تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821157076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس قوه قضائيه:چاپ و نشر آثار ملامحسن فيض كاشاني در ارتقاي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها مؤثر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: رئيس قوه قضائيه:چاپ و نشر آثار ملامحسن فيض كاشاني در ارتقاي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها مؤثر است
گروه خبرنگاران افتخاري / احمد كريمي: چاپ و نشر آثار و افكار علماي بزرگ اسلام از جمله ملامحسن فيض كاشاني در ارتقاي حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و فرهنگ عمومي مؤثر است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در كاشان، آيت‌الله «هاشمي شاهرودي» امروز 18 آبان‌ماه در سومين روز از كنگره بين‌المللي ملامحسن فيض كاشاني در تالار تازه تأسيس ملامحسن فيض دانشگاه كاشان گفت: برگزاري چنين مراسمي براي شخصيت‌هاي بزرگ ملي و ديني كاري است ارزشمند كه تنها مي‌تواند قمست كوچكي از زحمات آنان را پاسخگو باشد.

رئيس قوه قضاييه گفت: ‌بزرگاني چون ملامحسن فيض كاشاني تاريخ گرانسنگ و غني اسلامي و اهل بيت(ع) را براي ما حفظ و از هرگونه تحريف و دستبردي جلوگيري و آن را ارتقا بخشيدند و جامعه صالح را احيا كردند تا به امروز كه اسلام اصيل و ناب اهل بيت(ع) در جهان اسلام توانسته در سراسر جهان طنين‌انداز شود كه اين امر نشان از اهميت به اين مكتب است.

به گفته وي خدمات بزرگاني چون مرحوم علامه فيض كاشاني باعث شده تا اسلام اصيل اهل بيت(ع) حياتي دوباره و مجدد داشته باشد به طوريكه امروزه تمام جهان متوجه اسلام اصيل اهل بيت(ع) شده است.

آيت‌الله شاهرودي گفت: ‌اين اجلاس‌ها و كنگره‌ها براي معرفي خدمات ارزنده بزرگاني چون ملامحسن فيض كاشاني مؤثر خواهد بود.

وي افزود: خيلي از بزرگان از جمله مرحوم فيض كاشاني در حالي ناشناخته باقي مانده‌اند كه كاوشگران غربي قدر و منزلت و ارزش گرانسنگ آنها را تبيين كرده‌اند.

رئيس قوه قضايه از ملا محسن فيض كاشاني به عنوان عالمي چند بعدي در عرصه‌هاي مختلف و معارف مختلف نام برد و گفت: فيض در تمامي عرصه‌ها نظريات تازه‌اي براساس سبك و روش خاصي كه داشته توانسته از متن و مظامين اهل بيت(ع) استخراج و مستند كند ضمن اينكه يكي از ويژگي‌هاي فيض، سعه فكري ايشان در تمامي عرصه‌هاي اسلامي است كه صاحب‌نظر و صاحب تأليف است.

به گفته وي ملامحسن فيض كاشاني پرچمدار انديشه‌ها و فكر اهل بيت(ع) اسلام است و خدمات شاياني را به تشيع كرده است.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: صحبت كردن درباره ملامحسن فيض كاشاني كار ساده‌اي نيست صحبت درباره اين عالم بزرگوار نياز به زمان و تحقيق بيشتري دارد.

رئيس قوه قضاييه، ‌تحقيق در مطالب و نوآوري‌هاي فيض كه صاحب كتاب و تأليف بيش از 100 و به عبارتي تا 200 مؤلف در زمينه‌هاي تفسير،‌ حكمت، حديث، رجال، فقه و اخلاق است و در همه عرصه‌هاي اسلامي نظريات بسيار ارزشمندي دارد را ضروري دانست.

رئيس قوه قضايه يادآور شد: ‌برخي از نظريات فكري فيض براي نظام و حاكميت نظام جمهوري اسلامي مؤثر است.

آيت‌الله هاشمي شاهروردي در ادامه با بيان اينكه يكي از مباحث مورد بحث در اين كتگره را رفع ترديد و ابهامات موجود درباره اخبار مسلكي ملامحسن فيض كاشاني است، تصريح كرد: معروف است در كتاب‌هايي ايشان از علماي اخبار مسلك، تعبيراتي را درباره علماي اصول مسلك دارد كه استدلال‌هاي اصولي آنها را قبول ندارد.

به گفته وي بعد از مطالعه برخي از نظرات متوجه شدم تناسبي با مسلك اخباري ندارد.

وي در ادامه با بيان اينكه بحث علمي اجلاس بيشتر متوجه به اين نكته است كه آيا ملامحسن فيض واقعا" اخباري مسلك است يا نه، افزود: در تحقيق مختصري كه در كتاب‌هاي ايشان داشتم كه به اين نتيجه رسيدم كه ايشان نه تنها اخباري مسلك بوده بلكه نزديك به اصولي مسلك و نزديك به مكتب محقق اردبيلي است.

وي تصريح كرد: مرحوم محقق اردبيلي داراي سابقه فكري معقولي بود به طوريكه ايشان نسبت به مسائل مخصوص كتاب‌هاي فقهي رايج حركت جديدي را تأسيس كرده كه نشان دهنده اين است كه حركت عقل‌گرايي ايشان دقيقا" بر عكس مكتب اخباري است.

وي عدم قبول اجماع، عدم قبول اصل برائت، عدم نقد اخبار، عدم تقليد و عدم قبول حكم عقل نظري و برهاني در دروس فقاهت را از جمله شاخصه‌هايي دانست كه مي‌توان با آن اخباريان را شناخت.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي در پايان افزود: مرحوم فيض يكي از علماي اصولي بوده است و چيزي از گفته‌هاي ايشان برنمي‌آيد كه نشان دهنده اخباري بودنش باشد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد اين كنگره علمي و پژوهشي و تحقيقاتي بتواند منشاء چنين كاري كه منجر به تأسيس بنيادي در اين زمينه شده است، فعا لانه تحقيقات و پژوهش‌هاي خود را دنبال كند و تنها به نشر كتاب‌هاي گرانسنگ اين عالم بزرگوار اكتفا نكند.

سومين روز از كنگره بين‌المللي ملامحسن فيض كاشاني امروز با حضور آيت‌الله شاهرودي رئيس قوه قضاييه، آيت‌الله امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران، گرانمايه نماينده مردم شهرستان‌هاي كاشان و آران و بيدگل در مجلش شوراي اسلامي، سيد مرتضب بختياري استاندار استان اصفهان، حسين‌علي حاجي معاون استاندار و فرماندار كاشان و جمعي از علما و فضلاي مذهبي در سالن ملامحسن فيض كاشاني دانشگاه كاشان برگزار شد و در اين كنگره ضمن استفاده از سخنان آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان، دكتر اعواني رئيس انجمن حكمت و فلسفه و سخنرانان خارجي ديدگاه‌هاي خود را در زمينه انديشه‌هاي ملامحسن فيض كاشاني ارائه شدند.

همچنين، اعضاي اجرايي سومين روز كنگره بين‌المللي ملامحسن فيض كاشاني در دانشگاه كاشان را سيد مرتضي بختياري استاندار استان اصفهان، حاجي معاون استاندار و فرماندار كاشان، مهندس زين‌ساز شهردار كاشان و دكتر ساداتي‌نژاد رئيس دانشگاه كاشان و رئيس سازمان تبليغات اسلامي كاشان بر عهده داشتند.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن