واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: رسول خدا ( ص ) فرمود:
(( همانا خداوند تبارک و تعالی از هر چیزی چهار تا را اختیار کرده است و از میان ملائکه هم جبرئیل ، میکائیل ، اسرافیل و عزرائیل ( ملک الموت ) را اختیار نموده است.)) ( روضه الواعظین ، ج 2 )
نام ملک الموت چیست؟ اسم ملک الموت ، عزرائیل ( ع ) است.
همچنانکه آیات قرآنی و روایات دلالت می کنند برای او یارانی است که بوسیله آن جان موجودات را می گیرد.
خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
خدا روح مردم را به هنگام مرگشان به تمامی باز می ستاند. ( سوره زمر ، آیه 42 )
می فرماید:
بگو : فرشته مرگی که بر شما گمارده شده ، جانتان را می ستاند. ( سوره سجده ، آیه 11 )
می فرماید:
فرشتگان ما جانش بستانند ، در حالی که کوتاهی نمی کنند. ( سوره انعام ، آیه 61 )
باز می فرماید:
همان کسانی که فرشتگان جانشان را - در حالی که پاکند - می ستانند. ( سوره نحل ، آیه 32 )
و می فرماید:
همانان که فرشتگان جانشان را می گیرند در حالیکه بر خود ستمکار بوده اند. ( سوه نحل ، آیه 28 )
خداوند تبارک و تعالی عزرائیل را مأمور گرفتن جان آدمیان قرار داده است. با استفاده از آیات و روایات به دست می آید که علاوه بر حضرت عزرائیل ( ع ) ، ملائکه دیگری نیز در گرفتن جان آدمیان نقش دارند و مأمور انتقال ارواح آدمیان از این جهان به جهان دیگر هستند. اگر می بینیم که در بعضی از آیات این موضوع به ملک الموت که همان عزرائیل است نسبت داده شده بدین خاطر است که او بزرگ فرشتگان مأمور قبض ارواح است. پس هم ملائکه قبض روح می کنند و هم خود ملک الموت . آنگاه خدا آن ارواح را از ملک الموت می گیرد. ( ترجمه تفسیر المیزان ، ج 16 )
اگر فرشتگان زیر دست حضرت عزرائیل نبودند و تنها یک فرشته بود باز مشکلی ایجاد نمی شد زیرا تجرد وجودی او ایجاب می کند که دائره نفوذ عملش فوق العاده وسیع باشد زیرا یک موجود مجرد از ماده می تواند احاطه وسیعی نسبت به جهان ماده داشته باشد. همانطور که در حدیثی درباره فرشته مرگ ( ملک الموت ) از امام صادق ( ع ) نقل شده که هنگامی که پیامبر ( ص ) از احاطه او نسبت به جهان سوال کرد در جواب چنین گفت:
این جهان و آنچه در آن است با تسلط و احاطه ای که خداوند به من بخشیده در نزد من همچون سکه ای است که در دست انسانی باشد که هر گونه بخواهد آن را می چرخاند. ( تفسیر نمونه ، ج 4 )
در توضیح آیه 61 سوره انعام ( تا هنگامی که یکی از شما را مرگ فرا رسد ، فرشتگان ما جانش بستانند در حالیکه کوتاهی نمی کنند ) ، باید گفت: آن ملک الموت و یارانش هستند که مدت پایان عمر بندگان را نمی دانند مگر آن که از جانب خداوند، گرفتن جان بندگان به آنها دستور داده شود. ( متشابه القرآن ، ج 1 )
توضیح: حضرت عزرائیل و یارانش نمی دانند که یک شخص چقدر باید در دنیا زندگی کند و در چه زمانی باید از دنیا برود. علم آن در نزد پروردگار عالمیان است که هر وقت کاسه عمر بنده ای لبریز گردد، خداوند دستور گرفتن جان او را به عزرائیل و یارانش ابلاغ می فرماید و آنها نیز بنا بر فرمان الهی ، مأموریت خود را انجام می دهند.
اسباط بن سالم گوید، به امام صادق عرض کردم : فدایت گردم آیا ملک الموت هنگام جان گرفتن، می داند جان چه کسی را می گیرد؟
فرمود: نه ، بلکه از آسمان نامه ای می آید که جان فلان بن فلان را بگیر. ( کافی ، ج 3 )
ابن عباس گوید: از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود: هنگامی که به آسمان ها برده شدم، به هر گروه از ملائکه ای که برخورد می کردم ، از علی بن ابیطالب سوال می کردند به طوریکه گمان کردم نام علی در آسمان ها از نام من مشهورتر است.
چون به آسمان چهارم رسیدم ، ملک الموت را دیدم که به من گفت: ای محمد! خداوند هیچ مخلوقی را نیافریده مگر آن که جانش را من می گیرم مگر تو و علی که خداوند روح شما دو نفر را با قدرت خویش می گیرد. ( کنزالفوائد ، ج 2 )
رسول خدا (ص) فرمود: مردی را در خواب دیدم که ملک الموت برای گرفتن جانش آمده بود. پس نیکی به پدر و مادر آمده و مانع مرگ او شد. ( روضه الواعظین ، ج 2 )
از حضرت علی (ع) روایت شده که فرمودند: شخص نیکوکار به پدر و مادر با خوشرفتاری و نیک کرداری خود زندگی می کند؛ همانا ملک الموت به صورت شخص نیکوکار می خندد و به صورت شخص عاق والدین ، ترشرو می باشد. ( مستدرک الوسائل ، ج 15 )
حضرت رسول خدا (ص) می فرمایند: مرد نیکوکار به پدر و مادرش در کنار مردی که مورد عاق پدر و مادرش بود ، در حال احتضار بود.
خداوند عزوجل به ملک الموت فرمود: ای ملک الموت، از عمر شخص مورد عاق چه مدت باقی مانده است؟
گفت: سی سال.
فرمود: آن مدت باقیمانده عمر را به عمر این شخص نیکوکار به پدر و مادر اضافه کن. ( مستدرک الوسائل ، ج 15 )
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]