تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815501333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطالباتي از جنس حقيقت/رفع بيكاري و توسعه اشتغالزايي مهمترين دغدغه مردم اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مطالباتي از جنس حقيقت/رفع بيكاري و توسعه اشتغالزايي مهمترين دغدغه مردم اردبيل
اردبيل - خبرگزاري مهر: امروز در چهارمين سفر رئيس جمهور به استان اردبيل مردم اين منطقه رفع بيكاري و توسعه اشتغالزايي را مهمترين دغدغه خود عنوان كردند.

به گزارش خبرنگار مهر در اردبيل، چهارمين سفر رسمي رئيس جمهور به استان اردبيل جهت افتتاح فاز چهارم نيروگاه سيكل تركيبي سبلان و پروژه آبرساني و تصفيه خانه آب شرب شهر اردبيل و سرعين صورت مي گيرد.

مردم اردبيل در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكيد بر اهميت انكار ناپذير اين پروژه هاي بزرگ و حياتي براي اقتصاد و رفع بيكار استان و نيز لزوم توسعه و ارتقاء اين نيروگاه مطالبات ديگري را نيز مطرح كردند.

شهروندان اردبيلي در آخرين سال رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد به خواسته هاي حقوقي و قانوني چند ساله خود تاكيد كرده و رفع بيكاري از استان را كه به تهديد اجتماعي تبديل شده است، به عنوان مهمترين دغدغه خود خواستار شدند.

اين افراد با اشاره به شعار دولت نهم كه از طرف مسئولين استاني به دفعات ، تكرار و رفع بيكاري و افزايش استغالزايي را بزرگترين نگراني دولت نهم ذكر كرده اند، استان اردبيل را از اين حيث محروم تر از ساير استانها ارزيابي كردند.

46 هزار نفر بيكار در اردبيل وجود دارند

بنابر همين گزارش يكي از شهروندان اردبيلي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود بيكاري گسترده در اين استان گفت: بنابر گفته استاندار اردبيل هم اكنون 46 هزار نفر بيكار در استان وجود دارد كه مطمئنا با وضع كنوني بيكاري بيش از رقم ذكر شده است.

افشين فرهادي فارغ التحصيل رشته جامع شناسي افزود: اين رقم در فصول پاييز و زمستان و با توجه به فصلي بودن اكثر مشاغل در استان به بيش از 200 هزار نفر نيز افزايش مي يابد.

وي بيكاري را مهمترين عامل ايجاد تنش هاي روحي و رواني در جامعه عنوان كرد و ابراز داشت: آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي ارتباط بسيار مستقيمي با عامل بيكاري در جامعه دارد و بايد براي رفع بيكاري و اشتغالزايي در استان رويكرد نويني ارائه شود.

فرهادي خاطر نشان كرد: حل مشكل بيكاري در جامعه بالطبع به حل مشكلات اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي منجر خواهد شد كه با توجه به اهميت حل اين بحران بايد تمركز بيشتري به اين موضوع داشته باشيم.

اين شهروند عنوان كرد: با توجه به جمعيت و پتانسيل و امكانات موجود، اين استان از جهت اشتغالزايي و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد روند بسيار كندي داشته و در واقع فرصت ها را به تهديد تبديل كرده است.

70 درصد نامه هاي مردم در سفر قبلي رئيس جمهور مربوط به اشتغال بوده است

فرهادي افزود: بنابر گفته مسئولين بيش از 70 درصد نامه هاي مردمي در جريان سفرهاي قبلي رئيس جمهور به استان اردبيل در خصوص درخواستهاي شغلي بوده كه اين مطالبات و خواسته ها حقيقت تلخ را به مسئولين كشوري نشان مي دهد.

حميد شكري نيز در اين خصوص اظهار داشت: عدم وجود صنايع مادر و سنگين در اين استان و عدم پايداري شغلي مهمترين دليل افزايش بيكاري در اردبيل بوده و عدم پيگيري مسئولين استاني در اين خصوص جاي سوال و تعجب برانگيز است.

وي با اظهار نارضايتي از بيكاري چهار ساله خود و روي آوردن به شغل كاذب ياد آ ور شد: در حال حاضر افزايش فارغ التحصيلان بيكار در اردبيل نگران كننده بوده و اين امر به گسترش مشاغل كاذب در جامعه دامن زده است.

شكري تاسيس واحدهاي بزرگ صنعتي و معدني و به خصوص افزايش عدالت در بحث اشتغالزايي و كارآفريني را در رفع بيكاري منطقه موثر دانست .

وي متذكر شد: هم اكنون به علت عدم حمايت مسئولين استاني بسياري از واحد هاي توليدي و صنعتي در اردبيل به تعطيلي كشيده شده كه اين امر در افزايش بيكاري بي تاثير نخواهد بود.

همچنين نيما شجاعي دانشجويي سال چهارم علوم سياسي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر افزايش تورم، سرمايه گذاري در مشاغل كاذب، گرايش مردم به واسطه گري و دلال بازي را از دلايل عمده افزايش تعداد بيكاران كشور و استان عنوان كرد.

وي افزود: بنگاه هاي زود بازده با وجود دريافت تسهيلات بانكي اين اعتبارات دولتي را در بخش مسكن و ساخت و ساز سرمايه گذاري كرده اند كه اين امر نه تنها به اشتغالزايي كمكي نكرده بلكه باعث افزايش قيمت مسكن در اردبيل گرديده است.

اين شهروند انحراف تسهيلات بانكي ارائه شده به بنگاه هاي زود بازده را در اردبيل بيش از چهار درصد اعلامي عنوان كرد و ابراز داشت: به نظر مي رسد مسئولين استاني براي كاهش بيكاري برنامه هاي واحد، فراگير، كوتاه مدت و بلند مدت مدون ندارند و فعاليتهاي آنها سطحي بوده و تاكنون نتيجه مطلوبي نداشته است.

شجاعي عنوان كرد: اميدوارم كه دولت آينده خارج از بحث هاي سياسي ، جناح بندي ، تفكرات و اعتقادات خود در زمينه رفع معضل بيكاري در استان اردبيل گام هاي موثري بردارد.

به گزارش خبرنگار مهر با وجود تاكيد مكرر مسولين استاني لزوم كاهش بيكاري و افزايش اشتغالزايي در اردبيل ، آمار ارائه شده از تعداد بيكاران استان از اولين سال آغاز به كار دولت نهم تا كنون 46 هزار نفر اعلام شده و عدم تغيير اين آمار بحث انگيز است.

اين استان با وجود پيشينه فرهنگي و تاريخ و تمدن كهن در حال حاضر از نظر فرهنگي و اجتماعي با كمبود هاي بسياري مواجه بوده كه اين مشكل در كنار تنش هاي رواني و اجتماعي ناشي از فشار هاي اقتصادي و بيكاري جوانان به تهديدي براي جامعه تبديل شده است.

اردبيل از نظر سطح تحصيلات نسل كنوني در شرايط مناسبي قرار ندارد اما بررسي آمار بيكاران نشان مي دهد، كفه ترازوي تعداد بيكاران به سود افرادي كه از تحصيلات بالا و ممتازي برخوردار هستند، سنگيني مي كند.

عدم وجود صنايع مادر، كارخانجات و شركت هاي توليدي بزرگ و مجتمع هاي خدماتي متمركز، بيماري و ضعف عملكرد واحدهاي صنعتي حال حاضر، عدم تحقق وعده اي مسئولين، عدم توجه به علم و فن آوري هاي نوين در استان و ... از جمله دلايل انكار ناپذير در افزايش بيكاري استان مي باشد.

به هر حال اميد است كه در چهارمين سال خدمات رساني دولت نهم، هيئت دولت در رويكرد و نگرشي متفاوت به اين استان با ارائه راه كارهاي نوين اين تهديد اجتماعي را به فرصت و اين فرصت را به اميدواري و رضايت مندي بيش از پيش تبديل نمايد.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن