تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803342025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرین اخبار از زلزله ژاپن/ آیا سونامی به ایران خواهد رسید؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: همچنین شرکت های هواپیمایی «آل نیپون ایرویز» و شرکت ملی هواپیمایی «ژاپن» نیز همه برنامه پروازهای داخلی خود را در فرودگاه «هاندا» توکیو لغو کرده و بیش از بیست و پنج هزار مسافر سرگردان شده اند. فرودگاه های «ایباراکی» و «هاناماکی» نیز به علت خسارات وارده به تأسیسات آنها تعطیل هستند.
شبکه خبری «سی.ان.ان»، ساعتی پیش از ناپدید شدن ده هزار نفر در بندر «سانریکوی» ژاپن بر اثر وقوع زمین لرزه و سونامی وحشتناک خبر داد. مسئولان محلی در منطقه «مینامی سانریکو» از توابع «میاگی» ژاپن اعلام کردند، از سرنوشت نزدیک ده هزار نفر از ساکنان این منطقه اطلاعی در دست نیست.

با این اوصاف، گویا تلفات ناشی از این زلزله مهیب با چند ده هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش «تابناک»، پس از زمین لرزه 8.9 ریشتری روز گذشته در ژاپن که خسارات جانی چندانی بر جای نگذاشته بود، امواج سهمگین سونامی از کرانه های اقیانوس آرام به سواحل ژاپن رسید. این امواج سهمگین که گفته می شود، ارتفاع آن تا حد ده متر نیز می رسید، بیشتر مردم ژاپن را غافلگیر کرد تا آمار قربانیان به صورت تصاعدی افزایش یابد.

این در حالی است که منابع خبری ساعاتی پیش آمار نهایی قربانیان زلزله و سونامی اخیر در ژاپن را در حد 1500 نفر اعلام کرده بودند که با افزده شدن این ده هزار مفقود، میزان تلفات جانی بسیار بالا خواهد رفت.

در همین باره، خبرگزاری «کیودو» شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی در ژاپن که از روز گذشته و به دنبال زلزله و سونامی مهلک دچار اختلال شده، همچنان مختل است. برنامه بیش از چهارصد پرواز و بسیاری از قطارها لغو شده و رفت و آمد در بسیاری از بزرگراه های ژاپن امکان پذیر نیست.

بنا بر اعلام وزارت حمل و نقل و گردشگری ژاپن، در مجموع چهارصد و شصت و چهار پرواز از جمله پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه سندایی در جزیره میاگی لغو شده است. راه های مواصلاتی مناطق شمال شرقی و شرقی ژاپن قطع است.

همچنین شرکت های هواپیمایی «آل نیپون ایرویز» و شرکت ملی هواپیمایی «ژاپن» نیز همه برنامه پروازهای داخلی خود را در فرودگاه «هاندا» توکیو لغو کرده اند. بیش از بیست و پنج هزار مسافر سرگردان شده اند.

فرودگاه های «ایباراکی» و «هاناماکی» نیز به علت خسارات وارده به تأسیسات آنها تعطیل هستند.

مسئولان شرکت راه آهن شرق ژاپن اعلام کردند، برنامه حرکت همه قطارهای این شرکت در خطوط «توهوکو ـ یاماگاتا» و «آکیتا شینکانسن» تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد. همچنین، سونامی چهل و پنج دهنه پل هوایی را در منطقه اوموری و سندایی از بین برده است.

اما «الجزیره» نیز لحظاتی پیش اعلام کرد، میزان تشعشعات در نیروگاه هسته ای فوکوشیما به هزار برابر رسیده است.

در هیمن حال، در پی زمین لرزه ژاپن، دولت کانادا درباره احتمال وقوع سونامی در سواحل غربی این کشور هشدار داد.

«دیمیتری سوداس»، سخنگوی نخست وزیر کانادا اعلام کرد: گمان می شود، یک سونامی با شدت ضعیف، می تواند تفرجگاه های ساحلی و دیگر زیرساخت های ساحلی را در هم نوردد.

در همین باره «مهر» نوشت: دو زمین لرزه متوسط استان های مالوکو و پاپوآ شرق اندونزی را لرزاند. نخستین زمین لرزه با شدت 5.4 ریشتر در ساعت 13:04 به وقت محلی و دومین زمین لرزه با شدت 5 ریشتر در ساعت 17:45 دقیقه به وقت محلی روی داد.

در همین حال، رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي با بيان اين.كه وقوع سونامي در پي زلزله روز گذشته ژاپن تاثيري بر روي سواحل كشور ندارد، گفت: وقوع زلزله و سونامي بزرگ اخير در ژاپن، نشان مي.دهد اگر منبع چنين پديده.اي نزديك كشور باشد، به رغم وجود سامانه هشدار مخاطرات دريايي، امكان اطلاع رساني به موقع نیست.

دكتر وحيد چگيني در گفت.وگو با ايسنا، اظهار داشت: با توجه به اين.كه رخداد سونامي در منطقه پاسيفيك يا اقيانوس آرام بوده، قاعدتا تأثيري بر سواحل ايران نخواهد داشت. اگر هم تأثيرگذار باشد، به حد ناچيز و مختصر بوده و به اندازه.اي چشمگیر نيست كه دستگاه.ها بتوانند ثبت كنند.

رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي افزود: هم اکنون دستگاه.هاي نوسان سنج سطح .آب يا همان جزر و مدنگاري در كشور وجود دارند كه توسط سازمان نقشه.برداري در بندر جاسك و چابهار نصب شده است و همين.طور دستگاه.هاي موج.نگاري كه سازمان بنادر و هواشناسي نصب كرده.اند، .از اين جمله هستند.

چگيني افزود: بنابراين، از آنجايي كه تأثير در سواحل كشور مختصر است و به اندازه.اي نيست كه با دستگاه.ها ثبت شود، قطعا محدوده آن بسيار كمتر از تغييرات جزر و مدي و دیگر پديده.هايي است كه به .طور معمول مانند در سواحل كشور رخ دهد.

وي خاطرنشان كرد: به طور كلي، پديده سونامي در ژاپن، نشان مي.دهد كه اگر منبع آن نزديك به كشور باشد، با تجهيزات بسيار قوي و زياد كه مجموع كشورهايي كه سامانه هشدار مخاطرات دريايي و سونامي را در اقيانوس آ.رام ايجاد كرده.اند، نمي.توانند به موقع اطلاع.رساني كنند؛ هرچند نسبت به واقعه.اي كه در سال 2004 ميلادي در اندونزي رخ داد، تلفات كمتر است، ولي باز هم خسارت چشمگیر و تلفات هم قابل تأمل است.

چگيني علت تلفات كم را دور بودن منبع توليد سونامي تا ساحل كه 125 كيلومتر بوده عنوان كرد و افزود: امواج ظرف هشت تا ده دقيقه به ساحل رسيدند و حتي با هشدار بلندگوها به مردم نيز كارساز نبوده و عده.اي در دام امواج سونامي گرفتار شدند.

بنابراين، اين رخداد طبيعي مي.تواند درس بسيار خوبي براي كشور باشد، زيرا تقريبا شرايط مشابهي را داريم و منبع سونامي احتمالي ـ گسل مكران ـ به سواحل كشور بسيار نزديك بوده و نزدیک صد كيلومتر با ساحل فاصله دارد.

وي تصريح كرد: سواحل مكران و سواحل درياي عمان، فاصله بسيار كمي با منبع سونامي دارند و امواج در پانزده تا سی دقيقه به ساحل مي.رسند و براي جلوگيري از اين اتفاق بايد از هم اكنون به مردم آموزش.هاي لازم داده شده و سامانه هشدار قوي در كشور ايجاد و راه.اندازي شود.

چگيني اظهار داشت: افزون بر این، بايد بلندگوهايي در مناطق پرجمعيت نصب شود تا اگر سونامي رخ دهد، سريع با اخطار آژير، مردم آگاه شده و ظرف پانزده تا سی دقيقه خود را از ساحل دور كنند.

رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي افزود: به .رغم اين كه نزدیک چهار سال است كه مرتب اعلام خطر كرده و هشدار مي.دهيم، اما استقبال خاصي از سوي مسئولان صورت نگرفته است. با اين حال، در تلاشيم كه سامانه.اي را در كشور ايجاد كنيم كه بتوانيم اطلاع رساني هشدار را انجام دهيم، ولي قطعا تا بودجه لازم به اين كار اختصاص داده نشود، سامانه به طور كامل ايجاد نمي.شود.

همچنین در حالی که امواج سونامی به لنگرگاه های آمریکا در ساحل غربی خسارت وارد کرده است، باراک اوباما گفت: سونامی هیچ آسیب جدی به آمریکا وارد نکرده است.

در پی وقوع زمین لرزه و سونامی در ژاپن، نخست وزیر کانادا گفت که این کشور آمادگی لازم را برای کمک و حمایت از زلزله زدگان ژاپن دارد.

در همین حال، وزارت امور خارجه مکزیک اعلام کرد که تیم امداد و نجات این کشور برای کمک به زلزله زدگان رهسپار ژاپن شده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن