تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814734575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تربيت ديني در دنياي امروز - 1مشكلات روزمره مانع تكامل معنوي انسان است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تربيت ديني در دنياي امروز - 1مشكلات روزمره مانع تكامل معنوي انسان است
رئيس مركز مطالعات فرهنگي ايران و عرب با اشاره اهميت شناخت دين و تأكيد بر آرمانهاي والا، گفت: حل مشكلات روزمره يكي از راهكارهاي مؤثر تربيت ديني است، اين مسائل سد راه انسان براي رسيدن به تكامل معنوي است .

دكتر محمد علي آذرشب رئيس مركز مطالعات ايران و عرب مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر اولين چالش تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر را شناخت دين دانست و گفت: بايد از ديني كه مي خواهيم به ديگران عرضه و افراد را براساس آن تربيت كنيم، شناخت كامل داشته باشيم اگر چنانچه دين را به صورت برخي اعمال فردي و عبادات خشك و خالي تلقي كنيم معمولا اثر مثبتي روي جوان نخواهد داشت.

وي تأكيد كرد كه شناخت دين به صورت كامل و جامع و با اين ديدگاه والا نقش مهمي در تربيت خواهد داشت.

دكتر آذر شب آرمانهاي والا را به عنوان دومين راهكار تربيت ديني در جامعه اسلامي دانست و گفت: وقتي جوان به سمت دين روي مي آورد بايد به سمت آرمانهاي والا روي آورد به عبارت ديگر انسانها آرمانهاي كوچكي دارند و در وجود خود به سمت آرمانهاي والا گرايش دارند اگر انسانها رها شوند معمولاً در آرمانهاي كوچك در مسائل شخص دور زده و از چارچوب مسائل شخص و فردي دور نمي شوند اما اگر در تربيت اين نكته را مورد تأكيد قرار دهيم كه انسان در درجه اول براي كسب آرمانهاي والا آفريده شده نقش مثبت تري خواهد داشت.

وي با اشاره به تأكيد قرآن، عرفان، ادبيات و احاديث اسلامي در رابطه با اينكه انسان براي آرمانهاي والا آفريده شده گفت: زماني كه انسان به آرمانهاي والا چشم بدوزد دين برايش شيرين‌تر مي شود چرا كه دين خود ارائه كننده آرمانهاي والا و خداوند مثل اعلي است.

رئيس مركز مطالعات ايران و عرب مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي حل مشكلات روزمره را يكي از راهكارهاي تأثير تربيت ديني دانست و گفت: كه اين مسائل سد راه انسانها به سمت تكامل است. مسائل مربوط به غذا، مسكن و ازدواج اگر حل نشود ذهن انسان را مشغول كرده و مانع حركت انسان از حركت به سمت آرمانهاي والا مي شود و اين امر مي تواند انسان را از حركت تربيتي لازم بازدارد.

دكتر آذرشب حل مسائل روزمره و ضروري انسان را مقدمه بسيار مهمي براي از بين بردن موانع سد راه انسان به سمت تكامل و در نتيجه به سمت دين و تربيت ديني تلقي مي شود.

اين استاد دانشگاه تهران همچنين رعايت اصول تربيت ديني را مورد تأكيد قرار داد و اظهار داشت تربيت ديني نوعي هنر و داراي روش و اصول خود است. يكي از مهمترين اصول آن اين است كه مربي خود بايد متخلق به اخلاق اسلامي باشد، كسي كه اخلاق اسلامي ندارد نمي تواند ديگران را تربيت كند.

براساس تعاليم قرآني حكمت، موعظه حسنه و انتخاب بهترين روشها به عنوان شرط تربيت صحيح مورد تأكيد خداوند قرار گرفته است.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن