تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812845515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از كتابخانه اينترنتي گوگل چيزي شنيده ايد؟ ؛ غول فكور!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: از كتابخانه اينترنتي گوگل چيزي شنيده ايد؟ ؛ غول فكور!
ماشين جستجوگر گوگل در عرصه ارائه خدمات رايانه اي ابعادي غول آسا به خود گرفته است. به نظر برخي از افراد، خدمات اينترنتي گوگل همانند جهاني مستقل براي خود در سالهاي گذشته رشدي بي سابقه داشته و گسترش آن را در آينده نزديك بعيد مي دانستند. اما برنامه جديد گوگل تمام اين نظرها و ارزيابيها را باطل ساخت. گوگل از سال 2004 به ديجيتالي كردن ميليونها كتاب از كتابخانه هاي آمريكا و انگلستان دست زد. بنا به برآورد گوگل در پايان اين كار، مجموع كتابها بالغ بر 15 ميليون جلد خواهد بود و راه را براي كتابخانه اينترنتي فراهم خواهد ساخت.
اعتراض و شكايتهاي ناشران و مؤلفان نه تنها تاكنون موفق نبوده، بلكه در موارد متعددي دادگاه به نفع گوگل راي داده است. به طور مثال در آلمان شكايت يك مؤسسه انتشاراتي نيز بي نتيجه ماند.

توافق گوگل با مؤلفان و ناشران آمريكايي
در اين هفته اعلام شد كه يكي از بزرگترين مؤسسات انتشاراتي در نيويورك به نام «راندوم هاوس» با گوگل به توافق رسيده و پس از تعلل طولاني پذيرفته است كه گوگل كتابهاي اين مؤسسه انتشاراتي را در شبكه اينترنت قرار دهد.
اين توافق بدين معنا نيست كه ناشران كتابهاي جديد حق و امتيازهاي خود را از دست مي دهند و همگان به طور رايگان حق استفاده از اين كتابها را خواهند داشت، اما كاربران رايانه به كمك گوگل مي توانند واژه ها و مفاهيم مورد علاقه خود را در اين كتابها جستجو كرده و از چند صفحه مربوط به اين كلمات استفاده كنند.
به لحاظ تكنيكي، گوگل مجبور به اسكن كردن و عكس برداري از تمامي كتابهاست. در مورد كتابهاي قديمي وضعيت به كلي متفاوت است. از آنجايي كه حق چاپ و انتشار اين كتابها سپري شده، گوگل در صدد است با همكاري و اجازه كتابخانه ها اين كتابها را به صورت كامل در اختيار كاربران خود قرار دهد. بنا به گفته مسؤولان شركت گوگل، همكاري نكردن كتابخانه هاي آلمان سدي بر راه تحقق برنامه اين شركت نبوده و موضوع مهم، اسكن كردن اين كتابها مي باشد؛ كه اين كار در هرجاي دنيا مي تواند صورت پذيرد.
قرارداد تاريخي
پس از سالها دعواي حقوقي، اكنون گوگل با مؤسسات انتشاراتي و نويسندگان آمريكايي بر سر تشكيل يك كتابخانه اينترنتي كه براي همگان قابل دسترس باشد، به توافق رسيده است.
روز سه شنبه (28 اكتبر/7 آبان) گوگل با انجمن نويسندگان آمريكا و اتحاديه ناشران آمريكا (APP ) قراردادي را به امضا رساند كه طبق آن گوگل موظف به پرداخت 125 ميليون دلار شد. اين مبلغ در برگيرنده مطالبات گذشته ناشران و نويسندگان نيز هست.
بدين نحو ناشران و نويسندگان شكايتنامه جمعي خود عليه گوگل را پس گرفتند و راه را براي تحقق پروژه گوگل هموار ساختند. بايد اضافه كرد كه اين شكايت متوجه بخشي از فعاليتهاي خدماتي گوگل مي شد. گوگل تاكنون متعهد بود كه در صورت نقض حقوق مؤلف و ناشران، از ارائه كتابهاي اسكن شده در شبكه اينترنت خودداري كند. با توافقهاي به دست آمده، در اصل گوگل خود را از حقوق مؤلف و ناشر آزاد ساخته است.

دسترسي آسان به كتابهاي ناياب
از اين پس دسترسي به كتابهاي ناياب آسان خواهد شد. بخشي از اين كتابها، تا حدود 20 درصد، به صورت فراديدي براي همگان قابل رؤيت خواهد بود. به دنبال اين توافق، مؤلفان و ناشران خواهان گسترش فروش كتابهاي الكترونيكي از طريق اينترنت شدند. طبق گزارش شركت گوگل، در آينده بسيار نزديك در آمريكا مي توان با پرداخت هزينه، نسخه كامل كتابها را به دست آورد و مورد مطالعه قرار داد. مؤسسات آموزشي آمريكا، نظير مدارس و دانشگاهها نيز با پرداخت حق عضويت اجازه استفاده از ميليونها كتاب در شبكه اينترنت را به دست خواهند آورد. در مقابل گوگل، بخشي از مخارج مؤلفان و ناشران را تقبل خواهد كرد.
ريچارد آرنف، رئيس اتحاديه ناشران آمريكا، اين توافقنامه را قراردادي تاريخي خواند و از آن به عنوان يك پيروزي براي همه ياد كرد.
اين توافق در وهله نخست تنها بازار كتاب در آمريكا را در بر مي گيرد. اما جاذبه اين قرارداد در سطح جهاني بيشتر از آن است كه تنها در كشور آمريكا محدود بماند. در حال حاضر نيز بسياري از كتابهاي چاپ اروپا، در نسخ آمريكايي آن، در فهرست ماشين جستجوگر گوگل قرار دارند. اما اين خطر نيز وجود دارد كه كتابهاي ديجيتالي به صورت غيرقانوني تكثير يابند و دربازارهاي مجازي اينترنت معامله و معاوضه شوند.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن