تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813051956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم بجنورد علاقه مند به گسترش فرهنگ و ادب هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مردم بجنورد علاقه مند به گسترش فرهنگ و ادب هستند
مرتضوي - عزت ا... مهرآوران كارگردان، بازيگر و نمايش نامه نويس، متولد سال 1328 در مسجد سليمان است. وي داراي نشان درجه 2 هنري از سوي وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (معادل كارشناسي ارشد) و صلاحيت هنري از اداره تئاتر در سال 1354 با ارزش كارشناسي تئاتر است.نگارش و بازي در نمايش ليكو به كارگرداني مجيد جعفري نقش آفريني و كارگرداني نمايش دالو در جشنواره تئاتر تهران، نويسندگي، كارگرداني و بازيگري در نمايش هملت در جشنواره بين المللي تئاتر آرمونو ارمنستان و عنوان بازيگر برتر از سوي اين جشنواره براي نمايش هملت از جمله فعاليت هاي اين هنرمند است.نمايش نامه از سلطون ابراهيم تا از برخواني طومار حيرت نيز آخرين كار اجرا شده او در ششمين جشنواره ملي تئاتر رضوي بود.

حضور او در ششمين جشنواره تئاتر رضوي كه در بجنورد برگزار شد فرصتي بود تا با او به گفت وگو بنشينيم.

* از چه زماني به تئاتر علاقه مند شديد؟

زماني كه 6 ساله بودم در شهرستان مسجد سليمان، يك خانم انگليسي در كودكستان مربي سرود من بود. همان زمان براي اجراي يك تئاتر او نقش طفل يتيمي را به من داد. چون خوب بازي كردم نقش هاي مختلفي به من مي داد و مرا راهنمايي مي كرد، همين امر باعث شد تا به تئاتر علاقه پيدا كنم.

* شاخص ترين كاري كه نوشتيد يا كارگرداني كرديد چيست؟ (آن چه به دل خودتان نشسته باشد).

آثار يك هنرمند، مانند فرزندش مي ماند. همه كارهايم را دوست دارم با اين وجود من هم چنان عاشق نمايش دالو هستم كه در سال 54 در جشنواره تئاتر تهران به روي صحنه آوردم. علاوه بر اين كه مورد تقدير و تشويق هم قرار گرفتم، به عنوان 10 هنرپيشه برتر كه از كشورهاي مختلف انتخاب شده بودند، به جشنواره آرمونو رفتم و هملت را بازي كردم.

* چه قدر به خلاقيت يك بازيگر اهميت مي دهيد؟

تئاتر يعني خلاقيت و بازيگر روي صحنه خلق مي شود. اين خلق شدن در هر باري كه به روي صحنه مي رود متفاوت است.

* آيا دست بازيگر را در تمرين باز مي گذاريد؟ تا چه اندازه؟

من معتقدم وقتي نمايش نامه مي نويسم، آن نمايش نامه بايد براي بازيگر باشد به همين دليل از بازي هاي بازيگرانم در نقش ها و نمايش نامه هاي مختلف تجربه هاي زيادي كسب كرده ام، دست بازيگر در هنگام تمرين آن قدر باز است كه در واقع او به من مي گويد كه چه كاري انجام بدهيم چرا كه اين امر باعث مي شود تا قدرت خلاقيت در بازيگر رشد پيدا كند.

* به متن هايي كه مي نويسيد به هنگام تمرين وفادار هستيد؟ (مطابق با همان متن عمل مي كنيد.)

خيلي زياد. از آن جايي كه خودم بازيگرم وقتي متن مي نويسم تمام حالات و به اصطلاح تمام كنش و واكنش هاي يك هنرپيشه را در ذهن دارم اما نبايد فراموش كرد كه بسياري از متن هاي من هنگام تمرين توسط بازيگران خلاق به تعالي مي رسد.

* مهم ترين ويژگي هاي يك متن خوب از ديد يك استاد برجسته تئاتر چيست؟

يك متن خوب مثل يك زندگي خوب است و ما هر موقع يك زندگي خوب را خوب تعريف كنيم، همان طور هم مي توانيم يك متن خوب را تعريف كنيم اما زندگي ادامه دارد؛ تئاتر در يك شب به دنيا مي آيد و در يك شب از دنيا مي رود به همين دليل يك متن خوب متني است كه در روي صحنه گويي هميشه زنده بوده است.

* اگر يك متن خوب وجود داشته باشد شما ترجيح مي دهيد در آن بازي كنيد يا كارگرداني آن را بر عهده بگيرد؟

من دوست دارم كه در آن نمايش بازي كنم چرا كه بازيگري را بيشتر دوست دارم.

* آيا تا به حال شده است مردم عادي به شما پيشنهاد سوژه بدهند؟

خيلي زياد؛ برخي از اين سوژه را به صورت نمايش نامه در آوردم به عنوان مثال متني را كه براي پنجمين جشنواره تئاتر رضوي نوشته بودم به عنوان كارتون دارم آقا جون توسط شخصي در اتوبوس به من پيشنهاد شد.

* شما نويسندگي و كارگرداني نمايش ژوليت و مجنون را براي شركت در جشنواره بين المللي تئاتر آرمونو در ارمنستان بر عهده داشتيد. درباره اين نمايش نامه بيشتر توضيح دهيد.

من نقش مجنون را بازي مي كردم و قرار است كه در شهريور ماه سال 88 براي اجراي آن به ارمنستان بروم.

* تاكنون چند نمايش از شما چاپ شده و هدف از انتشار آن چه بوده است؟

11 نمايش نامه تاكنون از من چاپ شده است كه از اين تعداد 5 نمايش نامه توسط حوزه تبليغات اسلامي، 3 نمايش نامه توسط مركز هنرهاي نمايشي نشر نمايش و 3 اثر ديگر نيز توسط انتشارات سوره حوزه هنري مهر چاپ شد. نمايش عاشق كشون را نيز به دليل علاقه اي كه به آن داشتم، چاپ كردم. نمايش غزلواژه قصد نيز كه برنده جايزه بين المللي نمايش نامه نويسي دفاع مقدس شده بود و همه اين آثار براي اطلاع رساني به هنر دوستان چاپ شده است.

* چرا در سينما و تلويزيون حضورتان كم رنگ است؟

براي اين كه عشق و علاقه ام نسبت به تئاتر زياد است و در سينما و تلويزيون براي رفع مشكلات مالي كار مي كنم.

* تفاوت كارهايي كه قبل از انقلاب انجام داديد با اين دوره در چيست؟

تئاتر از نظر من هميشه يك معنا دارد و به نظر من تئاتر در زمان نمي گنجد، تئاتر وقتي كه بستر آن در زمان وجود دارد به يك زمان به خصوص محدود نمي شود. تئاتري پايدار و ماندگار است كه با زمان حركت مي كند و رو به جلو مي رود همان طور كه نمايش نامه هاي شكسپير و ... هنوز اجرا مي شود. بنابراين تفاوت در نگاه ماست نه در معناي تئاتر.

* مشكلات و موانع موجود در اجراي يك تئاتر چيست؟

تئاتر در طول تاريخ هرگز نتوانسته است با دولت ها و حكومت ها همراه باشد چرا كه تئاتر في نفسه مشكلي ندارد اما نگاه و تعريفي كه نسبت به تئاتر مي شود، در گونه هاي مختلف حكومتي براي تئاتر ايجاد مشكل مي كند اما در طول تاريخ تئاتر هميشه زنده بوده و راه خودش را ادامه داده است و هنوز هم ادامه دارد.نبود يك يا چند سالن در شهرها و ايجاد تشكيلات منسجم تئاتري و ارتباطات بين المللي و ... از جمله مشكلات و موانع موجود در تئاتر است كه براي رفع آن به حمايت همه جانبه مسئولان نياز است.

* آخرين فعاليت شما در زمينه تئاتر چيست؟

نويسندگي و كارگرداني و بازيگري در نمايش نامه ژوليت مجنون براي 2 جشنواره ارمنستان و لهستان و نويسندگي و كارگرداني نمايش ابريشم پا نو براي جشنواره فجر .

* نظر شما در مورد شهر بجنورد و مردم آن چيست؟

مردم بجنورد آن قدر شخصيت فرهنگي و نگاه هاي اعتقادي نسبت به تئاتر ديني از خود نشان دادند كه بزرگ ترين جشنواره ديني در اين شهر برگزار شد.

به طور قطع اين مردم فرهنگ دوست به اين مختصر قناعت نمي كنند و دوست دارند به اندازه عشق و علاقه اي كه نسبت به تئاتر ديني دارند، اين جشنواره رونق يابد.مردم بجنورد مردمي هستند كه در حيطه فرهنگي علاقه مند به پيشرفت و گسترش فرهنگ و ادب هستند و تاريخ نيز حرف مرا تاييد مي كند.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن