تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805320812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشورها چگونه تير خلاص بر اقتصاد تك محصولي زدند؟ ؛ معجزه شكارچيان دلار


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: كشورها چگونه تير خلاص بر اقتصاد تك محصولي زدند؟ ؛ معجزه شكارچيان دلار
* امير روحپرور

«ايران جزو 10 كشور پر جاذبه گردشگري جهان است.» اين جمله را شايد بارها شنيده يا خوانده ايد. اما آيا به راستي صنعت توريسم كشورمان نيز در چنين رتبه اي قرار دارد؟
ايران، مهد تمدنهاي كهن و ميزبان خوبي براي به نمايش گذاشتن آثار مربوط به اين تمدنها در جغرافيايي گسترده است، اما نفرين طلاي سياه سالها اجازه بالندگي اين صنعت را نداده و اقتصاد تك محصولي و بيماري هلندي سالهاي سال صنعت بدون دودكش كشورمان را با چالش مواجه كرده و آن را در سايه قرار داده است.
اين درحالي است كه كشورهاي مختلف جهان در سالهاي اخير براي جذب بيشتر سرمايه گذاريهاي خارجي در صنعت گردشگري با استفاده از راهكارهاي متنوع تلاش گسترده اي را آغاز كرده اند.
گزارشهاي بين المللي حاكي از آن است كه صنعت گردشگري در سطح گسترده اي به بزرگترين صنعت جهان مبدل مي شود. انتظار مي رود درآمد نزديك به هشت تريليون دلار در سال 2008 بابت گردشگري، در ده سال آينده به 15 تريليون دلار افزايش يابد.
از اين رو شاهد هستيم كه بسياري از كشورها با برنامه ريزي دقيق و با بسيج همه امكانات خود تلاش مي كنند كه اقتصادهاي خود را با تزريق دلارهاي گردشگران رونق دهند.
در منطقه آسيا نيز برخي از كشورها رقابت قابل توجهي را براي توسعه اين صنعت و برخورداري از مزاياي اقتصادي آن آغاز كرده اند.
ايران در خاورميانه و در همسايگي كشورهايي چون امارات متحده عربي كه صنعت گردشگري شان به سرعت در حال توسعه است، قرار دارد. اين رقابت در منطقه كار را براي مسؤولان گردشگري كشور سخت تر كرده است.
براساس چشم انداز 20 ساله، ايران بايد تا سال 1404، حداقل 5/1 درصد تعداد گردشگران بين المللي، يعني تا 20 ميليون نفر را به خود جذب كند. همچنين مسؤولان در نظر دارند دو درصد از درآمد صنعت گردشگري جهان را به كشور اختصاص دهند.
در اين راستا، كارشناسان معتقدند بهره گيري از الگوي توسعه گردشگري دربرخي از كشورهاي آسيايي به ويژه كشورهاي مسلمان، مي تواند نسخه مفيدي براي گردشگري ايران باشد.
آنان مي گويند: با توجه به شباهتهاي فرهنگي ايران باكشورهاي مسلمان، اين الگوها آسانتر بومي شده و قابل استفاده هستند.
اما به راستي راز موفقيت كشورهاي مسلمان منطقه در اين صنعت چه بوده است؟ و آنها چگونه چراغ صنعت توريسم خود را روشن كرده اند؟
براي پاسخ به اين پرسش كاوشي در تجارب برخي از كشورها داشته ايم كه مطالعه آن بي شك راهكارهاي مفيدي را فراروي برنامه ريزان قرار خواهد داد.

مالزي؛ معجزه با 199 آژانس
براساس پيش بيني هاي مسؤولان گردشگري مالزي، اين كشور در سال 2007 ميزبان 20 ميليون گردشگر از اقصي نقاط جهان بود.
در اولويت قرار گرفتن توسعه صنعت گردشگري در اين كشور موجب شد تا درآمد مالزي از بخش گردشگري در سال 2005 به 72/8 ميليارد دلاربرسد و پيش بيني مي شود تا پايان امسال به 12 ميليارد دلار افزايش پيدا كند.
بر همين اساس در سال 2006 حدود 5/17 ميليون گردشگر بين المللي از اين كشور ديدن كردند كه 190 هزار گردشگر از خاورميانه بودند. در سال جاري نيز حدود 300 هزار گردشگر از كشورهاي عربي وارد مالزي شدند و شمار گردشگران خاورميانه و كشورهاي حوزه خليج فارس به طور روزافزون رو به افزايش است.
جالب آن كه با وجود حدود 2هزار دفتر خدمات مسافرتي فعال در كشورمان، تعداد گردشگران ورودي به ايران در خوش بينانه ترين حالت به بيش از يك و نيم ميليون نفر نرسيده است. در حالي كه مالزي تنها با داشتن 199 آژانس مسافرتي توانسته ميزباني حدود 20 ميليون نفر را عهده دار شود.
از سوي ديگر مسؤولان گردشگري كشورمان توسعه گردشگري مذهبي را در اولويت كاري شان قرار دادند اما باز هم كشورهاي اسلامي چون مالزي در جذب اين بازار همچنان پيشتاز بوده اند.
«توان رازالي توآن عمر»، مدير هيأت توسعه گردشگري مالزي، خاورميانه و ايران، در اين خصوص مي گويد: «در كوالالامپور براي سهولت گردشگران شرايط بازديد از بستگان عرب آنها فراهم مي شود و بسياري از كارمندان فرودگاه به زبان عربي تكلم مي كنند.»
وي تصريح كرد: «در مراكز خريد، رستورانها، آژانسهاي گردشگري، هتلها و نقاط گردشگري هم افرادي به زبان عربي صحبت مي كنند تا گردشگران با مشكل مواجه نشوند.» همچنين در كوالالامپور نام يكي از خيابانها چشم عرب است و به اسم عين العرب نامگذاري شده كه رستورانهاي اين خيابان غذاهاي عربي سرو مي كنند. از ديگر تسهيلات گردشگران حوزه خليج فارس نياز نداشتن به رواديد براي سفر به مالزي است و تا سه ماه حق اقامت در اين كشور را دارند.
با توجه به رشد روزافزون گردشگري در خاورميانه، مالزي توانست سهم قابل توجهي از اين توسعه را از آن خود كند و وزارت گردشگري مالزي در اين خصوص اعلام كرد: «با توجه به رشد بسيار زياد شمار گردشگران در سال 2007، شاهد حضور شمار بسياري از گردشگران كشورهاي مسلمان خاورميانه و رشد گردشگري تجاري بوديم.»
در اين رابطه «توآن عمر» با اشاره به اين كه امسال شاهد افزايش 300 هزار نفري گردشگران كشورهاي حوزه خليج فارس بوده اند، گفت: «در سال 2006 حدود 190 هزار گردشگر از كشورهاي اسلامي حوزه خاورميانه به مالزي سفر كرده بودند كه بيشترين آمار آن متعلق به عربستان سعودي و امارات بود.»
وي در ادامه گفت: «با توجه به اين كه بيشتر هتلها و مكانهاي اقامتي مالزي با كمك شبكه هاي ثبت نام و رزرو اينترنتي مسافران بسياري را جذب نمودند، شركتها و تورهاي اين كشور به سود قابل توجهي دست پيدا كردند كه البته از جمله دلايل اين سوددهي اجازه ورود بدون ويزاي گردشگران مسلمان و اقامت سه ماهه آن ها در مالزي بوده است.
وي ادامه داد: هم اكنون سفرهاي گردشگران مسلمان بسيار بيشتر از گذشته شده و هزينه هاي صرف شده توسط آنها در بخش گردشگري تفريحي حدود 10 تا 50 درصد افزايش داشته است.
مدير كل سازمان گردشگري مالزي نيز اظهار مي دارد: بيشتر تلاش مالزي در زمينه جذب گردشگران خاورميانه و پاسخ به نيازهاي آنهاست و اين امر، سبب شده است كه اين كشور در ميان مجبوب ترين مقاصد گردشگري كشورهاي خاورميانه قرار گيرد.
وي افزود: مالزي خانه فرهنگها و مذاهب مختلف است كه در كنار يكديگر با آرامش زندگي مي كنند.
وي گفت: هدف ما اين است كه بتوانيم 400 هزار گردشگر مسلمان از كشورهاي عرب زبان خاورميانه جذب كنيم.
وي افزود: بخش گردشگري مالزي سومين منبع اقتصادي و دومين منبع بزرگ درآمدهاي خارجي محسوب مي شود و در رونق اقتصادي و مبادله كالا با كشورهاي خارجي نقش به سزايي ايفا مي كند.

تركيه؛ تلاش براي صيد 50 ميليون گردشگر
درهفت ماه اول سال جاري ميلادي 4/640 هزار نفر گردشگر ايراني به تركيه سفر كرده اند كه اين ميزان 34/4 درصد از 15ميليون گردشگر خارجي است كه در همين مدت به تركيه سفر كرده اند.
از اين نظر ايران بعد از كشورهاي آلمان، روسيه، انگلستان و بلغارستان در رديف پنجمين بازار بزرگ گردشگري تركيه قرار دارد.
آمار وزارت فرهنگ و گردشگري تركيه نشان مي دهد كه فقط در ماه جولاي چهار ميليون و 84 هزار گردشگر خارجي به تركيه سفر كردند كه 14/3 درصد آن يعني 149 هزار و 509 نفر آن را گردشگران ايراني به خود اختصاص دادند.
در هفت ماه اول سال جاري ميلادي نيز از مجموع 14 ميليون و 771 هزار و 628 گردشگر خارجي كه به تركيه سفر كردند، 34/4 درصد آن يعني 640 هزار و 409 نفر از اين تعداد گردشگرايراني بودند.
اين بررسيها نشان مي دهد، سفر گردشگران ايراني به تركيه در سال هاي اخير از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است.
تركيه در ماه جولاي بيشترين تعداد گردشگر را با 658 هزار و 500 نفر از آلمان جذب كرد.
روسيه با 2/472 هزار گردشگر، انگلستان با 4/377 هزار گردشگر، هلند با 7/258 هزار گردشگر و فرانسه با 2/177 هزار گردشگر در رديفهاي دوم تا پنجم قرار گرفتند.
صنعت گردشگري در تركيه به عنوان يك صنعت بدون دودكش ارزيابي شده و به آن اهميت ويژه اي داده مي شود.
گردشگري يكي از مهمترين اقلام درآمد ارزي تركيه مي باشد كه سالانه بيش از 20 ميليارد دلار از اين محل عايد تركيه مي شود.
تركيه در دوره اخير به توريسم كنگره نيز اهميت زيادي مي دهد وقصد دارد به ويژه استانبول را با تجهيز به امكانات وسيع و برگزاري كنگره ها به يكي از مهمترين مراكز توريسم كنگره در دنيا تبديل كند.
تركيه انتظار دارد با اين روند بيش از 23 ميليون گردشگر خارجي را در سال جاري ميلادي به اين كشور جذب كند.
اين در حالي است كه دولت اين كشور قصد دارد در قالب يك پروژه 15 ساله زمينه جذب 50 ميليون گردشگر در سال و درآمدي 50 ميليارد دلاري در سال را فراهم كند.
به همين دليل براساس آمارهاي ارائه شده از سوي سازمانهاي بين المللي در زمينه گردشگري، كشور تركيه يكي از پيشروترين كشورها در زمينه جذب گردشگر است.
در اين راستا، آژانسهاي مسافرتي و مؤسسه هاي فعال در صنعت گردشگري تركيه در نمايشگاه (ITB) كشور برلين حضوري پررنگ را تجربه كردند. در اين نمايشگاه كه در پنجم ماه مارس سال جاري ميلادي در شهر برلين آلمان گشايش يافت، صدها مؤسسه فعال در صنعت گردشگري تركيه به ارائه آخرين دستاوردهاي خود، در زمينه توسعه اين صنعت پرداختند.
بنابراين گزارش، قرار است كه نمايشگاه (ITB) سال 2009 نيز در كشور تركيه برگزار شود. البته هنوز شهر محل برگزاري اين نمايشگاه مشخص نشده، ولي از شهر آنتاليا به عنوان شانس نخست ميزباني اين نمايشگاه نامبرده مي شود.
در ماه فوريه نيز، نمايشگاه بين المللي سفر و گردشگري شرق مديترانه كه از آن به عنوان يكي از 10 نمايشگاه معتبر جهان در زمينه صنعت گردشگري نامبرده مي شود در شهر استانبول كشور تركيه برگزار شد.
برگزاري اين نمايشگاه از سال 1999 ميلادي در اين كشور آغاز شده و تا به حال نقش بسزايي در توسعه صنعت گردشگري تركيه ايفا كرده است.
گفتني است؛ دولت تركيه قصد دارد با برگزاري اين نمايشگاهها موجبات افزايش درآمدهاي اين كشور از صنعت گردشگري و تبديل شدن اين كشور به پايتخت فرهنگي اروپا در سال 2010 را فراهم كند.
ايجاد تسهيلات در صدور ويزا، پايين آوردن عوارض خروجي، ايجاد شبكه هاي تلويزيوني و وب سايتهاي مشترك و متنوع، گردهمايي هاي كاربردي ميان آژانس داران و تورگردانان اين كشور و رسيدن به راهكارهاي عملي در جذب مشتري، شركت فعال در نمايشگاههاي گردشگري و ايجاد غرفه هاي بزرگ و مشترك و انتشار انواع كتابهاي راهنماي گردشگري، همكاري با كشورهاي عضو اكو، كشورهاي اسلامي، ترجمه انواع كتاب و راهنما و بروشورهاي تبليغاتي به تمامي زبان هايي كه مسافران اين كشور با آن تكلم مي كنند، برگزاري انواع مسابقه سفرنامه نويسي و جشنواره و نمايشگاههاي فصلي، ساخت فيلمهاي مستند از جاذبه هاي گردشگري، ايجاد تسهيلات در اعطاي بورس به دانشجوياني كه اين كشور، زبان آن يا موضوعهاي گردشگري آن را به عنوان رشته تحصيلي خويش انتخاب كرده اند، بسترسازي براي استانداردسازي قوانيني كه در حوزه گردشگري در اين كشور وضع مي شود، ايجاد دهكده هاي گردشگري، رونق زيرساختهاي گردشگري و سرمايه گذاري در ساخت هتل و انواع تأسيسات لازم در موضوع گردشگري ازجمله تمهيداتي است كه اين كشور براي توسعه اين صنعت به كار گرفته است.
در سال هاي اخير همان طور كه شمار گردشگران اروپايي در اين كشور افزايش مي يافت، گردشگران كشورهاي اسلامي و عرب زبان نيز دايم سفرهاي خود را به اين كشور افزايش داده اند تا آنجا كه بسياري از هتلهاي اين كشور در طول سال تقريباً از پيش رزرو مي شوند.

سوريه؛ بازار داغ دلارهاي عربي
قدمت تاريخي سوريه، اين كشور را تبديل به يكي از پرجاذبه ترين كشورهاي منطقه خاورميانه در زمينه گردشگري كرده است. در پي سياستهاي سوريه در توسعه گردشگري، ميزان ورود گردشگر به اين كشور به ميزان 23 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
اگر چه گردشگري سوريه در سال گذشته به علت اغتشاشهاي سياسي موجود در آن كاهش چشمگيري داشته اما اين روند در سال جاري افزايش يافته است. كارشناسان معتقدند، سياستهاي باز مالياتي اين كشور در توسعه سرمايه گذاريهاي خارجي نيز عامل مهمي در رشد گردشگري اين كشور خاورميانه اي شده است.
در اين رابطه طرحهاي گردشگري در اين كشور به ارزش بالغ بر سه ميليارد دلار اجرا شده است. دولت سوريه اهتمام ويژه اي به گسترش صنعت گردشگري دارد و آن را يكي از بسترهاي اصلي رشد و توسعه اقتصادي كشور مي داند و در پي تأمين شرايط مناسب براي پيشبرد آن است.
كاهش منابع نفتي شناخته شده در سوريه و پيش بيني كارشناسان كه ذخاير نفتي كشف شده تا سال 2020ميلادي به اتمام مي رسد، دولت اين كشور را به تكاپوي بيشتري واداشته تا با توسعه صنعت گردشگري، آن را به يك منبع اصلي درآمدزاي كشور تبديل سازد.
دولت سوريه براي فعال سازي صنعت گردشگري اين كشور، يك بودجه تبليغاتي پنج ميليون و 500هزار دلاري اختصاص داده است.
بر اساس يك گزارش دولتي، سوريه در چند سال اخير، مبلغ 306ميليارد دلار از سرمايه هاي عربي جذب كرد كه اين رقم 5/6 درصد از كل سرمايه گذاري عربي در جهان عرب را شامل مي شود.
اين سرمايه ها بيشتر صرف توسعه صنعت گردشگري در سوريه شده اند.
دولت سوريه اميدوار است، آمار گردشگران خارجي تا سال 2010ميلادي، از مرز هفت ميليون نفر فراتر رود. در اين صورت، درآمد سوريه از محل گردشگري، سالانه به بيش از پنج ميليارد دلار خواهد رسيد و حدود يكصد و پنجاه هزار فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.

لبنان؛ بهار گردشگري در تابستان داغ
لبنان كه از مهمترين مناطق گردشگري در منطقه خاورميانه و به ويژه در ميان كشورهاي عربي است، جشنواره هاي سالانه هنري كه برخي از آنها سال گذشته لغو شد، امسال از سر گرفته مي شود كه از آن جمله جشنواره هاي بين المللي بيت الدين، بعلبك، بيبلوس، صور و همچنين جشنواره هاي داخلي طرابلس، ذوق، قرطبا و زحله است.
تابستان امسال لبنان همچنين ميزبان همايشها و نمايشگاههايي خواهد بود كه از مهمترين آنها، دومين همايش اسلامي گردشگري با حضور 58 كشور عربي و غير عربي و نمايشگاه گل و گياه است.
صاحبان رستورانها، هتلها و تفريحگاهها در مناطق ييلاقي لبنان اكنون با پذيرايي از گردشگران عرب رونق گذشته خود را باز مي يابند.
به گفته رئيس اتحاديه هتلداران لبنان، 12هزار اتاق در هتلهاي اين كشور وجود دارد كه نيمي از آنها، چهار و پنج ستاره و نيمي ديگر دو و سه ستاره هستند و هشت هزار و 500 اتاق در بيروت و استان جبل لبنان متمركز شده است.
لبنان داراي چند نوع گردشگري شامل همايشها، نمايشگاهها، بازرگانان، هيأتهاي رسمي و افرادي است كه براي گذراندن فصل گردشگري به اين كشور مي آيند.
75 درصد فعاليت هتلها در لبنان شامل همايشها،نمايشگاههاو ورود بازرگانان و بقيه شامل عربها، لبناني هاي مقيم خارج از كشور و ساير گردشگران خارجي است.
تاريخ لبنان و آثار باستاني به جامانده از حدود هفت هزار سال قبل، مناظر كوهستاني و سواحل زيباي دريا، وجود فرهنگهاي مختلف مذهبي، طائفه اي و وجود همه گونه امكانات پذيرايي از گردشگر با فرهنگها و سطوح مختلف درآمدي و وجود همه گونه امكانات اقامتي، سياحتي، زيارتي و تاريخي مانند آثار باستاني سه هزار ساله كاخ نرون در بعلبك تا مناظر زيباي كوهستاني با آب و هواي خاص و سواحل زيباي دريا از شمال تا جنوب لبنان و وجود انواع مختلف هتل، رستوران و ميليونها لبناني خارج از كشور كه تعداد زيادي از آنها سالانه براي ديدن وطن به اين كشور مي آيند همه و همه باعث شده تا لبنان از ديرباز به عنوان يكي از مراكز جذب گردشگر معرفي شود.
صنعت گردشگري يكي از بخشهاي مهم و فعال اقتصاد لبنان و منابع درآمد دولت و مردم اين كشور بوده و بر اساس آمارهاي رسمي سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار گردشگر از طريق فرودگاه بين المللي بيروت وارد لبنان مي شوند. اين صنعت ساليانه حدود 2 ميليارد و 500 ميليون دلار براي لبنان درآمد به همراه دارد و دست اندركاران گردشگري لبنان اميدوارند با اتخاذ تمهيدات خاص از جمله توسعه نمايشگاه لبنان در سال جاري، بالغ بر 2 ميليون گردشگر را جذب اين كشور كنند.

امارات؛ كشوري براي پول خرج كردن
درجهان امروز، صنعت گردشگري و جذب توريسم يكي از صنايع مهم و منابع درآمدي اقتصادي محسوب مي شود و كشورهاي جهان سعي دارند تا با سرمايه گذاريهاي كلان در بخش گردشگري براي جذب هرچه بيشتر توريسم به عنوان يك منبع درآمد خوب اقدام كنند. برخي از كشورهاي عربي از جمله كشور امارات متحده عربي نيز از جمله كشورهايي است كه دراين بخش سرمايه گذاريهاي بزرگي انجام داده و پيشرفتهاي خوبي نيز داشته است.
گواه اين مدعا گزارشي است كه دريك كنفرانس اقتصادي در دوبي منتشر شده و آمارهايي در اين خصوص ارائه گرديده است. اين گزارش حاكي از آن است كه با وجود مساحت جغرافيايي كوچك امارات، توسعه اقتصادي و موقعيت استراتژيك اين كشور باعث شده تا امارات به يكي از مهمترين مناطق تجاري، گردشگري و رفاهي مبدل شود.
درآمد سرانه امارات در بخش گردشگري از كشورهايي همچون آمريكا و عربستان بيشتر است.
اين صنعت، 40درصد از اقتصاد دوبي را تشكيل مي دهد.
در حال حاضر دوبي به يك مركز مهم توريسم و تجارت و حمل و نقل تجاري در خاورميانه تبديل شده و تعداد رو به افزوني از بازديد كنندگان با هدف جهانگردي و تجارت از مناطق ديگر جهان به دوبي رفت و آمد مي نمايند. بنابراين از ميان صنايع موفق در دوبي و امارات عربي متحده كه در حال گسترش است، گردشگري يكي از آنها است.
صنعت گردشگري امارات تغييرات گسترده اي را ازنظر درخواست توريستها در تمام زمينه هاي توريستي اعم از توريسم فرهنگي، تفريحي، بازارو تجارت ، توريسم آموزشي و... ازسر گذرانده است.

اندونزي؛ داستان 17 جزيره
اندونزي يكي از مقاصد مطلوب براي گردشگران مسلمان خاورميانه است.
تنها در سال 2006 حدود 5 ميليون گردشگر وارد اندونزي شدند و اين آمار در سال 2007 به بيش از 6 ميليون نفر افزايش يافت.
90 درصد از جمعيت اندونزي را مسلمانان تشكيل مي دهند.
«مونيكابلاچيان»، يكي از كارشناسان صنعت توريسم اين كشور در اين باره مي گويد: در اندونزي بيش از 17 هزار جزيره وجود دارد، همچنين گردشگري گلف و آبهاي معدني آن از شهرت خاصي برخوردار است.
وي افزود: خطوط هوايي پيشرفته اندونزي موجب گسترش و رونق بخش گردشگري مي شود به طوري كه هر هفته پروازهاي مختلفي از امارات متحده عربي، كويت و قطر به اندونزي انجام مي شود و خطوط پرواز اتحاد و خليج نيز بسيار فعال عمل مي كنند.
يك استاد دانشگاه نيز با تشريح تجربه اندونزي در توسعه جزيره بالي به عنوان يك قطب گردشگري گفت: در اين جزيره كه تمام ويژگيهاي جزيره كيش را دارد با برنامه ريزي صحيح توانستند با حفظ فعاليتهاي سنتي و ويژگيهاي فرهنگي خود از آنها به عنوان جاذبه هاي گردشگري استفاده كنند.
قادري در ادامه با اشاره به اهميت آموزش نيروي انساني در صنعت گردشگري گفت: بحث آموزش نيروي انساني بسيار جدي است و از آن به عنوان سرمايه صنعت گردشگري ياد مي شود.
وي بر مشاركت تمام شهروندان يك شهر توريستي در اجراي برنامه هاي توسعه اي تأكيد كرد و ادامه داد: مردم بومي و نهادهاي اجرايي در جزيره بالي در برنامه توسعه اين جزيره مشاركت دارند و براي اين منظور آموزش ديده اند.

تونس؛ كلكسيوني از انواع گردشگري
تونس يكي از اعضاي كنفرانس اسلامي در شمال آفريقاست. صنعت گردشگري مهمترين منبع درآمد ارزي كشور تونس است.
سال گذشته اين كشور در حدود 2 ميليارد دلار درآمد از حضور 6 ميليون گردشگر در اين كشور كسب كرده است.
اين كشور صنعت گردشگري خويش را از 40 سال پيش با گردشگري دريايي آغاز كرده و به گفته سفير اين كشور، هم اكنون رتبه سوم اين نوع گردشگري را در جهان به خود اختصاص داده است.
پس از گردشگري ساحلي، گردشگري ورزشي، به ويژه در زمينه گلف و گردشگري فرهنگي تاريخي در اين كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است.
«حاتم الصائم» مي گويد: با توجه به تعداد زياد گردشگران مسلماني كه از تونس ديدن مي كنند، اين كشور زيرساختهاي گردشگري خويش را به منظور بهره برداري گردشگران مسلمان مهيا كرده است.
وي با تأكيد بر اينكه طبقه بندي كارشناسان گردشگري تونس براي انواع توريسم بسيار پيشرفت كرده است، اضافه مي كند: آنها به اهميت تنوع در گردشگري پي برده اند، به انواع گردشگري كوهستان، دريايي، ورزشي، فرهنگي و درماني اشاره كرده و گردشگري كنفرانسها و همچنين توريسم بازرگاني را از انواع با اهميت گردشگري مي دانند.
وي موقعيت جغرافيايي تونس و همچنين مجاورت با كشورهاي موفق در زمينه گردشگري همچون فرانسه، اسپانيا و ايتاليا را عامل مؤثري در جذب گردشگر از كشورهاي گوناگون عنوان مي كند.
سفير تونس در تهران افزود: به منظور رونق گردشگري ميان كشورهاي مسلمان، با توجه به عناصر بسيار مهمي همچون جاذبه هاي گردشگري كه كمابيش در تمامي اين كشورها وجود دارد بايد علاوه بر توسعه و تقويت زيرساختها همچون فرودگاهها، هتلها، راههاي ارتباطي، به آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص در اين زمينه و فراهم آوردن زمينه پذيرش توريست از سوي مردم اين كشورها توجه نمود.
وي همچنين رقابت ميان كشورها را در جذب گردشگر عامل بسيار مهمي در رونق اين صنعت دانست.
اين درحالي است كه تنها در ظرف زماني يك سال حدود 3 هزار ايراني به دليل وجود پروازهاي چارتر به اين كشور سفر كرده اند و با وجود اينكه به گفته آقاي سفير مردم تونس به خوبي شهرهاي مشهد، شيراز و اصفهان را مي شناسند، تعداد گردشگران تونسي كه به ايران سفر مي كنند بسيار ناچيز است!
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن