تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816413063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت و گوي تفصيلي ايرنا با چمران مطرح شد: احمدي نژاد گزينه غالب اصولگرايان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در گفت و گوي تفصيلي ايرنا با "چمران" مطرح شد: "احمدي نژاد" گزينه غالب اصولگرايان
مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه احمدي نژاد همچنان براصول عدالت و خدمت به مردم استوار است، تصريح كرد: شرايط انتخابات دهم متفاوت از گذشته است، آن زمان كسي خارج از تهران احمدي نژاد را نمي شناخت اما امروز حتي در روستاهاي كوچك همه او را مي شناسند.


چمران ادامه داد: اگر از داخل كشور فراتر برويم شناخت بين المللي از احمدي نژاد بوجود آمده و بخصوص در جوامع اسلامي به عنوان "يك قهرمان و يك انسان شجاع" كه ملت ايران برگزيده، شناخته مي‌شود.
وي با اشاره به مباحث مطرح شده در جمع اصولگرايان گفت: برخي عنوان مي‌كنند كه مي‌توان براي رياست جمهوري شخص ديگري را هم مطرح كرد؛ اما آنچه نظر غالب است و حتي رسانه‌اي هم شده، اين است كه چهار سال ديگر هم احمدي‌نژاد باشد و برنامه هاي خود را تكميل و حركت‌هاي شجاعانه‌اي را كه آغاز كرده است به نتيجه برساند.

*******************
مصاحبه با رييس دومين و سومين دوره شوراي شهر پايتخت، در ساختمان بهشت انجام شد. جايي كه چهار سال پيش كانون تصميم‌گيري آبادگران براي انتخابات رياست جمهوري نهم و انتخاب شخص شهردار سابق تهران براي نامزدي در آن انتخابات بود.
چمران در اين مصاحبه با نگاهي گذرا ، خاطرات خود را از آنچه كه موجب شد شهردار تهران،رياست قوه مجريه را بر عهده بگيرد، بازگو كرد.
با خاطرات او به چهار سال قبل برگشتيم. زماني كه توده هاي مردم، آرام و جدا از جار و جنجال گروههاي سياسي، در جستجوي چهره اي مردمي بودند تا رداي رياست جمهوري را بر دوش او بيندازند.

**‌ چه شد كه احمدي نژاد آمد؟
چمران در پاسخ به اين سوال گفت: چهار سال پيش در اين ايام يك بحث جدي وجود داشت و آن اين بود كه احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري شركت بكند يا نه. آن زمان هنوز مباحث به اين نقاط جدي كشيده نشده بود.
رييس شوراي شهر تهران افزود: به همين خاطر با دوستان صحبت كرديم تا مشخص كنيم كه قبل از هر چيز چه مي خواهيم و در نهايت اين كار، به كجا مي رسيم.
چمران در پاسخ به اين سوال كه "اين دوستان" چه كساني بودند؛گفت: اين حلقه اوليه را نيمي از اعضاي شوراي شهر دوم و تعدادي از اساتيد دانشگاه كه خارج از شورا بودند تشكيل مي دادند كه بعدها كار برنامه ريزي و تدوين برنامه مدون به عهده آنها گذاشته شد.
وي اضافه كرد: آقايان علي احمدي، كبكانيان، زارعي و فقيه از جمله كساني بودند كه خارج از شورا با ما همكاري مي كردند و بيشتر كار برنامه ريزي بر عهده آنان بود؛ از شورا هم آقايان شريعتمداري و بيادي و زريبافان و تعدادي ديگر از دوستان حاضر بودند.
"بحث‌ اصلي در نشست‌هاي اوليه" چه بود؟ رييس شوراي شهر تهران در پاسخ گفت: بحثي كه داشتيم اين بود كه بصورت حساب شده وارد جريان انتخابات شويم. مهمترين موضوع، عدالت محوري و خدمتگزاري بود؛ به گونه‌اي كه مورد اعتماد مردم واقع شود و البته مسايل اعتقادي و مكتبي اساس اين بحث‌ها بود.
چمران ادامه داد: ما به دنبال آن بوديم كه فرد مورد نظر ما اعتقاد راسخ و صحيحي به اعتقادات و مباني مكتبي داشته باشد و از كسب قدرت تنها به دنبال مفاهيم سياسي آن و يا استفاده از قدرت براي بهره‌برداري جناح‌هاي سياسي نباشد.

** "آبادگران" هنوز هم مي تواند منشاء اثر باشد
چمران در پاسخ به سوالي در خصوص نقش "آبادگران" در اين زمينه، گفت: آبادگران نامي بود كه مي‌شد بر يك گروه نهاد. آبادگران يك حزب سياسي هم نبود و هنوز هم نيست. البته هنوز هم مي‌تواند منشاء اثر باشد.
وي با يادآوري اين نكته كه‌ آبادگران در انتخابات شوراهاي دوم منشا اثر در شرايط سياسي كشور بود، گفت: آبادگران توانست شرايط غيرقابل تصوري را ايجاد كند و تحول و چرخشي در جامعه بوجود آورد كه شايد هيچ كس اين چرخش را تجسم نمي‌كرد اما ما به پيروزي خود معتقد بوديم.
وي افزود: اين مساله در انتخابات مجلس هفتم خود را به خوبي نشان داد و بعد از آن آبادگران براي انتخابات رياست جمهوري خود را آماده كردند و در نهايت هم توانستند جايگاه خود را در اين مسير پيدا كنند.

** حمايت چمران از احمدي نژاد‌
چمران در پاسخ به اين سوال كه آيا آبادگران در انتخابات رياست جمهوري نهم با گروه‌هاي راست سنتي وارد مذاكره شد، گفت: نمي‌خواهم روي رايزني‌ها تاكيد كنم. اما همفكري مشورت و بخصوص در انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي رسيدن به يك نظر واحد را داشتيم.
رييس شوراي شهر تهران در عين حال اظهار داشت: البته اين رايزني‌ها در انتخابات شوراهاي دوم زياد نبود. عموم دوستان از اينكه به نتيجه برسند، مايوس بودند و لذا همه كارها را به احمدي نژاد و بهتر بگويم به آبادگران واگذار كردند.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: ما در انتخابات دور هفتم مجلس به نام آبادگران شركت كرديم و ليست 29 نفره ما هم به مجلس راه يافت. گرچه با اين دوستان در مجلس ارتباطاتي داشتيم اما به نظر واحدي در خصوص انتخابات رياست جمهوري و نامزدي احمدي نژاد نرسيديم.
وي افزود: به همين خاطر بود كه در آخرين لحظات من به عنوان سخنگوي آبادگران، احمدي نژاد را به عنوان نامزد مورد نظر آبادگران معرفي كردم كه البته اين موضوع مورد قبول همه افرادي كه از فهرست آبادگران به مجلس راه يافته بودند، قرار نگرفت.

**‌ جلسه خصوصي با احمدي نژاد
چمران در پاسخ به اين سوال كه آيا احمدي نژاد در جلسات شما شركت مي كرد، گفت: احمدي‌نژاد، آمادگي براي اين انتخاب را داشت و درجلسات ما نيز به طور فعال شركت مي‌كرد. ما هم محور و پايه كار را احمدي نژاد گذاشته بوديم.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: كساني هم كه براي كمك به امر برنامه‌ريزي با آبادگران همكاري داشتند نيز بر اين مبناي فكري بودند كه احمدي نژاد به عنوان رييس جمهور نامزد شود.
چمران يادآور شد: احمدي نژاد در چند جلسه خصوصي هم اعلام كرد كه هدفش از نامزدي درانتخابات كار براي خدا و خدمتگزاري صادقانه است و مي‌خواهد همان خدماتي را كه در شهرداري انجام داده است، در كل كشور رقم بزند.

** ساز و كار انتخاباتي
چمران در پاسخ به اينكه آبادگران براي تدوين برنامه‌هاي انتخاباتي احمدي‌نژاد چه ساز و كاري در نظر گرفته بود، گفت: گروه‌هاي مختلفي در زمينه‌هايي چون مسايل اقتصادي،فرهنگي، سياست خارجي گروه‌هايي تشكيل شد كه بعد از انتخاب احمدي‌نژاد افرادي به بدنه همين گروه‌ها اضافه شد و آنان مشاورين فكري براي پيشنهاد وزرا به احمدي نژاد شدند.

** شوراي هماهنگي و احمدي نژاد
"نظر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب درباره احمدي‌نژاد و نامزدي وي چه بود؟"چمران در پاسخ به اين سوال گفت: احمدي نژاد جزو كساني بود كه شوراي هماهنگي روي آنها نظر داشت البته در شوراي هماهنگي كسان ديگري مثل آقايان ولايتي و لاريجاني نيز مطرح بودند.
وي افزود: آن زمان هنوز در شوراي هماهنگي بحث آقاي قاليباف مطرح نبود؛ چون هنوز در سمت فرماندهي نيروي انتظامي قرار داشت.
چمران در پاسخ به اينكه شوراي هماهنگي براي رسيدن به نامزد واحد چه روشي را در پيش گرفته بود،‌ اظهار داشت: در شوراي هماهنگي بحث‌هاي مفصلي درباره نامزد واحد شده بود. آنها شاخص‌هايي را تعيين كرده و بر اساس آن به نامزدها نمره مي‌دادند.
چمران در خصوص علت جدا شدن ولايتي از شوراي هماهنگي گفت: آقاي ولايتي در شوراي هماهنگي اصرار داشت كه هر چه زودتر بايد نتيجه روشن شود تا بتوانند با مردم تماس بگيرند اما به خاطر اينكه اين شورا نتوانست در مدت زماني كه ولايتي تعيين كرده بود به نتيجه قطعي برسد، ولايتي از اين گروه جدا شد.
خبرنگار ايرنا پرسيد: آيا شما در جلسات شوراي هماهنگي حضور داشتيد؟ چمران در پاسخ گفت: نه. ما كسي را به اين شورا معرفي نكرده بوديم كه بخواهيم در جلسات آنان شركت كنيم بلكه آنان خودشان اين كار را كرده بودند. آبادگران كار خود را دنبال مي كرد و برنامه‌هاي خود براي تدوين برنامه رييس جمهور و تبيين آرمان‌ها را در دستور كار داشت.

**پيروزي يا عدم پيروزي مطرح نبود
چمران در پاسخ به اين سوال كه چه چيزي موجب شد تا آبادگران براي تبليغات رياست جمهوري بر مساله آرمان‌هاي انقلاب تكيه كند، گفت: آرمان‌ها براي ما مهم بود تا ارزش هاي انقلاب اسلامي كاملا زنده باشد. ما بر اين باور بوده و هستيم كه اين ارزش‌ها با مرور زمان نمي تواند رنگ ببازد و اين ارزش‌ها كه همان ارزش‌هاي اسلامي و مكتبي ماست، بايد همچنان تقويت شود.
رييس شوراي شهر تهران همچنين خاطر نشان كرد: ما مي‌خواستيم راه امام و انقلاب اسلامي كه خط واقعي امام است، دنبال شود و براي اين كار هم، عدالت محوري و عدالت اجتماعي و خدمت رساني مهمترين مسايلي بود كه مباحث عملياتي آبادگران را در انتخابات شكل مي‌داد.
چمران در پاسخ به اين سوال كه بحث پيروزي و يا عدم پيروزي در انتخابات چقدر براي آبادگران اهميت داشت، گفت: براي من پيروزي و يا عدم پيروزي مطرح نبود. آنچه مطرح بود زنده كردن و زنده نگه داشتن ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامي بود. ما مي خواستيم اين ارزش‌ها جان دوباره اي در جامعه بيابد و احيا شود.

** پاسخ چمران به مخالفان احمدي نژاد
"آيا در آن دوره كساني بودند كه تلاش كنند شما از احمدي نژاد حمايت نكنيد؟"
چمران در پاسخ به اين سوال گفت: بله. در اين مدت بسياري از دوستان صميمي و ناصحين و برخي از كساني كه مصلحت انديشي‌هايي داشتند و به اينكه احمدي نژاد بتواند در انتخابات راي بياورد اعتقاد و باوري نداشتند، با من صحبت كردند.
وي افزود: حتي چندين بار گروه‌هاي مختلف توصيه‌هاي فراواني را مطرح كردند و از من خواستند كه نام و راه خود را با اين مساله گره نزنم.
"استدلال اين گروه‌ها چه بود؟"
چمران اظهار داشت: آنها به من مي‌گفتند كه اعتبار و آبرو و حيثيتي كه در اجتماع داري را در گرو احمدي نژاد و انتخابات او مگذار چون با شكست او، به آن اعتبار خدشه وارد مي شود.
خبرنگار ايرنا پرسيد:پاسخ صريح شما به اين نصايح دوستان چه بود؟
رييس شوراي شهر تهران اظهار داشت: مي‌گفتم كه اين مسايل ربطي به هم ندارد و حيثيت و آبروي افراد در گرو اين مسايل نيست و نام من هم با چنين چيزهايي گره نخورده كه اگر احمدي نژاد انتخاب نشد، به اين مساله آسيبي وارد شود.
چمران افزود: من به اين افراد مي‌گفتم كه چه اشكالي دارد كه براي رسيدن به عدالت و خدمتگزاري و ارزش هاي انقلاب اسلامي، خود را فدا كنيم. حتي اگر به نتيجه مثبتي نرسيم.

چمران در پاسخ به اينكه دلايل ناصحان براي منصرف كردن شما چقدر قوي و كاربردي بود، گفت: آنان براي نصايح خود دلايلي داشتند كه به ظاهر دلايل دندان شكني بود زيرا در نظرسنجي هايي كه آن موقع صورت مي پذيرفت، احمدي نژاد نفر ششم و هفتم بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه اين ناصحين از اعضاي شوراي هماهنگي بودند يا از ريش سفيدان احزاب راست سنتي، اظهار داشت: به طور كلي از همه تيپ اعم از دوستان جوان تا افراد مسن بودند كه نصيحت مي كردند. حتي شخصيت‌ها و افراد مختلف و حتي دوستان احمدي نژاد كه با او كار مي كردند از سر دلسوزي و مشفقانه اين مسايل را مطرح مي‌كردند و مي‌گفتند كه راهي كه در پيش گرفته‌ايد، به موفقيت و پيروزي نمي انجامد.
چمران ادامه داد: آنها مي‌گفتند كه احمدي نژاد را كسي نمي شناسد و تنها در تهران شناخته شده است. البته راست مي گفتند ما مسافرتي به مشهد داشتيم. سوار تاكسي كه بوديم يكي از دوستان از راننده پرسيد در انتخابات به چه كسي راي مي دهي؟ گفت به شهردار تهران. دوستم پرسيد: اسمش چيست؟ گفت، نمي‌دانم و فقط مي‌دانم شهردار تهران است و خوب كار كرده.
چمران اضافه كرد: به همين خاطر براي شناساندن احمدي نژاد در شهرستان ها و بعد در روستاها مدلي طراحي و اجرا شد.

** از شوراي هماهنگي تا ائتلاف چهار نفره
خبرنگار ايرنا علت جدا شدن احمدي نژاد از شوراي هماهنگي را جويا شد. رييس شوراي شهر تهران در پاسخ اظهار داشت: يك بار شوراي هماهنگي جلسه مفصلي گذاشت و از نامزدهاي مورد نظر خود دعوت كرد تا در اين جلسه سخنراني كنند.احمدي نژاد نامه‌اي به شورا فرستاد و اعلام كرد كه حضور در اين جلسه را به صلاح نمي بيند و بعد از مدتي هم از شوراي هماهنگي خارج شد و بعد به همراه قاليباف، توكلي و رضايي يك گروه چهار نفره‌ تشكيل دادند.
چمران افزود: هر كس از اين افراد دو نفر را به عنوان نماينده معرفي كرد و دو نفر هم به عنوان ريش سفيد انتخاب شدند كه من و حداد عادل بوديم. اين گروه 11 نفره بود، الان نمي دانم يك نفر ديگر نماينده چه كسي بود. اين گروه تنظيم امور را به عهده گرفتند تا از اين چهار نفر به يك نفر برسيم.
چمران در پاسخ به اينكه شيوه ائتلاف در بين اين چهار نفر بر چه مبنايي بود، گفت:در آن زمان مقرر شد تا در سه زمان و در سه مرحله نظرسنجي صورت گيرد. برخي از اين نظرسنجي‌ها براي سنجيدن اقبال عمومي بود تا اين گروه به يك نفر برسد.
رييس شوراي شهر افزود: روند اين كار طولاني شد و حتي بعد از نوروز هم ادامه يافت اما در بحبوحه كار، توكلي به نفع قاليباف از اين جمع كناره گيري كرد و اين مساله سبب شد كه حالت تعادلي كه وجود داشت از بين برود و كمي حالت كشمكش بوجود آيد.
چمران با بيان اينكه در اين جلسات برخي مدعي مي‌شدند كه مقام معظم رهبري روي شخص خاصي نظر دارند، اظهار داشت: واقعيت اين بود كه اين مسايل برداشت‌هاي شخصي از سخنان رهبري و بيشتر گمانه زني بود.
وي افزود: رهبري مواضع صريح خود را در سخنراني‌هاي خود به صورت تبيين مختصات و خصوصيات يك رييس جمهور بيان مي‌فرمودند و اين رهنمودها مي توانست راه را به ما نشان دهد.

"چه شد كه گروه 11 نفره بي نتيجه رها شد؟"
رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال خاطر نشان كرد: ما براي اين سه نفر جلساتي پيش‌بيني كرديم كه با يكديگر صحبت كنند اما به نتيجه نرسيد و اين گروه 11 نفره هم بي نتيجه ماند و هر كدام از دوستان به سوي خود رفتند.

** شرايط سخت مالي حاميان احمدي نژاد
خبرنگار ايرنا پرسيد: پس از شكست اين ائتلاف چه برنامه‌ريزي در بين آبادگران صورت گرفت؟ چمران در پاسخ گفت: پس از اين مرحله به نشست‌هاي خود بيشتر اهميت داديم. برخي از دوستان ستاد تشكيل دادند و من هم به همراه ديگران مصاحبه مطبوعاتي احمدي نژاد و سفرهاي انتخاباتي را برنامه ريزي كرديم.
وي در عين حال افزود كه آبادگران براي تقسيم نيروهاي خود براي شناساندن و معرفي احمدي‌نژاد سفرهاي جداگانه‌اي را طراحي كرده بودند.
چمران در پاسخ به اين سوال كه براي حل مسايل مالي چه كرديد، گفت: ما در بسياري از جهات بخصوص در زمينه مسايل مالي در شرايط بسيار سخت و تنگنا بوديم. البته چون من دخالتي در اين زمينه نداشتم زياد اين فشارها را احساس نمي كردم.

** خاطره هايي زيبا
چمران در ادامه اين گفت و گو خاطره هايي زيبا از زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري بيان كرد و گفت: در خوزستان، مردم استقبال بي نظيري از ستاد احمدي نژاد داشتند. در آخرين شبي كه امكان تبليغ وجود داشت، ما در يكي از خيابان‌هاي شهر اهواز برنامه گذاشتيم . آنچه جالب بود حضور بسيار فعال خوزستاني‌هاي عرب بود كه به شيوه مرسوم خود "هوسه" مي كشيدند. بعد از راي‌گيري‌ها هم معلوم شد كه خوزستاني ها راي بسيار بالايي به احمدي نژاد دادند.
وي افزود: در بيرجند نيز وقتي مردم براي شنيدن سخنراني جمع شده بودند، شهر به حالت تعطيلي كشيده شده بود. يكي از چيزهاي جالبي كه ديدم اين بود كه جوانان و بويژه دختران از همه ذوق و شوق و ابتكار خود استفاده مي‌كردند. گرچه معلوم بود به لحاظ مالي در مضيقه هستند اما با كاغذ مقوايي و مداد رنگي اعلاميه مي‌نوشتند و بين مردم توزيع مي كردند يعني حتي توان چاپ آن را هم نداشتند.
چمران يادآور شد: قرار بود در يكي از روزهاي جمعه در يكي از شهرهاي خراسان جنوبي باشم مردم با دهان روزه و با خواندن دعاي توسل گرد هم جمع شده بودند اما من نتوانستم در برنامه آنان شركت كنم و بصورت تلفني به آنها پيام دادم كه اين ارتباط تلفني با استفاده از بلندگو منتشر و به مردم اعلام شد. اين حالت‌هاي روحي و اعتقادي بسيار موثرتر از اين بود كه در ستادها ريخت و پاش‌هاي معمول جريان داشته باشد.
وي افزود: البته از اين مسايل زياد بود؛ يكبار در خوزستان بودم و از بلوچستان تماس گرفته شد در آنجا سخنراني داشتند و مي‌خواستند من تلفني به آنها پيام بدهم.

**نظرسنجي‌ها را قبول نداشتيم
چمران در پاسخ به اين سوال كه در جريان رايزني‌ها چقدر نتايج نظرسنجي ها را قبول داشتيد؟ اظهار داشت: بخشي از نظرسنجي‌هايي كه انجام مي‌شد، تبليغي بود و خواستند تا ايجاد روحيه كنند و يا براي يك نامزد خاص ايجاد كشش و جذابيت نمايند.
چمران افزود: ما زياد به اين نظر سنجي‌ها معتقد نبوديم چون به مباني آن زياد اعتقاد نداشتم و فكر نمي كرديم كه مبناي درستي داشته باشد.
رييس شوراي شهر تهران در عين حال تصريح كرد: البته چند نظرسنجي بود كه دستگاه‌ هاي جدي تري انجام دادند و نتايج آن براي ما ارزشمند بود؛ ما هم يك نظرسنجي توسط معلمان انجام داديم . اين نظرسنجي در همه استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شد . اين نظر سنجي براي ما جالب بود و مي توانست اميدواري براي پيروزي را زيادتر كند.

** احمدي‌نژاد پله پله در نظرسنجي‌ها بالا آمد
خبرنگار ايرنا بار ديگر پرسيد: در نظر سنجي دستگاه‌هاي جدي، جايگاه احمدي نژاد كجا بود؟ رييس شوراي شهر تهران پاسخ داد: البته در اين نظرسنجي‌ها هم احمدي نژاد هيچگاه نفر اول نبود و هميشه نفرات بعدي بود؛ ولي پله پله بالا مي آمد و هر چه به انتخابات نزديك تر مي شديم ، پله پله بالاتر مي آمد و به بالا نزديك تر شد.

**‌ سونامي احمدي نژاد آمد
"آيا احمدي نژاد در اين نظرسنجي ها اول شد؟"
چمران در پاسخ به اين سوال گفت: در يك نظرسنجي كه در هفته‌ آخر توسط دستگاه‌هاي جدي به صورت دقيق ‌انجام گرفت، چنين معلوم شد و يكي از بزرگان گفت كه "سونامي دكتر احمدي نژاد آمد" و همان موقع پيروزي وي را به ما تبريك گفتند.
خبرنگار ايرنا پرسيد: يعني در هفته آخر اين دستگاه‌هاي جدي متوجه شدند كه احمدي‌نژاد بالاتر از بقيه است؟
چمران پاسخ داد: بله. روز يكشنبه هفته آخر بود كه به اين نتيجه رسيدند و همان موقع به ما تبريك گفتند. البته پيشنهاداتي هم داشتند و به توافقاتي هم رسيديم كه آن توافق‌ها عملي نشد.
خبرنگار ايرنا سوال كرد: اين توافق‌ها چه بود؟چمران اظهار داشت: اجازه دهيد اين مسايل باقي بماند. ما مي خواستيم مسايل را جمع و جور كنيم تا بر اساس نظرسنجي جديد شايد از تعداد نامزدها كاسته شود و به كانديداي واحد برسيم.
خبرنگار بار ديگر سوال كرد: اين دوستان از مراجع رسمي بودند يا فعالان سياسي؟چمران پاسخ داد: بطور كلي از همه طيف بودند. بعد از آن بود كه جلسات خصوصي با حضور لاريجاني، احمدي نژاد و رضايي تشكيل شد تا به يك تفاهم برسند.

"اين جلسات چه زماني برگزار شد؟"
چمران در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: هفته‌هاي آخر بود و هنوز هم رضايي انصراف نداده بود. يادم هست كه آن زمان يكي از دوستان گفت كه اي كاش اين جلسات يك ماه زودتر ترتيب داده شده بود.
وي افزود: روزهاي آخر نظر دوستان اين بود كه بتوان به يك شخص واحد برسيم كه بعدا گفتند اين كار صحيح نيست. استدلالشان اين بود كه در شرايطي هستيم كه همه نامزدها تلاش خود را انجام داده‌اند و شايد اين كار زياد جالب نباشد.
چمران ادامه داد: البته موضوعاتي از جمله اينكه چه كسي مي‌تواند راي بيشتري بياورد و اينكه آيا رسيدن به وحدت به نفع اصولگرايان است، مسايلي بود كه در آن دوره مطرح شد و در نهايت به سرانجامي كه من به دنبال آن بودم نرسيديم.
چمران پاسخ داد:بحث‌هاي خيلي زيادي در اين زمينه نشد. من اميدوار بودم كه بتوان يك حركت تجميعي انجام داد اما چون خيلي دير شده بود، عملي نشد؛شايد اگر يك ماه زودتر اين كار را مي كرديم به آن نتيجه مطلوب مي‌رسيديم.

** انتخابات دهم و شرايط متفاوت احمدي نژاد
"حال از انتخابات نهم به انتخابات دهم پل بزنيم. شرايط انتخابات آتي را چطور مي‌بينيد و چه تفاوت‌هايي با آن زمان دارد؟"
چمران به اين سوال، اينگونه پاسخ داد: الان تفاوت‌ها بسيار زياد است. آن زمان شرايط ديگري حاكم بود. جو غالب اجتماع، فضايي بود كه توجه كمتري به ارزش‌هاي انقلابي و اسلامي مي‌شد و مردم اين مشكل را احساس مي كردند. البته از نظر اقتصادي هم شرايط چندان جالبي نبود و مباحث اقتصادي مردم را در تنگناي سختي قرار داده بود.
چمران افزود: بيشتر نيروي دوستاني كه آن زمان اداره حكومت را در دست داشتند به گفت و گوهاي سياسي و گفتمان هاي اجتماعي انجاميده بود و از خيلي از مسايل غفلت كرده بودند.
رييس شوراي شهر تهران تاكيد كرد: از نظر شناخت رييس جمهور هم اوضاع تغيير كرده. مثلا در زمان تبليغات انتخابات، در نماز جمعه شيراز شركت كرديم. كسي شناختي از احمدي نژاد نداشت و عموما از ما مي پرسيدند كه شهردار تهران كيست و چطور كار مي كند. خوب كاركردنش را مي دانستند اما مي خواستند بيشتر بدانند.
چمران افزود: مي‌شود اين مساله را به ساير شهرها تعميم داد اما الان شرايط اينطور نيست و امروز حتي در روستاهاي كوچك ما هم وي را به خوبي مي شناسند.

** احمدي نژاد قهرمان و شجاع
چمران ادامه داد: اگر از داخل كشور فراتر برويم شناخت بين المللي از احمدي نژاد بوجود آمده و بخصوص در جوامع اسلامي به عنوان "يك قهرمان و يك انسان شجاع" كه ملت ايران برگزيده، شناخته مي‌شود.
وي افزود: اين موضوع قابل احترام است. در خارج از ايران بارها شاهد اين مساله بودم كه در قياس با حاكمان و روساي جمهور ساير كشورها كه مورد توجه مردم نبودند، احمدي نژاد مورد توجه شديد مردم بود.
چمران گفت: بخصوص در مكه و در مسجد الحرام شاهد بودم كه مردم با ديگر مقامات كاري نداشتند اما وقتي احمدي نژاد را مي ديدند، "محمود و احمد و احمدي نژاد و سلام" و اينگونه مسايل را با زبان و بيان خود با شور و اشتياق مطرح مي كردند. اينها ارزش هايي است كه بوجود آمده و مي توان گفت كه شرايط الان خيلي فرق كرده است.
چمران در عين حال به مشكلات اقتصادي به دليل وجود فشارهاي اقتصادي عليه ايران و نيز ركود اقتصاد جهاني و علل ديگر اشاره كرد و گفت: به لحاظ اقتصادي در ايران نيز همانند ساير كشورها مشكلاتي وجود دارد كه ممكن است عده‌اي بخواهند از آن به عنوان نكات منفي استفاده كنند. لذا بايد چشمان خود را باز كنيم و با چشم باز و ديد روشن به اين مسايل بنگريم و سطحي نگر نباشيم.

** نظر غالب اين است: چهار سال ديگر هم احمدي نژاد باشد
خبرنگار ايرنا از چمران درباره آرايش گروه‌هاي سياسي براي انتخابات دهم رياست جمهوري سوال كرد. رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال با بيان اينكه هنوز برداشت دقيقي از آرايش اصولگرايان ندارد، گفت: برخي عنوان مي‌كنند كه مي‌توان رياست جمهوري شخص ديگري را هم مطرح كرد؛ اما آنچه نظر غالب است و حتي رسانه‌اي هم شده، اين است كه چهار سال ديگر هم احمدي‌نژاد باشد و برنامه هاي خود را تكميل و حركت‌هاي شجاعانه‌اي كه آغاز كرده را به نتيجه برساند.

** تيترهايي كه با واقعيت هماهنگ نبود
"نظر آقاي چمران در اين خصوص چيست؟ يكي از سايت‌ها مدعي شده كه شما از احمدي‌نژاد بريده‌ايد." چمران توضيح داد: من در جايي صحبت كردم كه بدنه دولت نتوانسته با شوراها كنار بيايد و آن را درك كند. بعد از آن اظهارات، نوشتند "انتقاد چمران از دولت احمدي نژاد". اينها برداشت هاي تيتر وار رسانه است كه با واقعيت هماهنگ نيست.
وي افزود: من در بسياري از مسايل با احمدي نژاد منتقدانه بحث كرده ام؛ ما با هم رو دربايستي نداريم. خيلي نقادانه و عيب گيرانه و گاهي تند بحث‌هاي منطقي و اصولي داريم و مشورت مي كنيم. اين مساله با نقد اصول و مباني فرق مي كند.
چمران تصريح كرد: اصول و مباني براي ما اهميت زيادي دارد و تا وقتي كه يك فرد بر آن اصول و مبناني حركت كند و استوار باشد، همه از او حمايت مي‌كنند.
خبرنگار ايرنا پرسيد: آيا احمدي نژاد روي اين اصول قرار دارد؟
رييس شوراي شهر تهران پاسخ داد: بله. برداشت من اينگونه است.

"گفته مي شود برخي از شما براي نامزدي در انتخابات دهم رياست جمهوري دعوت كرده اند، پاسختان چه بوده است؟" رييس شوراي شهر تهران به اين سوال اينگونه پاسخ داد:دوستاني به اين خاطر كه ما در هر حالت كمبود فرد نداريم، پيشنهادي داده‌اند . البته من هنوز پاسخ جدي نداده ام و بحثي در اين زمينه نداشته ام.

** به دنبال مقام نيستيم
خبرنگار ايرنا سوال كرد: بعد از تشكيل دولت نهم انتظار مي رفت كه اعضاي شوراي شهر همكاري بيشتري در كابينه داشته باشند. علت اينكه چنين امري محقق نشد، چه بود؟
چمران در پاسخ اظهار داشت: ما اصلا به پيروزي فكر نمي كرديم و پيروزي اهداف براي ما مهمتر بود. ما نمي‌خواستيم جايگاهي را بگيريم و پستي را اشغال كنيم و به اصطلاح دستمان به جايي بالاتر برسد.
وي افزود: بعد از انتخابات مسووليت‌هاي متعددي را به من پيشنهاد كردند اما من اعلام كردم كه اصرار دارم كه در همان جايي كه بودم خدمت كنم تا به مردم نشان دهم كه اگر تلاشي كرديم به خاطر دست يازي به مقام نبوده است لذا از دوستان خواستم در شورا بمانند و همانطور هم شد.
خبرنگار ايرنا پرسيد: مساله "تنگه احد اصولگرايان" در شوراي شهر مطرح نبود؟
چمران پاسخ داد: نه. چنين چيزي نبود. بالاخره شورا كار خود را كرده بود و به نتيجه هم رسيده بود. به جايي رسيده بود كه مي توانست به اندازه 10 نفر به دولت كمك بدهد. اين اصطلاحات ايده‌اي بود كه عده‌اي از مخالفان ما آن را بيان مي كردند.
خبرنگار ايرنا بار ديگر سوال كرد: يعني اصولگرايان تنگه احدي ندارند. مثلا در انتخابات؟
رييس شوراي شهر تهران پاسخ داد: فكر مي كنم كه هر وقت احد داشته باشيم تنگه آن را هم داريم. براي انتخابات هم بايد ببينيم كه آيا احد داريم يا نه.

** فرد مور نظر چمران كيست؟ ‌
"با توجه به شرايطي كه در آبان 83 داشتيد فكر نمي كنيد كه زمان كمي براي اصولگرايان دير شده است؟"
چمران در پاسخ به اين سوال گفت: چرا. من چند ماه پيش به دوستان گفتم كه بنشينيد و براي ائتلاف فكري كنيد. اين دوستان از جاهاي مختلفي بودند از مجلس و شورا. به گروه هاي سياسي هم گفتم كه اين مساله را مديريت كنند.
وي افزود: من چندين بار به همه دوستان مجلس و سايرين تاكيد كرده‌ام كه بنشينند و برنامه‌ريزي كنند تا در تنگناي زمان قرار نگيرند.
خبرنگار ايرنا پرسيد: آيا فردي را به اصولگرايان معرفي كرده ايد؟
خير. مي دانند موضوع چيست و نظر من چيست.
خبرنگار ايرنا بار ديگر سوال كرد: فرد مورد نظر شما احمدي نژاد است؟
چمران در پاسخ به اين سوال گفت: شما هم نظر مرا مي دانيد و نيازي به گفتن آن در اين زمان نمي‌بينم.
خبرنگار ايرنا پرسيد: آيا شيوه جبهه متحد اصولگرايان شيوه خوبي براي انتخابات رياست جمهوري است؟ چمران پاسخ داد: ساز و كار اتحاد براي رياست جمهوري با مجلس متفاوت است و بايد ساز و كار ديگري را براي آن در نظر گرفت.
وي افزود: من هنوز پيشنهادي در اين زمينه‌ نداده ام البته فكرهايي كرده‌ام اما به نتيجه قابل ارايه‌اي نرسيده‌ام . شايد هم بشود ساز و كار 5+6 را دنبال كرد و به نتيجه رسيد شايد هم راه حل بهتري را بتوان يافت.
گفت و گو از ليلا جودي و جواد خرمي مقدم
سيام 9139**1344
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن