تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816439946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت برگزاري اولين كنفرانس بين المللي وقف و تمدن اسلامي در اصفهان تاثيرات عظيم وقف در تحولات فرهنگي و اجتماعي جامعه و تمدن اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به مناسبت برگزاري اولين كنفرانس بين المللي وقف و تمدن اسلامي در اصفهان تاثيرات عظيم وقف در تحولات فرهنگي و اجتماعي جامعه و تمدن اسلامي
ث گفتگو با حجت الاسلام مصلحي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گفت : وقف و موقوفات به عنوان سرمايه اي عظيم براي حركت ديني و فرهنگي جامعه تاثيرات فراواني در تحولات فرهنگي و اجتماعي و توسعه و پيشرفت جامعه داشته اند.
حجت الاسلام حيدر مصلحي در آستانه برگزاري نخستين همايش وقف و تمدن اسلامي در گفت وگويي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد ما در بحث وقف با 2 موضوع روبه رو هستيم اول مسابقه احيا وقف و مساله ديگر احيا موقوفات كه اينها 2 بحث و مقوله جدا هستند كه هر كدام راهكارهاي خودش را دارد.
مصلحي ضمن بيان اقدامات اميرالمومنين (ع ) در مساله وقف آن را گوياي اهميت اين مسئله دانست و بيان داشت مقوله وقف يك مقوله اي نيست كه با اسلام آمده باشد و تاريخ قابل توجهي دارد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشت : در 2 مقطع تاريخي وقف در ايران از بين رفت يكي در زمان نادرشاه و ديگري در زمان رضاخان كه اين دو نفر با تكه تكه كردن موقوفات و خلع يد علما ضربات سختي بر پيكر وقف و موقوفات وارد ساختند.
مصلحي بيان داشت : شيوه اداره مراكز علمي توسط موقوفات را غربيها از ما اقتباس كرده و در كشورهاي خود اجرا مي كنند بزرگترين دانشگاه آمريكا هاروارد است كه توسط موقوفات اداره مي شود كه شيوه اداره آن دقيقا از وقف نامه هاي ما گرفته شده است . بسياري از دانشگاه هاي بزرگ اروپايي توسط وقف اداره مي شود و بيل گيتس بزرگترين سرمايه دار آمريكا نزديك يك سال قبل تمام اموالش را وقف مايكروسافت كرد. ببينيد اگر آنها در اين زمينه پيشرفت مي كنند علتش چيست در آمريكا قانوني وجود دارد كه اگر فرد سرمايه دار اموالش را براي ورثه بگذارد آنقدر ماليات از او مي گيرند كه چيزي براي ورثه نمي ماند ولي اگر آنرا وقف كرد از او ماليات گرفته نمي شود و بنام او براي هميشه مي ماند جايزه نوبل هم يك موقوفه است .
وي با اشاره به لزوم توجه به مساله وقف در حوزه هاي علميه گفت : متاسفانه حوزه هاي علميه نسبت به اين سرمايه عظيم و بزرگي كه خيرين و متدينين برايمان گذاشته اند آن همتي كه بايد داشته باشند و سرمايه گذاري كنند نكرده اند امروز حوزه بايد در رابطه وقف و موقوفات و نقشي كه اين سرمايه عظيم مي تواند در بسياري از تحولات فرهنگي و اجتماعي داشته باشد به ميدان بيايد.
وي افزود : اگر حوزه هاي علميه به دنبال استقلال حوزوي خود هستند كه بتوانند با جديت در برابر تمام شبهات ايستادگي كرده و مسائل اسلامي را ترويج كنند بايد نسبت به مسئله وقف توجه بيشتري نشان بدهند.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در بخش ديگري از اين گفت وگو وقف را پشتوانه تمدن ايران اسلامي دانسته و به عنوان نمونه به شهرك دانشگاهي در تبريز با قدمت 700 ساله اشاره كرد كه توسط رشيدالدين فضل الله ايجاد شده كه در وقفنامه آن كه 500 صفحه است مجموعه هاي بزرگ علمي پيش بيني شده و ايده پردازيهاي بلندي آمده كه نمونه آن را در دانشگاه هاي بزرگ امروز دنيا هم نداريم .
وي ادامه داد : در حال حاضر افراد بسياري گمان مي كنند كه وقف تنها مختص عزاداري امام حسين (ع ) است در حالي كه از اين نكته غافل هستند كه وقف پايه پيشرفت هاي علمي بوده و در گذشته حوزه هاي علميه نه با وجوهات بلكه با موقوفات اداره مي شده ولي متاسفانه با اين فرهنگ به شدت مقابله شده است .
مصلحي خطاب به روحانيون گفت : روحانيت فرياد وقف را بلند نكرده و براي احياي موقوفات بايد روحانيت فريادش را بلند كند و بايد فضايي كه رضاخان براي فرار مردم از وقف ايجاد كرده برچيده شود.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف با اشاره به دسيسه هايي كه براي حذف اين سنت ارزشمند اسلامي از سوي استعمارگران صورت گرفت خاطرنشان كرد : رضاخان با همكاري انگليسي ها براي نابودي فرهنگ وقف فضاسازي و سرمايه گذاري كرد هم اكنون هم متاثر از آن تحركات يك فضاي بي اعتمادي نسبت به وقف و موقوفات وجود دارد ما بايد با انجام فعاليتهاي فرهنگي و نماياندن آثار و دستاوردهاي وقف اين بي اعتمادي را بشكنيم .
وي تصريح كرد : وقف و موقوفات وامامزادگان دو سرمايه بزرگ و عظيم هستند كه با كمال تاسف در جايگاه واقعي خودش قرار نگرفته و نقشي را كه مي توانست ايفا كند ايفا نكرده است .
مصلحي تاكيد كرد : در طول تاريخ اسلام تبليغ و ترويج دين بواسطه موقوفات بود و كساني كه با موقوفات و واقفان درگير شده اند حساب شده عمل كرده و مي دانستند اگر اين سرمايه را بگيرند مي توانند دين را ازبين ببرند.
مصلحي خاطرنشان كرد : اين سرمايه گذاري هايي كه مردم در راه وقف انجام مي دهند عاشقانه است و سرمايه وقف همين نگاه عاشقانه واقفان است اگر ضريحي براي امام حسين (ع ) مي خواهد ساخته شود مردم سر از پا نمي شناسند و كمك مي كنند همان نگاه عاشقانه و خالصانه مردم است كه اينگونه ظهور و بروز مي يابد.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن