تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812878897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي ازدواج از ديدگاه فقه و حقوق در چهلمين شماره فصل‌نامه «مطالعات راهبردي زنان»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي ازدواج از ديدگاه فقه و حقوق در چهلمين شماره فصل‌نامه «مطالعات راهبردي زنان»
گروه اجتماعي: در چهلمين شماره فصل‌نامه «مطالعات راهبردي زنان» شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به مسئله ازدواج و بررسي ديدگاه‌هاي فقهي و حقوقي آن پرداخته شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومي شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان، چهلمين شماره فصلنامه علمي ـ پژوهشي «مطالعات راهبردي زنان» (كتاب زنان سابق) به مديرمسئولي «طوبي كرماني» و سردبيري «نهله غروي» ويژه موضوع ازدواج از گروه فقه و حقوق منتشر شد.

در بخشي از اين فصل‌نامه آمده است: «ازدواج يكي از حساس‌ترين وقايع زندگي انسان و از مهم‌ترين نهادهاي حقوقي جوامع بشري است لذا تحقيق درباره اين مسئله از اهميت بسزايي برخوردار است لزوم آمادگي و بلوغ جسماني و رشد قواي عقلاني افراد براي آغاز زندگي مشترك تا حدي است كه بسياري از نظام‌هاي حقوقي جهاني حداقلي از سن را براي آغاز اين مرحله از زندگي ضروري دانسته‌اند.

اين آمادگي براي انواع ازدواج اعم از موقت و دائم است، در چند سال اخير ازداوج «ميسار» از طرف اهل تسنن جايگزين عقد موقت شده و مورد استقبال عده‌اي از زنان و مردان عرب واقع شده است، ميسار نوعي ازدواج است كه زن حق نفقه و هم‌خوابگي نداشته و شوهر مختار است هر وقت بخواهد نزد زن برود، در اين ازدواج تعادلي بين حقوق و تكاليف زوجين نيست و زنان از بلاتكليفي رنج مي‌برند.

در اين راستا سوالي كه هميشه ذهن زنان را به خود مشغول داشته اين است كه آيا تعدد زوجات مي‌تواند موضوع قانونگذاري قرار گيرد؟ به نظر مي‌رسد علاوه بر توانايي مالي مرد و اجراي عدالت تهيه مسكن علي حده، تأديه حقوق مالي زوجه قبلي، اعطاي وكالت مطلق و بلاعزل طلاق به زوجه به عنوان ضمانت اجرا ضروري است تا در صورت خروج مرد از عدالت و ناتواني مالي، زوجه بتواند بدون عسر و حرج خود را مطلقه كند.

ثبت وقايع ازدواج بسيار مهم بوده و سابقه آن به سال 1310 بازمي‌گردد، در لايحه حمايت خانواده امكان ثبت ازدواج دوم مردم منوط به پرداخت مهريه زن اول است و اشاره‌اي به الزام ثبت نكاح موقت نشده است.»

ارث زنان از اموال منقول و قيمت اموال غيرمنقول، همچنين عدم عده زنان فاقد رحم از جمله مسائلي است كه در اين شماره به آن پرداخته شده است.

«انواع عده و وضعيت زنان فاقد رحم»، «اهل تسنن و ازدواج ميسار»، «تحليلي بر ارث زوجه از اموال منقول»، «نقد و بررسي قوانين ثبت ازدواج»، «بررسي حقوقي سن ازدواج و رشد دختران»، «تأثير ازدواج مرد خارجي و زن ايراني بر تابيعت فرزندان»، «نكاح معاطاتي از منظر فقه» و «ازدواج مجدد در كشورهاي اسلامي» از ديگر مقاله‌هاي ارائه شده در اين شماره است.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2026]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن