تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816404677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تلاش‌هاي چين و چين تايپه براي رسيدن به وحدت صلح آميز


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به تلاش‌هاي چين و چين تايپه براي رسيدن به وحدت صلح آميز
سياسي. چين . تايوان . وحدت صلح آميز
پكن- سفر تاريخي و بي‌سابقه چن يون لين فرستاده ارشد چين به چين تايپه كه روز گذشته ( جمعه ) پايان يافت و رايزني‌هاي اين مقام چيني با رهبران اين جزيره حاكي از تلاش‌هاي پررنگ تر چين براي رسيدن به وحدت صلح آميز با چين تايپه است.

چن رييس انجمن چيني مناسبات دو سوي تنگه بلند پايه‌ترين مقام اين كشور است كه در شش دهه گذشته از چين تايپه ديدار كرد . ديداري تاريخي كه در رسانه‌هاي جهان بازتاب گسترده‌اي داشت.

اين سفر كه ‪ ۵‬روز به طول انجاميد و ديدار وي با مقام‌هاي چين تايپه از جمله ما اينگ جيو رييس حكومت و چيانگ پين كونگ رييس بنياد تبادلات تنگه تايوان به چهار توافقنامه انجاميد كه خط بطلاني بر شش دهه دوران تخاصم اقتصادي ميان چين و چين تايپه محسوب مي‌شود.

شش دهه بود كه چين و چين تايپه ارتباطات سه گانه شامل پروازهاي مستقيم مسافري و باربري ، كشتيراني مستقيم و خدمات پستي مستقيم نداشتند ، اما امضاي توافقنامه‌هايي براي راه اندازي اين ارتباطات به آن دوران پرتلاطم و پرتنش اقتصادي ميان طرفين خاتمه داد و بزرگترين دستاورد چين در چند دهه گذشته در زمينه همگرايي اقتصادي با چين تايپه محسوب مي‌شود.

طرفين علاوه بر اين همچنين توافقنامه‌اي در زمينه امنيت مواد غذايي امضا كردند كه در چارچوب آن مي‌توانند راجع به هر منازعه و مشكلي در مورد مواد غذايي رايزني كنند.

با اين تفسير چين و چين تايپه در قلمرو اقتصادي روابط نزديكي را رقم مي زنند كه براي هر كدام از آنها اهداف متفاوتي دارد . براي چين تايپه كمك به رشد اقتصادي با استفاده از مزاياي چين همچون بازار بزرگ و كارگران ارزان بسيار اهميت دارد و براي چين بيشتر از هر چيزي نفوذ در بدنه دولت چين تايپه با استفاده از روش‌هاي اقتصادي مهم است.

چن يون لين پيش از آغاز سفر به چين تايپه گفته بود كه در اين سفر طرفين به دنبال گفت و گوهاي سياسي نيستند و رايزني‌هاي اقتصادي و امضاي توافقنامه‌ها برنامه و هدف اصلي اين سفر مي‌باشد.

با اين حساب مي‌توان دريافت كه اهداف ديدار چن در چين تايپه كاملا محقق شد . اما مسلما موضوعات سياسي و رسيدن به يك همگرايي در اين خصوص ميان دو طرف كه نتيجه غايي آن وحدت پكن و تايپه است راهي هموار نيست و فرستاده ارشد چين نيز در پايان سفر به چين تايپه اذعان كرد راهي دشوار و طولاني در پيش است اما با همكاري آن را طي خواهيم كرد.

چين و چين تايپه در تفسير اصل چين واحد تفاوت‌هاي اساسي دارند . چين تايپه مي‌خواهد در عين تفسير اين اصل و گفت و گو با چين از حق حاكميت و تماميت ارضي خود دفاع كند و ظاهرا براي رسيدن به اين هدف دولت جديد چين تايپه اميدوار است از طرق اقتصادي بتواند امتيازهايي از چين گرفته و جايگاه خود را در سطح بين‌المللي مستحكم كند.

امنيت دفاعي و نظامي و حفاظت از حق حاكميت براي دولت چين تايپه از هر مساله‌اي بيشتر اهميت دارد و حتي اگر دولت فعلي با چين در اين زمينه ها تا اندازه‌اي كنار بيايد نبايد از احزاب مخالف اين روند و طرفدار استقلال و سياست‌هاي سخت تر در مورد چين غافل شد كه طرفداران زيادي نيز در چين دارند.

اما براي چين اعطاي امتيازات اقتصادي به چين تايپه و موافقت به سرمايه گذاري آنها در بازار چين و حتي قبول كسري تجاري در قبال چين تايپه برنامه هايي براي نفوذ در دستگاه حاكمه اين جزيره است . با اين تفاوت كه از ديدگاه چين پذيرش اصل يك چين از سوي چين تايپه به معناي اين خواهد بود كه اين جزيره متعلق به چين و بخشي از خاك اين كشور است و اين نقطه تلاقي سياست‌هاي دولتمردان دو سوي تنگه تايوان است كه راه را تاكنون و بعد از شش دهه براي همگرايي و آميختگي سياسي و در يك كلام وحدت مسدود نگهداشته است .

اين مسيري هموار نيست كه طرفين با امضاي توافقنامه‌هايي چون توافقنامه هاي اقتصادي آن را هموار كنند . اين راهي است كه به گفته ما اينگ جيو رهبر چين تايپه با چالش و اختلاف مواجه است و همكاري‌هاي طرفين نيز هنوز اين موانع را برطرف نكرده است زيرا ماهيت مسايل سياسي ميان دو سوي تنگه تايوان با موضوعات اقتصادي دو طرف تفاوت دارد .

اينكه چين همچون بسياري مواقع ديگر بتواند با دادن امتيازات تجاري و سياست‌هاي اقتصادي در سياست‌هاي يك منطقه و يا كشور ديگر نفوذ كرده و به اهداف خود دست يابد و با ارقام و ابزار اقتصادي سرنوشت سياسي با چين تايپه را رقم بزند موضوعي است كه هنوز در پرده ابهام است و نمي‌توان تحقق اين هدف براي چين را دستكم در يك دوره كوتاه مدت حتمي دانست.

به هر حال جداي از مسايل سياسي امضاي توافقنامه‌هاي اقتصادي ميان دو سوي تنگه تايوان را بايد بزرگترين دستاورد تاريخي دو طرف در شش دهه گذشته و پس از تاسيس چين نو در سال ‪ ۱۹۴۹‬ميلادي تفسير و تعبير كرد . اقدامي تاريخي كه تبعات و نتايج آن قاعدتا براي طرفين پربار خواهد بود و پيوندها ميان ملت‌هاي دو طرف را نيز تعميق و تحكيم خواهد كرد.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4622]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن