تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814284197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلاس اولي ها و دغدغه هاي آموزشي والدين


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كلاس اولي ها و دغدغه هاي آموزشي والدين
والدين در پيشرفت تحصيلي كلاس اولي ها تاثير به سزايي دارند. آن ها مي توانند با ايجاد انگيزه، فراهم كردن شرايط مناسب، كم رنگ كردن عوامل مزاحم و ... باعث رشد خلاقيت و پيشرفت تحصيلي فرزندان خود شوند.

ارتباط مستمر اوليا و مربيان و توجه وعمل به پيشنهاد معلمان نيز در پيشرفت تحصيلي كلاس اولي ها موثر است.

يكي از والدين كلاس اولي ها با اظهار نگراني از وضعيت تحصيلي فرزندش مي گويد: روش هاي تدريس به گونه اي تغيير كرده كه ما قادر به همكاري و كمك به درس هاي فرزند خود نيستيم.

محمدي مي افزايد: اگر قبل از شروع سال تحصيلي كلاس هايي براي آشنايي والدين با شيوه هاي تدريس تشكيل شود، والدين ديگر نگران وضعيت تحصيلي فرزندان خود نخواهند بود.

مادر يك كلاس اولي ديگر هم عنوان مي كند: با گذشت 2 ماه از سال تحصيلي هنوز دخترم اضطراب و نگراني دوري از خانواده را دارد.

مهري عبداللهي ادامه مي دهد: ترس و نگراني او باعث شده تا تمركز كافي براي يادگيري در سر كلاس نداشته باشد و بي علاقگي و تمركز نداشتن او مرا بيش از حد نگران كرده است!

مژگان انصاري نيز به اهميت آشنايي كلاس اولي ها با مدارس خود قبل از شروع سال تحصيلي و اهميت آشنايي والدين با امكانات كمك درسي اشاره مي كند و مي گويد: چند روز قبل از شروع سال تحصيلي همراه پسرم به مدرسه رفتم و او را با مدير، معاون و قسمت هاي مختلف مدرسه آشنا كردم براي همين پسرم بدون اضطراب و با علاقه فراوان از رفتن به مدرسه استقبال كرده است و خود من نيز از كتاب هاي كمك آموزشي مناسب سن او براي پيشبرد درس هايش استفاده مي كنم.

يك كارشناس ارشد علوم اجتماعي در اين باره مي گويد: مدرسه اولين محيط اجتماعي رسمي است كه با قوانين و مقررات خاصي همراه است و تفاوت زيادي بين محيط مدرسه و خانه وجود دارد كه در بين كلاس اولي ها ممكن است در آغاز سال تحصيلي بي علاقگي و بي اعتمادي ايجاد كند.

اعظم اكرمي مي افزايد: مربيان براي ايجاد انگيزه و ارتباط با كلاس اولي ها تلاش مي كنند و والدين نيز بايد در اين زمينه به مربيان و فرزندان شان كمك كنند.

وي تصريح مي كند: والدين كلاس اولي ها بايد به فرزندان خود در انجام تكاليف به طور غيرمستقيم كمك كنند و به اين بهانه كه وظيفه آموزش به عهده مدرسه است از وظايف مهم خود چشم پوشي نكنند.

وي عنوان مي كند: انجام درست تكاليف به يادگيري دانش آموزان كمك زيادي مي كند. وي ادامه مي دهد: از آن جايي كه يادگيري به صورت شنيداري، ديداري و تجربي انجام مي گيرد و آن نوع از يادگيري پايدار است كه توسط فرد تجربه شود بنابراين والدين مي توانند محيطي ايجاد كنند كه دانش آموزان در آن، آموخته هاي مدرسه را تجربه كنند.

به گفته وي در مدارس به دليل وجود دانش آموزان زياد، مربيان در بيشتر موارد نمي توانند محيطي ايجاد كنند كه دانش آموز آموخته ها را همراه شنيدن و ديدن تجربه كند.

وي يادآور مي شود: كلاس اولي ها مي توانند از امكانات كمك آموزشي مفيد بهره مند شوند البته والدين با كمك مربيان بايد قبل از تهيه هر وسيله كمك آموزشي از كيفيت آن اطمينان حاصل كنند.

اكرمي مي گويد: والدين مي توانند به جز تكاليف مدرسه براي فرزند خود به طور غيررسمي تكاليف ديگري تعيين كنند كه اگر انجام اين تكاليف در كنار والدين و با بازي همراه باشد، هم باعث يادگيري بهتر و هم مانع از ايجاد خستگي در بچه ها مي شود.

وي مي افزايد: اگر آموزش ها به طور گروهي در بين گروه هم سن و سال و دوستان انجام شود بازدهي، خوب و مفيدتر خواهد بود.

وي تصريح مي كند: برگزاري مسابقه براي دانش آموزان در محيطي دوستانه و گرم با دوستان هم سن و سال خود باعث تقويت آموخته ها مي شود. اگر از دانش آموز بخواهيم با يادگيري هر يك از حروف الفبا آن را در مجله يا كتاب قصه خود پيدا كند روش مناسبي را براي يادگيري زودتر و بهتر او انتخاب كرده ايم.

وي صبر و تحمل والدين را در افزايش سطح يادگيري و انگيزه كلاس اولي ها موثر مي داند و عنوان مي كند: كم تحملي والدين در زمينه آموزش و يادگيري كلاس اولي ها، انگيزه آموختن و يادگيري را در آن ها از بين مي برد.

وي توصيه مي كند: والدين با ارتباط مداوم و مستمر با معلمان مي توانند از تجربه ها و دانسته هاي آن ها براي آموزش و يادگيري بهتر فرزندان شان استفاده كنند.

يك معلم كلاس اول نيز تشويق شدن بچه ها از سوي والدين و معلمان را يكي از عوامل پيشرفت تحصيلي دانش آموزان عنوان مي كند و مي گويد: تشويق كردن دانش آموزان باعث ايجاد انگيزه و علاقه بيشتر براي يادگيري و ادامه تحصيل در آن ها مي شود.

رضازاده مي افزايد: والدين مي توانند به طور غيرمستقيم با نظر معلم از كتاب هاي جانبي و مفيد و فعاليت هاي مكمل براي پيشرفت تحصيلي فرزندشان استفاده كنند.

وي تصريح مي كند: كنترل و همكاري غيرمستقيم والدين تاثير بيشتري در بهبود روند تحصيلي دانش آموزان دارد.

به گفته وي، دخالت و همكاري والدين به طور مستقيم باعث مي شود دانش آموزان هميشه متكي به والدين باشند و مشكلات زيادي آينده آن ها را تهديد مي كند.

وي با بيان اين كه از سال آينده طرح توصيفي براي كلاس اولي ها اجباري خواهد شد عنوان مي كند: در حال حاضر بعضي مدارس از طرح توصيفي براي كلاس اولي ها استفاده مي كنند ولي از سال آينده اجراي اين طرح اجباري خواهد شد.

وي يادآور مي شود: بيشتر والدين از اجراي طرح توصيفي راضي نيستند و از پيشرفت تحصيلي فرزندان شان احساس نگراني مي كنند.

وي توصيه مي كند: والدين بايد با ديدي مثبت به اين طرح نگاه كنند و با نگراني و نارضايتي خود رغبت و علاقه را در فرزندان خود از بين نبرند.

وي به اهميت گذراندن دوره پيش دبستاني قبل از ورود به مدرسه اشاره مي كند و اظهار مي دارد: گذراندن پيش دبستاني براي ورود به مدرسه لازم و ضروري است زيرا كودكان مي توانند در پيش دبستاني با قوانين و مقررات آشنا شوند و مربيان پيش دبستاني هم در آماده كردن كودكان براي ورود به مدرسه تاثير به سزايي دارند.

وي توضيح مي دهد: مربيان پيش دبستاني مي توانند با كنترل و نظارت درست، كودكان را با طريقه مداد گرفتن، رعايت نظم و انضباط و قوانين و مقررات مدرسه و ... آشنا كنند و اضطراب و نگراني كودكان را از رفتن به مدرسه كاهش دهند.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن