تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815351753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد: فناوري نانو در دستان ايرانيان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد: فناوري نانو در دستان ايرانيان
خبرگزاري فارس: پيشرفت‌هاي علمي محققان و انديشمندان جوان ايراني سبب شده تا در اين فناوري جايگاه ايران از رشد قابل توجهي برخوردار باشد.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، نانو تكنولوژي مطالعه ذرات در مقياس اتمي براي كنترل آنها است. اين جمله ساده‌ترين تعريفي است كه مي‌توان از علم نانو ارائه داد.
هدف اصلي اكثر تحقيقات نانوتكنولوژي شكل‌دهي تركيبات جديد يا ايجاد تغييراتي در مواد موجود است. نانوتكنولوژي در الكترونيك، ژنتيك، زيست‌شناسي، همانوردي، كشاورزي و حتي در مطالعات انرژي به كار برده مي‌شود. زماني كه براي نخستين‌بار ريچارد فينمن برنده جايزه نوبل فيزيك، بحث ظرفيت نانو علم را در يك سخنراني تكان‌دهنده با عنوان در پايين اتاق‌هاي زيادي وجود دارد مطرح كرد، به فكر كمتر كسي خطور مي‌كرد كه در اندك مدتي نانوتكنولوژي به نياز روز جهان تبديل شود. محققان و انديشمندان عرصه فناوري نانو بيشترين كار علمي را روي ايجاد تغييراتي در مواد شيميايي يا نقشه‌برداري از تركيبات زيستي، مانند DNA و سلول‌هاي سرطاني انجام داده‌اند.
مراكز تحقيقاتي و آموزشي معتبر جهان سرمايه‌گذاري فراواني در راستاي تحقيق و پژوهش پيرامون نانوتكنولوژي انجام داده‌اند و در اين ميان مراكز علمي و تحقيقاتي كشورمان نيز از يك دهه گذشته بحث نانو را با حساسيت ويژه‌اي دنبال مي‌كنند.
به دنبال برگزاري دومين كنگره بين‌المللي فناوري نانو در تبريز فرصتي دست داد تا گفتگويي با متخصصان نانو كشورمان انجام دهيم تا ظرفيت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نانو در كشور را مورد بررسي قرار دهيم.

*صعود 35 پله‌اي ايران
مجتبي شريعتي‌نياسر رئيس انجمن نانوفناوري ايران با بيان خبر صعود 35 پله‌اي ايران در دنيا بين كشورهاي داراي فناوري نانو گفت: ايران در زمينه فناوري نانو رتبه 25 جهاني و مقام نخست را در بين كشورهاي اسلامي دارد.
وي با اشاره به حساسيتي كه بين‌ انديشمندان و محققان ايراني در خصوص نانو ايجاد شده است، افزود: تا پايان شهريور ماه گذشته نزديك به 2 هزار و 250 پايان‌نامه كارشناسي ارشد و دكترا در زمينه علوم و فناوري نانو خاتمه يافته است و هم‌اكنون در بيش از 10 دانشگاه كشور ارايه دوره‌هاي آموزشي علوم و فناوري نانو فعال شده و تقريبا 2 هزار و 400 محقق فعال در اين عرصه شناسايي شده است.
شريعتي با بيان اينكه آمريكا و ژاپن تا سال گذشته تقريبا به طور يكسان معادل 100 ميليارد دلار در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند، اظهار داشت: بالاترين سرمايه‌گذاري سرانه تا سال گذشته با 1/7 دلار متعلق به كشور ژاپن و پس از آن به كشورهايي چون كره جنوبي، تايوان، آمريكا، اتحاديه اروپا و نهايتا چين با 2/0 دلار اختصاص يافته است.
اين استاد مهندسي شيمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه ميانگين سرمايه‌گذاري جهاني در امر پژوهش و توسعه نانو ظرف 10 سال گذشته تقريبا 12 برابر شده است، افزود: نكته جالب در اين سرمايه‌گذاري‌ها نحوه توزيع آنهاست كه براساس آمار منتشره در كره‌جنوبي و تايوان 20 درصد و در آمريكا 65 درصد از كل سرمايه‌گذاري‌ها به پژوهش و آموزش‌هاي دانشگاهي و 20 درصد ديگر به تاسيس آزمايشگاه‌هاي ملي و تاسيسات پايه‌اي اختصاص يافته است كه طبق همين آمار 35 درصد ثبت اختراعات جهان در بخش نانو به آمريكا تعلق دارد.
وي همچنين بر ضرورت گسترش روابط سيسماتيك بين‌دانشگاهي و تجديدنظر در روابط علمي بين‌المللي تاكيد كرد و گفت: متاسفانه در اين زمينه از همه كشورهاي منطقه هم عقب افتاده‌ايم و همكاري‌هاي بين‌المللي علمي به يك ضد ارزش تبديل شده است.
شريعتي با اشاره به اينكه حمايت‌هاي مالي از انجمن‌هاي علمي در كشور از سال 83 تا‌كنون سير نزولي داشته است، اظهار داشت: اين حمايت‌هاي مالي از 200 ميليارد ريال در سال 83 به 120 ميليارد ريال در سال 86 كاهش يافته است.
شريعتي‌نياسر گفت: با وجود مشكلات ياد شده نزديك به 20 محصول تجاري در بخش نانو به بازار‌هاي جهاني عرضه شده و هم‌اكنون 2 هزار و 400 محقق در كشور در بخش نانو شناسايي شده‌اند كه حدود 20 درصد آنها عضو انجمن نانو‌فناوري ايران محسوب مي‌شوند.

*افزايش حمايت‌هاي دولت از انجمن‌هاي علمي
صادق واعظ‌‌زاده معاون علمي و فناوري رئيس جمهور نيز از افزايش حمايت‌هاي دولت نهم از انجمن‌هاي علمي خبر داد و اظهار داشت: ميدان كار براي فعاليت انجمن‌هاي علمي در كشور فراهم است. انتظار ما از پژوهشگران و متخصصان انجمن‌هاي علمي اين است كه در ماموريت‌هاي اساسي كه در كشور بايد انجام برسد شركت كرده و مواردي مغفولي نظير ارزيابي سالانه از وضعيت علمي كشور در رشته‌هاي مختلف و در مقياس جهاني را به صورت ادواري به انجام برسانند.
وي با اشاره به برنامه‌هاي دولت در حمايت از انجمن‌هاي علمي و تاسيس دفاتر حمايت از اين انجمن‌ها در دو ورزاتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خاطرنشان كرد: در اصل حمايت دولت از انجمن‌هاي علمي شكي نيست ولي اين انجمن‌ها بايد بدون وابستگي به دولت و متاثر شدن از جريانات خارج از فضاي علمي به كار خود ادامه دهند.
واعظ‌زاده از اختصاص 40 ميليارد ريال اعتبار براي حمايت از انجمن‌هاي علمي ظرف دو هفته آينده خبر داد و گفت: ميدان كار خوبي براي فعاليت انجمن‌هاي علمي در كشور فراهم شده و بايد متخصصان و پژوهشگران اين انجمن‌ها از فضاي به وجود آمده به خوبي بهره گيرند.
وي از افزايش 50 درصدي بودجه اختصاص يافته به فناوري نانو درسال جاري خبر داد و گفت: اعتبار پيش‌بيني شده براي فناوري نانو در سال جاري نزديك به 180 ميليارد ريال است اما بايد در نظر داشت كه تامين اعتبار تنها راه حل مشكل نيست و قطعا با ساماندهي مديريت در اين حوزه و گسترش تعامل و همكاري بين دستگاه‌ها مي‌توان به نتايج مطلوب‌تري دست يافت.

*فناوري نانو عامل برون‌رفت از عقب‌ماندگي
محمدتقي علوي رئيس دانشگاه تبريز بهره‌مندي از فناوري نانو را عامل اصلي برون‌رفت از عقب‌ماندگي خواند و اظهار داشت: ظهور مجموعه گسترده‌اي از فناوري‌هاي جديد، موجب انقلابي در شيوه‌هاي توليد، توزيع و استفاده از كالاها و سرمايه‌ها است و گستردگي و حوزه نفوذ اين انقلاب در حد و اندازه‌اي است كه بسياري از صاحبنظران از آن به عنوان انقلاب سوم صنعتي ياد مي‌كنند.
علوي معتقد است: در عصر فناوري‌هاي پيشرفته، چند كشور به ويژه كشورهاي در حال توسعه و تازه صنعتي شده، از استراتژي كه ارتباط نزديك بين توسعه منطقه‌اي و فناوري برقرار را مي‌كند، پيروي مي‌كنند.
رئيس دانشگاه تبريز تصريح كرد: بررسي روند رو به رشد صنايع با فناوري‌هاي نو در جهان و دستاوردهاي فوق‌العاده ارزشمند آن نشانگر آن است كه هر چند تلاش در راستاي بهره‌ورتر كردن صنايع موجود و توسعه تكنولوژي در آنها به منظور استفاده بيشتر از سرمايه‌گذاري‌ها به عمل آمده ضرروي است ليكن به منظور بقا و حضور در بازارهاي جهاني هدايت سرمايه‌گذاري‌هاي جديد به سمت صنايع نوين با تكنولوژي بالا و مغز افراز اجتناب‌ناپذير است.

*بستر نانو در كشور فراهم است
عليرضا بيگي استاندار آذربايجان ‌شرقي نيز از آمادگي مسئولان براي حمايت از تحقيقات علمي نانو در كشور خبر داد و افزود: بستر توسعه علوم و فناوري نانو در كشور فراهم است.
وي ادامه داد: موفقيت كشورمان در عرصه فناوري نانو مي‌تواند الگويي براي مديريت ساير فناوري‌هاي نوين باشد.
استاندار آذربايجان شرقي اظهار داشت: حوزه غذا، دارو، تشخيص پزشكي بيوتكنولوژي،‌ارتباطات،‌ حمل و نقل و انرژي از جمله عرصه‌هايي است كه كاربرد فناوري نانو در آنها به وضوح قابل مشاهده است.

*آماده پرتاب به نقطه اول هستيم
مرتضي حنيفه‌زاده دبير انجمن نانو تكنولوژي جوانان ايران با اشاره به توانمندي‌هاي بالاي علمي جوانان ايراني در فضاي نانو گفت: هم‌اكنون ايران در فضاي نانو آماده پرتاپ به نقطه اول هستيم.
اين دانشجوي كارشناسي ارشد رشته بيوتكنولوژي دانشگاه كرج در خصوص فعاليت‌هاي انجمن نانو‌تكنولوژي جوانان ايران اظهار داشت: اين انجمن امسال مجوز رسمي فعاليت خود را از سازمان ملي جوانان كشور اخذ و فعاليت خود را به مركزيت تبريز آغاز كرد.
وي ادامه داد: تا‌كنون اختراعات متعددي در حوزه نانو ثبت شده است كه اختراع كيت استخراج خالص DNA ، تبديل شرابه به كودابه و باكتري‌هاي مين‌ياب از جمله اين موارد است.
يكي از 10 نخبه برتر استان آذربايجان ‌شرقي معتقد است: عدم آشنايي مسئولان و مديران شهري با بحث نانو سبب شده تا حمايت‌هاي آنان بسيار كم‌رنگ باشد.
وي با مطلوب توصيف كردن ظرفيت‌هاي علمي كشورمان افزود: از لحاظ تئوري وضعيت دانشگاه‌ها و مراكز علمي و تحقيقاتي مناسب است ولي متاسفانه تمام امكانات و تجهيزات اين مراكز خاك مي‌خورند و امكان استفاده آنها براي جوانان محقق، فراهم نيست.
حنيفه‌زاده افزود: نانو‌فناوري است كه در عمل خود را نمايان مي‌سازد و تئوري تنها بخشي از آن است.

*نانو يك ضرورت است
سعيد جعفري‌راد دانشجوي دكتراي شيمي آلي دانشگاه تبريز معتقد است: بحث در خصوص نانو يك صرورت است و اگر به اين حوزه نپردازيم از جامعه جهاني حذف خواهيم شد.
اين محقق عرصه سيستم‌هاي دارورساني و بسته‌هاي نانو اضافه كرد: به عنوان مثال اگر شركت‌هاي پتروشيمي به سوي توليد نانو كاتاليست‌ها نروند متحمل هزينه‌هاي هنگفتي خواهند شد.
وي در خصوص جايگاه ايران در حوزه نانو گفت: اين موضوع را بايد نسبي بررسي كنيم چون اظهارنظرهاي متفاوتي بيان مي‌شود.
..........................................
گزارش: امير كريم‌زاد‌شريفي
خبرنگار خبرگزاري فارس در تبريز
.........................................
انتهاي پيام/ش30
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن