تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816788772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد؛ آتشي كه جوانان هيزم آنند مدير بهزيستي خراسان شمالي: صدور مجوز براي مراكز بازپروري دولتي و خصوصي بسيار حائز اهميت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اعتياد؛ آتشي كه جوانان هيزم آنند مدير بهزيستي خراسان شمالي: صدور مجوز براي مراكز بازپروري دولتي و خصوصي بسيار حائز اهميت است


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

«اعتياد امروزه از معضلات و خطرات گريبانگير جامعه است؛ در جامعه‌ي مدرني كه از ارتباطات بسيار وسيع و گسترده‌ در جهان برخوردار است، نمي‌توان برخورد فرهنگ‌هاي متفاوت را با هم ناديده گرفت. پيامد اين برخوردها گاه به ضرر جامعه و گاه به نفع آن است. اعتياد از زمان‌هاي بسيار دور در جوامع وجود داشته و جزو معضلات آن بوده است و حال بعد از گذشتن ساليان متوالي، اين بلاي خانمان سوز به صورت‌ها و با ترفندهاي متفاوت گريبان گير نسل نو شده است. اين نسل نيازمند آگاهي است تا بتواند در مقابل خطرات ايمن باشد. با توجه به اظهارات افراد معتاد مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين شايد "بيماري"، حاصل معضلات و مشكلات اجتماعي و اقتصادي افراد ناآگاه و اغلب بي اراده است.»

به گزارش خبرگزاري دانشحويان ايران (ايسنا) از خراسان شمالي، يك جوان معتاد در تشريح چگونگي آلودگي خود به اعتياد اظهار كرد: بيكاري و نداشتن تفريحات سالم و دوستي با افراد آلوده به اعتياد، موجب شد تا در مجالس دوستانه با مواد مخدر آشنا شوم و پس از مدتي گرفتار اعتياد شدم.

"كاظم م." افزود: نظارت والدين بر فرزندان و آموزش آنها مي‌تواند مانع از انحراف بسياري از جوانان شود.

وي گفت: در شهر كوچكي كه هيچ امكاناتي براي گذراندن سالم اوقات بيكاري جوانان وجود ندارد و جوانان چشم و گوش بسته و كنجكاوانه به هر تجربه‌اي براي وقت گذراني دست مي‌زنند، هر روز مشاهده آلوده شدن تعداد زيادي از آنها خواهيم بود.

فرد ديگري كه سال‌ها از اعتيادش مي‌گذرد و موي سپيدش شايد بيشتر نشان از مشقات و رنج‌هاي اعتياد دارد تا عمر دراز، مي‌گويد: در روستا اكثر افراد از مواد مخدر براي درمان بيمارها استفاده مي‌كردند و متاسفانه در شب نشيني‌ها و مراسم مختلف بسيار استفاده مي‌شد.

"عقيل ب." افزود: من از كودكي با اين مواد آشنا شدم و بارها شاهد استفاده آن توسط بزرگترها و افراد مسن بودم.

وي اظهار داشت: مصرف مواد از شب نشيني‌ها شروع شد و بعد از گرفتاري به اعتياد تمام زندگيم را به پاي آن فدا كردم.

يك موسس مركز ترك اعتياد در اين زمينه گفت: با توجه به روند گسترش اعتياد در جامعه، بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي اقدام به داير كردن مراكز ترك اعتياد كردند كه شامل مراكز درماني سرپايي كه اقدام به ارايه دارو مي نمايند و مراكز بستري كه از روش‌هاي فوق سريع تحت پوشش عميق سم زدايي استفاده مي‌كنند، مي‌باشد.

وي گفت: با توجه به تحقيقات به عمل آمده اشكالاتي در داخل سلول‌هاي مغزي فرد معتاد به وجود مي‌آيد كه آن را مستعد به انحرافاتي مانند اعتياد مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: خدماتي كه در اين مراكز به بيماران ارايه مي شود به نوع اعتياد و درصد مبتلا شدن آنها بستگي دارد.

صابر مقدم توضيح داد: معمولا ترك اعتياد در بيماراني كه درصد اعتياد آنها كم است، بين سه تا شش ماه طول مي‌كشد كه اغلب به صورت سرپايي و با مراجعه به مراكز درماني و با مصرف دارو درمان مي‌شوند اما مدت ترك بيماراني كه درصد اعتيادشان بالا است، شش ماه تا هفت سال به طول مي انجامد كه بسته به نوع مواد مصرفي بستري مي‌شوند تا از روش‌هاي فوق سريع سم زدايي و روش‌هاي ديگر براي ترك آنها استفاده شود.

وي افزود: در مراكز ترك اعتياد سرپايي كه به صورت خصوصي عمل مي‌كنند، اغلب يك پزشك متخصص، يك روانشناس يا روانپزشك و يك پرستار مشغول به فعاليت‌اند كه اغلب اين مراكز با بهره گيري از علوم روز براي ترك اعتياد عمل مي‌كنند.

صابر مقدم با ذكر اين نكته كه نقش خانواده در مسير بهبود يك معتاد و عدم انحراف او به سمت اعتياد بسيار موثر و پررنگ است، خاطرنشان كرد: اغلب معتادان در برخورد با خانواده بسيار دچار مشكل مي شوند و اين مراكز با مشاوره و راهنمايي نسبت به بهبود روابط خانوادگي فرد معتاد با اطرافيان تلاش مي‌كنند تا فرد معتاد به ترك دايم دست پيدا كند.

وي هم‌چنين اظهار داشت: صدور موافقت اصولي و پروانه بهره برداري در مراكز ترك اعتياد بسيار زمان مي برد و به علت وجود سيستم اداري روند اين اقدامات بسيار طولاني است.

وي ادامه داد: اين امر معضلي در اين حوزه به شمار مي‌رود؛ اين در حالي است كه كاركرد اين مراكز و لزوم انجام آن بر هيچ‌كس پوشيده نيست، ولي سازمان بهزيستي كه متولي اين امر است به جاي تسهيل در آن باعث مطول شدن زمان و متاسفانه بي‌انگيزگي بخش خصوصي براي فعاليت در اين زمينه مي‌شود.

يك روانشناس نيز در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص "بيماران معتاد" گفت: دلايل متعددي منجر به انحراف افراد و گرايش آنها به سمت اعتياد مي‌شوند كه از مهمترين آنها مي توان به نحوه رفتار خانواده با فرد اشاره كرد.

نورگلدي يزداني افزود: طبق تحقيقات به عمل آمده اكثر كساني كه با اين مساله مواجه هستند در درون خانواده خود با مشكلات متعددي مواجه هستند، از جمله استبداد پدر يا مادر در خانواده و عدم روابط مناسب بين همسران كه باعث بروز بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي و روانشناختي در فرد مي‌شود.

وي اظهار داشت: دومين عامل را مي‌توان مدرسه قرار داد كه در ساختار شخصيت فرد در جامعه نقش محوري دارد؛ زيرا فرد با نداشتن الگوهاي صحيح در مدرسه نمي تواند مهارت مقابله با اعتياد را پيدا كند.

وي با ذكر اينكه امروزه اعتياد به جنسيت مرتبط نيست، توضيح داد: در جامعه پيشرفته امروز كه مرد و زن در كنار هم ملزم به كار كردن هستند، به علت وجود فشار رواني و استرس اين بيماري گريبان گير خانم‌ها نيز شده است كه نمي توان آن را ناديده گرفت.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي نيز به ايسنا گفت: اقدامات بسيار خوبي درخصوص پيشگيري و درمان بيماري اعتياد كه بسيار حائز اهميت است، انجام گرفته كه از جمله آنها مي‌توان به صدور مجوز براي تاسيس مراكز بازپروري ترك اعتياد دولتي و خصوصي اشاره كرد.

دكتر عليرضا قرباني اظهار داشت: اكنون در خراسان شمالي چندين مركز دولتي و خصوصي فعال مي باشد و صدور محوز براي هشت مركز ديگر نيز در دست اقدام است.

وي خاطرنشان كرد: مراكزي نيز به صورت مراكز گمنام عمل مي‌كنند كه با كسب مجوز از نيروي انتظامي به معتاداني كه تصميم به ترك مواد دارند، خدمات ارايه مي دهند.

وي ادامه داد: طي يك سال گذشته، 246 بيمار مبتلا در استان، سم زدايي و بعد از گذراندن طول درمان وارد جامعه و مشغول به فعاليت شده‌اند.

اين مسوول گفت: عده‌اي از معتادان پرخطر كه باعث آسيب به جامعه مي‌شوند با همكاري سازمان بهزيستي و نيروي انتظامي از سطح شهر جمع آوري شده و در يك مركز شبانه روزي در بجنورد بستري و به آنها خدمات بهداشتي و دارويي ارايه مي‌شود.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي گفت: درمان معتاد 80 درصد جرايم را كاهش مي‌دهد.

وي افزود: معضل اعتياد تنها گريبانگير ايران نيست و متاسفانه معضلي جهاني به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: اگر معتاد درمان شود، حدود 80 درصد جرم ها كاهش مي يابد و جامعه از آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اين معضل مصون مي‌ماند.

اين مسوول بيان داشت: پس از بيماري‌هاي ناشي از سوانح و حوادث، بيماران قلبي و بيماران ناشي از افسردگي، بيماري اعتياد در چهارمين رتبه قرار گرفته است.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي بيان كرد: تلاش بر اين است تا با چنين اقداماتي افراد معتاد سالم شده و به جامعه برگردند تا اين معضل اجتماعي ريشه كن شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن