تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816454144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حادثه چرنوبیل و عکسهای تاثیرگذار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: -چه عاملي باعث حادثه چرنوبيل شد؟
26 آوريل 1986، قسمت چهار راكتور RBMK در نيروگاه هسته.اي چرنوبيل در اوكراين در جريان يك آزمايش از كنترل خارج شد و انفجار عظيمي را در ساختمان راكتور ايجاد كرد. قسمتي از ساختمان تخريب شد و مقدار زيادي پرتو در آن ناحيه آزاد شود ضرايب ايمني ديگر به كار نمي.آمدند، سوخت اورانيوم موجود در راكتور بيش از حد گرم شد و به صورت مذاب در موانع حفاظتي جريان پيدا كرد.
راكتورهاي RBMK در آن زمان، از سيستمي كه الان به آن نگهدارنده مي.گويند برخوردار نبودند.
اين سيستم در واقع يك گنبد ساخته شده از سيمان و فولاد است كه علاوه بر سقف راكتور روي آن قرار مي.گيرد و باعث مي.شود تا در صورت بروز چنين حادثه.اي پرتوها داخل راكتور بمانند و در فضاي خارج پخش نشوند. با گذشت زمان، عناصر راديواكتيوي مثل پلوتونيوم، يد، استرانتيوم و سزيوم در كل منطقه پخش شده بودند.
علاوه بر اين بلوك.هاي گرانيتي كه به.عنوان متعادل نگهدارنده درRBML نگهداري مي.شوند با ورود هوا به راكتور و گرماي ناشي از انفجار آتش گرفتند كه اين قضيه هم باعث شد پرتوهاي موجود در مركز راكتور به بيرون تابيده شوند.






2-بلافاصله پس از حادثه، چند نفر از مردم كشته شدند؟
انفجار اوليه منجر به مرگ دو نفر از كارگران شد اما 28 آتش.نشان و كارگراني كه راكتور را تميز كردند تنها در فاصله سه ماه بعد از زلزله به دليل بيماري.هاي ناشي از پرتوهاي راديواكتيو و ايست قلبي جان سپردند.






3-چند نفر از منطقه تخليه شدند؟
همه ساكنان شهر پريپيات با جمعيت بيش از 49 هزار نفر كه در فاصله سه كيلومتري نيروگاه قرار داشتند در ظرف 36 ساعت تخليه شدند. در هفته.ها و ماه.هاي بعد 67 هزار نفر از ساكنين منطقه جابجا شدند و به جاهايي كه دولت برايشان درنظر گرفته بود رفتند. به.طور كلي، تخمين.زده شده كه نزديك به 200 هزار نفر در اثر حادثه چرنوبيل مجبور به تغيير مكان شدند.






4-تأثيرات حادثه چرنوبيل بر سلامت افرادي كه در معرض پرتوهاي راديواكتيو قرار گرفته بودند چه بود؟
حداقل 1800 مورد سرطان تيروئيد كودكان در بين جوانان 14-0 ساله گزارش شد. اين ميزان سرطان تيروئيد خيلي.خيلي بيشتر از ميزان طبيعي آن است.
غده تيروئيد كودكان به شدت تحت.تأثير پرتوهاي راديواكتيو عنصريد است. اين قضيه باعث مي.شود سرطان به راحتي در كودكان آغاز شود و آن را مي.شود هم با جراحي و هم با دارو درمان كرد.
مطالعات وضعيت سلامت روي كارگراني كه وظيفه تميز كردن راكتور را برعهده داشتند نشان داد ارتباط مستقيمي بين در معرض پرتوهاي راديو اكتيو قرار گرفتن و بروز سرطان در آنها وجود دارد. تأثيرات روانشناختي حادثه چرنوبيل نه تنها در آن زمان بلكه هنوز هم ادامه دارد. بلافاصله بعد از حادثه خودكشي.هاي زيادي انجام شد. افراد زيادي به الكل معتاد شدند و افسردگي افزايش پيدا كرد.






5-چه عناصر راديواكتيوي وارد محيط اطراف شدند؟
بيشتر از 100 عنصر راديو اكتيو بعداز انفجار چرنوبيل وارد منطقه شدند. البته اكثر اين عناصر نيمه عمر كوتاهي داشتند و خيلي زود پرتوزايي خود را از دست دادند. يد، استرانسيوم و سزيوم خطرناك.ترين عناصري بودند كه آزاد شدند و به ترتيب نيمه عمري برابر با 8 روز، 29 سال و 30 سال داشتند.
به همين دليل ايزوتوپ.هاي استرونتيوم – 90 و سزيوم – 137 هنوز در منطقه موجود هستند. همانطور كه يد باعث سرطان تيروئيد مي.شود، استرونتيوم هم لوسمي يا سرطان خون ايجاد مي.كند. سزيوم هم عنصري بود كه بيشتر از همه عناصر پراكنده شد و بيشتر از همه آنها هم در طبيعت باقي مي.ماند. اين عنصر بقيه اعضاي بدن را تحت تأثير قرار مي.دهد و كار كبد و طحال را مختل مي.كند.






6-منطقه.اي كه تحت تأثير پرتوها قرار گرفت چقدر بزرگ بود؟
منطقه.اي در حدود 150 هزار كيلومتر مربع در بلاروس، روسيه و اوكراين آلوده شد. اين منطقه فضايي به شعاع 500 كيلومتر در شمال نيروگاه را تشكيل مي.داد. منطقه.اي به شعاع 30 كيلومتر دورتادور نيروگاه هم به عنوان «منطقه ورود ممنوع» تعيين شده و هيچ.كس حق زندگي در آن را ندارد. پرتوهاي راديواكتيو در كل نيمكره شمالي به.وسيله باد و طوفان.ها پراكنده شدند كه البته ميزان آنها چندان قابل توجه نيست.






7-بعداز وقوع حادثه چگونه منطقه را پاك.سازي كردند؟
كارگران امداد براي پاك.سازي منطقه و نيروگاه بلافاصله دست به.كار شدند. اكثر اين كارگران، كارمندان نيروگاه و آتش.نشان.هاي اوكرايني به علاوه سربازان و معدنكاران روسي، بلاروسي، اوكرايني و معدنكاران ديگر نقاط اتحاد جماهير شوروي بودند. تعداد امدادگران دقيقاً مشخص نيست چون افراد زيادي درگير پاك.سازي شدند. آمار ثبت.نام.هاي روسيه تقريباً 400 هزار كارگر بود كه البته 600 هزار نفر به.عنوان كارگر روزمزد در اين پروژه شركت كردند. براي اين افراد خدمات ويژه.اي به.عنوان كساني كه در پاكسازي شركت كرده بودند درنظر گرفته شد.
وظايف اين كارگران متفاوت بود. آنها روي ساختمان.ها و شهرها كار مي.كردند. به مردمي كه مجبور به تخليه شده بودند ياري مي.رساندند. سيستم.هاي تصفيه آب، زباله.دان و … درست مي.كردند و مهمترين كارشان ساخت پوششي براي قسمت چهار نيروگاه بود تا عناصر پرتوزا در آنجا بمانند و از پرتوزايي آنها جلوگيري شود.






8-آيا بقيه كشورهاي اروپايي هم تحت.تأثير پرتوها قرار گرفتند؟
كشورهاي اسكانديناوي و ديگر قسمت.هاي جهان هم تحت.تأثير پرتوهاي راديواكتيو قرار گرفتند. سزيوم و ديگر ايزوتوپ.هاي راديواكتيو توسط باد به شمال يعني كشورهاي سوئد، فنلاند و ديگر كشورهاي نيم.كره شمالي رفتند.
در سه هفته اول پس از زلزله، ميزان پرتوها در نقاط مختلف جو در سراسر جهان بيش از حد معمول بود.
اما اين پرتوها خيلي زودكاهش يافتند. هيچ تحقيقي نتوانست رابطه مستقيمي بين حادثه چرنوبيل و افزايش خطر سرطان و ديگر مشكلات را در كشورهاي اوكراين، بلاروس و فدراسيون روسيه برقرار كند.






9-بعداز حادثه براي حيوانات و محيط.زيست چه اتفاقي افتاد؟
در گياهان و حيوانات جهش.هاي ژنتيكي رخ داد. شكل برگ.ها عوض شد و حيوانات ناقص الخلقه به دنيا مي.آمدند. با وجود بالا رفتن پرتوزايي در منطقه پس از حادثه، بعضي حيوانات هنوز در آنجا زندگي مي.كنند. گوزن، گرگ، گراز و بعضي پرندگان هنوز در منطقه موجودند.






10-آيا الان امكان دارد كه از منطقه بازديد كرد؟
منطقه چرنوبيل را مي.شود بازديد كرد. حتي منطقه ممنوعه را كه در واقع دايره.اي به شعاع 30 كيلومتر دور نيروگاه است و البته الان همه راكتورها بسته هستند. هرچند هنوز بعضي ايزوتوپ.ها در فضاي منطقه وجود دارند و از خودشان پرتو ساطع مي.كنند. اگر به مدت كوتاهي در معرض اين پرتوها قرار بگيريد زياد خطرناك نيستند. بعضي از ساكنان منطقه ممنوعه با اراده و تصميم خودشان به خانه.هايشان برگشته اند و در مناطقي زندگي مي.كنند كه ميزان پرتوهاي راديو اكتيو در آن بيشتر از حد معمول است. هرچند، اين چندان كشنده نيست. قرار گرفتن در معرض پرتوها براي مدت كوتاهي خيلي كم خطرناك.تر از قرارگرفتن در مقابل حجم عظيمي از پرتوهاي راديواكتيو در يك لحظه است. تا به.حال مطالعات توانسته.اند وجود رابطه مستقيم بين پرتوهاي كم خطر ابتلا به سرطان را اثبات كنند.






11-چه روش.هاي ايمني براي ديگر راكتورهاي RBMK درنظر گرفته شده تا دوباره چرنوبيل تكرار نشود؟
درس.هايي كه از اين حادثه گرفته شد توسط آژانس بين.المللي انرژي اتمي به صورت يك نيروي محركه در طول يك دهه براي كشورهاي اروپاي شرقي و مركزي و كشورهاي اتحاد جماهير شوروي سابق درآمد. مهمترين كار، تهيه ليستي از ضعف.هاي راكتورهاي VVR و RBMK بود. ارتقاي سيستم.ها و اعمال روش.هاي ايمني بيشتر در كليه راكتورهاي RBMK در دستور كار قرار گرفت.






12-در مقايسه چرنوبيل با انفجار بمب اتمي در هيروشيما و ناكازاكي كدام قوي.تر بودند؟
حادثه چرنوبيل تقريباً 400 بار قوي.تر از بمبي بود كه در هيروشيما منفجر شد. هرچند بمب.هاي اتمي كه توسط كشورهاي مختلف به صورت آزمايشي در فاصله سال.هاي 1960 تا 1970 منفجر شدند، 100 تا 1000 برابر بيشتر از چرنوبيل ماده راديواكتيو وارد طبيعت كردند.






13-ساكنين قديمي چرنوبيل الان در چه وضعيتي به سر مي.برند؟
187 گروه كوچك از مردم درحال حاضر در منطقه ممنوعه زندگي مي.كنند. عده كمي از ساكنين خواستند كه به اين منطقه برگردند اما به كودكان اجازه داده نشد كه در اين منطقه زندگي كنند.
اكثر مردمي كه كوچ كردند در شهرهايي كه تازه ساخته شده مثل اسلاووتيچ زندگي مي.كنند.






14-حالا كه نيروگاه كاملاً بسته شده چه اتفاقي براي آن مي.افتد؟
15 دسامبر سال 2000، آخرين راكتوري هم كه در چرنوبيل مشغول فعاليت بود بسته شد و پروژه انهدام آغاز گشت. در اين پروژه همه سوخت.ها و زباله.ها جابه.جا و در جاي امني انبار مي.شوند و تمامي نيروگاه و منطقه اطراف شامل هر ذره آب يا هردانه خاك كه ممكن است راديواكتيو باشد پاكسازي مي.شود. الان 3 راكتور غيرفعال در چرنوبيل وجود دارد كه زمان درنظر گرفته شده براي پروژه پاكسازي آنها چندين دهه است.
اين پروژه تحت نظارت دولت اوكراين انجام مي.شود و آژانس بين.المللي انرژي اتمي هم با ارائه خدمات مهندسي، برنامه.ريزي و مشاوره.اي به اوكراين كمك خواهد كرد. سرنوشت راكتور چهارم كه باعث حادثه سال 1986 شد هنوز مشخص نيست.






15-وضعيت لايه محافظتي كه روي راكتور چهارم كشيده شده چطور است؟
با وجود هزاران وضعيت خطرناك و پيچيده، هزاران كارگر، اين لايه را درست كردند. اين لايه در فاصله 6 ماهه بعد از انفجار در حالي كه پرتوهاي راديو اكتيو در حداكثر ميزان خود بودند توسط كارگران ايجاد شد. سقف سيمان و فولادي سنگين با آخرين تكنولوژي ساخته شد و تعميرات و بازسازي.هاي زيادي هم مثل تهويه و قوي.سازي سقف روي آن انجام شد. بانك اروپايي براي بازسازي و توسعه براي پروژه اين لايه محافظتي در هشت يا نه سال آينده، 765 ميليون دلار دراختيار بنياد لايه محافظتي چرنوبيل قرار داده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن