تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816516418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه كشمكش آمريكا و روسيه بر سر سامانه دفاع موشكي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ادامه كشمكش آمريكا و روسيه بر سر سامانه دفاع موشكي
روابط بين‌الملل- گروه بين‌الملل:
آمريكا براي كاهش مخالفت‌ها و ملاحظات روسيه درخصوص طرح استقرار سپر دفاع موشكي خود در لهستان و جمهوري چك پيشنهاد جديدي ارائه كرد

اين پيشنهاد پس از آن ارائه شد كه ديميتري مدودف، رئيس‌جمهوري روسيه، روز چهارشنبه طي سخنراني خود در مجلس فدرال اين كشور اعلام كرد كه روسيه قصد دارد در واكنش به طرح آمريكا براي استقرار سپر دفاع موشكي در لهستان، سامانه موشكي كوتاه برد خود را در منطقه كالينگراد، كه هم مرز با لهستان و لتوني است، مستقر كند.

به گزارش خبرگزاري شين هوا، مدودف تأكيد كرد: سامانه موشكي اسكندر در كالينگراد مستقر خواهد شد تا هر زمان كه لازم بود، سپر دفاع موشكي آمريكا را خنثي سازد.

استان كالينگراد، منطقه ويژه‌اي در غربي‌ترين بخش روسيه است كه در شمال لهستان واقع شده است.

استقرار موشك‌هاي اسكندر در اين منطقه اجازه مي‌دهد كه درصورت لزوم عملا كل خاك لهستان و همچنين بخشي از آلمان و چك تحت كنترل روسيه قرار گيرد.

موشك‌هاي اسكندر بردي حدود 280 كيلومتر دارند.پوتين، نخست وزير روسيه نيز پيش‌تر تأكيد كرده بود كه كشورش همچنين تجهيزاتي را در منطقه غربي مستقر خواهد كرد تا سامانه دفاع موشكي آمريكا را مسدود كند.

در نخستين واكنش به طرح مدودف، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) از تصميم روسيه مبني بر استقرار موشك‌هاي اسكندر در مرزهاي اين سازمان شديدا ابراز نگراني كرد.

بنيتا فرروو والدنر، مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا نيز روز پنجشنبه در واكنش به تصميم روسيه خاطر نشان ساخت، اين مسئله در مغايرت كامل با پيشنهاد اخير مسكو مبني بر ايجاد سامانه امنيتي مشترك با اروپا قرار دارد.

فرانك والتر اشتان ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز اظهارداشت كه روسيه با اين كار پيام غلطي را ارسال مي‌كند.

وي گفت: سخنان مدودف مطمئنا پيام اشتباه در يك زمان اشتباه است. ما از روسيه و آمريكا مي‌خواهيم كه تغييرات در كاخ سفيد را به‌عنوان فرصتي براي آغاز مجدد در نظر داشته باشند.

رادوسلاو سيكورسكي، وزير امور خارجه لهستان هم اظهارات مدودف را غيردوستانه توصيف كرد و آن را نگران‌كننده خواند.

با اين حال براي نخستين بار دولت چين به‌طور رسمي به مخالفت با طرح سپر دفاع موشكي آمريكا پرداخت و از روسيه حمايت كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه گفت: طرح آمريكا براي ايجاد سپر جهاني دفاع موشكي، كمكي به ثبات راهبردي و افزايش اعتماد بين‌المللي نمي‌كند و نگراني‌هاي روسيه در اين خصوص قابل درك است.

اما مهم‌ترين واكنش نسبت به استقرار موشك‌هاي اسكندر روسيه در نزديكي لهستان، از سوي آمريكا ارائه شد كه روسيه را به مذاكرات تسليحاتي دعوت كرد.

به گزارش رويترز، جان رود مسئول كنترل تسليحات وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام كرد كه دولت بوش مي‌خواهد بر سر محدود كردن كلاهك‌هاي راهبردي هسته‌اي با روسيه مذاكره و نگراني مسكو را از سپر دفاعي آمريكا در اروپا بر طرف كند.

دوره استقرار دولت بوش در 20ژانويه(اول بهمن ماه) به پايان خواهد رسيد.

اين مقام آمريكايي تاكيد كرد: ما به‌دنبال يك گفت‌وگوي قوي با روس‌ها در مسكو هستيم. وي اعلام كرد كه واشنگتن 2هفته‌ پيش به مسكو پيشنهادي را فرستاده است تا پايه‌اي باشد براي تداوم پيمان كاهش تسليحات راهبردي سال1991 كه سقف زراد‌خانه‌هاي هسته‌اي روسيه و آمريكا را تعيين مي‌كند.

تاريخ اين پيمان در دسامبر سال2008 تمام خواهد شد. مسئول كنترل تسليحات وزارت امورخارجه آمريكا همچنين گفت كه براساس پيشنهاد جديد، روس‌ها مي‌توانند از مكان‌ موشك‌هاي سپر دفاع موشكي ديدن كنند.

لياكين فرولوف سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه هم در پاسخ به اين پيشنهاد، به خبرگزاري ايتارتاس گفت: پس از آنكه اين پيشنهاد مطالعه شود، تاريخي براي برگزاري نشست روسيه و آمريكا براي بحث درخصوص اين پيشنهاد تعيين خواهد شد.

از سوي ديگر اعلام شد كه احتمالا مدودف در حاشيه اجلاس سران گروه20، كه در روز 15نوامبر(25 آبان ماه) در واشنگتن برگزار مي‌شود، با جورج بوش و باراك اوباما روساي جمهوري فعلي و آينده آمريكا در اين باره گفت‌وگو خواهد كرد.

آمريكا در ژانويه سال2007 به 2كشور لهستان و جمهوري چك كه پيش‌تر از اقمار شوروي بودند و در حال حاضر از اعضاي اتحاديه اروپا و ناتو هستند، پيشنهاد داد تا براي مقابله با تهديدهاي موشكي كشورهاي مخالف غرب يك سامانه دفاع موشكي شامل 10موشك رهگير در لهستان و يك سامانه راداري را در خاك چك مستقر كند.

اما مسكو به‌عنوان مخالف اصلي استقرار چنين سامانه‌اي، بر اين باور است كه هدف استقرار اين سامانه از سوي آمريكا در اروپاي شرقي، كنترل سامانه‌هاي موشكي روسيه است.

اروپا خواستار ازسرگيري مذاكرات با روسيه شد

كميسيون اروپا از كشورهاي عضو اين اتحاديه خواست تا درخصوص از سرگيري مذاكرات با روسيه به توافق برسند. اين تجديدنظر در روابط اروپا با روسيه پس از تعليق اين مذاكرات كه به‌دنبال جنگ روسيه و گرجستان اتفاق افتاد، از سوي 27عضو اتحاديه اروپا پيشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، كميسيون اروپا در گزارش خود آورده است: مذاكرات درخصوص توافقنامه‌ بين روسيه و اتحاديه اروپا در زمينه‌هاي مختلف از جمله انرژي و حقوق بشر بايد ادامه پيدا كند.

در درجه اول به اين علت كه اين امر باعث خواهد شد اتحاديه‌ اروپا بتواند منافع خود را در روسيه پيگيري كند و علت ديگر اين است كه از اين طريق مي‌توان براساس يك موضع مشترك با روسيه همكاري كرد.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن