واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به مقالههاي ارايه شده به همايش بينالمللي امام رضا(ع ) در تركمنستان
عشق آباد محققان و انديشمندان ايراني و تركمن در مقالههاي خود كه درهمايش بينالمللي امام رضا(ع ) قرائت شد، ابعاد مختلف شخصيت و دوره زندگاني اين امام همام را بررسي كردند.
خانم گلشاد آقايوا از محققان تركمني در مقاله خود با عنوان حضرت رضا (ع ) امام بزرگوار جهان اسلام اين امام را عالمي دانست كه به همه سوالات و مسايل علمي مذاهب و مكاتب مختلف پاسخ ميداد.
اين محقق تركمني در مقاله خود تصريح كرد كه امام رضا(ع ) علاوه بر علوم رياضي ، شيمي ، نجوم به علوم ديگر تسلط كامل داشت و شخصيتي بود كه همواره با ديگران مشورت ميكرد.
يك انديشمند تركمن ديگر نيز در مقاله خود به اين همايش با عنوان سيره امام رضا(ع ) گفت كه صدها دانشمند در مرو با مباحثات زياد با علي بن موسي الرضا در نهايت شاگرد اين امام همام شدند.
مرت گلدي بايجانف تصريح كرد: امام رضا(ع ) كه در بين تركمنها به قزيل امام معروف است ، همواره مورد احترام تركمنها و ديگر مسلمانان قرار داشته و دارد.
يك محقق افغانستاني نيز با ارايه مقاله به اين همايش گفت كه امام هشتم پس از شهادت امام موسي كاظم (ع ) مقام امامت را برعهده گرفتند و دوره امامت ايشان همزمان با اوج مخالفت عباسيان با علويان بود.
محمدامين خداي بردي افزود: مامون با پيشنهاد خلافت به امام رضا(ع ) مي خواست از شهرت و محبوبيت ايشان به سود خود استفاده كند.
او در مقاله خود تصريح كرد كه امام رضا(ع ) با آگاهي كامل به ترفندهاي مامون نقشههاي اين خليفه عباسي را با قبول وليعهدي و بدون دخالت در امور سياسي خنثي كرد.
يك محقق تركمن ديگر نيز در مقاله خود با عنوان امام رضا(ع ) عالم محدث گفت كه اين امام همام احاديث زيادي را از طريق محدثاني نظير بخاري و مسلم به مسلمانان رسانده است .
كاكاجان جانبكف تصريح كرد: امام رضا(ع ) با داشتن اخلاق خيرخواهي ، انساندوستي ، عدل و سخاوتمندي بين مسلمانان معروف است و به همين دليل بود كه مورد توجه خلفاي عباسي قرار داشت .
محمد امين شاهجويي محقق موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران نيز در مقاله خود با عنوان تبيين ماهيت شيعي حكمت اسلامي در پرتو آموزههاي حكمت رضوي به اين همايش از تفكرات مختلف و نحوه پاسخگوي امام به اين تفكرات سخن گفت .
دكتر غلامعباس سعيدي يك محقق ديگر ايراني نيز در مقاله خود به اين همايش با عنوان نگاه صوفيان و عارفان به امام رضا(ع ) نتيجهگيري كرد:
عرفان و تصوف كه نوعي مبارزه منفي در برابر استبداد و زورگويي و بيگانه پرستي است هميشه سعي كرده خود را به سرچشمه زلال تشيع كه مبازره علني با موارد مذكور است ، برساند.
در اين همايش يك روزه كه دوشنبه شب هفته جاري در شهر تاريخي مرو تركمنستان و محل زندگي امام رضا(ع ) برگزار شد، ۳۰مقاله از سوي محققان و انديشمندان ايراني و تركمن قرائت شد.
چهارشنبه 22 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]