تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816915972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توضيح جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب درباره يك گزارش‌


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توضيح جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب درباره يك گزارش‌
خبرگزاري فارس: پس از انتشار گزارشي انتقادي در خصوص جشنواره‌ بين‌المللي عفاف و حجاب با عنوان «وعده‌هاي محقق نشده جشنواره‌ بين‌المللي عفاف و حجاب»، مدير روابط عمومي اين جشنواره جوابيه‌اي ارسال كرده است.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، در اين توضيحات آمده است: احتراماً به استحضار مي‌رساند در مورخ 19/8/87 ساعت 12:12 در اقدامي به دور از اخلاق حرفه‌اي و رسانه‌اي در بخش اجتماعي خبرگزاري فارس خبري تحت عنوان بر روي خروجي قرار داد كه علي‌رغم پيگيري‌هاي انجام شده توسط دبيرخانه جشنواره، نه تنها در جهت رفع چالش و موارد خلاف واقع و حذف خبر اقدامي از سوي خبرگزاري صورت نگرفت بلكه نكات تازه‌اي طرح گرديده است كه منجر به ارسال تكذيبيه از سوي دبيرخانه جشنواره بين‌المللي توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب «نور» شده است.
در متن اين نامه آمده است: 1- در ليد خبر آمده است كه پس از 10 روز از پايان حتي جوايز برخي از برگزيدگان نيز تحويل داده نشده در حالي كه جوايز برگزيدگان جشنواره در شب اختتاميه به طور كامل به تمامي برگزيدگان حاضر در مراسم اهدا شده است. 2- متن تحليلي در پاراگراف اول به گونه‌اي جهت‌دار است كه با ادبياتي كنايه‌آميز، سعي بر توجه و تأييد بي‌نظمي اجرايي در جشنواره دارد.
اين نامه مي‌افزايد: 3- در پاراگراف دوم ادبيات «هر روز به بهانه‌اي، اختتاميه يك جشنواره از پنج جشنواره نور عقب مي‌افتاد» علاوه بر تكذيب اين ادعا متذكر مي‌‌شود اختتاميه بخش‌هاي جشنواره‌ جدا از اختتاميه جشنواره نيست كه بهانه‌اي براي تغيير زمان جشنواره باشد علاوه بر آن‌كه در اين پاراگراف عطف به جمله ناصحيح مذكور جمله ديگري اعلام شده است. مبني بر اينكه «شاهد بوديم كه اهداف جشنواره در دل بي‌نظمي‌هاي آن گم شده» كه لازم است در راستاي رعايت اخلاق حرفه‌اي مستندات گم شدن اهداف جشنواره توسط آن خبرگزاري محترم ارائه شود.
اين نامه ادامه مي‌دهد: 4- گفت‌وگو با يكي از اعضاي هيئت داوران بخش عكس خود محل بررسي دو نكته است. الف) اين در حالي است كه فرد مصاحبه شونده مسئول هيئت داوران جشنواره نبوده و جناب آقاي «رسول اوليازاده» رئيس هيئت داوران عكس جشنواره است و خبرنگار آن خبرگزاري در راستاي رعايت اخلاق حرفه‌اي به راحتي مي‌توانست به اين اطلاعات دست يابد. آقاي اميري مصاحبه شونده خبر ياد شده در پاراگراف 4 و 9 مطلب آشكارا به تناقض‌گويي مي‌پردازد. پاراگراف 4: «ما شاهد بوديم كه در روز اختتاميه نمايشگاه عكس جشنواره عفاف و حجاب «نور» 5 قاب عكس از جمله عكس رتبه اول بخش خلاقه از روي ديوار برداشته شد» در حاليكه وي در پاراگراف 9 مدعي مي‌گردد عكس‌هاي حذف شده در اختتاميه شامل 4 عكس خبري و يك عكس اقوام بود.
ب) «گفته‌هاي اميري درباره پرداخت نشدن حق‌الزحمه داوران در جشنواره بين‌المللي توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور در حالي است كه اين جشنواره هزينه‌هاي داوري را از نهاد رياست جمهوري گرفته است». در مجموع نهاد رياست جمهوري تعداد محدودي سكه جهت استفاده در بخشي خاص در اختيار جشنواره قرار داد و براي تهيه جوايز داوران جشنواره به صورت مجزا تأمين اعتبار شده است. حذف عجيب اسامي داوران از سايت جشنواره توهين ديگري را به پيكره جشنواره‌اي ارزشي براساس اهداف نظام مي‌زند، چرا كه اسامي تمامي داوران بخش‌هاي جشنواره‌ از ابتدا تاكنون بر روي سايت جشنواره قرار دارد.
اين نامه مي‌افزايد: جشنواره بين‌المللي عفاف و حجاب هيچگونه رديف بودجه مشخصي نداشته و تنها با تلاش جوانان و دلسوزان و با انگيزه‌اي دروني و رايزني‌هاي گوناگون براي آن تأمين اعتبار شده است كه متأسفانه گاهاً شيطنت‌هاي رسانه‌اي با ادعاي بودجه‌هاي ميلياردي در اين جشنواره زحمات دلسوز آن را زير سؤال برده است. تمامي اسناد مالي جشنواره در دبيرخانه موجود و قابل دسترسي است.
اين نامه ادامه مي‌دهد: همچنين به اطلاع مي‌رساند برنامه مراسم تجليل از داوران جشنواره با حضور مسئولان، فعالان و دلسوزان اين عرصه و داوران هر بخش براي روزهاي آتي در حال تهيه است. در پاراگراف 14 به اين نكته اشاره شده است كه به برخي برگزيدگان وعده شده هديه و لوح تقدير آنها بعداً داده مي‌شود كه با تحليلي جهت‌دار سعي در تخريب ديگري از اين جشنواره احساس مي‌شود. توضيح آن‌كه؛ با توجه به اين نكته كه رسانه‌هاي خادم عفاف، فقط لوح تقدير دريافت مي‌كنند و خبرنگار فارس به برگزيدگاني كه هديه و لوح دريافت مي‌كنند اشاره داشته و مي‌گويد به آن‌ها وعده‌‌ داده شده كه بعداً هدايا اهدا شود، اين موضوع تكذيب شده و اعلام مي‌شود تمام برندگان جشنواره هدايا و لوح‌هاي خود را دريافت كرده‌اند.
در پايان با توجه به مطلب طرح شده در وهله اول خواهشمند است دستور فرماييد به طور مناسب تكذيبيه خبر روي خروجي خبرگزاري قرار گيرد. ضمن آن‌كه با توجه به توهين‌هاي مستقيم و غيرمستقيم خبرگزاري فارس به جشنواره عفاف و حجاب به نظر مي‌رسد عذرخواهي رسمي خبرگزاري از جشنواره بابت مطالب جهت‌دار و گاهاً تهمت‌هاي ناروا پاياني بر اين رفتار غيرحرفه‌اي رسانه‌اي باشد.

پاسخ فارس

خبرگزاري فارس ضمن تشكر از اقدام برگزاركنندگان جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب «نور» اعلام مي‌كند كه اين خبرگزاري هميشه در تلاش بوده است تا از فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مفيد از جمله برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري حمايت كند و در همين راستا نماينده خبرگزاري فارس در تمامي جلسات شوراي اطلاع‌رساني حضور داشته و علاوه بر پوشش تمامي اخبار جشنواره، پس از تشكيل شوراي مذكور به توليد انبوه اخبار مرتبط با عفاف و حجاب پرداخته است ضمن اين‌كه اعلام آمادگي براي انتشار SMSهاي برگزيده جشنواره SMSهاس نور علاوه بر انتشار اسامي برگزيدگان، اقدام ديگر اين خبرگزاري براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب بود.
بر همين اساس و نيز بر اساس آمار ارائه شده توسط خبرگزاري به هيئت داوران رسانه‌هاي برتر خادم فرهنگ عفاف و حجاب كه 5 نفر از اين افراد از افراد مرتبط با رسانه ملي بودند، خبرگزاري فارس به عنوان خبرگزاري برتر حوزه عفاف و حجاب انتخاب شد. علاوه بر اين از خبرنگار خبرگزاري فارس در جشنواره ديگري كه با عنوان دختران آفتاب در زمينه عفاف و حجاب فعاليت مي‌كرد، به صورت ويژه تقدير شد كه همه اين‌ها نشان‌دهنده علاقه‌مندي خبرگزاري فارس براي حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي است.
مسلماً در هر فعاليت فرهنگي انتقاداتي نيز وجود دارد كه لازم است رسانه‌ها با انعكاس صادقانه نقاط قوت و ضعف، موجب رشد و پويايي هرچه بيش‌تر فعاليت‌هاي فرهنگي در كشور و تبديل آن‌ها به جريان‌هاي فرهنگي اثرگذار شوند. با توجه به اين‌كه طرح برخي انتقادات پيش از برگزاري اختتاميه جشنواره مي‌توانست موجب اختلال در برگزاري مراسم مذكور شود، خبرنگار‌ فارس بر آن شد تا پس از مراسم اختتاميه به گفت‌و‌گو با برخي از داوران، برگزيدگان و دست‌اندركاران جشنواره ياد شده كند و بر همين اساس نخستين بخش از گزارش نقد جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور بر روي خروجي خبرگزاري ‌قرار گرفت.
براساس اين گزارش، 1- ‌‌‌گزارش مذكور متعلق به 20/8/87 بوده و در تاريخ 19/8/87 منتشر نشده است. ثانياً پس از تماس يكي از كارمندان جشنواره با گروه اجتماعي ‌فارس، هيچ نكته جديدي به گزارش اضافه نشده است بلكه حتي به اصرار فرد مذكور بخشي از گزارش در رابطه با چگونگي انتخاب هيئت داوران جشنواره و انعكاس آن بر روي سايت جشنواره، حذف شده است.
بنابراين گزارش، 2- همانگونه كه در ليد خبر ذكر شده است، با وجود گذشت بيش از 10 روز از مراسم اختتاميه بر اساس مصاحبه انجام شده با برخي برگزيدگان كه مستندات آن در خبرگزاري موجود است، جوايز برگزيدگان جشنواره در شب اختتاميه به طور كامل و بر اساس وعده قبلي به آن‌ها داده نشده است.
3- مصاحبه‌هاي انجام شده با تعدادي از برگزيدگان، اعضاي هيئت داوران و عوامل جشنواره، خبرنگار فارس را به سمت اين نتيجه هدايت كرد كه جشنواره مذكور از بي نظمي در حوزه اجرايي رنج برده است. همچنين نگاهي به اخبار سايت جشنواره به نشاني www.noorfest.ir مويد موضوع مذكور است چرا كه تاريخ فراخوان ارسال آثار و همايش اختتاميه مرتباً تغيير مي‌كرد و به گفته يكي از برگزيدگان بخش عكس، علت اين‌ امر برآورده نشدن اهداف جشنواره در فراخوان ارسال آثار و عدم توانمندي تيم اجرايي براي برگزاري جشنواره بود.‌
اين گزارش مي‌افزايد: 4- در خصوص عبارت خبرنگار فارس مبني بر «به عقب افتادن اختتاميه بخش‌هاي پنچ‌گانه»، مقصود اين است كه بر خلاف انتظار هيئت داوران و مخاطبان كه تمايل داشتند حداقل شاهد برگزاري اختتاميه برخي از بخش‌هاي جشنواره كه داوري آن‌ها به اتمام رسيده بود؛ در زمان از پيش تعيين شده باشند، برگزاري اختتاميه يكپارچه سبب شد كه برگزاري همه بخش‌هاي جشنواره دچار تأخير شود.
بنابراين گزارش، 5 - در خصوص «گم شدن اهداف جشنواره در دل بي‌نظمي‌هاي آن» مستندات ذيل ارائه مي‌شود: حجةالاسلام و المسلمين اديب يزدي، در مصاحبه‌اي كه در‌ 3 آذر‌ 1386 با ستاد خبري جشنواره دارد، تأكيد كرد «اين جشنواره به دليل حساسيت موضوع بايد با پشتوانه‌هاي علمي و تحقيقي همراه باشد و به عنوان يك كار سبك و معمولي محسوب نشود.» در حالي كه تاكنون هيچ پژوهش مشخصي به عنوان پشتوانه علمي و تحقيقاتي جشنواره از سوي مسئولان برگزاري آن ارائه نشده است. هر چند كه ارائه نشدن چنين پژوهشي به معناي عدم وجود پژوهش مذكور نيست و بر همين اساس خبرگزاري فارس همين جا آمادگي خود را براي معرفي پشتوانه‌هاي علمي و تحقيقاتي جشنواره مذكور در صورت وجود اعلام مي‌كند.
افشين يداللهي در ‌9 دي 1386 در گفت‌و‌گو با خبرنگار جشنواره تأكيد كرد «در هر حال بعيد مي‌دانم كه اين جشنواره و جشنواره‌هايي از اين دست در شرايط حال حاضر تأثيرگذار باشند». مصاحبه‌هايي كه پس از برگزاري جشنواره با برخي برگزيدگان انجام شده است، تأييد موضوعي است كه قبلاً در سايت جشنواره توسط فرد مذكور پيش‌بيني شده بود.
نوروزي يكي از برگزيدگان بخش عكس اين جشنواره گفت: «به عنوان مثال فراخوان اين جشنواره يك سال پيش بوده و هم اكنون اختتاميه آن برگزار مي‌شود و اين موضوع اصلاً بر اساس تقويمي كه در فراخوان اعلام شده بود، نيست شايد اين بزرگ‌ترين نقص اين جشنواره است.»
وي ادامه داد: «اين جشنواره بي جهت طولاني شد، اين‌كه جشنواره در چند بخش برگزار شده بود خوب است مثلاً در بخش عكس شاهد بوديم كارهاي زيادي رسيده بود اما سطح نمايشگاه عكس پائين بود.»
اين گزارش ادامه مي‌دهد: 6- موارد مذكور در حالي است كه دبير جشنواره در نشست خبري جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور در 2 بهمن 1386 تصريح كرد«جشنواره حجاب و عفاف شكل گرفت تا مسئله مهمي كه از ديرباز در جوامع اسلامي از اهميت خاصي برخوردار بوده است و با ورود فرهنگ غربي و تأثيرپذيري مردم از آن كم كم روندي نزولي را سپري مي‌كرد با فعال كردن حوزه‌هاي آن در حيطه اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي آن را به مسير اصلي خود بازگرداند.»
با توجه به اين‌كه هدف مذكور يعني فرهنگ سازي و اطلاع‌رساني از زمان آغاز به كار جشنواره، توسط مسئولان مختلف اين جشنواره و در مصاحبه ستاد خبري با كارشناسان مختلف مورد تأكيد جدي قرار گرفت، طرح چند سوال مهم مي‌تواند پاسخي بر اين پرسش باشد كه آيا حقيقتاً اهداف جشنواره در دل بي نظمي‌هاي آن گم شده يا خير؟
اين گزارش مي‌افزايد: 1- با توجه به اين‌كه گفت‌وگوهاي تهيه شده توسط خبرنگار فارس حاكي از اين است كه حتي تا نزديكي زمان اختتاميه جشنواره و خصوصاً پيش از شكل‌گيري شوراي اطلاع‌رساني جشنواره، بسياري از افراد فعال در حوزه رسانه‌ها از برگزاري جشنواره نور بي‌اطلاع بودند. اين جشنواره تا چه حد در اطلاع‌رساني و اعلام فراخوان ارسال آثار موفق بود؟ 2- در طول مدت برگزاري جشنواره غير از اعلام فراخوان ارسال آثار چه اقدام مهم ديگري در براي فرهنگ‌سازي، توليد و انتشار محتوا توسط برگزاركنندگان جشنواره صورت گرفت؟ 3- در مواردي كه اقداماتي نظير نمايش فيلم عفاف و حجاب در سينماهاي تهران در راستاي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب صورت گرفت، آيا استقبال كم مخاطبان همان‌طور كه در بخش گزارش تصويري باشگاه خبرنگاران جوان نمود پيدا كرده است، ناشي از تكراري بودن فيلم‌هاي مذكور و عاري بودن اين جشنواره از نوآوري در توليد محتوا نيست؟ دقت به اين نكته وقتي جالب‌تر مي‌شود كه به ياد داشته باشيم كه برگزاري نخستين جشنواره بين‌المللي توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب «نور» به منظور تحقق بيش‌تر اهداف در سال نوآوري و شكوفايي از خرداد به پايان مهر سال‌جاري موكول شد.‌
بنابراين گزارش، 7- بعد از پايان جشنواره خبرنگار فارس با اميري مصاحبه‌اي در خصوص برگزاري جشنواره انجام داده است كه فايل صوتي آن در خبرگزاري موجود است و سمت ايشان و صحبت‌هايشان عيناً نقل قول است. 8- در خصوص اين بخش كه «در مجموع نهاد رياست جمهوري تعداد محدودي سكه جهت استفاده در بخشي خاص در اختيار جشنواره قرار داد و براي تهيه جوايز داوران جشنواره، به صورت مجزا تأمين اعتبار شده است. حذف عجيب اسامي داوران از سايت جشنواره توهين ديگري را به پيكره جشنواره‌اي ارزشي بر اساس اهداف نظام مي‌زند، چرا كه اسامي تمامي داوران بخش‌هاي جشنواره از ابتدا تا كنون بر روي سايت جشنواره قرار دارد.» الف) خبرنگار فارس در اين خصوص با مسئولان جشنواره هم عقيده است و تأكيد مي‌كند نهاد رياست جمهوري تعدادي سكه در اختيار جشنواره قرار داد كه هداياي داوران مي‌توانست از اين منبع يا منبع ديگري تأمين شود اما تاكنون چنين نشده است. ب) خبرنگار فارس در خصوص اين‌كه جشنواره توليدات رسانه اي عفاف و حجاب نور داراي بودجه ميلياردي است سخني به ميان نياورده است و اگر مسئولان اين جشنواره اصرار دارند كه از فرصت جوابيه براي طرح برخي مسائل ديگر هم استفاده كنند، ما نيز با آن‌ها همراهي كرده و مي‌گوييم در خصوص بودجه ميلياردي براي جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور، نمي‌توان بدون مدرك سخن گفت.
‌براساس اين گزارش، 9- ‌در پاراگراف 14 به اين نكته اشاره شده است «به برخي برگزيدگان وعده شده هديه و لوح تقدير آن‌ها بعداً داده مي‌شود كه با تحليلي جهت‌دار سعي در تخريب ديگري از اين جشنواره احساس مي‌شود». در اين خصوص بر اساس گفت‌وگوي انجام شده با چند تن از برندگان به اطلاع مي‌رساند كه جوايز همه برندگان آن طور كه پيش از اين به آن‌ها وعده داده شده بود، به آن‌ها داده نشده است. در خصوص رسانه‌ها هم قرار بود نشان ويژه خادمان فرهنگ عفاف و حجاب به رسانه‌هاي برتر تعلق گيرد كه تاكنون خبري از اين موضوع نيست.
در پايان مجدداً از تلاش مركز امور زنان سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در برگزاري جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور تشكر كرده و اذعان مي‌كنيم كه با وجود تمامي ضعف‌هايي كه به آن‌ها اشاره شد، جشنواره توليدات رسانه‌اي نور نسبت به ساير جشنواره‌هاي حوزه عفاف و حجاب، داراي نقاط قوت مهمي نيز است كه خبرنگار فارس قصد داشت در بخش‌هاي آتي گزارش به آن بپردازد و از آن جمله مي‌توان به جلب مشاركت رسانه‌هاي جمعي در امر توليد محتوا از طريق تشكيل شوراي اطلاع‌رساني جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور، استفاده از نيروهاي جوان باشگاه خبرنگاران جوان در اين جشنواره با هدف پرورش نيروي جوان و كارآمد، برگزاري نمايشگاه عكس بر اساس برترين عكس‌هاي دريافتي از سوي جشنواره، نمايش فيلم‌هاي از قبل ساخته شده كه به نوعي با موضوع عفاف و حجاب مرتبط هستند و وعده جشنواره در چاپ كتاب جشنواره اشاره كرد. بر همين اساس اميدواريم جشنواره توليدات رسانه‌اي عفاف و حجاب نور در سال‌هاي آتي بتواند با درك نقاط ضعف خود و بر طرف كردن آن‌ها موجب ترويج حقيقي فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شود و به اقدامات تشريفاتي بسنده نكرده و با عمل به وعده‌هاي خود مانع سرخوردگي كساني نشود كه پيش از اين نسبت به حركت عظيم بين‌المللي مذكور استقبال نشان داده بودند.
انتهاي پيام/‌
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن