيت به ستوه آمده و در انتظار تغييري در اين وضعيت برآمده اند. علاوه بر افتضاح سياسي در زمينه اقتصادي نيز سياستهاي دولت بوش براي آمريكايي ها و ساير كشورهاي جهان فاجعه به بار آورده و موجب بروز شديدترين مورد بحران مالي از چند دهه قبل به اين سو شده است . با توجه به اين شرايط بهتر مي توان به فلسفه روي كار آمدن اوباما پي برد و دريافت كه انتخاب اوباما يك طرح و ترفند براي غلبه بر اوضاع وخيم كنوني آمريكاست و از اينرو نبايد انتخاب وي شائبه تغييرات اساسي در سياستهاي آمريكا را ايجاد نمايد.
موضوع دوم در مسائل خارجي ادامه بحران سياسي در رژيم صهيونيستي و آشكار شدن ابعاد تازه از اين بحران است . در زمانيكه تلاش يك ماهه « تزيپي ليوني » وزيرخارجه رژيم صهيونيستي و رهبر حزب حاكم كاديما كه مامور تشكيل كابينه شده بود با شكست مواجه شده است و اين موضوع باعث گرديده تا اين رژيم انتخابات زودهنگام اعلام كند شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در اظهاراتي كاملا غيرمترقبه اعتراف كرد اسرائيل فرو مي پاشد. پرز در جلسه كنست رژيم صهيونيستي كه به مناسبت سالگرد ترور اسحاق رابين نخست وزير اسبق اسرائيل تشكيل شده بود در اظهاراتي به رهبران اين رژيم هشدار داد كه اسرائيل نيز همانند شوروي چكسلواكي و يوگسلاوي از هم فرو خواهد پاشيد. درست يك روز قبل يعني روز دوشنبه نيز ايهود اولمرت نخست وزير مستعفي رژيم صهيونيستي اذعان كرده بود كه اشغال مناطق موسوم به سرزمين هاي 1346 توسط اسرائيل اشتباه بوده و اين رژيم بايد براي بقاي خود هرچه زودتر از اين مناطق يعني كرانه باختري شرق بيت المقدس و جولان عقب نشيني كند. اولمرت حدود دو ماه قبل نيز در اظهاراتي كم سابقه خطاب به صهيونيستها اعلام كرد روياي اسرائيل بزرگ پايان يافته و كساني كه هنوز به آن مي انديشند خود و ديگران را فريب مي دهند. اولمرت در آن اظهارات حتي سخن از پرداخت غرامت به فلسطيني ها به دليل اشغالگري به ميان آورد.
اين اظهارات از زبان صهيونيستهايي جاري مي شود كه تا چندي قبل اشغال مناطق اعراب را افتخار مي دانستند و بر توسعه اراضي رژيم صهيونيستي همت مي ورزيدند حال چه اتفاقي افتاده است كه از عقب نشيني و اشتباه خود دم مي زنند قطعا پاسخ آن را بايد در احساس خطري كرد كه سردمداران اين رژيم متوجه آن شده و پي برده اند با ادامه وضعيت موجود اميد چنداني به بقاي طولاني مدت اين رژيم وجود ندارد. در واقع سران رژيم صهيونيستي در تلاش هستند با ذكر واقعيت هاي موجود بلكه راه نجاتي براي رژيم درحال اضمحلال بيابند و سقوط حتمي رژيم را به تعويق اندازند. ولي شواهد موجود خلاف خواسته ها و انتظارات صهيونيستها را نشان مي دهد. امروزه اين رژيم نه در داخل نقطه اتكاي قابل اطميناني دارد و نه اينكه در خارج اعتباري . براين اساس و باتوجه به ابعاد بحران مبتلا به اين رژيم امكان فروپاشي آن چندان دور از واقعيت نمي باشد.
هفته جاري حملات ارتش آمريكا به پاكستان و افغانستان ادامه يافت و هواپيماها و هليكوپترهاي آمريكايي مناطقي از پاكستان و افغانستان را هدف قرار دادند كه به كشته و زخمي شدن شماري از شهروندان دو كشور منجر شد. عمليات آمريكا در پاكستان و افغانستان هم اكنون به يك سياست كور تبديل شده است كه هيچ نتيجه اي براي تحقق اهداف آمريكا ندارد و برعكس انزجار ملت هاي مسلمان پاكستان از آمريكا را دوچندان مي كند . آمريكا در حالي از مبارزه با تروريسم در افغانستان پاكستان دم مي زند كه با وجود گذشت 7 سال از لشكر كشي به اين منطقه نه تنها بن لادن و ملاعمر دستگير نشده اند بلكه القاعده قوي تر از گذشته وارد صحنه گرديده است .
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن