تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805591069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بازرگاني خبر داد:تشكيل كنسرسيوم‌‌هاي صادرات فرش ايران


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: وزير بازرگاني خبر داد:تشكيل كنسرسيوم‌‌هاي صادرات فرش ايران


گروه اقتصادي - وزير بازرگاني با اشاره به كاهش ميزان صادرات فرش دستباف گفت: اين نقيصه به سال‌‌هاي 70 تا 73 باز مي‌‌گردد. در آن زمان به صورت پيمان‌‌سپاري فرش را با هر قيمتي صادر كردند تا بتوانند سود خود را از محل واردات ببرند.‌
به گزار ش سياست روز مسعود ميركاظمي در نخستين همايش توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف اظهارداشت:‌ قيمت‌‌هاي 170 دلا‌ر و حتي 220 دلا‌ر براي هر متر فرش دستباف در سال 73 ثبت شده است اما اين قيمت‌‌ها در حال حاضر به زير 100 دلا‌ر رسيده است. براي اينكه به آن شرايط برگرديم بايد برنامه‌‌ريزي و تلا‌ش كنيم كه اين نياز به زمان دارد.
وي افزود:‌در سه سال گذشته مطالعات زيادي را در وزارت بازرگاني انجام داده‌‌ايم، ضمن اينكه قبلا‌ً‌هم كارهايي انجام شده بود اما در اين دوره به طور كاربردي و جدي‌‌تري كار را دنبال كرديم.
ميركاظمي خاطر نشان كرد:‌ميزان صادرات در شش ماه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است اما معلوم نيست اين افزايش تا پايان سال هم حفظ شود.
وزير بازرگاني به تاثير بحران‌‌هاي مالي در صادرات فرش اشاره كرد و گفت:‌با توجه به اينكه اكنون بحران‌‌هاي مالي به سطح شركت‌‌ها و به سطح مصرف‌‌كننده رسيده است، امكان دارد در بازارهاي هدف قدرت خريد براي چنين كالا‌يي كاهش يابد و از اين منظر فرش دستباف دچار مشكل شود.
وي اظهار داشت:‌بايد قيمت تمام شده را براي بافنده كاهش داد، در زمينه تامين مواد اوليه اصلا‌ح طراحي‌‌ها،‌اصلا‌ح رنگ‌‌ها و اصلا‌ح اندازه‌‌ها براي صادرات بايد صورت گيرد.
وزير بازرگاني به يكي از مشكلا‌ت صادرات فرش دستباف اشاره كرد و گفت:‌عدم انطباق با سليقه بازارهاي هدف از مشكلا‌ت جدي صادرات است. ما صد سال است در بازارهاي بين‌‌المللي فرش حضور داريم اما بايد مرتب در مورد بازار مطالعه كنيم. بايد بر اساس سلا‌يق روز كشورهاي هدف توليد كنيم. در واقع نبايد توليدي در كشور صورت بگيرد مگر اينكه بازاري در دنيا انتظار آن را بكشد.
ميركاظمي خاطر نشان كرد:‌امروز بازار دنيا رنگ‌‌هاي تيره و حتي مشكي را ‌‌مي‌‌طلبد. آنها فرش‌‌هايي با پرز بلند و سايز كوچك را مي‌‌خواهند. شايد در كشور ما اين شيوه مورد پسند نباشد اما ما بايد به نيازهاي جديد بازار پاسخ دهيم.‌هند، ‌‌پاكستان و تركيه هم به همين بخش توجه كردند.
وي ادامه داد:‌وقتي كالا‌يي متناسب با نياز يك بازار نباشد، اولين اتفاقي كه رخ مي‌‌دهد افت قيمت است. به همين دليل طي سال‌‌هاي گذشته قيمت هر متر فرش از 180 دلا‌ر به 90 دلا‌ر رسيده است.
وزير بازرگاني با تاكيد بر نياز به زنجيره ادامه داد: در بازارهاي بين‌‌المللي نياز به تجميع داريم. اين نگراني را در مورد فرش داريم كه صادركنندگان در كشورهاي هدف نه تنها به طور تجميع شده نيستند بلكه براي يكديگر مشكلا‌تي هم درست مي‌‌كنند.وي افزود: با توجه به منشور همكاري وزارت بازرگاني و اتاق بازرگاني انتظار داريم كنسرسيوم‌‌هايي در خصوص فرش با سرعت تشكيل شود. در اين صورت ما براي كمك و اعزام هيئت‌‌هاي تجاري دستمان بازتر مي‌‌شود.
وي خاطر نشان كرد:‌وقتي تشكل‌‌ها وارد كار شوند، هزينه مطالعاتي و هزينه تامين مواد اوليه براي اعضا كاهش مي‌‌يابد.
ميركاظمي با اشاره به تشكيل كميته فرش در وزارت بازرگاني گفت:‌مسؤول اين كميته بنده هستم و در جلسات از نماينده تشكل‌‌ها دعوت شده و در خصوص توليد در جهت نياز بازارهاي بين المللي صحبت و تصميم‌‌گيري شده است اما هر جايي كه مي‌‌خواهيم حركت كنيم، قدرت تجميع شده بخش خصوصي را نداريم و در واقع بخش خصوصي قدرتمندي در زمينه‌‌هاي مختلف واردات مواد اوليه و همچنين صادرات نداريم.

فرش دستباف در همه بخش‌‌ها از ماليات معاف است ‌
در اين همايش محمود شكري گفت: ميزان درآمد دولت از محل ماليات تعريف شده است. دولت براي ماليات صندوق ذخيره ارزي ندارد. ميزان ماليات پيش‌‌بيني مي‌‌شود و براي آن هزينه تهيه مي‌‌شود.
معاون عملياتي سازمان امور مالياتي در نخستين همايش توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف گفت:‌با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد سرمايه‌‌گذاري و توليد افزايش يابد، چرا كه با اخذ ماليات ارزش افزوده از كالا‌ها به همان نسبت از ماليات توليد خواسته مي‌‌شود.وي با اشاره به اينكه فرش دستباف در همه بخش‌‌ها از ماليات معاف است، گفت: در مرحله اول اجراي ماليات بر ارزش افزوده اشخاص حضور نداشتند و قانونگذار پنج سال زمان براي آماده‌‌سازي اصناف در نظر گرفته است.
شكري افزود:‌گفته مي‌‌شود سازمان امور مالياتي براي آموزش قانون ماليات بر ارزش افزوده ضعيف عمل كرده است اما ما چندين جلسه با 100 هزار مؤدي مالياتي كه اجراكننده قانون ماليات بر ارزش افزوده هستند، گذاشته‌‌ايم كه آنها روش‌‌هاي محاسبه و چگونگي اخذ ماليات را فرا گرفته‌‌اند.وي خاطر نشان كرد: بايد براي فرهنگ‌‌سازي و اطلا‌ع‌‌رساني پنج سال زمان صرف شود كه قانون هم اين را تائيد كرده است.وي ادامه داد:‌صحبت ما با كساني كه فعاليت شفاف دارند اين بود كه چرا شما از اجراي اين قانون مي‌‌ترسيد. اجراي اين قانون قرار است شفافيت را در معاملا‌ت محقق كند. كساني بايد بترسند كه فرار مالياتي دارند و يا فعاليت زيرزميني مي‌‌كنند. به هر حال همه بايد كمك كنند اين قانون اجرا شود.

بسته حمايتي صادرات فرش تدوين مي‌‌شود ‌
در ادامه اين مراسم مهدي غضنفري با اشاره به اينكه قصه فرش همان قدر پيچيده است كه تجارت در دنياي امروز، گفت: اين صنعت- هنر مي‌‌تواند در اشتغالزايي سهم زيادي را داشته باشد، چرا كه از توليد فرش تا صادرات آن 26 شغل را تحت پوشش قرار مي‌‌دهد.‌
به گزارش ايلنا، معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان توسعه تجارت در همايش توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف به ارائه آمارهايي در خصوص فرش دستباف پرداخت و گفت:‌‌ آذربايجان شرقي، ‌‌همدان و خراسان در توليد فرش صادراتي بيشترين سهم را دارند اما استان‌‌هاي ديگري در توليد فرش اول هستند. تهران هم 74 درصد از صادرات را به خود اختصاص داده است تا پايتخت در اين خصوص هم ضربه نهايي را وارد دروازه كند.
غضنفري با تاكيد بر لزوم كاهش قيمت تمام شده گفت:‌با فيلم نمي‌شود فرش خريد. بايد قيمت پايين بيايد تا متقاضيان بتوانند فرش بخرند. فقط به طرح و سليقه مشتري پرداختن كافي نيست. بحث اصلي پولي است كه بايد از جيب خارج شود؛ بازار آزاد يعني رقابت شديد.وي خطاب به رئيس مركز ملي فرش ايران گفت:‌اگر رهبر بازار نشويد، طرح‌‌هاي صنعتي را نمي‌‌توانيد حس كنيد. وقتي رهبري بازار را از دست بدهيم، بايد الگوبردار باشيم. اگر با كاهش قيمت نتوانيم مدير بازار باشيم، مقلد مي‌‌شويم.
وي به عنوان صادرات فرش دستباف اشاره كرد و گفت:‌در سال 2002، 535 ميليون دلا‌ر و در سال 2006، 439 ميليون دلا‌ر به كشورهاي مختلف صادرات داشتيم كه روند نزولي آن نسبتاً به طور منظم حفظ شده است. كويت كمترين خريد و آلمان و آمريكا بيشترين مشتري فرش ايران بوده‌‌اند.
غضنفري گفت:‌صادرات فرش دستباف در دنيا طي سال‌‌هاي گذشته افزايش يافته است. پس نمي‌‌توانيم بگوييم فرش در جهان كمتر فروخته شده و ما هم كمتر فروختيم، بلكه فرش بيشتر فروخته شده و سهم ما كمتر شده است.
وي افزود: صادرات ايران به 100 كشور دنيا انجام شده كه 98 درصد آن به 25 كشور بوده است. نكته جالب اين است كه 45 درصد صادرات ما به دو كشور آلمان و آمريكا اختصاص يافته است كه بايد حواسمان باشد آنها را از دست ندهيم. برايشان برنامه خاص بگذاريم، دعوتشان كنيم و آنها را تر و خشك كنيم تا از دستمان نروند.وي خاطرنشان كرد:‌براي سليقه‌‌گرايي، آقاي فرجي، آغازكننده راه بودند اما تمام‌‌كننده‌‌اش نيستند. بايد كارهايي در اين زمينه انجام شود.وي افزود: تورم مهرماه در كشور 3/23 درصد اعلا‌م شده است. اگر قيمت تمام شده ما بخواهد اين چنين رشد كند به بن‌‌بست مي‌‌رسيم. آن كشوري كه دو درصد تورم دارد و مي‌‌خواهد فرش ما را بخرد رشد 23 درصدي قيمت را نمي‌‌فهمد و اصلا‌ً نمي‌‌تواند آن را تحليل كند. پس قيمت تمام شده مهم‌‌ترين نكته‌‌اي است كه بايد به آن توجه شود.
وي به وظايف سازمان توسعه تجارت براي حمايت از صادرات فرش اشاره كرد و گفت:‌فروش آنلا‌ين فرش در برنامه‌‌هاي شركت سهامي فرش است كه ما از آن حمايت مي‌‌كنيم. در برگزاري نمايشگاه‌‌ها و پوشش اعزام‌‌ها به خارج از كشور حمايت‌‌هايي را انجام خواهيم داد، توليد بسته حمايتي صادرات فرش دستباف در دستور كار است كه اميدواريم اين اقدام‌‌ها به صادرات فرش ايراني كمك كند.

‌يك ميليون فرصت شغلي در صنعت فرش بودجه پيش‌بيني نشد
‌همچنين يحيي ال اسحاق در اولين همايش توليد كنندگان و صادركنندگان فرش ايران اظهار داشت: بزرگترين، مناسب‌ترين و پراحساس‌ترين ظرف هنري اين كشور فرش است چرا كه در تك تك گره‌هاي آن همه ايران زمين وجود دارد و جاي سوال است كه چرا از فرش ايران پشتيباني‌هاي هنري صورت نمي‌گيرد و چرا وزارت ارشاد غايب اين همايش است. ‌
وي افزود: با توجه به اينكه بزرگترين معضل كشور اشتغال است چرا براي يك ميليون شغلي كه در فرش وجود دارد هزينه‌ها و بودجه‌هاي اشتغال ديده نشده است، در حالي كه جايگاه فعلي فرش از خيلي از فعاليت‌هاي زود بازده كه بودجه‌هاي زيادي صرف آن مي‌شود بالا‌تر است. ‌
وي با بيان اينكه فرش مي‌تواند يكي از عوامل عمده ارتباطات، صادرات و تعامل ما با ساير كشورها باشد اظهار داشت: ما به فرش نگاه محترم داريم نه نگاه مفيد، به همين دليل براي حمايت از صنعت فرش تسهيلا‌ت و بودجه‌هاي لا‌زم در نظر گرفته نمي‌شود. ‌
آل اسحاق گفت: علي‌رغم تمام حمايت‌هايي كه وجود دارد مجموعه صادرات ما به 400 ميليون دلا‌ر رسيده است و اين نشان مي‌دهد كه ما در اين خصوص موفق عمل نكرده‌ايم و حتي در بازارهاي داخلي هم تبليغات و حمايت‌هاي لا‌زم در خصوص فرش ايراني صورت نگرفته است. ‌
رئيس اتاق تهران گفت: مناسب‌ترين مدل اقتصادي براي كشور ما اقتصاد دولت- ملت است چرا كه دولت و ملت با هم بيگانه نيستند و مي‌توانند در اقتصاد با هم تعامل مثبتي داشته باشند. ‌
وي افزود: در سيستم دولت - ملت بزرگترين نقش را تشكل‌ها دارند و بايد محور اساسي اقتصاد در اين سيستم به عهده تشكل‌هاي صادراتي باشد و دولت با بودجه‌هاي نهفته‌اي كه دارد بايد اعتماد و تعامل تنگاتنگي با تشكل‌ها داشته باشد تا برنامه‌تشكل‌ها شكل عملياتي به خود بگيرد. ‌
آل اسحاق گفت: با همراهي و انسجام تشكل‌ها هسته اصلي توسعه اقتصادي ما بر محور تشكل‌ها خواهد بود و اتاق بازرگاني مي‌تواند نقش موثري در انسجام تشكل‌ها داشته باشد. ‌

مشكل بيمه بافندگان فرش تا پايان سال حل مي‌شود ‌
‌ گفتني است مرتضي فرجي در اين همايش اظهار داشت: اين همايش در راستاي سفرهاي استاني و ديدارهايي كه با توليدكنندگان و فعالا‌ن فرش داشته‌ايم برگزار مي‌شود چرا كه فعالا‌ن اين حوزه از تسهيلا‌ت و حمايت‌هاي دولتي فرش بي خبر بودند. ‌
وي افزود: حمايت‌هاي تسهيلا‌تي نظير اعتبار 20 ميليارد توماني براي طرح‌هاي بزرگ، افزيش جوايز صادراتي از 3 درصد به 5 درصد، جذب 85 ميليارد توماني جذب زودبازده از طريق وزارت كار، اعزام هيئت‌هاي تجاري به كشورهاي هدف صادراتي، پذيرش هيئت‌هاي تجاري، برگزاري نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي، تهيه برنامه‌هاي مستند، امور مربوط به تحقيقات بازار كه منجر به نتيجه شده است، تبليغات در رسانه‌هاي جهاني از جمله يورو نيوز برگزاري 27 جشنواره استاني باتوجه به فرش‌هاي بومي و منطقه‌اي و تجليل از هنرمندان و تهيه بروشورهاي دوزبانه اصل. ‌
فرجي گفت: آموزش‌هاي مؤثري به توليدكنندگان و فعالا‌ن حوزه فرش داده شده كه با هدف افزايش بهره‌وري فرش دستباف ايراني بوده است. ‌وي افزود: 188 مورد طرح تحقيقاتي و مطالعاتي در خصوص فرش صورت گرفته كه 33 مورد آن در اختيار فعالا‌ن فرش دستباف قرار گرفته است. ‌
رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: در مركز ملي فرش موضوع بيمه بافندگان در حال پيگيري است به طوري كه درحال حاضر 128 هزار نفر تحت پوشش اين بيمه هستند و اميدواريم تا پايان سال جاري مشكل بيمه درماني بافندگان فرش حل شود.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن