تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805760260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثرات برق گرفتگي در بدن انسان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: بدست آوردن اطلاعاتي در مورد اثرات برق گرفتگي در بدن انسان مورد علاقه عموم مردم دنيا مي باشد اين اثرات نه تنها براي پزشكان بخاطر معالجه و مداوا مورد توجه است بلكه براي سازندگان لوازمات برقي و تكنسينها و متخصصين برق نيز مورد علاقه مي باشد كه بتوانند در جهت جلوگيري از اين مخاطرات به راه حلهاي مناسب دست يابند.



برق و خطرات آن در بدن انسان

بشر از صدها هزار سال پيش با انرژي الكتريكي برخورد داشته و مي دانسته كه يك هيولا و اژدهايي در آسمانها وجود دارد ولي نمي دانسته به چه طريقي و با چه وسيله اي از اين انرژي گرانبها استفاده بكند.اثرات و خطرات اين انرژي را مشاهده مي كرد ولي قدرت بهره برداري از آن را نداشته است.زندگي بشر امروزي بدون استفاده از انرژي الكتريكي غير ممكن مي باشد و استفاده هايي را كه با ساخت لوازمات الكتريكي مي كند هنوز به 20% مزاياي اين انرژي پي نبرده است. توليد انرژي الكتريكي كه يكي از مهمترين و بهترين انرژيهايي است كه در اختيار بشر قرار دارد خيلي آسان و تبديل آن به انرژيهاي ديگر خيلي ساده مي باشد ولي طريقه حفاظت و بهره برداري صحيح از آن هميشه و در همه جا با مشكلاتي روبرو بوده است.

مهمترين اين مشكلات، برق گرفتگي و خطرات ناشي از آن مي باشد كه موجب از دست دادن جان انسان و حيوانات مي گردد علاوه بر آن با اتصال كوتاه هايي كه در مسير جريان برق رخ مي دهد باعث قطع شدن شبكه و سوختن لوازم الكتريكي و آتش سوزي مي شود كه با خسارت و خطرات زيادي همراه است.

بخاطر اقتصادي بودن توليد انرژي الكتريكي و مساعد بودن آن براي محيط زيست استفاده از اين انرژي تا هزارها سال آينده نيز برقرار خواهد بود ولي اثرات فيزيكي اين انرژي بر روي بدن انسان و هر جانور زنده تغيير نخواهد كرد.

اعتماد به سيم كشي و كابل كشي و استفاده از هرگونه ماشين آلات بويژه پمپ ها، روشنايي پاركها، استخر، پايه چراغ هاي معابر عمومي، مدارس، باشگاههاي ورزشي و بيمارستاها و كليه لوازم برقي و فلزي بخصوص كولرهاي آبي در منازل و كارخانجات به معناي اعتماد به طريقه صحيح ساخت و نصب استفاده از اين انرژي الكتريكي در ولتاژهاي پايين مي باشد.

درخواست اين اعتماد براي حفاظت جان انسان و حيوانات اهلي و جلوگيري از خطرات آتش سوزي و انفجارهاي عظيم در معادن، انبارهاي بزرگي، بخصوص پالايشگاههاي نفت و گاز و غيره بسيار مهم و با ارزش مي باشد.

با بالا رفتن مصرف انرژي برق و توسعه صنعت و شهرها در همه كشورهاي جهان امكان چندين برابر شدن تلفات زيادتر خواهد شد.

رفاه يك جامعه اقتصاد آن جامعه است اقتصاد يك جامعه بستگي به صنعت آن جامعه دارد

صنعت آن جامعه بستگي به توان توليد و مصرف دقيق انرژي الكتريكي آن جامعه را دارد.

تحقيقات انجام شده در مورد برق گرفتگي كه باعث مرگ شده ثابت مي كند كه پنجاه درصد آن در اثر تماس مستقيم سيم حامل برق در حمام، استخر، حياط، زير زمين، پاركها و يا جاهاي مرطوب بوده كه جريان برق مستقيما از بدن افراد به زمين برقرار شده است و بقيه بعلت فرسودگي كابلها ويا عايق نبودن صحيح لوازم خانگي و دستگاه هاي برقي ويا سيم كشي هاي غلط و استفاده از لوله هاي فلزي و سيم افشان اتفاق افتاده است.

سيستم توزيع انرژي الكتريكي كه سيستم ارت آن فاصله هاي مختلف شهر ارت گرديده است اين اعتماد را برقرار مي نمايد كه ولتاژهاي ايجاد شده در كليه قطعات فلزي ساختمان و برق گيرها در مواقع خطر هميشه مساوي صفر بوده و سنجش و آزمايشات آن با قوانين استاندارد هاي بين المللي مطابقت داشته باشد.

قبول و رعايت استانداردهاي بين المللي موجود در اجراي دستورالعمل هاي مورد لزوم در راه جلوگيري از خطرات برق گرفتگي كمك موثري در اين مورد مي باشد كه كشورهاي پيشرفته آنرا رعايت و تعداد سوانح برق گرفتگي را تا حد امكان كاهش مي دهند.

در مواقع رعد و برق و يا شعله ور شدن دستگاههاي برقي چه در ولتاژهاي پايين ويا ولتاژهاي بالا در نزديكي انسان امكان برق گرفتگي نيز وجود دارد كه خطرات و خسارات آن را به طور ساده نمي توان در اين بخش تشريح كرد.

جريان و فشار برق در بدن انسان در جاهايي كه مقاومت اهمي بدن كمتر باشد بيشتر و راحت تر جريان مي نمايد و سعي مي كند كه اين موانع را برطرف نمايد چنانچه اين موانع مقاومت در مقابل فشار برق را نداشته باشد جريان برق باعث متلاشي كردن و سوزاندن و به آتش كشيدن و برطرف كردن آين موانع خواهند شد ( مانند سوخت فيوز) سوزاندن و به آتش كشيدن يكي از خطرات بزرگ برق است كه جزو كاراكتر و قدرت برق مي باشد.

در بدن انسان و هر جانور زنده هنگام برق گرفتگي همين واقعه رخ مي دهد بارها اتفاق افتاده است كه در اثر يك اشتباه ويا دقت ننمودن و رعايت نكردن دستورالعمل هاي موجود حتي كارگران و مهندسين با تجربه هم دچار برق گرفتگي شده اند كه توام با مرگ بوده است.

ساختمان بدن انسان و هر جانور زنده در مقابل جريان برق از مقاومتهاي زيادي تشكيل شده است كه به طور ساده مي توان به شكل زير نمودار نمود كل مقاومت بدن انسان مساوي با جمع مقاومتها

r1+r2+r3+r4+r5+r6+r7+r8+r9


كمترين مقامتهاي بدن انسان عضلات و ماهيچه ها و آاورت و حساسترين وظريفترين آنها دريچه هاي قلبي،كبد، ريه، غده تيروئيد وغيره مي باشند.

بزرگترين اين مقامتها از پوست بدن شروع و سپس سلسله مويرگها مي باشد كه در مقابل جريان برق با سوختگي ناگواري مواجه مي شود.

اين سوختگي ها عميق بوده و مداواي آن چنانچه زياد باشند بسيار سخت و در بعضي مواقع غير قابل علاج مي باشند بخصوص كه اگر سوختگي در برق گرفتگي با ولتاژ زياد اتفاق افتاده باشد و زخم هاي ايجاد گرديده عمقي تر بوده كه هميشه با دردهاي زياد و عفونت هاي سختي همراه خواهند بود.

آشنائي با ساختمان بدن انسان و مقاومتهاي داخلي آن بسيار مهم مي باشند زيرا در هنگام عبور جريان برق از بدن انسان اين مقاومتها در مقابل ولتاژ برقرار شده در نسوج بدن امپدانسي را تشكيل مي دهند كه بوسيله آن مي توان جريان را محاسبه نمود.

اين مقاومتها نسبت به ساختمان نسوج بدن مختلف مي باشند و جهت طريقه عبور برق نيز متفاوت است.

معمولا حداكثر جريان متناوب را كه هيچگونه تخريبي در بدن انسان ايجاد نكند 30ma در مدت20 ثانيه اعلام نموده اند. برق گرفتگي در ولتاژهاي بالا غير قابل علاج مي باشد زيرا كه قوس هاي الكتريكي درجه حرارتي بيش از2000 درجه توليد مي كنند كه در اثر آن تمام عضلات و ماهيچه ها و استخوانها را سوزانده و از بين مي برد و به خاطر اين هرگز نبايد به سيمهاي هوايي نزديك شد زيرا كه فشار و اختلاف سطح اين وسايل به قدري زياد است كه مي توانند از فاصله دوري قوس الكتريكي را از طريق هوا ايجاد بنمايد و خطرات ناگواري را براي انسان و حيوان همراه بياورند كه باعث مرگ حتمي خواهند شد.



خطرات برق گرفتگي و مرگ و مير در وسائل نامبرده بعلت فرسودگي ايزولاسيون و تماس مستقيم با كابل برق چنانچه ارت نشده باشند بسيار زياد وگاهي حتمي مي باشد.



1- كليه لوله كشي هاي آب و كليه فلزات در ساختمان كه غافلگيرترين و
بالا ترين خطرات را در بر دارند.

2- پمپ هاي آب براي مصارف خانگي، استخرها، پاركها و نيز در كشاورزي و غيره

3-كليه چراغ و پايه چراغ هاي پاركها، چراغ هاي استخر، چراغهاي حياط و محوطه پاركها، پايه چراغهاي روشنائي در شهرها، وسايل فلزي از قبيل پل و نرده و غيره در معابر عمومي.

4- كليه كولرهاي آبي و كولرهاي گازي

5- كوره ها و ماشين هاي برقي براي پخت نان و غيره كه با رطوبت همراه مي باشند.

6- چرخ و فلك ها و كليه وسايل تفريحي در پاركها

7- سماور و پلوپز برقي، بخاري برقي ماشين رختشوئي و ظرفشوئي و ساير لوازم فلزي آشپزخانه

8- وان و دوش در حمام در و پنجره و ساير وسايل فلزي در حمام سيم كشي و كابل كشي پريزهاي منازل و كارخانجات

9- كليه ماشين آلات كارخانجات و وسايل ديگر الكتريكي

10- كليه دستگاه هاي بيمارستان و اطاق عمل و دستگاه هاي دندان پزشكي

بدين منظور استانداردهاي بين المللي ارتباطات آنها را با ارت كامل اجباري نموده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن