تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816317051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا اعتراف كرد: داشتن برنامه هسته‌اي صلح آميز حق جمهوري اسلامي ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمريكا اعتراف كرد: داشتن برنامه هسته‌اي صلح آميز حق جمهوري اسلامي ايران است
سياسي. اجتماعي . خارجي . اسپانيا
مادريد - ويليام برنز معاون وزارت امورخارجه آمريكا در مخالفت با لفاظي هاي واشنگتن عليه تهران اعتراف كرد كه داشتن برنامه اتمي غيرنظامي حق جمهوري اسلامي ايران است.

ويليام برنز در گفت وگو با خبرنگار نشريه فوليا برزيل ضمن بيان اين مطلب برلزوم مقابله با تندروي ازطريق توسعه اقتصادي و اجتماعي تاكيد كرد.

خبرنگار نشريه فوليا كه اين گفت وگو را در يك خودروي زرهي در مسير فرودگاه كنگوليا به اقامتگاه رسمي برنز در كنسولگري آمريكا در سان پائولو برزيل انجام داده است در توصيف اهميت اظهارات مي‌نويسد: اين جمله را يك متحد تهران نگفته ، بلكه گوينده آن ويليام برنز ، نفر سوم دستگاه ديپلماسي و دبير امور سياسي وزارت امور خارجه آمريكا است.

به نوشته اين نشريه ، برنز كه با لفاظي‌هاي واشنگتن موافق نيست ، تصريح مي‌كند : تهيه سانتريفيوژ توسط ايران، اشتباه نيست ولي درعين حال برلزوم شفافيت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ، تحت مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد مي‌كند .

اين درحاليست كه گزارش‌هاي متعدد آژانس بين‌المللي اتمي همواره بر عدم انحراف و صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران صحه گذارده است .

به نوشته اين نشريه ، برنز كه در ديپلماسي آمريكا بيش از همه لحني آشتي جويانه دارد از مبارزه با تند روي از طريق توسعه اقتصادي و اجتماعي دفاع كرده و مبارزه با مرض ايدز در افريقا را بزرگترين برد سياست خارجي بوش ذكر مي‌كند .

بنابرگزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در برزيل ، وي دراين مصاحبه همچنين از شكست آمريكا در انعقاد قرارداد به اصطلاح صلح بين رژيم صهيونيستي و فلسطينيان سخن گفته و نسبت به عدم تحقق آن ابراز تاسف كرده است .

برنز در پاسخ به پرسشي درخصوص تغييرات ايجاد شده پس از مذاكرات با ايران در ژنو در ماه ژوئيه، كه وي نيز درآن شركت داشت ، اظهارداشت : در آن موقع ما ( آمريكا ، فرانسه ، انگلستان ، آلمان ، چين و روسيه ) جزئيات امتيازاتي را كه به دولت ايران پيشنهاد كرديم شرح داديم كه يك مجموعه پيشنهادات تشويقي بود كه در آن روشن كرديم حق ايران را براي داشتن يك برنامه اتمي غيرنظامي برسميت مي‌شناسيم .

برنز افزود: دراين مذاكرات حتي دادن راكتورهاي آب سبك و كمك براي اينكه ايران برنامه غير نظامي خود را انجام دهد نيز پيشنهاد كرديم ، مشروط براينكه ايران به تعهدات خود عمل كند .

ديپلمات ارشد آمريكايي مدعي شده كه سووالات روشن و منطقي از ايران شده است ولي اين كشور به آنها جواب نداده است .اگر تهران آن چيزي را كه پيشنهاد شده است ، بپذيرد از نظر اقتصادي و شناسائي خارجي خيلي نفع مي برد در غير اينصورت فشارها و تحريمات اقتصادي را افزايش مي‌دهيم .

تلاش‌ها براي براي يافتن يك راه حل ديپلماتيك ادامه مي‌يابد ، ولي اين امر بستگي دارد كه ايرانيان چگونه پاسخ بدهند. تاكنون پاسخهايشان رضايتبخش نبوده است .

برنز درخصوص طرح تاسيس دفتر نمايندگي آمريكا در تهران مي‌افزايد: بخشي از منافع آمريكا در تهران توسط سفارت سوئيس اداره مي‌شود ، اما پيشنهاد مي كنيم كه چند ديپلمات آمريكائي به اين دفتر اعزام شوند .كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا همچنان معتقد است كه اجراي اين فكر در بلند مدت جالب است. اگر در اين راه پيشرفتي حاصل شود ، شانس دسترسي به جامعه ايران مستقل از دولت را خواهيم داشت .

برنز درمورد اينكه آيا نزديكي روابط كشورهاي آمريكاي لاتين از جمله برزيل با ايران آمريكا را نگران مي‌كند ؟ اظهارداشت : برزيل بخوبي قادر به انجام انتخابهاي ديپلماتيك خود است و ما به آن احترام مي‌گذاريم .

در هر صورت توجه آمريكا از آنچه كه ايران و يا روسيه با ونزوئلا صورت مي دهند، فراتر مي‌رود.

با وجود اينكه ما اين جريانات را دنبال مي‌كنيم ، برنامه پيشرفت توسعه اجتماعي و اقتصادي اين نيمكره براي ما در اولويت است .

***آمريكا اشتباه كرده است
برنز در پاسخ به سئوالي مبني براينكه برخي معتقدند كه دولت بوش اوضاع جهان را خطر ناكتر از قبل از ‪ ۱۱‬سپتامبر كرده است ، اذعان كرد : انتظار نداشته باشيد من بگويم كه آمريكا اشتباهي را مرتكب نشده است. آري اشتباه كرده‌ايم ، مخصوصا در برنامه ريزي جنگ عراق و پيش بيني صحنه پس از سقوط صدام حسين . دنيا قبل از اشغال افغانستان و عراق در سال ‪ ۲۰۰۱‬و ‪ ۲۰۰۳‬در نقطه خطرناكي قرارداشت و اكنون نيز همچنان در جاي خطرناكي قراردارد.

برنز در عين حال ادعا كرد: در شرايط كنوني علائم اميدواركننده اي در عراق مشاهده مي‌شود كه نشانگر برقراري ثبات تدريجي دراين كشور است . در افغانستان ، رژيم طالبان و القاعده مظهر خطر بودند و ما متحمل فاجعه ‪۱۱‬ سپتامبر شديم و خيلي از كشورهاي ديگر نيز از آنها صدمه ديده‌اند .

ديپلمات ارشد آمريكايي با دفاع از عملكرد كاخ سفيد دراين زمينه گفت :
ابتكاري كه در سال ‪ ( ۲۰۰۱‬براي سقوط طالبان ) به عمل آمد، كاملا لازم بود
***الويت‌هاي سياسي اوباما در افغانستان و عراق
برنز درخصوص اولويت‌هاي سياسي رئيس جمهوري آينده آمريكا در ارتباط با عراق و افغانستان نيز اظهارداشت : افغانستان از نظر امكانات طبيعي فقير و مشكلات ين كشور فراتر از مسائل امنيتي است. لازم است كه راهي براي پيشرفت اقتصادي و اداره كشور پيدا كرد .

در موردعراق، برنز ادعا كرد: عراق از نظر امنيت پيشرفت چشمگيري كرده است ، اگرچه وضع هنوز ايده ال‌نيست. اين امر باعث شده كه فضا براي تجديد حيات اقتصادي باز شود . جامعه عراق از منافع فراوان نفتي بهره مي‌برد و اين چيزي است كه براي رسيدن به صلح و آشتي خيلي مهم است .

***تاثير جنگ گرجستان بر روابط روسيه و آمريكا
برنز درخصوص اينكه آيا جنگ گرجستان مي‌تواند روابط آمريكا و روسيه را برهم بزند ؟ توضيح داد : بر كسي پوشيده نيست كه آمريكا در روابط خود با روسيه در دوران مشكلي بسر مي‌برد و اين وضع در مورد خيلي از كشورهاي اروپائي نيز صدق مي‌كند.در واقع اين مورد كلاسيك روابط پيچيده بين قدرتهاي بزرگ است . مناطقي وجود خواهد داشت كه در آن با هم رقابت خواهيم كرد و در مناطقي ديگر با هم كار خواهيم كرد.

در خصوص اينكه ، بعضي‌ها مي‌گويند كه درگيري بين روسيه و جمهوري سابق شوروي از قبل پيش بيني مي‌شد ؟ برنز پاسخ داد: تنشها قبلا مسلم تلقي مي شدند ، اما همراه با اروپائيها با روسها و گرجستان كار كرديم تا اين تنشها را بكاهيم . پيامي كه به گرجستان فرستاده بوديم روشن بود، به هيچوجه در مورد اوستياي جنوبي و آبخازيا به زور متوسل نشويد .

مبادرت به اين كار يك تصميم كوركورانه بود ،اما اين امر ، پاسخ خارج از اندازه مسكو را توجيه نمي‌كند. آمريكا از همان موقع با روسيه مشكل دارد ، ولي روسيه كشوري است كه نمي‌توانيم آن را ناديده بگيريم . خيلي زمينه ها هست كه لازم است در مورد آنها با هم كار كنيم ، زيرا آمريكا و روسيه داراي يك نقش رهبري مخصوصا در مورد تسليحات اتمي هستند .

برنز تاكيد كرد: دراين زمينه لازم است كه آمريكا و روسيه با هم پيش بروند تا در چگونگي اداره تسليحات اتمي و كاهش آن سرمشق ديگران باشند
*** موفقيت سياست خارجي بوش
معاون وزارت امور خارجه آمريكا در مورد بزرگترين موفقيت بوش در زمينه سياست خارجي اين كشور ادعا كرد: مبارزه با ايدز در افريقا و ساير نقاط جهان در صدر فهرست تلاش تاريخي وي قرار دارد. رئيس جمهوري آينده آمريكا هم لازم است همين راه را دنبال كند .

برنز در مورد مقوله امنيت نيز اظهارداشت : لازم است يك تعبير وسيعي از اين موضوع ايجاد كرد . مبارزه با گروههاي تندرو و خشن درست و ضروري است ، اما با مسائلي مثل فقر و امراض هم با همان شدت لازم است مقابله كرد .عقب ماندگي اجتماعي و اقتصادي زمينه مساعدي براي رشد تروريسم است .

*** شكست بزرگ سياست خارجي بوش
معاون وزارت خارجه آمريكا دراين مصاحبه همچنين عدم موفقيت در انعقاد قرارداد صلح بين رژيم صهيونيستي و فلسطينيان را شكست بزرگ سياست خارجي بوش ذكركرد و دراين زمينه اظهارداشت : مشاهده اينكه با وجود كوششهاي رايس وزير امور خارجه آمريكا ، پيشرفت زيادي در رسيدن به يك توافق صلح بين اسرائيليها و فلسطينيها وجود نداشت ، نشان از عدم موفقيت است ، ولي روزي موفق مي‌شويم .

*** تاثير منفي بحران اقتصادي كنوني بر روابط بين‌المللي
برنز در مورد چگونگي تاثير منفي بحران اقتصادي جهاني بر روابط بين‌المللي گفت : اين بحران روي تمام اقتصادهاي دنيا تاثير منفي خواهد گذاشت و ممكن است يك اثر منفي نيز روي كمكهاي بين‌المللي بگذارد .اقتصاد جهاني ، امروز طوري بهم ارتباط پيدا كرده كه لازم است كوششهاي خود را با هم و نه فقط در گروه ‪ ۸‬بلكه ، قدرتهاي در حال توسعه بزرگ مثل برزيل ، هند ، چين .

يكي كنيم .ين بحران موجب شد كه ما در مورد نهادهايي مانند برتون و وودس و بانك جهاني هم فكر كنيم، آنها را بايد مدرنيزه كرد .

اروپام**‪**۳۵۰**۳۵۰‬
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن