تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820924870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدون مردها چقدر خوش مي گذرد!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: بدون مردها چقدر خوش مي گذرد!
يك تيم شامل 15 نيروي امنيتي به نگهباني در محل درهاي ورودي مشغولند تا مانع از ديدزني چشم چرانان شوند...اشتياق زنان براي تجربه ورزش هاي جديد منجر به آن شده كه 100 نفر از آنها در ليست انتظار اولين «بانجي جامپيگ» (پرش آزاد از ارتفاع به كمك طناب) ايران در كوه هاي توچال قرار بگيرند.
عصر ايران؛ وحيد جعفريان- يك زن با لباس تي شرت قرمز رنگ در حال دايره زدن در پاركي واقع در تهران است و همزمان دختر نوجوان وي در نزديكي اش مي رقصد و موهايش در هوا پيچ مي خورد.

به گزارش عصر ايران (asriran.com) بلومبرگ در توصيف اين صحنه - كه از قرائن مشخص است چندي پيش و قبل از سرد شدن هوا تهيه شده - مي نويسد: "در هر نقطه ديگري در ايران پليس مانع از اقدام اين مادر و دختر خواهد شد و احتمالاً آنها با خطر بازداشت روبرو مي شوند، اما اينجا، در اولين پارك مختص زنان در پايتخت كشور اسلامي، تعداد زيادي از زنان با لباس هاي تابستاني در فضاي سبز جمع شده اند تا به گفتگو و شادي بپردازند.

«ستاره سبزواري»، 40 ساله، مي گويد: "بدون حضور مردان ما بسيار خوش مي گذرانيم و خوشحال هستيم!"

پارك زنانه موسوم به «بهشت مادران» در ماه مي (ارديبهشت) امسال به روي زنان گشوده شد، جايي كه در آن زنان مي توانند روسري هاي اسلامي خود را درآورند و آرايش كنند تا بدون حضور هر فرد مزاحمي از گرماي خورشيد لذت ببرند و بازي كنند.

هرچند اين پارك پذيراي بازديدكنندگان پرشماري است اما بازگشايي آن به بروز نگراني هايي در خصوص احتمال ترويج جدايي زنان و مردان (تفكيك جنسيتي) انجاميده است، دقيقا يك دهه پس از آنكه زنان به آزادي هاي بيشتري براي تعامل با مردان و مشاركت بيشتر در ورزش هاي علني، ولو با حفظ پوشش كامل موها و بدن هايشان، دست يافتند.

دكتر «رزا قراچورلو» استاديار دانشكده حقوق دانشگاه آزاد تهران مي گويد: "چنين ابتكاراتي (پارك زنانه) تا زماني مثبت است كه زنان آزادي انتخاب كردن داشته باشند، من نمي خواهم اين فقط در يك قانون خلاصه شود يا به يك دستور تبديل شود. چه مي شود اگر به كتابخانه هاي عمومي يا سينماها نيز گسترش پيدا كند؟"

دفتر شهردار تهران با رد انتقادات وارده در خصوص «بهشت مادران» كه روزانه به طور متوسط يك هزار نفر بازديدكننده دارد مي گويد: "اين پارك در پاسخ به درخواست هاي زنان ايجاد شده است. دومين پارك زنانه تهران در ماه اوت بازگشايي شد و طرح هايي براي افتتاح چهار پارك ديگر وجود دارد."

«محمد معيني» يك سخنگو و مشاور منطقه 3 شهرداري تهران كه اين پارك در آن واقع شده معتقد است: "اين ها راه حل هاي عملي هستند كه اولاً به اعتقادات مذهبي احترام مي گذراند و ثانياً همراستا با قوانين جمهوري اسلامي است."

وي اضافه مي كند: "شما ترجيح مي دهيد كه با مانتوي اسلامي ورزش كنيد يا بدون آن؟ اين ربطي به تفكيك جنسيت ندارد. تنها فرصت هاي برابري به زنان در شهر داده شده است."

تفكيك جنسيت در مقابل فرصت

با اين حال «نيره توكلي»، يك جامعه شناس نظري مخالف دارد و مي گويد: "ايجاد اين پارك فرصت هايي براي زنان ايجاد مي كند اما شامل فرصت هاي برابر نمي شود. «برابر» به اين معني است كه زنان دسترسي مشابهي به هر پارك ديگري در شهر داشته باشند."

براساس اين گزارش «بهشت مادران» در فضايي به مساحت 15 هكتار از يك پارك در شمال تهران واقع شده كه درختان بلند و زمين شيب دار آن در كنار ديوارهاي آهني در برخي نقاط زنان را از نگاه هاي نامحرم پنهان كرده است. يك تيم شامل 15 نيروي امنيتي به نگهباني در محل درهاي ورودي مشغولند تا مانع از ديدزني چشم چرانان شوند.

همچنين اين پارك توسط يك تيم 35 نفره از زنان اداره مي شود. يك مسير دوچرخه سواري 4 كيلومتري، يك زمين هاكي روي چمن، زمين هاي بسكتبال و بدمينتون و اهداف تير و كمان در اين پارك به چشم مي خورد. دوچرخه ها را مي توان با قيمت 10 هزار ريال در ساعت (معادل حدود يك دلار) اجاره كرد. كلاس هاي ورزش هاي هوازي و يوگا نيز در پارك تعبيه شده است.

قدم زدن زير آسمان

تنها در روز تعطيل جمعه هاست كه پارك درهاي خود را به روي كليه اعضاي خانواده از جمله مردان مي گشايد.

«پانتا ابراهيميان» مي گويد: "بهشت مادران يك اقدام خوب است به ويژه در شهري كه خانواده هاي معدودي در آن داراي باغ اختصاصي دارند و اين تا وقتي خوب است كه زنان از رفتن به ساير پارك ها منع نشوند."

اين دختر 22 ساله كه با يك لباس نيم تنه صورتي رنگ و يك دامن كوتاه براي حمام آفتاب گيري به پارك آمده اضافه مي كند: "هر زن ايراني در روياي اين است كه بتواند با اين سر و وضع در زير آسمان قدم بزند."

بلومبرگ با اشاره به وضع قوانين حجاب در ايران پس از انقلاب اسلامي مي نويسد: "در دوران رياست جمهوري خاتمي از سخت گيري ها كاسته شد و زنان شروع به پوشيدن روسري هاي رنگي، مانتوهاي كوتاه و تنگ كردند. زنان اجازه يافتند با مردان در مكان هاي عمومي مراوده كنند.

اكنون «هومن هويت دوست» مدير اولين باشگاه اين رشته تنها مشتريان مرد را قبول مي كند.

از نظر خانم «سبزواري» در حالي كه زنان همچنان ترغيب به پوشيدن لباس هاي سنگين و رفتار با حجب و حيا مي شوند، ايجاد پارك زنانه يك راه ميانه خوب و به عبارتي يك غنيمت محسوب مي شود.

وي مي گويد: "در اينجا ما مي نمي توانيم مطابق ميل خوب لباس بپوشيم و در مكان هاي عمومي خوانندگي كنيم! اما اينجا (پارك زنانه) شبيه خانه مان است و فقط سقف ندارد."
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن