تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816533001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلايه مسافران شهر خورشيد از كاستي هاي امكانات رفاهي؛ مگر مسؤولان شهرتان خواب هستند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گلايه مسافران شهر خورشيد از كاستي هاي امكانات رفاهي؛ مگر مسؤولان شهرتان خواب هستند؟!
* هاشم رسايي فر
جايي خوانده بودم، گردشگران و مسافراني كه به يك كشور يا شهر وارد مي شوند، تا زماني كه در آن مكان اقامت دارند، شهروند آن محسوب مي شوند و به اندازه اي كه يك شهروند معمولي از زندگي در آنجا احساس آرامش و راحتي مي كند، مسافران و گردشگران نيز به همان اندازه و يا حتي بيشتر در اين مقوله مد نظر قرار بگيرند تا بدين وسيله رضايت مسافران و گردشگران و در پي آن رونق صنعت گردشگري حاصل گردد. هر چند در سالهاي اخير توجه مسؤولان به امر گردشگري و اهميت بسترسازي مناسب براي جذب مسافران و گردشگران باعث شده تا حدودي از معضلات و مشكلات گردشگران كاسته شود، اما هنوز در برخي موارد اشكالاتي وجود دارد كه برنامه ريزي جدي و اصولي تري را مي طلبد. استان خراسان، بويژه مشهد به عنوان يكي از مراكز اصلي مورد توجه گردشگران و مسافران، شرايط خاصي دارد كه در اين گزارش سعي شده تا از نظرات و پيشنهادات گردشگران و مسافراني كه اين استان را مقصد سفر خود قرار داده اند، استفاده شود.
* نگاه ويژه به رفاه گردشگر
مردي كه به همراه خانواده اش آماده مي شدند تا محل اسكان خود را ترك كنند، نبود امكانات رفاهي مناسب براي زائران و مسافران را بزرگترين معضل مي داند.
وي كه خود را محمدي و از اهالي كاشان معرفي مي كند، مي افزايد: مشهد به عنوان يكي از شهرهاي مهم كه هر ساله تعداد زيادي از مسافران و زائران امام هشتم را ميزباني مي كند، بايد در ارائه خدمات رفاهي و جانبي به مسافران در كشور حرف اول را بزند نه اينكه يك زائر يا مسافري كه براي گذران تعطيلات خود به اين شهر سفر مي كند، از ابتداي ورودش به مشهد تمام دغدغه اش بايد اين باشد كه بتواند حداقل امكانات را براي حضور چند روزه اش فراهم كند.
وي ضمن اشاره به مواردي از مشكلات زائران از جمله همخوان نبودن امكانات مراكز اسكان مسافران با هزينه اي كه آنها پرداخت مي كنند، كمبود مراكز رفاهي مسافران مانند پاركينگ و نيز مراكز درماني اظهار داشت: در مدت چند روزي كه در مشهد بوديم، پولي كه از ما گرفته شد، به اعتقاد من برابر با هزينه اسكان در يك هتل مجهز. اما در مقابل خدماتي كه به ما داده شد، خيلي پايين تر از حدي بود كه بشود با آن رضايت مشتري را جلب كرد. در بعد رفاهي نيز هر چند اقدامات خوبي نسبت به سالهاي گذشته صورت گرفته، اما هنوز كافي نيست.
محمدي همچنين درخصوص ساير نقاط ديدني مشهد و استان گفت: در مدت اقامتم سري به نقاط ديدني مشهد مثل شهر طوس، كوهسنگي و باغ وكيل آباد زديم هر چند معتقدم اين جاذبه ها نسبت به سالهاي گذشته تغييرات چنداني نداشته و نتوانسته بازديدكنندگان را راضي نگه دارد.
* پشيماني گردشگران
نظر يكي از مسافراني كه مشغول خريد در يكي از بازارهاي خيابانهاي منتهي به حرم امام رضا(ع) بود جويا شدم، نكته جالبي را عنوان كرد كه قدري تأمل برانگيز بود.
به اعتقاد خانم دارابي تمام مشهد در چند خيابان حرم خلاصه مي شود.
وي مي گويد: از اولين باري كه به اتفاق پدر و مادر به مشهد مشرف شدم، خاطرات تشرف به بارگاه امام هشتم(ع) و اتفاقاتي كه در بين راه محل اسكانمان تا حرم برايم افتاد، يادم هست، تاكنون كه حدود 50 سال از آن روزها مي گذرد من هر گاه به مشهد مي آيم از همين اطراف حرم تكان نمي خورم.
اين خانم شيرازي ادامه مي دهد: يك بار هم كه به همراه شوهر و فرزندانم قصد كرديم گشتي در شهر بزنيم، از كار خود پشيمان شديم، زيرا براي يافتن مكان مورد نظر اذيت شديم، وقتي هم كه با كلي زحمت به آنجا رسيديم، متوجه شديم چندان هم ديدني نيست، فقط آرامگاه فردوسي قدري براي ما جالب بود در آنجا نيز به دليل كمبود امكانات رفاهي با مشكلات زيادي مواجه بوديم.
اين شهروند شيرازي در مقايسه شهر خود با مشهد گفت: شايد گفتن اين مطلب از طرف من كه يك شهروند شيرازي هستم درست نباشد، اما بايد بگويم مسؤولان شهر ما براي اينكه حتي يك ساعت بيشتر مسافران و گردشگران را در شهر نگه دارند، بهترين امكانات را در اختيار آنها قرار مي دهند اما ما براي استفاده از حمل و نقل عمومي در مشهد مشكل داريم و بايد هزينه زيادي در اين قسمت بپردازيم.
دارابي در پاسخ به اين پرسش كه از ساير نقاط ديدني ساير شهرهاي استان تا چه اندازه مطلع هستيد گفت: در اين سالهايي كه توانسته ام به استان سفر كنم، تنها يك بار به بقيه شهرهاي خراسان سفر كردم، آن هم به اصرار فرزندانم كه دوست داشتند نيشابور را ببينند. با اينكه نيشابور را شهر خوبي با قابليتهاي فراوان ديدم كه جاذبه هاي زيادي براي گردشگران مي تواند داشته باشد اما متأسفانه همان مشكلاتي كه در ابتدا گفتم و در كنار آن نبود تبليغات و اطلاع رساني اين جاذبه هايي را كه بعضاً در خراسان وجود دارد را ناشناخته باقي گذاشته است.
* ناشناخته ماندن جاذبه ها
مشغول تهيه اين گزارش بودم كه در يكي از محله هاي اطراف حرم به گروهي از دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان برخوردم نظر آنها را كه جويا شدم، يكي از آنها گفت: مشهد شهر خوبي است و جاذبه هاي زيادي براي گردشگران دارد، همين كه بارگاه امام هشتم(ع) در اين شهر وجود دارد موهبتي بزرگ براي شهر شماست كه در هيچ جاي كشورمان اين چنين ظرفيتي وجود ندارد. اما در اين بين، نكاتي وجود دارد كه اگر در مجموعه شهر رعايت شود قطعاً تعداد مسافران و رونق بخشيدن به اماكن توريستي مي تواند در رشد وتوسعه صنعت گردشگران استان مؤثر باشد.
وي در ادامه افزود: به طور مثال من به عنوان يك شهروند ايراني، كمترين اطلاعات ممكن را از مركز تفريحي و ديدني استان خراسان دارم، در حالي كه مطمئن هستم منطقه اي كه استان خراسان در آن واقع شده است، به لحاظ قدمت تاريخي پيشينه زيادي دارد و فرمانروايان و پادشاهان زيادي نسبت به اين استان توجه خاصي داشته اند، مگر ممكن است در چنين منطقه اي جاذبه هاي تاريخي و گردشگري وجود نداشته باشد. پس اين ظرفيت در خراسان موجود است، اما همان طور كه عنوان كردم، براي من و امثال من ناشناخته مانده كه بايد مسؤولان مربوط به مسايل گردشگري توجه بيشتري به اين قضيه داشته باشند.
يكي ديگر از دانشجويان مي گويد: من چون رشته تحصيلي ام مرتبط با ادبيات و تاريخ گذشتگان است، اطلاعاتي هر چند اندك درباره پيشينه استان خراسان دارم و به خوبي مي دانم پيشينه اي كه اين استان در مسايل تاريخي و ادبي دارد، خيلي بيشتر از برخي از استانهاي كشور است. اما چرا آنها توانسته اند خود را تا اينجا بالا بكشند و خراساني كه روزگاري مهد سياست گذاريهاي كشور و پرورش شاعران و فلاسفه بوده است اين گونه از اين قافله عقب مانده است.
اين دانشجو ضمن اشاره به جاذبه هاي استان همدان و اقدامات مسؤولان اين استان در جذب گردشگران افزود: به اعتقاد من در سالهاي اخير مسؤولان استان ما به اين نكته رسيده اند كه چنانچه مي خواهند از محل صنعت گردشگري درآمدي داشته باشند، بايد به اين بخش و ملزومات آن توجهي خاص داشته باشند، به همين خاطر آن طور كه من شنيده ام، با تشكيل ستادهاي خاص از سوي شهرداري همدان و ديگر ارگانهاي دولتي در سالهاي اخير هم تبليغات خوبي در اين زمينه انجام شده است و هم اينكه امكانات و تجهيزات قابل توجهي براي رفاه حال گردشگران و مسافراني كه به اين استان سفر مي كنند در نظر گرفته شده است.
* يك كمپ با هزار و يك مشكل
كمپ «بابا قدرت» به عنوان تنها محلي كه مسافران و زائران مي توانند از فضاي آن براي اسكان استفاده كنند، مكان مناسبي براي استفاده از نظرات مسافران و گردشگران به نظر مي رسيد.
به اولين خانواده اي كه برخورد كردم، آنها استقبال گرمي از من داشتند. پدر خانواده كه گويا منتظر چنين فرصتي بود تا در خصوص شرايط و وضعيت گردشگري و مسافرت به خراسان صحبت كند، در ابتدا از وضعيت نامناسب اماكن اسكان بويژه كمپ بابا قدرت گلايه كرد و گفت: اينجا در ظاهر براي رفاه حال ما مسافران ساخته شده است، اما متأسفانه بايد بگوييم ما كه در اينجا ساكن شديم احساس رفاه كه نمي كنيم هيچ، بلكه از زماني كه آمديم براي كوچكترين امكاناتي بايد ساعتها وقت بگذاريم.
او كه خود را اصلاني ومياندوآبي معرفي مي كند، در توضيح مشكلات سفرش به مشهد مي گويد: اصلاً لازم نيست از مشكلاتمان براي شما بگوييم، كافيست گشتي در اين كمپ بزنيد، مي بينيد وضعيت چگونه است. جايي كه براي مسافران در نظر گرفته شده حتي سرويس بهداشتي درستي ندارد، امكاناتي همچون نانوايي، حمام و غيره نيز اصلاً قابل ذكر نيست، مغازه ها يا غرفه هايي هم كه نيازهاي اوليه را عرضه مي كنند، آنقدر قيمت اجناسشان با بيرون تفاوت دارد كه بعضي مواقع مجبوريم با دو تا سه برابر قيمت واقعي از اينجا خريد كنيم!
وي در ادامه اظهار داشت: مخارج سفر براي يك خانواده مثل ما كه نسبتاً پر جمعيت هستيم، آنقدر بالا هست تا نتوانيم هزينه بيشتري صرف اسكان در مكان بهتري كنيم، لذا بايد براي رفاه مسافراني همانند ما برنامه ريزي بهتري صورت بگيرد تا خاطره خوش سفر به مشهد هميشه در ياد ما بماند.
مادر خانواده كه با توجه كامل گفتگوي ما را دنبال مي كرد، در تكميل صحبتهاي همسرش گفت: گذاشتن چند شير آب و اضافه كردن جايگاهي براي شستن لباس و ظروف مگر چقدر هزينه و كار مي برد كه با وجود جمعيت زيادي كه در اينجا هستند، خانمها با سختي زياد بايد رخت و لباس و ظروفشان را بشويند؟
وي ادامه داد: ما در مسير راهمان از مياندوآب تا اينجا از شهرها و آباديهاي مختلف عبور كرديم هر جا رفتيم نسبت به گذشته تغيير كرده بود به جز اينجا! مگر مسؤولان شهرتان خواب هستند.
با گشتي در كمپ بابا قدرت و صحبتي كه با برخي ديگر از مسافران داشتم، تقريباً همه آنها موارد ذكر شده توسط اين خانواده مياندوآبي را تصديق مي كردند. يكي ديگر از مسافران با گلايه از بي توجهي به مسايل رفاهي براي گردشگران گفت: در شهر بزرگي مثل مشهد كه هر ساله ميليونها مسافر به اينجا سفر مي كنند، هر كجا كه ما رفتيم يك جايگاه مناسبي كه بتواند راهنماي ما باشد پيدا نكرديم، علايم و نشانه هايي هم كه براي راهنما در خيابانها نصب مي شود يا نبود يا اينكه آقدر گنگ و نامفهوم بود كه حتي براي پيدا كردن اين كمپ چندين بار از مردم آدرس پرسيديم تا توانستيم اينجا را پيدا كنيم.
وي همچنين در ادامه افزود: براي رفاه حال مسافران تعداد كمپها خيلي بايد بيشتر باشد، بايد در وروديهاي شهر و مناطقي كه امكانات لازم را دارد اين كمپها را گسترش دهند، نه اينكه افرادي مثل ما كه از سمت جاده شمال وارد مشهد شديم، بايد از آن سر شهر با كلي سر درگمي بتوانيم اينجا را پيدا كنيم.
* ببينيد شيرازي ها چه كرده اند
مرتضي تاجي، مدير رزرو هتلهاي ايران در راه آهن تهران درخصوص وضعيت گردشگري و شرايط مسافراني كه به خراسان سفر مي كنند مي گويد: شرايط براي گردشگران و مسافراني كه به مشهد و خراسان سفر مي كنند، به هيچ وجه مناسب نيست و اين استان با وجود اينكه سالانه ميزبان چندين ميليون مسافر است، به دليل سياستهاي غلط ارگانها و دستگاههاي مرتبط به گردشگري از برخي شهرهاي ديگر كشور عقب تر است.
وي در ادامه مي افزايد: مواردي از جمله حمل و نقل آسان، افزايش جاذبه هاي گردشگري و تبليغات درست و اصولي در قبال داشته هايمان و در مجموع فراهم كردن شرايط مطلوب براي رفاه بيشتر مسافران مي تواند در بالا بردن رضايتمندي گردشگران مفيد باشد.
تاجي همچنين در مقايسه دو شهر شيراز و مشهد در بحث گردشگري و جذب مسافران گفت: اگر در شيراز از پتانسيل حضور مقبره حافظ وسعدي براي جذب گردشگر استفاده مي شود مگر در خراسان چنين مراكزي وجود ندارد؛ اهميت وجود مقبره فردوسي، خيام و كمال الملك در استان خراسان اگر بيشتر از سعدي و حافظ نباشد، قطعاً كمتر نخواهد بود، پس بايد ديد آنها چه كرده اند كه توانسته اند از اين فرصتها استفاده كنند.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 855]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن