واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: «آواز گنجشك ها» فيلمى كه مى توانست پرمخاطب باشد
فيلم سينمايى «آواز گنجشك ها» تا ۱۷ آبان ماه ۲۲۰ ميليون تومان فروخته كه ميانگين تعداد تماشاگران آن در ۳۶ روز اكران تنها حدود سه هزار نفر در روز و كمتر از ۳۰۰ نفر براى هر يك از ۱۱ سينماى نمايش دهنده است. به گزارش مهر، نماينده سينماى ايران در بخش بهترين فيلم غير انگليسى زبان هشتاد و يكمين دوره مراسم اسكار با وجود ارزش هاى ذاتى خود، حمايت تلويزيون، تبليغات شهرى و رسانه اى و مصاحبه هاى متعدد مجيد مجيدى نتوانسته چنانكه انتظار مى رفت مردم را به سالن هاى سينما بياورد و يك فيلم پرمخاطب به كارنامه فيلمساز بين المللى سينماى ايران بيفزايد. مجيدى اين سال ها در ميان منتقدان و سينمادوستان حرفه اى هوادارانى يافته؛ گروهى كه نگاه خاص او را دوست دارند و هنگام نمايش عمومى فيلم هايش از او حمايت مى كنند. اما كارگردان سرشناس سينماى ايران كه سال ها سفير سينماى ما در آن سوى مرزها بوده، آن اندازه كه دل مخاطبان خارجى را به دست آورده نتوانسته مخاطب داخلى را براى ديدن فيلم هايش ترغيب كند. استفاده از بازيگرى محبوب مثل پرويز پرستويى در «بيد مجنون» تغيير مسير آشكار براى جذب مخاطب بود. اما حتى اين تغيير استراتژيك هم باعث نشد مردم براى ديدن فيلم به سينماها هجوم بياورند. «بيد مجنون» البته از آثار پرفروش كارنامه مجيدى است، اما بايد اين فروش را به حساب پرويز پرستويى گذاشت. «آواز گنجشك ها» ادامه نگاهى است كه مجيدى در اين سال ها دنبال كرده و اين نگاه با وجود همه ارزش هاى متعالى و انسانى اش كه براى مخاطب داخلى و غربى هم جذاب و تازه است، نمى تواند تماشاگر گريزپا را به سينما بياورد. ديدن اين قصه كه مجيدى قبلا آن را به شكل هاى ديگر در فيلم هايش تكرار كرده، براى مخاطب عام جذاب نيست. مخاطب عام براى سينما رفتن قواعد و اصول خود را دارد كه ظاهرا گروه تبليغاتى «آواز گنجشك ها» چشم بر آنها بسته اند. ستاره اصلى فيلم رضا ناجى است كه عمده شهرتش را مديون مجيدى است. او بارها در فيلم هاى مجيدى مقابل دوربين رفته و پيش از گرفتن جايزه خرس نقره اى جشنواره برلين هرگز اهرمى تبليغاتى براى فروش فيلم هاى اين كارگردان نبوده است. اما اين جايزه معتبر آنقدر سازندگان «آواز گنجشك ها» را به وجد آورده كه احساس كرده اند تصوير ناجى همراه با خرس نقره اى مى تواند برگ برنده فيلم باشد.
اين همان سوء تفاهمى است كه در همه بخش هاى تبليغاتى فيلم وجود دارد. خرس نقره اى نمى تواند مخاطب عام را سر ذوق بياورد تا به ديدن فيلمى برود كه قصه جذاب و بازيگر محبوب ندارد. پخش مستند ستايش آميز درباره روند توليد دشوار فيلم در يكى از بهترين ساعت هاى تلويزيون و اظهار نظرهاى پى در پى مجيدى كه هر روز در يك رسانه منعكس مى شود هم كمكى به فروش «آواز گنجشك ها» نكرده است. اگر قرار بود اين اتفاق بيفتد فيلم حالا با فاصله از ديگر فيلم هاى روى پرده در صدر جدول فروش ايستاده بود. تهيه كنندگان حرفه اى سينماى ايران هميشه تبليغ دهان به دهان را موثرترين شيوه تبليغاتى مى دانند. در جامعه اى كه هنوز رسانه ها موثرترين نقش را در شكل گيرى آرا و افكار عمومى ندارند، فيلم هايى موفق به جذب مخاطب هستند كه بتوانند به كليشه ها پاسخ دهند. از اين رو تلاش براى تبديل كردن فيلمى كه از اين معيارها دور است به اثرى پرمخاطب نتيجه ندارد. شايد فروش «آواز گنجشك ها» مجيدى را به اين باور برساند كه براى ساختن فيلم پرمخاطب بايد از ابتدا معيارهايى را رعايت كرد. نمى توان فيلمى ساخت كه هم دل منتقد ايرانى و خارجى را بلرزاند و جايزه داخلى و بين المللى ببرد و هم مخاطب عام را به سينما بياورد. با احتساب بليت دو هزار تومانى، «دعوت» ابراهيم حاتمى كيا در ۳۶ روز اكران در ۱۶ سينما بيش از ۷۰۰ ميليون تومان فروخته كه مى شود ميانگين بيش از ۹۷۰۰ تماشاگر روزانه و ۶۰۰ تماشاگر در هر سالن. «كنعان» مانى حقيقى هم در همين مدت و همين تعداد سينما ۳۸۰ ميليون تومان فروخته كه مى شود روزانه بيش از ۵۲۰۰ تماشاگر.
سه شنبه 21 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]