تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806882793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران ١٤٠٤ در ادبيات رهبر انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ايران ١٤٠٤ در ادبيات رهبر انقلاب
چشم انداز طرحي براي فرداست و برنامه اي براي پيشرفت وقتي كه نگاه ها فرا سوي امروز را مي كاود و آن چه را كه بايد باشيم به ما يادآوري مي كند، انگيزه اي جدي براي برنامه ريزي، كار و تلاش براي مجد و عظمت به وجود مي آيد. ايران ١٤٠٤ در سند چشم انداز ٢٠ ساله ايران اسلامي تصوير شده است و مطالعه اين سند مي تواند ايجادكننده انگيزه اي عظيم براي پيشرفت باشد.

پايگاه اينترنتي دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامي به آدرس www.khamenei.ir ويژه نامه اي را با عنوان «نگاه ايراني»، پرونده اي براي سند چشم انداز ١٤٠٤ روي خروجي خود قرار داده كه در ٤ بخش « بسم ا...» «كارنامه»، «پنجره» و «چشم انداز» است. در اين مطالب، گزيده هايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره سند چشم انداز و مصاحبه هايي با برخي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و كارشناسان آمده است كه توجه شما را به بخشي از اين مطالب جلب مي كنيم.

متن كامل سند چشم انداز ٢٠ ساله جمهوري اسلامي ايران در افق ١٤٠٤ هجري شمسي، در تاريخ ١٣ آبان ١٣٨٢ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قواي ٣ گانه ابلاغ شد و بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره مفاهيم اصلي اين سند به شرح ذيل مي باشد:

با اتكال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان وعزم ملي و كوشش «برنامه ريزي»١ شده و مدبرانه جمعي و در مسير تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسي، در چشم انداز ٢٠ ساله، ايران كشوري است «توسعه يافته»٢ با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با « هويت اسلامي و انقلابي»٣، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين الملل.

جامعه ايراني در افق اين چشم انداز چنين ويژگي هايي خواهد داشت:

توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود، متكي بر اصول اخلاقي و ارزش هاي اسلامي، ملي و انقلابي، با تاكيد در « مردم سالاري ديني»٤، «عدالت اجتماعي»٥، «آزادي هاي مشروع»٦، «حفظ كرامت و حقوق انسان ها»٧و«بهره مندي از امنيت اجتماعي و قضايي»٨، برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و «سرمايه اجتماعي»٩ در توليد ملي.

امن، مستقل و مقتدر با « سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي»١٠ همه جانبه و پيوستگي مردم و حكومت.

برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تامين اجتماعي، فرصت هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، «نهاد مستحكم خانواده»١١، «به دور از فقر، تبعيض» ١٢ و بهره مند از«محيط زيست مطلوب»١٣، فعال، مسئوليت پذير، ايثارگر، مومن، رضايت مند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، «روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي»١٤، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و«مفتخر به ايراني بودن»١٥، دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي(شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) با تاكيد بر «جنبش نرم افزاري و توليد علم»، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.

«الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام» با تحكيم الگوي مردم سالاري ديني، توسعه كارآمد، جامعه اخلاقي، نوانديشي و پويايي فكري و اجتماعي، تاثيرگذار بر همگرايي اسلامي و منطقه اي بر اساس تعاليم اسلامي و انديشه هاي امام خميني(ره)، داراي تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس «اصول عزت، حكمت و مصلحت»، ملاحظه: در تهيه، تدوين و تصويب برنامه هاي توسعه و بودجه هاي سالانه اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه شاخص هاي كمي كلان آن ها از قبيل نرخ سرمايه گذاري، درآمد سرانه، توليد ناخالص ملي، نرخ اشتغال و تورم، كاهش فاصله درآمد ميان دهك هاي بالا و پايين جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانايي هاي دفاعي و امنيتي، بايد متناسب با سياست هاي توسعه و اهداف و الزامات چشم انداز، تنظيم و تعيين و اين سياست ها و هدف ها به صورت كامل مراعات شود.

١ - برنامه ريزي
وقتي برنامه وجود دارد، بايد همه به عنوان چارچوب كار بپذيرند. تمام دستگاه هاي دولتي و مجلس و قضايي و نظامي، بايد اين كار برايشان ارزش باشد و مسابقه براي اين كه بخش هاي گوناگون برنامه، حتي زودتر از زمان پيش بيني شده تحقق پيدا كند، راه بيفتد. يكي از خصوصيات برنامه، «زمان» است كه بايد در وقت يا زودتر از وقت، تحقق پيدا كند.

سخنراني در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام

٠٩/١١/١٣٦٨

٢ - توسعه يافتگي
بايد توجه كنيم كه ما، هم توسعه محوريم، هم عدالت محور، ما طبق برخي از سياست هايي كه امروز در دنيا رايج است و طرفداران زيادي هم دارد، نيستيم كه صرفا به رشد توليدات و رشد ثروت در كشور فكر كنيم و به عدالت در كنار آن، فكر نكنيم؛ نه، اين منطق ما نيست. نوآوري نظام ما همين است كه مي خواهيم عدالت را با توسعه و با رشد اقتصادي در كنار هم و با هم داشته باشيم و اين ها با هم متنافي نيستند. ما ديدگاهي كه تصور كند اين ها با هم نمي سازند و يا بايد اين را انتخاب كرد يا آن را، قبول نداريم. اين نكته بايد در همه موارد، هم در كاهش حجم دولت، هم در مسئله خصوصي سازي، هم در نگاه كلي به مسائل اقتصادي و هم در تقسيم منابع ميان بخش خصوصي و بخش تعاوني و بخش دولتي رعايت شود.

ديدار با رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت

٠٤/٠٦/١٣٨٣

٣ - هويت اسلامي و انقلابي
چه كار مي خواهيم بكنيم؟ اين دگرگوني كه مي خواهيم ايجاد كنيم، به چه معناست؟ جاي آن چه كه مي خواهيم دگرگون كنيم، چه مي خواهيم بگذاريم؟ اين ها مهم است. و در اين راه، كار و تلاش، شرط اول است. پس، ثبات اجتماعي باقي مي ماند؛ به خاطر اين كه ريشه ها و اصالت ها و ساختارهاي اصلي و هويت ملي محفوظ است. هويت ملي هم كه مي گوييم، مليت در مقابل دين نيست، بلكه هويت ملي هر ملت، مجموعه فرهنگ ها و باورها و خواست ها و آرزوها و رفتارهاي اوست. يك ملت مذهبي، يك ملت موحد، يك ملت مومن و يك ملت معتقد به پاكان درگاه الهي و اهل بيت پيغمبر است؛ اين جزو فرهنگ و هويتشان است؛ هويت ملي كه مي گوييم، شامل همه اين ها هست؛ اين ها را حفظ كنيم. حالا براي تغيير بخش هاي غلط، كارهاي غلط و راه هاي غلط، تلاش و پويايي لازم است.

ديدار با دانشجويان ١٨/٠٨/١٣٨٥

٤ - مردم سالاري ديني
٤ - مردم سالاري ديني

مردم سالاري در نظام اسلامي، مردم سالاري ديني است؛ يعني به نظر اسلام متكي است؛ فقط يك قرارداد عرفي نيست. مراجعه به راي و اراده و خواست مردم، در آن جايي كه اين مراجعه لازم است، نظر اسلام است؛ لذا تعهد اسلامي به وجود مي آورد. مثل كشورهاي دموكراتيك غربي نيست كه يك قرارداد عرفي باشد تا بتوانند به راحتي آن را نقض كنند. در نظام جمهوري اسلامي، مردم سالاري يك وظيفه ديني است. مسئولان براي حفظ اين خصوصيت، تعهد ديني دارند و پيش خدا بايد جواب دهند.

اين يك اصل بزرگ از اصول امام بزرگوار ماست.

سخنراني در اجتماع زائران حرم امام خميني(ره)

١٤/٠٣/١٣٨١

٥ - عدالت اجتماعي
عدالت به معناي يكسان بودن همه برخورداري ها نيست؛ به معناي يكسان بودن فرصت هاست؛ يكسان بودن حقوق است همه بايد بتوانند از فرصت هاي حركت و پيشرفت بهره مند شوند. بايد سرپنجه عدالت گريبان ستمگران و متجاوزان از حدود را بگيرد و مردم به اين، اطمينان پيدا كنند.

ديدار با مردم شاهرود

٢٠/٠٨/١٣٨٥

٦ - آزادي هاي مشروع
اسلام، آزادي را امر فطري انسان مي داند. بله؛ يك حق است، اما حقي برتر از ساير حقوق؛ مثل حق حيات، حق زندگي كردن. همچنان كه حق زندگي كردن را نمي شود در رديف حق مسكن و حق انتخاب و... گذاشت- برتر از اين حرف هاست، زمينه همه اين هاست- آزادي هم همين طور است. اين، نظر اسلام است. در اسلام، «آزادي» ريشه الهي دارد. خود اين، يك تفاوت اساسي است و منشاء بسياري از تفاوت هاي ديگر مي شود. بنابر منطق اسلام، حركت عليه آزادي، حركت عليه يك پديده الهي است؛ يعني در طرف مقابل، يك تكليف ديني به وجود مي آورد. تفاوت ديگر اين است كه آزادي در تفكر ليبراليسم غربي، با«تكليف» منافات دارد. آزادي، يعني آزادي از تكليف نيز. در اسلام، آزادي آن روي سكه «تكليف» است.

اصلا انسان ها آزادند، چون مكلفند. اگر مكلف نبودند، آزادي لزومي نداشت؛ مثل فرشتگان بودند.

مراسم فارغ التحصيلي گروهي از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس

١٢/٦/١٣٧٧

آزادي، هم دادني است، هم گرفتني است، هم آموختني است. «آزادي دادني است» يعني چه؟ يعني مسئولان حكومت ها اجازه ندارند حق طبيعي آزادي- يعني آزادي هاي قانوني- را از كسي سلب كنند. البته اين لطفي نيست كه حكومت ها مي كنند؛ بايد آزادي را بدهند و اين يك وظيفه و تكليف است.«آزادي گرفتني است»، يعني هر انسان آگاه و با شعوري در جامعه بايد با حق آزادي و حدود خودش آشنا باشد و آن رامطالبه كند و بخواهد. و اما «آزادي آموختني است»، يعني آزادي آداب و فرهنگي دارد كه بايد آن را آموخت. بدون فرهنگ و ادب آزادي، اين نعمت بزرگ براي هيچ كس و هيچ جامعه اي- چنان كه شايسته است- فراهم نخواهد شد. اگر در جامعه، ادب آزادي وجود نداشته باشد و افراد چگونگي استفاده از آن را ندانند، مطمئن باشند آزادي را- كه براي يك جامعه فعال و كوشا و پيشرو يك ضرورت است- از دست خواهند داد و از نظر اسلام اين براي يك جامعه فاجعه است.... با آزادي نبايد بازي كرد. كساني كه نام آزادي را مي آورند، ولي به فرهنگ آزادي مطلقا پايبند و متعهد نيستند، به آزادي ضربه مي زنند. اين ها طرفدار آزادي نيستند. اين ها به آزادي خيانت مي كنند. آزادي نبايد وسيله قانون شكني و تيشه زدن به ريشه نظام جمهوري اسلامي باشد.

پرسش و پاسخ در جمع دانشجويان و استادان دانشگاه صنعتي امير كبير

٠٩/١٢/١٣٧٩

٧ - حفظ كرامت و حقوق انسان ها
امروز در بعضي از گفته ها و اظهارات، راجع به شان و شخصيت و شرف و كرامت انسان در جامعه حرف زده مي شود. اين بلاشك از اصول اسلامي است؛ اما كدام نقض كرامت انساني بالاتر از اين كه انساني، رئيس عائله اي، پدر خانواده اي، در جامعه اي كه در آن همه چيز هم هست، نتواند اوليات زندگي فرزندان خودش را تامين كند؟! كدام تحقير از اين بالاتر است؟! كدام نقض شخصيت و شرف و كرامت انساني از اين بالاتر است؟! صبح تا شب كار كند، آخرش به من يا به شما يا به آن مسئول ديگر نامه بنويسد كه من دو ماه است به خانه ام گوشت نبرده ام! يك وقت در جامعه گوشت و ميوه نيست، من و شما هم نمي خوريم؛ يك وقت در جامعه امكانات رفاهي نيست، من و شما هم استفاده نمي كنيم؛ يك وقت ايام عيد كه مي شود، فرزندان من و شما هم لباس نو بر تن نمي كنند. در اين حالت كسي احساس سرشكستگي نمي كند. اما وقتي همه چيز هست، وقتي كساني در جامعه با استفاده از فرصت هاي نامشروع توانسته اند براي خودشان آلاف و الوف و زندگي هاي تجملي فراهم كنند، وقتي طبقاتي در جامعه هستند كه برايشان پول خرج كردن هيچ اهميتي ندارد، جمع كثيري از مردم كه در بين آن ها رزمندگان و عناصر نظامي و كارمندان دولت و معلمان و روستاييان و مردم مناطق محروم و دور و مناطق جنوب هستند، نتوانند نان و پنير بچه هايشان را فراهم كنند، كدام شكستن شخصيت و شرف انساني از اين بالاتر است؟! شما مي خواهيد جواب چه كسي را بدهيد؟ شما مي خواهيد دل چه كسي را خوش كنيد؟ شما مي خواهيد چه كسي از شما راضي باشد؟

ديدار با نمايندگان دوره ششم مجلس شوراي اسلامي

٢٩/٠٣/١٣٧٩

٨ -امنيت اجتماعي و قضايي
امنيت مقوله اي است كه هم كاملا واقعي و ملموس و هم بسيار گسترده است. وقتي امنيت وجود دارد، ممكن است كسي آن را احساس نكند؛ مثل سلامتي كه وقتي هست، شما آن را احساس نمي كنيد؛ اما به مجرد اين كه خداي نكرده سرتان درد گرفت، آن گاه مي فهميد كه سلامتي يعني چه، فرمود: «نعمتان مكفورتان الصحه و الامان». به مجرد اين كه گوشه اي از امنيت مخدوش شود، اثر آن در زندگي مردم منعكس مي شود. بنابراين امنيت، كاملا عيني و واقعي است و با ذهنيات نمي شود آن را تامين كرد.

اين فلسفه بافي هاي ذهني كه گاهي مشاهده مي شود، باب محافل روشنفكري، يا حداكثر باب جلسات كارشناسي است كه بنشينند راجع به ابعاد ذهني يك مسئله بحث كنند. مردم واقعيت امنيت را مي خواهند؛ آن هم در همان پهنه گسترده؛ يعني امنيت در محيط كار، در خانه، براي بچه هايشان در مدرسه، براي بچه هايشان در ميدان فوتبال، امنيت براي جاده ها، روستاها، شهرها و خيابان ها. تامين امنيت، باري كاملا سنگين و بسيار جدي است و اين بار متوجه شماست.

سخنراني در ديدار اعضاي شوراي تامين استان ها

٢٥/١١/١٣٧٩

٩ - سرمايه اجتماعي
جمعيت جوان و با استعدادما، يك فرصت ديگر است. مايه تاسف است كه بعضي ها از كثرت افراد جوان در كشور ما به عنوان يك نعمت ياد نمي كنند؛ درحالي كه اين بزرگ ترين سرمايه است. اين همه جوان تشنه كار و فعاليت، چيز بسيار باارزشي است.

ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام

١٥/٠٥/١٣٨٢

تكيه نظام اسلامي به قدرت مردم است. قدرت مردم هم با ايمان آن هاست؛ اگر مومن باشند، دفاع خواهند كرد؛ اما اگر پايه ايمان سست شد، اين پشتيباني و اين دفاع به مرور از بين خواهد رفت. بنابراين چيزي را كه ايمان و اعتقاد راسخ مردم هدف گرفته است، نبايد دست كم گرفت.

سخنراني در ديدار اعضاي مجلس خبرگان

١٥/٠٦/١٣٨٠

١٠ -سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي
اگر اين ملت مي خواهد در مقابل تهديدها با قدرت بايستد، بايد بخش هاي مختلف، حركت سازنده را ادامه دهند و نيروهاي مسلح ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران، در بخش هاي گوناگون، روزبه روز خود را تقويت كنند. ملتي كه نمي تواند از خودش دفاع كند، دشمن را نسبت به خود جري و گستاخ خواهد كرد. ما بايد بتوانيم از خودمان دفاع كنيم تا دشمن احساس كند كه به اين ملت نمي شود زور گفت و بر آن چيزي را تحميل كرد... عزيزان من! اين نكات را به گوش بگيريد! كار را - به فضل پروردگار- با قدرت به پيش ببريد. روز به روز بر كيفيت خودتان بيفزاييد و بدانيد: هركس كه براي كيفيت ارتش يا ساير نيروهاي مسلح تلاش كند، حركت انقلابي و حسنه انجام داده است. هركس هم در جهت از دست رفتن كيفيت در ارتش يا ديگر نيروهاي مسلح تلاش كند، به سود دشمن كار كرده و دل او را شاد نموده است.

سخنراني در مانور بزرگ ولايت

٠٣/٠٣/١٣٧٥

١١ - نهاد مستحكم خانواده
مسئله مادري، مسئله همسري، مسئله خانه و خانواده، مسائل بسيار اساسي و حياتي است. در همه طرح هايي كه ما داريم، بايد «خانواده» مبنا باشد. يعني شما اگر بزرگ ترين متخصص پزشكي يا هر رشته ديگري بشويد، چنان چه زن خانه نباشيد، اين براي شما يك نقص است. كدبانوي خانه شما بايد باشيد؛ اصلا محور اين است. اگر بخواهيم تشبيه ناقصي بكنيم، بايد به ملكه زنبورعسل تشبيه كنيم. كانون خانواده، جايي است كه عواطف و احساسات بايد در آن جا رشد و بالندگي پيدا كند؛ بچه ها محبت و نوازش ببينند؛ شوهر كه مرد است و طبيعت مرد، طبيعت خام تري نسبت به زن است و در ميدان خاصي، شكننده تر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است -حتي نه نوازش مادر- بايد نوازش ببيند. براي يك مرد بزرگ، اين همسر كاري را مي كند كه مادر براي يك بچه كوچك آن كار را مي كند؛ و زنان دقيق و ظريف، به اين نكته آشنايند. اگر اين احساسات و اين عواطف محتاج وجود يك محور اصلي در خانه- كه آن، خانم و كدبانوي خانه است- نباشد، خانواده يك شكل بدون معنا خواهد بود.

ديدار با اعضاي شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان و جمعي از زنان پزشك متخصص

٠٤/١٠/١٣٧٠

١٢ - به دور از فقر و تبعيض
مشروعيت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعيض و نيز عدالت خواهي است. اين پايه مشروعيت ماست. الان درباره مشروعيت حرف هاي زيادي زده مي شود، بنده هم از اين حرف ها بلدم؛ اما حقيقت قضيه اين است كه اگر ما دنبال عدالت نباشيم، حقيقتا من كه اين جا نشسته ام، وجودم نامشروع خواهد بود؛ يعني هرچه اختيار دارم و هرچه تصرف كنم، تصرف نامشروع خواهد بود؛ ديگران هم همين طور. ما براي عدالت و رفع تبعيض آمده ايم. ما آمده ايم جامعه را از مواهب الهي خودش- كه مهم ترين مواهب الهي در عدالت وجود دارد- و همچنين مواهب اخلاقي و معنوي برخوردار كنيم. البته معناي اين حرف اين نيست كه ما از زندگي دنيايي مردم غفلت كنيم.

ديدار با اعضاي هيئت دولت

٠٥/٠٦/١٣٨٢

١٣ -محيط زيست مطلوب

نگاه اسلام به طبيعت و محيط- اعم از جان دار و بي جان- عاطفي، اخلاقي، معنوي و هدايت گرانه است و برخورداري از مواهب طبيعي نيز بر پايه اصولي متين، عادلانه و حكيمانه، متوازن و سازنده استوار شده است. هدف متعالي اسلام برخوردارساختن همه نسل ها از نعمت هاي الهي و ايجاد جامعه اي سالم و به دور از فاصله طبقاتي و مستعد براي رشد و شكوفايي است و الزامات شرعي براي حفظ تعادل و توازن در استفاده از مواهب طبيعي با پرهيز از زياده روي و مقيد به عدم اضرار به غير فراهم آورده است.

پيام به مناسبت برگزاري همايش حقوق محيط زيست ايران

٢٠/٠٣/١٣٨٢

١٤ - روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي
روح همكاري و همياري در ميان ملت ما- كه سنت قديمي و دستور عالي اسلام است- چيز بسيار ارزشمندي است؛ آن را حفظ كنيد و به خصوص در ايام عيد و ايام ماه مبارك رمضان، آن را بيشتر اهميت بدهيد. روحيه مردم دوستي، روحيه ايثار و ازخودگذشتگي، براي ديگران فكركردن و كاركردن، روحيه اي است كه ملت ما را به نتايج و غايات اين حركت خواهد رسانيد.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال نو

٠١/٠١/١٣٧٠

١٥ - مفتخر به ايراني بودن
ما ايراني هستيم و بايد ايراني بمانيم. ما مسلمانيم و بايد مسلمان باشيم. آن ها بيشتر از ما علم دارند؛ خوب، ما مي رويم علمشان را ياد مي گيريم؛ چرا بايد عادات و فرهنگ و رفتار و آداب معاشرت آن ها را ياد بگيريم؛ اين چه منطق غلطي است؟ چون آن ها به دليلي بايد چيزي به نام كراوات دور گردنشان ببندند- كه البته ما نمي گوييم شما چرا كراوات مي بنديد؛ كراوات مال آن هاست - آيا ما هم بايد از آن ها تقليد كنيم؟ منطق ما براي اين كار چيست؟

چرا ما لباس و رفتار و آداب معاشرت و حرف زدن و حتي لهجه آن ها را تقليد كنيم؟ من گاهي مي بينم در تلويزيون گزارشگر ما از فلان نقطه دنيا دارد به زبان فارسي گزارش مي دهد و مطلب مربوط به ايران است اما زبان فارسي را طوري حرف مي زند مثل اين كه يك انگليسي دارد به زبان فارسي حرف مي زند! اين، ضعف نفس و احساس حقارت است؛ چرا من بايد به خاطر ايراني بودنم احساس حقارت كنم؟

من به زبان خودم افتخار مي كنم؛ من به فرهنگ خودم افتخار مي كنم؛ من به وطن و كشور و گذشته خودم افتخار مي كنم؛ چرا بايد از آن ها تقليد كنم؟ براي تقليد از آن ها دليلي ندارم.

ديدار با جوانان، معلمان و دانشجويان دانشگاه هاي استان همدان

١٣٨٣/٠٤/١٧
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن