تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816358348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - پرونده نرخ سود روي ميز مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - پرونده نرخ سود روي ميز مجلس
اقتصاد - پرونده نرخ سود روي ميز مجلس

گروه اقتصاد: بلواهايي كه بر سر نرخ سود بانكي برپا شد آنقدر دامنه‌دار بود كه در كنار چند عامل ديگر به تغيير رئيس كل بانك مركزي منجر شود. اما نكته اينجاست كه در آستانه سال پاياني برنامه چهارم بالاخره غائله تك‌رقمي شدن نرخ سود بانكي به كجا خواهد انجاميد. محمود بهمني كه به جاي طهماسب مظاهري آمد تا قفل‌هاي خزانه بانك مركزي را بشكند و سيل تسهيلات بانكي را به بازار روانه كند حالا بايد در مجلس حضور يابد و در رابطه با نرخ سود بانكي پاسخ گويد. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از دعوت رئيس كل بانك مركزي به پارلمان براي توضيح درباره اقدامات انجام شده در راستاي اجراي قانون منطقي كردن نرخ سود بانكي خبر داد. محمدكريم شهرزاد كه با خبرنگار پارلماني مهر گفت‌وگو مي‌كرد، گفت: كميسيون برنامه و بودجه موضوع آمادگي بانك‌ها براي اجراي مصوبه مجلس را از رئيس بانك مركزي پيگيري خواهند كرد. بنا بر احكام برنامه چهارم نرخ سود بانكي بايد تا پايان برنامه تك‌رقمي شود. حكمي كه از ابتداي وضع در رابطه با امكان تحقق آن شبهات بسياري وجود داشت.

حالا رئيس كل بانك مركزي در شرايطي براي پاسخگويي به مجلس مي‌رود كه شايد در چند سال گذشته كمترين مسووليت را در رابطه با كاهش نرخ سود بر دوش داشته است. اما گذشته از اين موضوع و بر اساس نظر كارشناسان كاهش نرخ سود و تك رقمي شدن آن به‌رغم آنكه رئيس دولت نيز بر آن تاكيد داشته به ويژه در شرايط فعلي اقتصاد كشور ناممكن و بسيار تورم‌زاست.حتي بسياري از نزديكان به دولت و مقام‌هاي كشوري نيز بر سر اين موضوع توافق دارند. علي آقامحمدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شرايط را براي تك رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال آينده مهيا ندانست و گفت: زماني كه نرخ تورم بالاست نمي‌توان نرخ سود بانكي را كاهش داد. وي در پاسخ به اين سوال كه به سال پاياني برنامه چهارم نزديك مي‌شويم و قرار است در سال آينده نرخ سود بانكي تك رقمي شود، آيا شرايط و مقدمات لازم براي انجام اين كار مهيا شده است؟ گفت: كاهش نرخ سود بانكي به تنهايي امكان‌پذير نيست.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كنترل نرخ تورم را يكي از الزامات كاهش نرخ سود بانكي عنوان و تصريح كرد: زماني كه نرخ تورم بالا ست، نمي‌توان نرخ سود بانكي را كاهش داد، بنابراين وي همچنين عدم‌كسري بودجه دولت و عدم‌نرخ رشد نقدينگي ناشي از درآمدهاي ارزي را از پيش‌نيازهاي كاهش نرخ سود بانكي عنوان و تصريح كرد: اگر دولت بتواند اين دو عامل را نيز در كنار كاهش نرخ تورم اجرا كند، به‌طور طبيعي نرخ سود نيز به نقطه مورد نظر كاهش خواهد يافت. آقامحمدي ادامه داد: اما با توجه به مسائلي كه هم‌اكنون در حال شكل‌گيري است؛ يعني موضوع بحران مالي جهاني و كاهش قيمت نفت، احتمال فشار بر روي بودجه دولت وجود دارد. وي گفت: اجراي اصل 44 نيز از اين جهت اهميت مي‌يابد كه باعث كوچك شدن حجم دولت و در نتيجه كاهش هزينه‌هاي دولت مي‌شود كه همين امر از ايجاد كسري بودجه جلوگيري مي‌كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين مسائل به نظر مي‌رسد كه دولت نتواند به اين هدف برسد، افزود: اين موضوع بستگي به اين دارد كه دولت تا چه حد بتواند موارد مذكور را عملياتي كند كه البته به نظر نمي‌رسد اين موارد عملياتي شود. رئيس شوراي عالي مديران‌عامل بانك‌هاي دولتي نيز با تاكيد بر اينكه شرايط بانك‌ها براي كاهش مجدد نرخ سود بانكي فراهم نيست، در عين حال گفت: دولت همچنان بر اين قضيه به منظور كمك به بخش‌هاي نيازمند حمايت، تاكيد دارد.

علي صدقي در مورد آمادگي بانك‌ها براي كاهش نرخ سود بانكي به منظور دستيابي به هدف تك‌رقمي شدن نرخ سود بانكي در سال آينده گفت: هم‌اكنون نرخ سود سپرده‌ها افزايش يافته، بنابراين شرايط براي كاهش مجدد نرخ سود بانكي فراهم نيست. رئيس شوراي عالي مديران‌عامل بانك‌هاي دولتي با تاكيد بر اينكه به هر حال در عمل شرايط براي كاهش نرخ سود بانكي مهيا نيست، تصريح كرد: اما دولت همچنان بر اين قضيه تاكيد دارد كه بتواند با اتخاذ سازوكارهايي نرخ سود تسهيلات بانكي را حداقل در بخش‌هايي كه نيازمند حمايت هستند، كاهش دهد. وي با بيان اينكه دولت سعي دارد تا از طريق كاهش نرخ سود تسهيلات ترجيحي به اين بخش‌ها كمك كند كه هم‌اكنون نيز اين كار در حال انجام است، افزود: به عنوان مثال، هم‌اكنون دولت با هماهنگي بانك‌ها سعي دارد كه بازار مسكن را با افزايش توليد به يك وضعيت تعادلي برساند. صدقي خاطرنشان كرد: با توجه به افزايش هزينه‌ها و ساير مسائل فعلا شرايط كاهش نرخ سود بانكي مانند گذشته مهيا نيست، البته ما بايد تمهيداتي را بينديشيم كه با توجه به اين امر بخش توليد آسيبي نبيند.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون بانك‌ها عمدتا در دو بخش در حال فعاليت هستند، افزود: يك مورد در خصوص بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي و با نظر دولت و ديگري در مورد نرخ سود تسهيلات 12 درصد مبادلاتي و نرخ سود تسهيلات مشاركتي است كه بستگي به بازده سرمايه و سرمايه‌گذاري بانك‌ها در اجراي طرح‌ها دارد. رئيس شوراي‌عالي مديران‌عامل بانك‌هاي دولتي در مورد تبعات كاهش نرخ سود بانكي گفت: هم‌اكنون گروهي روي اين مسئله كار و فكر مي‌كنند تا به راهكارهايي دست يابند.
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن