تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821114835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير بازرگاني خبر داد: موافقت ايران با تاسيس شعبه يك بانك ايراني در قزاقستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون وزير بازرگاني خبر داد: موافقت ايران با تاسيس شعبه يك بانك ايراني در قزاقستان
خبرگزاري فارس: معاون وزير بازرگاني از موافقت ايران با امضاي توافقنامه با قزاقستان در زمينه قرنطينه دامي و نباتي،‌ امكان ايجاد شعبه بانك ايراني در قزاقستان و همچنين سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مختلف خدمات فني و مهندسي نظير پروژه بندر آكتائو خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مهدي غضنفري در ديدار با معاون وزير صنايع قزاقستان اظهار داشت: طبق آمار گمرك در سال گذشته‌ ما 78 ميليون دلار به قزاقستان صادرات و 342 ميليون دلار واردات داشته‌‌ايم.
وي افزود: در مقايسه با پتانسيل تجاري كه بين دو كشور وجود دارد اين ارقام بزرگ نيست به همين دليل پيشنهاد مي‌كنيم تا بين دو كشور تعرفه ترجيحي به امضا برسد.
غضنفري گفت: از مجموعه توافقات زيرساختي برخي هنوز امضا نشده است كه مي‌توان به قرنطينه دامي و نباتي،‌ امكان ايجاد شعبه بانك ايراني در قزاقستان و همچنين سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مختلف خدمات فني و مهندسي نظير پروژه بندر آكتائو اشاره كرد كه طرف ايراني موافقت خود را اعلام مي‌كند.
معاون وزير بازرگاني گفت:‌ ايران با توليد ناخالص داخلي به ارزش 480 ميليارد دلار بر اساس قدرت خريد و بيش از 100 ميليارد دلار قدرت تجارت خارجي يكي از قدرت‌هاي بزرگ تجاري در خاورميانه است.
وي با بيان اينكه ايران از پتانسيل سرمايه‌گذاري در زمينه نفت، گاز، پتروشيمي، معادن، كشاورزي و بخش خدمات برخوردار است اظهار داشت:‌ ما رتبه چهارم در تنوع محصولات كشاورزي، رتبه دوم در محصولات نفت و گاز، رتبه چهارم تا نهم در توليد روي، مس، كبالت، آلومينيوم، منگنز و مس و داراي 4 فصل متنوع براي توليدات محصولات كشاورزي هستيم.
غضنفري گفت: ايران 233 پروژه خدمات فني و مهندسي در 33 كشور جهان توسط شركت‌هاي ايراني انجام داده است و در بسياري از محصولات كشاورزي و ذخاير معدني و رتبه هاي تك رقمي جهان متعلق به ايران است كه يكي از حوزه‌هاي مشترك همكاري با قزاقستان مي‌تواند در حوزه معدن باشد.
رئيس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه اخيرا سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در حوزه پتروشيمي صورت گرفته و باعث افزايش توليد محصولات پتروشيمي شده است اظهار داشت: پيشنهاد مي‌كنيم در حوزه پتروشيمي يا كارخانجات موجود ما را بخريد يا كارخانجات جديد احداث كنيد.
وي افزود: محصولات پتروشيمي ايران به اقصي نقاط جهان صادر مي‌شود بطوريكه به شرق دور 41 درصد، آسيا ميانه 22 درصد و هند 14 درصد صادرات محصولات پتروشمي داريم.
غضنفري با بيان اينكه پيمانكاران ايراني آمده هستند تا در پروژه‌هاي فني و مهندسي قزاقستان فعاليت كنند. اظهار داشت:‌ تنوع فعاليت‌هاي مهندسين ايراني بسيار بالاست و در زمينه‌هاي سد، تونل، آبياري، زهكشي، خطوط برق، خطوط توليد كارخانه‌اي، IT، الكترونيك،‌تجهيزات مخابراتي، كارخانجات صنعتي و تاسيسات آن و طراحي ماشين‌آلات و تجهيزات تسويه خانه‌اي فعاليت دارند بطوريكه صادرات خدمات فني و مهندسي ما به امريكاي جنوبي 25 درصد، خاورميانه 37 درصد، كشورهاي CIS، بيست و پنج درصد و آسيا و آفريقا 25 درصد است.
معاون وزير بازرگاني گفت: علي‌رغم تحريم بانك‌هاي ايران 67 درصد واردات ايران از اروپا بوده است كه اين نشان مي‌دهد حتي اروپائيان به قطعنامه‌هاي خودشان هم پايبند نيستند اما در حوزه صادرات صادرات ما بيشتر به كشورهاي همسايه است و تنها 7 درصد از حجم صادرات ايران به كشورهاي CIS است و قزاقستان جزو 10 شريك اول تجاري ايران نيست و اين جاي تامل دارد.
وي افزود: با توجه به قانون اصل 44 و فعاليت بخش خصوصي اميدواريم تشكل‌هاي مشترك در بخش خصوصي دو كشور شكل بگيرد.
غضنفري گفت: 69 درصد از صادرات ما مربوط به نفت و پتروشيمي، 13 درصد كشاورزي، 5 درصد معدن و بقيه مربوط به صنايع دستي است. ضمن اينكه روند واردات ما رو به رشد است.
وي افزود: 20 درصد واردات ما مربوط به كالاهاي سرمايه‌اي، 60 درصد واسطه‌اي و 20 درصد مصرفي است و به همين ترتيب تعرفه كالاهاي سرمايه‌اي 4 درصد و بيشترين تعرفه متعلق به كالاهاي مصرفي است پس ورود كالاهاي سرمايه‌اي و مواد اوليه با كمترين مشكل همراه است.
رئيس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه مناطق آزاد ما علاقه‌مندي زيادي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي دارند اظهار داشت: در حال تبديل قشم به قطب انرژي كشور هستيم و موقعيت خاص قشم جاذب سرمايه‌هاي خارجي است.
وي افزود: در بحران مالي غرب ايران كمترين آسيب را ديده است و بدليل قوانين جديد در تضمين سرمايه‌گذاري بسياري از سرمايه‌هاي غربي در حال مراجعه به بانك‌هاي ايراني هستند.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن