تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820998354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير عامل بخش آسيايي و آفريقايي رنو در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد»:رنو خواهان نمايندگي در ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مدير عامل بخش آسيايي و آفريقايي رنو در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد»:رنو خواهان نمايندگي در ايران است
مژگان ميرزايي- عدم دستيابي شركت‌هاي خودروساز به تيراژ انبوه در توليد تندر 90 موجب شده كه مسوولان شركت رنو پارس پس از گذشت 5 سال از زمان عقد قرارداد توليد اين خودرو در كشور، هم‌اكنون به وجود برخي ايرادها در قرارداد مذكور اعتراف كنند.


به‌طوري‌كه «كاتسومي ناكامورا» مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو در حاشيه نمايشگاه خودروي پاريس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت كه قرارداد تندر 90 در زمان عقد آن بايد با دقت بيشتري از سوي دوطرف به امضا مي‌رسيد، وي عنوان كرد كه بايد در برخي از بندهاي قرارداد ال‌-90 مانند انتخاب روش تك سورسي (انتخاب يك قطعه‌ساز براي تامين قطعه) بررسي بيشتري صورت مي‌گرفت.
ناكامورا كه به تازگي به عنوان مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو انتخاب شده در حالي پس از گذشت 5 سال از اجراي اين روش كه منحصر به شركت رنو است، را در كشور نامناسب خواند كه پيش از اين بارها كارشناسان و خودروسازان بر نادرست بودن اين روش تاكيد كرده و خواستار تغيير روش رنو براي تامين قطعه شده بودند. هرچند ناكامورا مشكلات به‌وجود آمده را متوجه قطعه‌سازان ايراني دانست، اما بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه در صورت درنظر گرفتن حداقل دو قطعه‌ساز براي تامين قطعه در صورت بروز مشكل، امكان تامين قطعه از ساير قطعه‌سازان وجود داشت، اما ناكامورا با اذعان بر اين مطلب كه به هنگام عقد قرارداد بايد دقت بيشتري مي‌شد مي‌گويد به هنگام ارسال پرسشنامه‌ها تمام قطعه‌سازان در پاسخ به اين پرسش كه آيا توانايي تامين قطعه را داريد يا خير؟ پاسخ مثبت دادند اما به هنگام آغاز كار، آنها نتوانستند به وعده خود جامه عمل بپوشانند كه اين امر موجب شد پروژه با مشكلات بسياري پيش برود. ناكامورا در ادامه با اشاره به اينكه بخشي از مشكلات به هنگام اجراي پروژه نمايان مي‌شود، عنوان مي‌كند: حجم قابل توجهي از مشكلات پيش از آغاز كار قابل تشخيص نيستند و بايد به هنگام ورود به كار آنها را شناسايي كرد، تامين قطعه براي تندر -90 از اين دست از مشكلات بود به طوري‌كه با آغاز كار مشكلات به مرور زمان نمايان شد.وي در ادامه با تاكيد بر اينكه ما هيچ مشكلي با شركاي ايراني خود نداريم مي‌گويد: مشكل اصلي ما در‌حال‌حاضر، تامين قطعه از سوي قطعه‌سازان داخلي است و در صورتي‌كه بتوانيم اين قطعه‌سازان را به استانداردهاي شركت رنو برسانيم اين مشكل نيز برطرف خواهد شد.مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو در ادامه اظهار داشت: من از مردم ايران به خاطر طولاني بودن زمان انتظار براي دريافت تندر-90 عذرخواهي مي‌كنم و اميدواريم كه با برطرف شدن مشكلات توليد زمان انتظار نيز كاهش يابد.
رنو هم به فكر نمايندگي افتاد
طي يكي دو سال گذشته، با افزايش حجم خودروهاي وارداتي به كشور، اكثر شركت‌هاي بزرگ خودروساز براي آنكه بتوانند سهمي از اين بازار را در اختيار داشته باشند اقدام به تاسيس شركتي خصوصي در قالب نمايندگي در كشور كرده‌اند، تا به اين طريق بتوانند محصولات جديد خود را وارد بازار كنند.
اما دو شركت پژو و رنو كه در حال حاضر سهم قابل توجهي از بازار كشورمان را در اختيار دارند، تنها از طريق خودروسازان، محصولات خود را به بازار معرفي مي‌كنند كه اين امر موجب شده محصولات جديد آنها با محدوديت واردات رو‌به‌رو باشد. هرچند شركت پژو پس از چند سال حضور در ايران در سال جاري تصميم به ورود يكي از محصولات جديد خود آن هم از طريق ايران‌خودرو گرفته اما اين امر در قياس با حجم بالاي خودروهاي جديد وارداتي به ايران چندان قابل توجه نيست.
افزايش حجم واردات خودرو ظاهرا شركت رنو را نيز به فكر گرفتن شريكي از بخش‌خصوصي در ايران انداخته به طوري كه ناكامورا در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه‌اي براي گرفتن شريكي از بخش خصوصي در ايران داريد يا خير؟ مي‌گويد: شايد تصميم‌گيري در اين خصوص كمي زود باشد اما من شخصا مايل به چنين شراكتي هستم و اگر پيشنهادي صورت گيرد آن را بررسي خواهم كرد.وي در پاسخ به اين پرسش نيز كه با گرفتن شريك بخش خصوصي تكليف خودروسازاني كه با آنها در حال فعاليت هستيد چه مي‌شود، مي‌گويد: گرفتن نماينده خصوصي در ايران تنها مربوط به خودروهاي وارداتي است و در بحث توليد ما با شركايي كه در حال حاضر در ايران داريم، فعاليت‌ خود را ادامه مي‌دهيم.ناكامورا در ادامه مي‌گويد: ما سعي داريم كه محصولات جديد وارد بازار ايران كنيم و در صورتي كه بازار رقابتي ايران از مگان استقبال نكند به فكر عرضه خودروهاي جديدتر خواهيم بود. مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو در پاسخ به اين پرسش نيز كه آيا امكان ورود محصولات جديد رنو مانند «لاگونا» به ايران وجود دارد يا خير؟ مي‌گويد: «لاگونا» خودروي مناسبي است كه توانسته در بازار اروپا مورد استقبال قرار گيرد و من فكر مي‌كنم كه امكان ورود اين خودرو به بازار ايران وجود داشته باشد.
فعلا فقط تندر-90
ساندرو را مي‌توان جديدترين محصول شركت رنو دانست كه خبر ورود آن در كشور نيز مطرح شده، به طوري كه مسوولان شركت پارس خودرو از آغاز مذاكرات براي توليد اين محصول در شركت مذكور خبر داده‌اند، اما هنوز خبر قطعي در خصوص توليد اين خودرو از سوي مسوولان اعلام نشده است.
ناكامورا در ادامه و در پاسخ به اين پرسش كه آيا دو خودروي كلئوس و ساندرو وارد بازار ايران مي‌شد يا خير عنوان مي‌كند؟ شركت رنو به تازگي وارد بازار ايران شده و در حال حاضر سعي در رسيدن به ظرفيت اعلام شده در پروژه تندر-90 دارد.
وي در ادامه مي‌گويد: ما مي‌دانيم كه ايران داراي بازار قوي است، اما در حال حاضر فقط برنامه لوگان را در ايران داريم و ورود خودروهاي ساندرو و كلئوس بستگي به استقبال مردم دارد، اما هنوز تصميمي در اين خصوص صورت نگرفته است.
به گفته ناكامورا بازار ايران داراي فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار خوبي است اما فعلا اسم خودرويي را كه براي ايران در آينده در نظر گرفته شده را اعلام نمي‌كنيم. وي در ادامه با اشاره به اينكه توليد مگان نيز در حال حاضر در ايران آغاز شده عنوان مي‌كند؛ علاوه بر تندر-90 در سال جاري توليد مگان نيز در ايران آغاز شد كه اين امر نشان‌دهنده آن است كه رنو برنامه بسياري براي ايران دارد. وي در خصوص دلايل تاخير در توليد مگان نيز مي‌گويد: مشكلات لجستيكي شايد يكي از دلايل تاخير باشد و از سوي ديگر شايد ظرفيت كارخانه هم بيش از اين نباشد، اما آنچه مسلم است بخشي از مردم در حال حاضر در انتظار خودروي ثبت‌نامي خود هستند كه اين زمان انتظار نيز طولاني شده و بايد اين مشكل برطرف شود. وي در ادامه با اشاره به اينكه مشكل لجستيكي مگان ارتباطي با رنو ندارد مي‌گويد: مشكل لجستيكي مگان ارتباطي با شركت رنو ندارد و در خصوص مگان نيز شركت رنو پارس تامين‌كننده قطعه است.
صادرات تندر-90 آغاز شد
صادرات 20درصدي تندر-90 را مي‌توان يكي از مهم‌ترين بندهاي قرارداد ال-90 دانست كه برخي نمايندگان آن را در قالب الحاقيه به اين قرارداد پيوند زدند هر چند با آغاز اجراي پروژه و مشكلات به وجود آمده بر سر توليد و تاخيرهاي به وجود آمده در قبال ثبت‌نام‌كنندگان اين شائبه به وجود آمده بود كه بحث صادرات 20درصدي تندر- 90 تا رسيدن به تيراژ انبوه از سوي خودروسازان فراموش شده اما گفته ناكامورا حكايت از آن داشت كه خودروسازان طي اين مدت و با وجود مشكلات بسيار در توليد و عدم اجراي تعهدات در قبال ثبت‌نام‌كنندگان صادرات اين خودرو را فراموش نكرده‌اند و همزمان با اجراي تعهدات صادرات اين خودرو را نيز در دستور كار خود قرار داده‌‌اند.
به گفته مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو صادرات تندر- 90 از سوي شركت ايران‌خودرو آغاز شده و اين شركت در حال حاضر تعدادي از اين خودرو را در هر سه تيپ به كشور عراق صادر كرده است.هر چند مسوولان شركت ايران‌خودرو خروج تعدادي تندر- 90 از كشور را تنها به منظور بازاريابي براي اين خودرو عنوان كرده‌اند، اما مسوولان رنو تندر 90‌هاي خارج شده از كشور را تجاري دانسته و تاكيد مي‌كنند كه اين شركت صادرات اين خودرو را آغاز كرده است.
ناكامورا در ادامه تصريح كرد: علاوه بر صادرات تعدادي تندر- 90 به كشور عراق، در حال حاضر شاسي خودرو ال-90 توليدي در هندوستان نيز از سوي قطعه‌سازان ايراني تامين مي‌شود.به گفته مديرعامل بخش آسيايي و آفريقايي شركت رنو در حال حاضر صادرات تندر- 90 در اولويت كاري اين شركت قرار ندارد و رنو سعي دارد در ابتدا نياز بازار ايران را تامين كند و پس از آن صادرات اين خودرو را در برنامه كاري خود قرار دهد.
تصميم‌گيري‌هاي ما تجاري است نه سياسي
از سوي ديگر سال گذشته و با شدت گرفتن تحريم‌ها عليه ايران دولت فرانسه شركت‌هاي فعال در ايران را ملزم به كاهش و يا قطع روابط تجاري با ايران كرد كه اين امر موجب به وجود آمدن شائبه قطع همكاري دو شركت پژو و رنو كه در حال حاضر در ايران فعال هستند، شد هر چند مسوولان اين دو شركت تاكنون بارها بر حضور خود در ايران تاكيد كردند اما هنوز اين مساله كه آيا با فشار دولت فرانسه روابط تجاري اين دو شركت با ايران نيز دستخوش تغييرات خواهد شد يا خير، سوالي بود كه مدير منطقه‌اي آسيايي و آفريقايي به آن پاسخ داد. وي مي‌گويد: تصميمات شركت رنو تجاري است و به سياست مربوط نيست، وي در ادامه عنوان كرد: بازار ايران بازار بسيار خوبي است و ما سعي در حفظ آن داريم به همين دليل سياست را در اين رابطه دخالت نمي‌دهيم.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن