تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815402309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از مناظره شماره 2 «شمقدري»و«عسگرپور» با حضور «صدرعاملي»؛ عسگرپور: نگاه دولت به سينما استراتژيك نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل فارس از مناظره شماره 2 «شمقدري»و«عسگرپور» با حضور «صدرعاملي»؛ عسگرپور: نگاه دولت به سينما استراتژيك نيست
خبرگزاري فارس: مناظره «محمد مهدي عسگرپور» مديرعامل «خانه سينما» و «جواد شمقدري» مشاور هنري رئيس جمهور كه روز شنبه هفته جاري به ميزباني برنامه «دوقدم مانده به صبح» برگزار شده بود، نيمه شب چهارشنبه (15 آبان) ادامه يافت.


به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون خبرگزاري فارس، در ابتداي اين برنامه كه نيمه شب چهارشنبه (15 آبان) برپا شد، عسگرپور و شمقدري به درخواست «فريدون جيراني» به ارائه توضيحي مختصر از آنچه كه طي روز شنبه رخ داد پرداختند و اين مناظره در ادامه با اضافه شدن «رسول صدرعاملي» از طريق تلفن ادامه پيدا كرد.
بنا بر اين گزارش، مديرعامل خانه سينما با ارائه خلاصه‌اي گفت: من در روز شنبه يك تاريخچه‌اي مختصر در مورد سينماي بعد از انقلاب عرض كردم و تفاوت‌هايش با سينماي قبل از انقلاب و اين كه انقلاب اساسا سرفصل سينماي نوين ايران تلقي شد و باعث تا سينماي جديدي در كشور شكل بگيرد نكاتي را عرض كردم و اين كه بعد از گذشت چند سال سينما خيلي خوب نشان داد كه مي‌تواند در عرصه داخلي و خارجي عمل كند به گونه اي كه سفير فرهنگي ايران نام نهاده شد.
عسگرپور ادامه داد: به تدريج ما سينما را از ذات خودش كه نوعي توليد و عرضه طبيعي است خارج كرديم و اين خروج باعث شد كه مشكلات زيادي براي سينماي ايران به وجود بيايد كه بعضي از اين مشكلات شايد به مصيبت نزديك شده است و يك خورده كم لطفي است كه اگر ما وضعيت امروز سينما را مبنا قرار دهيم براي اينكه بخواهيم كليت سينماي ايران را مورد قضاوت قرار دهيم.
مشاورهنري رئيس جمهور نيز در ابتداي سخنان خود گفت: سه چهار نكته را مطرح كردم كه اصل آن اين شد كه ما بگوئيم از سينما چه تعريفي داريم و چه رسالتي براي آن قايل هستيم؟ و همچنين بحث دوم من اين بود كه چرا سينما به خصوص در دو دهه اخير جايگاه ويژه اي در جامعه ايراني حداقل ندارد و در جذب مخاطب اشاره كردم كه سينما نتوانسته پيوند عميق و جانانه با مردم برقرار كند و در واقع يك نوع بيگانگي ايجاد شد.
شمقدري ادامه داد: من مثالي را در اين زمينه مطرح كردم كه مثل نان شب اصلا سينما براي مردم ما مهم نيست و بعد اشاراتي هم شد به بعضي معضلاتي كه در طول دو سه دهه اخير بوده كه ميراث آن دوران است است كه الان به اين وضع رسيده، يكي اين كه اشاره شد به بعضي از مديريت‌هاي پنهاني كه ما يك مانيفست محكم و دقيقي حداقل در نزد بعضي از مديران نداشتيم اشاراتي بود كه در جلسه قبل شد.
او افزود:همچنين بحثي حاشيه اي هم شد كه بنده اشاره كردم به اينكه درست كه اختلاف نظراتي ممكن است وجود داشته باشد اما اين كه اين بحث ها گفته‌نشود، به نوعي داريم حكم به ديكتاتوري و سانسور مي‌دهيم. به نظر من اگر ما بحث آزادي مي‌كنيم، بهترين جايگاه آزادي در حوزه فرهنگ است. فرهنگ جايي است كه بايد همه نقطه‌نظرات‌شان را ارائه بدهند و اين استدلال قشنگي نيست كه بگوئيم نظر ندهيم براي اين كه صندلي مدير نلرزد.
اين كارگردان سينما تصريح كرد: در واقع مدير بايد آنقدر روي ديدگاه‌ها و عملكرد خودش محكم باشد كه آراء مختلف را بشنود و به نكات منفي جواب بدهد.اتفاقا اشكالي كه بوده معمولا به سكوت برگزار شده و پاسخ روشني به ايراداتي كه هست داده نشده است.
مديرعامل خانه سينما در شروع بحث جديد برنامه چهارشنبه شب اظهار داشت:من بحث را ازجايي دنبال مي كنم كه بحث پاياني برنامه شنبه شب بود و آن هم بحث نگاه استراتژيك به سينما است.من اصرار داشتم و دارم كه حداقل در دو دهه گذشته نگاه دولت به سينما نگاه استراتژيك نبوده و براي اين موضوع قرائني هم دارم.
او ادامه داد: به همين عرض كردم كه وقتي مقايسه سينماي ما با سينماي هاليوود اتفاق مي‌افتد، جفا به سينماي ما است و به نظر من يكجور مقايسه بي‌جهت است. آقاي شمقدري فرمودند كه نگاه شخص رئيس جمهور به سينما استراتژيك است، براي اين كه ما بفهميم يك نگاه استراتژيك به يك پديده است، مي‌توانيم با قرائن و شواهد صحبت كنيم.
عسگرپور تصريح كرد: فرض كنيد همانطور كه راجع به سينماي هاليوود اين نكته را مي‌گوئيم كه نگاه دولت در آمريكا فارغ از رياست جمهوري كه هركسي مي‌خواهد باشد يك نگاه استراتژيك است قرائنش را مي‌شماريم و مي‌گوئيم كه توجه هاليوود، هاليوود يعني اين و اين كه چه جوري سيطره پيدا مي‌كند بر دنيا و چه جوري جنگ ها را اصلا شروع مي‌كند از آن طريق و بعد چگونه ممكن است به اين جنگ پايان بدهد و هر سياست گذاري ديگري كه سازمان سيا را چگونه معرفي كند و نوع بودجه بندي و حتي سياست‌گذاري دولت نسبت به سينما.
اين كارگردان سينما گفت: به عنوان مثال ما مي‌گوئيم كه در آن نگاه راهبردي وقتي وزارت فرهنگ در آمريكا نيست معنايش اين است كه اين يك نگاه راهبردي براي تمام وازرتخانه‌ها است، اين را من به عنوان مثال دارم عرض مي‌كنم كه در ممكلت خودمان هم مثال زياد مي‌توانيم بزينم كه مسؤولين ما به يك موضوع نگاه استراتژيك دارند و آن وقت مي‌گوئيم قرائنش هم يعني اين، مثلا وقتي مي‌گوئيم اينجا اين كار را كرده‌اند، نگاه استراتژيك داشته‌اند.
او تأكيد كرد: خواهش من اين است كه راجع به اين موضوع صحبت كنيم كه نگاه استراتژيك، نگاه رياست جمهور و بالطبع آن دولت اگر نگاه استراتژيك است، قرائنش كجاست و از كجا ما بايد اين را بفهميم؟
شمقدري در پاسخ گفت: اين موضوع يك مقدمه‌اي مي‌خواهد كه اجازه مي‌خواهم اين مقدمه را عرض كنم، اگر بر روي اين مقدمه به توافق برسيم جواب من خيلي راحت تر است و اين كه فكر مي‌كنم اين بررسي به يك واكنش بيشتري مي‌رسد.
مشاور هنري رئيس جمهور تصريح كرد: واقعيت امر اين است كه تا به الان كه ما در واقع سه دهه را پشت سر گذاشته‌ايم، مي‌شود گفت تنها يك بار در سينماي ايران سياست‌گذاري شده و برنامه‌ريزي شده و تقريبا مسيري كه سينماي ايران تا به الان طي كرده بر اساس همان سياست‌گذاري بود كه در دهه 60 شكل گرفت.

* شمقدري: تنها تغيير سينماي ايران در اين سال‌ها، فعاليت رسانه‌هاي تصويري بود
«فريدون جيراني» در اين قسمت خطاب به شمقدري گفت: البته سياست‌گذاري سينما درخرداد سال 76 مجددا تغيير كرد كه شمقدري نيز در جواب گفت:در شكل ماهوي تغييري نكرده است. شايد خودش را با مناسبات شرايط روز كه پيدا كرده بود بازسازي كرد، پس يك بار در اوايل دهه 60 سياست گذاري شده است و اتفاقا براي اين كار خيلي هم فرصت داشتند چرا كه دلارهاي نفتي به راحتي تزريق مي شد به سينما و اوايل هم دلار 7 تومان بود و يك ساختار هايي طراحي شد.
مشاور هنري رئيس جمهور تصريح كرد:اساسا شما اگر همين الان برگرديد و تمام ساختارهاي سينماي ايران را نگاه كنيد همه در واقع متعلق به همان دوره است و فقط يك موسسه رسانه هاي تصويري است كه مربوط به آن دوره نيست، آن هم به خاطر اين كه آن سياست‌گذاران معتقد بودند كه ما بايد حتما جلوي ويدئو را بگيريم.
او ادامه داد: اگر خاطرتان باشد آن سياستگذاران آمدند ويدئو را متوقف كردند و اصلا ويدئو زير زميني شد، و بعد در اوايل دهه 70 كه به نوعي مديران عوض شدند و يك نگاه جديدي وارد سينما شد، تنها چيزي كه به روال گذشته قبلي در ساختارها توانستد اضافه كند، فقط مؤسسه رسانه‌هاي تصويري بود و گرنه مابقي ساختارهايي كه الان هست، همه مولود همان سياست گذاري است كه مهمترين آن بنياد سينمايي فارابي است.
اين كارگردان سينما افزود: بنياد سينمايي فارابي يك خانه امن شد براي اين كه بتواند تمام آن برنامه‌ها واهداف را طراحي و پياده كند، و چون اين سياست‌گذاري فرصت داشتند و يك دوره‌اي هم بود كه فيلمسازان مي‌توانستند بيايند در صحنه و معترض باشند يا كسي نبود و يا درگير جبهه و جنگ بودند، چون بالاخره سال 68 و بعد از آن طبعات بعد از جنگ، عملا آن نسل كه بعدا مي‌توانست معترض باشد و داعيه حق داشته باشد عملا در صحنه نبود.
شمقدري در ادامه اظهار داشت: به هرحال در گروه هاي ديگر هم شاهد چنين موضوعي بوديم و مقطعي بود كه عملا شرايط خود 8سال دفاع مقدس به مديريت‌ها ايمني بخشيد و اگر اعتراضي هم كسي داشت در مجلس هم به راحتي نمي شد مطرح كرد چرا كه شرايط جنگ بود لذا يك ايمني هم براي مديريت‌هاي آن موقع وجود داشت تا بتوانند به راحتي سياست‌گذاري كنند.
مشاور هنري رئيس جمهور تاكيد كرد: بنده مدعي هستم از آن موقع تا به حال تقريبا هيچ سياست جديدي جاري نشده است در سينماي كشور، هيچ برنامه جديدي كه بتواند تحولي ايجاد كند جاري نشده است، مديريت ها عوض شدند.مثل تغيير لوكوموتيوران است، لوكوموتيوران و حتي خدمه قطار عوض شوند بازهم قطار مسير خودش را مي‌رود. آن راه طراحي شده، مهندسان و معماراني داشته كه مسير را طراحي كرده، ريل گذاري كرده و اهداف هم روشن است و آن مسير را طي كرده است. نهايتا مديريت‌ها توانسته‌اند مثل لوكوموتيوران قطار را يك مقدار با آرامش بيشتري عبور بدهند از روي ريل و يا خداي نكرده يك مقدار قطار تكان هاي بيشتري داشته باشد.
وي افزود: اين نكته را هم بايد عرض كنم كه اوايل دهه 70 مديريت وزارت ارشاد تغيير كرد و آقاي لاريجاني آمدند و يكي دو سال بعد هم در سينما تغيير رخ داد، بنده در جريان هستم كه آن مديريت مي‌خواست كاملا تغيير و تحول ايجاد كند، اما حواسش نبود كه لازمه‌اش اين بود كه تو بايد در ساختارها هم تغيير و تحول بدهي، اين‌ها آمدند فقط مثل همان لوكوموتيوراني كه عوض مي‌شود، لوكوموتيوران عوض شد بعد قطار جشنواره‌اي ايران وقتي به دهه چندم رسيد، سوزنباني كه از قبل طراحي شده بود، او بود كه مسير جشنواره را تعيين مي‌كرد.
اين كارگردان سينما در ادامه اظهار داشت: قطار سينماي ايران وقتي مي‌خواهد به موضوع كودك بپردازد آن سوزنبان با برنامه از قبل طراحي كرده بود كه سينماي ايران در حوزه كودك چگونه بايد كار كند.
وي ادامه داد: تنها حوزه‌اي كه در سينماي ايران بنده معتقدم تقريبا آن سياستگذاران نتوانستند خيلي درش ورود كنند، سينماي دفاع مقدس بود چون اساسا سينماي دفاع مقدس را حتي باور نداشتند كه بخواهد راه بيافتد و دقيقا اين اعتراف يا بيان را داشتند كه ما الان نبايد به جنگ بپردازيم.
شمقدري تصريح كرد: آن فضاي رواني و هيجانات بچه‌هاي جنگ كه رفته بودند و فيلمسازي را ياد گرفته بودند، فشار اين‌ها باعث شد سينماي دفاع مقدس اتفاقا در يك مسير خودجوش شكل بگيرد و براي همين هم است سينماي دفاع مقدس با همه فرازونشيب‌هايي كه دارد به نظر من سال 76 يك تير خلاص بهش زده مي‌شود و اتفاقا حالا شروع مي‌كنند به ريل‌گذاري جديد و شما اگر دقيقا نگاه كنيد از سال 79 به بعد دوباره يك نوعي از سينماي دفاع مقدس شكل مي گيرد كه بنده معتقدم كه تابعي از آن سياست هاي كلي بود كه دهه 60 طراحي شده بود.
او ادامه داد:اين روند همين‌گونه ادامه داشته است و در دوران دوم خرداد و 8 سالي كه در سه سال اول آن هم آقاي داد تشريف داشتند، دست به يك بازسازي زدند اما اين بازسازي در راستاي همان اهداف بود چون تقريبا همان تفكر، انديشه و همان مديران حضور داشتند، حالا آن طبعاتي كه داشت اين بود كه سينماي ايران از 56 ميليون مخاطب در سال 75 اگر اشتباه نكنم به 13 ميليون مخاطب در سال 85 مي‌رسد. در نوع سوژه‌ها نيز گرفتار يك نوع سوژه‌هاي اصطلاحا تين‌ايجري مي‌شود چون يك باوري القا مي‌شود كه چون ما با يك نسل جواني روبرو هستيم و نياز دارد مسايل خودش را ببيند، بايد موضوعات دختر و پسري محور اكثر فيلم‌ها شود.
مشاور هنري رئيس جمهور بيان كرد: اين روند ادامه داشت تا رسيديم به سال 84، در سال 84 به طبع آن تغيير ماهوي كه در خيلي از نگاه‌ها در نظام اجرايي كشور به‌وجود آمد، همه ما انتظار داشتيم كه يك تحول رخ دهد كه انتظاري منطقي هم بود. از آن طرف دوستاني كه در تمام آن دو دهه گذشته از آن سياست‌ها منتفع شده بودند، همه دست به دست هم دادند (كه ما مي‌گوئيم نگاهشان هم خيرخواهانه بوده) كه يك وقت نكند يك نوع از نگاه‌هايي كه در تمام اين سال‌ها منتقد بوده، بيايد در سينماي ايران حاكم شود كه تقريبا هم موفق بودند.‌
شمقدري تاكيد كرد: اين مديريتي كه در معاونت سينمايي شكل گرفت، سياست‌ها و برنامه‌هايي كه ادامه پيدا كرد، همه تقريبا متكي از قبل بود. البته يك اتفاقي افتاد. چرخ گوشت فقط گوشت را خرد مي كند و مي‌دهد بيرون ولي مديريت جديد آمد و گفت من مي خواهم آب ميوه بدهم، وقتي شما بخواهيد با چرخ گوشت آب ميوه بگيريد، معلوم است كه چه خروجي دارد، در واقع همه مسايل به يك نوعي قاطي شد.
او افزود: حالا اين دوره دوره‌اي است كه در ابتداي اين دولت ما مي‌رسيم به جريان ديدار واقعا نقطه عطف و بسيار مهم در حضور رهبري انقلاب و به نظر من يك سري خطوط و مباحث آنجا مطرح مي‌شود. اتفاقي كه در اين ديدار افتاد، هيچكس نيامد در مورد آن حرف بزند. كدام جمع سينمايي آمد نشست مباحثي را كه در آن ديدار مطرح شد را دسته بندي كند؟ در واقع مي‌خواهم بگويم كه ما فيلمسازان كوتاهي كرديم.
دراين قسمت «فريدون جيراني» خطاب به مشاور هنري رئيس جمهور اظهار داشت: شما هنوز در مورد استراتژي رئيس جمهور چيزي نگفته‌ايد كه شمقدري در اين خصوص گفت: رويكرد اين دولت اين است كه بدون همراهي مردم نمي‌شود در هيچ حوزه‌اي كاري كرد، انرژي هسته‌اي هم به همت حضور مردم به نتيجه رسيد... حالا طبيعي است كه ما انتظار داشته باشيم كه سينماگران به صحنه بيايند و مطالبه كنند.من نمي‌خواهم اسم ببرم اما فيلمسازي را همان سال 85 زنگ زديم و گفتيم بيائيد پيش رئيس جمهور با شما كار دارند اما نيامد.

به گزارش فارس، عسگرپور نيز در ادامه با اشاره به تحليل تاريخي شمقدري از سينماي پس ار انقلاب، گفت: تحليل تاريخي كه آقاي شمقدري به آن اشاره فرمودند، تحليلي است كه ممكن است بخشي‌اش همان تحليلي باشد كه اتفاقا من در برنامه سال گذشته شما ارائه كردم و هركدام از ما يك تحليلي داريم از اين سال‌هايي كه پشت سر گذاشته شده، بعضي بخش‌هايش ممكن است خيلي به مزاج ما سازگار نباشد اما بعضي از بخش‌هايش را ممكن است خيلي بپسنديم و اين يك بحث است.
او ادامه داد: اما آن چيزي كه من راجع به نگاه استراتژيك عرض كردم ما مي‌توانيم بر اساس توانايي‌ها و ناتواني‌ها تئوري استخراج كنيم. مثلا اگر يك كاري را نتوانستيم انجام دهيم يا نشد، بگوئيم به اين دليل نشد كه اين آدم‌ها خودشان نخواستند و اگر شد بگوئيم كه با اين كه آنها نخواستند اما من توانستم آنها را مديريت كنم. نگاه استراتژيك يك دولت به يك پديده از نظر من اصلا از اين جنس نيست كه ايشان مي‌فرمايند.
مدير عامل خانه سينما تصريح كرد: ما تصورمان اين است كه رئيس جمهور را به عنوان عصاره ملت در تمام رمينه‌ها مي‌دانيم، بنابراين فكر مي‌كنيم كسي كه رئيس جمهور است در موضوع اقتصاد،فرهنگ و موضوعات مختلف جزو برترين‌ها است، حتي من در آن جلسه مثال زدم كه آقاي احمدي نژاد نه تنها در حوزه سياست نشان دادند خيلي خبره هستند و خيلي خوب مي‌توانند موضوعات را حوزه بين‌الملل اداره كنند، ورزشكار خيلي خوبي هم هستند.
اين كارگردان سينماي ايران خاطرنشان كرد: توقع من به عنوان يك ايراني از رئيس جمهور اين است و به طبع آن از كساني كه با ايشان همكاري دارند، يعني من فكر مي‌كنم وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي هم بر اساس توانايي‌هاي‌شان شده‌اند وزير ارشاد و در همه دوره‌ها هم همينگونه بوده است. بنابراين در مورد نگاه استراتژيك به سينما هم با توجه به همان مسأله‌اي كه ايشان فرمودند، ما داريم در مورد يك سينمايي صحبت مي‌كنيم كه دچار يك اوج است، بعد دچار يك افت مي‌شود و اين افت تبديل مي‌شود به يكسري از اتفاقات كه ما ديگر نمي‌توانيم تعريف كنيم كه در اين سينما توليد و اكران يعني چه؟، چگونه مي‌شود در آن فيلم توليد كرد؟ اين بي‌تعريفي است كه در بعضي سال‌ها ما با آن مواجه بوديم و حالا بيشتر شده است.
مديرعامل خانه سينما تاكيد كرد: اينجا نگاه استراتژيك ديگر به اين شكل نيست كه من به عنوان مسؤول فرهنگ و هنر كشور بگويم كه من نشسته‌ام و شما اگر حرفي براي گفتن داريد بگوئيد كه نه اتفاقا من بايد طرح و برنامه داشته باشم. نگاه استراتژيك يعني اين.يك موقع است كه ما داريم راجع به بهبود وضعيت حرف مي‌زنيم، بله بهبود وضعيت يعني اينكه جمعي از سينماگران بيانيه‌اي بدهند(كه اين روزها زياد دارند اين كار را مي‌كنند كه حتما دلايلي برايش دارند) و من به عنوان يك مسول عالي‌رتبه در حوزه فرهنگ مي‌خواهم تغيير ايجاد كنم.
او ادامه داد: مانند همين كاري كه در حوزه ماليات اتفاق افتاد كه يك مصوبه قديمي بود كه در معاونت سينمايي جديد آمدند اين را پيگيري كردند و تبديلش كردند به شرايط جديدتر كه هيأت دولت هم آن را مصوب كرد كه معلوم شد به كدام حساب‌ها ماليات مي‌تواند واريز شود، اينجا ما مي‌توانيم راجع به بهبود شرايط صحبت كنيم و هنوز نگاه استراتژيك نيست، ما مي‌توانيم بگوئيم اگر امروز رئيس جمهور محترم، وزير ارشاد و يا هركدام از مسولان ذي‌ربط بيايند مجوز بدهند كه دوربين‌هاي متعددي وارد سينماي ايران بشود، ما مي‌توانيم بگوئيم كه اين بهبود شرايط است اما هنوز نگاه استراتژيك نيست.
اين كارگردان سينماي ايران با تشريح نگاه استراتژيك بيان داشت: نگاه استراتژيك اين است كه از بالا بنده به عنوان نفر اول اجرايي كشور يا وزير فرهنگ و ارشاد و يا هركدام از كساني كه بايد تصميم بگيرند بيايم بگويم كه سينما مي شود مساله اول ما يا مساله دوم ما و جايگاهش را تعيين بكنيم.
عسگرپور افزود: براساس اين تعيين ممكن است ساختار شكل بگيرد كه ببينم بر اساس اين جايگاهي كه براي سينما تعيين كرده‌ام ديگر اين ساختار و بودجه و ديگر خيلي چيزها جواب نمي‌دهد ولي وقتي اين نگاه‌ها نباشد با قول ايشان لكوموتيوران را عوض مي‌كنيم و يا مثلا مي‌گوئيم اين مركز را با آن قاطي مي‌كنيم و از آن يك مركز جديد درست مي‌كنيم. اين را مي‌شود نهايتا گفت نوعي سعي در بهبود شرايط كه البته ما مي‌بينيم كه جواب مثبت نداده و اوضاع بدتر هم شده است.
مديرعامل خانه سينما تاكيد كرد: من سؤالم اين بود كه ايشان فرمودند نگاه شخص محترم رياست جمهوري، يك نگاه استراتژيك به سينما است، اما من مي‌گويم بايد قرائن آن را مشخص كرد. مثلا من بايد از يك چيزي بفهمم كه اين نگاه به سينما استراتژيك است، اين چيست و كجاست كه دولت امروز بايد به ما توضيح دهد؟

* شمقدري: قرار نبود قيم سينماگران باشيم
مشاور هنري رئيس جمهور خطاب به مدير عامل خانه سينما اظهار داشت: من فكر مي‌كنم بحث به جاي خيلي خوبي رسيده است،البته ايشان يك اشاراتي كردند. مثلا يك تحولي مثل كارت سوخت يك مقدمات دارد. مقدماتي كه اگر به سابقه‌اش برگرديم، مي‌بينيم كه طي چهار پنج سال دولت‌هاي قبلي نتواستند و اين دولت توانست ظرف يكسال اين را محقق كرد، براي اين كه ما به آن نگاه استراتژيك و برنامه‌اي كه بياوريم وسط و سينماي ايران را از يك وضعيت نابسمان نجات و آن را ارتقا دهيم، يك مقدماتي دارد و اين مقدمه اين است كه خود اهالي سينما، من فيلمساز و سينماگري كه 30 فيلم ساخته است، بيايد مشاركت كند.
در اين بخش شمقدري بازهم با تذكر جيراني مواجه شد كه دقيقا نگاه استراتژيك رئيس جمهور را تشريح كند كه شمقدري گفت: آقاي عسگرپور به دو نكته اشاره كردند كه اين دو نكته اتفاقا نشان مي‌دهد كه نگاه استراتژيك است و دنبال يك روش استراتژيك براي سينما هستند.
او ادامه داد: ايشان فرمودند كه الان ما به شدت در سينماي ايران اختلاف آراء داريم، تهيه‌كنندگان دو گروه دارند مي‌شوند. بنده معتقدم اگر كارگردانان بخواهند گروه‌بندي شوند، بيش از 70 گروه خواهند شد و اصلا برخي به خاطر آرامش سكوت كرده‌اند، پس ما گرفتار يك نوع آراي متناقض در صحنه سينما هستيم. اين آراء بازخوردش مي‌آيد در محيط هاي كارشناسي مختلفو اين يك زماني مي‌برد كه ما به يك نقطه روشن برسيم و بعد آقاي احمدي‌نژاد اين را تحليل كردند كه به نظر من اين تحليل خيلي نكته جالبي بود و فرمودند چرا ما اينقدر دچار تشتت آراء هستيم.
شمقدري تصريح كرد: در همان جلسه (ديدار رئيس جمهور با كارگردانان) هم آراي متضادي مطرح شد، يك نفر آمد سينما را تعبير كرد به يك لجنزار و يك دوست ديگر گفت اتفاقا سينما خيلي عالي است. خب ببينيد هر دو نفر هم فيلمساز هستند و فيلم‌هاي خوبي هم ساخته‌اند. من معتقدم كه آن جمع همه فيلمساز بودند و همه فيلم ساخته‌اند. اين تشتت آراء براي كسي كه كار اصلي اش سينما نيست، سخت است بنابراين اين نگاه استراتژيك شروع شده است.
جيراني نيز گفت: براي اين كه از اين بحث به نتيجه مشخصي برسيم، بايد گفت به تعبير شما اين نگاه استراتژيك شروع شده است ولي چون فيلمسازان نمي‌خواهند عرضه نمي‌شود؟
مشاور هنري رئيس جمهور در پاسخ به جيراني گفت: يك مقدار بپذيريم كه ما تنبل هستيم، ببينيد بالاخره اين كار هزينه دارد و زمان مي‌برد، اين كار ممكن است نتيجه‌اش اين باشد كه من شمقدري، دو سال فيلم نسازم و بنشينم و وقت بگذارم كما اين كه يك عده اين كار را مي‌كنند و من هم از اين موضوع ناراضي نيستم.
شمقدري در توضيح اين كه به چه دليل نگاه رئيس جمهور به سينما استراتژيك است، اظهار داشت: ايشان فرمودند اين تشتت آراء به اين دليل است كه هدف روشني نداريم. سينماي ايران چه ماموريتي دارد و ما قرار است چه كار كنيم؟، اتفاقا ايشان در سخنراني‌شان اشاره به بحث سينماي هاليوود كردند، لذا گفتند شما هنرمندان و فيلمسازان خودتان بيائيد.
اين كارگردان سينماي ايران افزود: يكي دو اشكالي اساسي در سياست‌گذاري‌هاي كه سنگ بنايش در اوايل دهه 60 بود، وجود دارد. يكي از آسيب‌ها اين بود كه در واقع يك عده شدند قيم سينماي ايران و بقيه مثل بردگان بايد تبعيت مي‌كردند. ما قرار نيست اين كار را بكنيم اتفاقا مديريت خوب اين است كه بيايد از همه ظرفيت‌ها و استعدادها، باروها و دانش‌ها استفاده كند تا بهترين راه و گزينه را طراحي كند. اتفاقا ايشان همين را مطرح كردند كه چون ما هدف مشترك نداريم و هدف واحدي را طراحي نكرديم، اينقدر تشتت آراء داريم و بعد ايشان به بحث جامعه آرماني هم اشاره كردند كه آن مي‌تواند هدف ما را طراحي كند.
او ادامه داد: وجوه جامعه آرماني يكي‌اش در روابط خانوادگي است ، يكي ديگر در روابط همسايگي است، يكي اش در نوع شغل، كار، ارتباطات، تفريح، زندگي، نوع آرمان‌گرايي، نوع انگيزه‌هايي است كه در درون تك تك آدم‌ها و نسل هاي مختلف شكل مي‌گيرد، ببينيد بالاخره كشور ما در يك دوره‌اي گرفتار مدرك‌زدگي شد. اين معلوم است كه من هنرمند بايد بر رويش خط قرمز بكشم و بگويم آن چيزي كه اهميت دارد فراتر از مدرك توانمدي يك فرد است.

* عسگرپور: نگاه استراتژيك را حتي در دو ماه مانده به پايان رياست جمهوري هم مي‌توان داشت
عسگرپور نيز در پاسخ به اينكه شمقدري كه خود فيلمسازان نخواستند تا تحولي ايجاد شود گفت:من همچنان فكر مي كنم كه شايد فهم‌مان از يك موضوع استراتژيك يكي نيست. آنچه آقاي شمقدري مي‌فرمايند ناظر بر اهميت دادن به موضوع سينما است، اين نگاه كه يك دفعه امروز نمي‌شود عرضه شود. اين نگاه دائما دارد عرضه مي‌شود و به نظرم يك مقدار كم لطفي است. اگر ما به گواه جرايد، بريده جرايد را جمع كنيم، در اين ده سال گذشته مي‌بينيد كه ميان دست‌اندركاران سينما موضوعات اينچنيني مطرح شده و موضوع حضور دولت متناوبا مطرح مي‌شود، قبل و بعد از جشنواره فجر دائم دارد مطرح مي‌شود.
مدير عامل خانه سينما افزود:ما فقط مي‌توانيم فقط ادعا كنيم كه اين ها دسته‌بندي به‌درستي نشده است، يعني به قول ايشان پراكنده‌گويي شده است. اصلا شما ترديد نداشته باشيد كه نه شخص رياست محترم جمهور، بلكه هر كس ديگري با سينماگران جلسه‌اي داشته باشد كه بحث‌هاي آن جلسه رخ دهد، حتما آن اتفاق خواهد افتاد. خيلي روشن است و انواع و اقسام نظرات گفته مي‌شود و حدود 8 دقيقه كه هر كسي وقت صحبت داشت، در 7دقيقه و 45ثانيه مجبور بود خودش را معرفي كند، تا همينجور بيائيم جلوتر كه يكي بگويد نگاتيو بدهيد يا دوربين نداريم اينها همه مسايلي است كه ما در طول اين سال‌ها داشته، داريم و خواهيم داشت.
او تصريح كرد: آقاي شمقدري الان مي‌تواند آدرس دهد و بگويد كه ما نگاه استراتژيك داشته‌ايم در دولت به اين دليل كه در اين تاريخ دعوت شدند و اين آقايان آمدند و جمع بندي شد، نتيجه‌اش اين شد و اين سرفصل‌ها به وزارت ارشاد داده شد، وزارت ارشاد اين سر فصل‌ها را رفت جلو و حالا شد ويا نشد. اين نگاه استراتژيك مي‌شود. ولي اين كه من يك روزي يك نفر را دعوت كرده‌ام كه نيامده و بعد گذاشته‌ام سه سال بعد يك گروه بيشتري را دعوت كرده‌ام كه بازهم يك تعداد نيامده‌اند. به نظر من اين نتيجه منطقي نداشتن آن نگاه استراتژيك مي تواند باشد.
عسگرپور خاطر نشان كرد: ايشان درست مي‌گويند. در جلسه قبل هم اشاره كردند كه اين قضاوت زود هنگامي كه من فكر كنم در اين جلسه قرار است كه احتمالا اين نتيجه گرفته شود، به همين دليل نمي‌آيم. آن مساله هر كسي است كه چه جوري قضاوت كرده اما واقعيت اين است كه من تصورم اين است كه همكاران ما بخصوص آنهائي كه مساله اصلي شان سينما است و نه آنهائي كه منتقد سينما به مفهومي كه بيرون ايستاده‌اند و سينما را نقد مي‌كنند، بايد اين اظهارنظرها را بگذاريم كنار، چرا كه داريم در خصوص نگاه استراتژيك صحبت مي‌كنيم.
مديرعامل خانه سينما تاكيد كرد: من نمي‌خواهم به اين نتيجه برسيم كه بعد از سه سال و نيم دير است براي اين نگاه استراتژيك، اين نگاه استراتژيك را حتي مي‌شود در دو ماه مانده به پايان رياست جمهوري داشت و هيچ اشكالي ندارد اما مشخصات يك نگاه استراتژيك و مقدماتي كه بايد طي شود، بايد مشخص كرد و آقاي شمقدري اگر معتقدند كه نگاه رئيس جمهور به سينما استراتژيك است مشخصات آنرا بيان كنند.

* شمقدري: برخي ‏فيلمسازان به جريان سينماي جشنواره‌اي لم داده‌اند
شمقدري در پاسخ اظهار داشت: اين كه ما توقع داشته باشيم جرياني كه سه دهه رفته است جلو، بلافاصله فرداي آن روز كه دولت مستقر شد،در واقع دولت بتواند با يك نگاه جامعه و مانع يك سياست گذاري يا نگاه استراتژيك را مطرح كنند و بعد بلافاصله بتوانند عملياتي كنند با نگاه واقع گرايانه منطقي نيست، اما اين كه آيا اين جريان ادامه داشته است؟ بله بوده است.
مشاور هنري رئيس جمهور تاكيد كرد: اين كه ما چگونه با ظرفيت‌هاي موجود به نگاه استراتژيك برسيم تا هم ‏فيلمسازاني كه ديگر لم داده‌اند به جريان سينماي جشنواره‌اي و اصلا حاضر نيستند از اين حوزه بيايند بيرون را وارد كنيم و هم آن فيلمسازاني كه دل خوش كرده‌اند به ابتذال و بدنه سينماي ايران را پر كرده‌اند و هم فيلمسازاني كه به دلايل مختلف از سينماي ايران طرد شده‌اند و هم آن نيازها و مطالبات روي زمين مانده در مورد مطالبات سي سال سينماي پس از انقلاب، همه اين ها را با هم جمع كنيم كار مشكلي است.

* صدرعاملي: فيلم ضعيف داريم، فيلم مبتذل نداريم
در اين قسمت از برنامه رسول صدرعاملي از طريق ارتباط تلفني در خصوص اين بحث مواردي را مطرح كرد.
«رسول صدرعاملي» در ابتداي سخنان خود گفت: شخصا اگر در ايران مي بودم حتما در آن جلسه شركت مي‌كردم، براي اين كه فكر مي‌كنم كه ما بايد بر اساس منافعي كه دنبالش هستيم، تصميم بگيريم نه براساس موضوعات فردي، ما بايد به طور جدي در اين جلسه شركت مي‌كرديم و منافع سينما را مي‌خواستيم.
او افزود: فيلمسازي و سينما آغازش از خود فيلمساز است،خلاقيت يك هنرمند و بعد نگاه پيگيرانه و عرضه آن، حالا در طول اين سال ها ما از يك مميزي كه كم مي دانسته است رنج برده‌ايم، مثلا اجازه نداده‌ايم سينماي خلاق و پيا راه خودش را به درستي طي كند و بعد ناگهان مي‌شنويم كه يكي از فيلمسازان خوب ما فرياد مي‌زند كه سينما مرده است.
اين كارگردان سينما تصريح كرد: سينما به نظر من نمرده است اما فعاليت در آن سخت شده است، فيلمسازي اين روزها سخت شده است و آن چيزي كه دولت و آقاي شمقدري پاسخ بدهند كه چرا ما نبايد در ادامه اين آزمون‌ها و خطاهايي كه كرده‌ايم چون قرار نيست همه فيلم‌ها شاهكار باشند ولي وقتي مي‌بينيم كه عده‌اي فيلمساز هستند كه مبتني بر وسواس تلاش،كوشش،ماه‌ها روي فيلمنامه‌هايشان كار مي‌كنند و برايشان مهم است فيلمي را كه روي پرده مي‌فرستند، در كجاي ذهن ما جاي دارد و براي او چقدر مانع تراشي مي‌كنيم و چرا آن نوع سينما ادامه پيدا نكرده است.
صدرعاملي ادامه داد: چاره‌اي ندارم كه اشاره‌اي كنم كه براي من بسيار دلنشين است به نشست كارگردانان با رهبري، ايشان يك جمله‌اي گفتند كه در سينماي اجتماعي اگر به لحاظ انتقادي ولي خيرخواهانه يك تلنگر به دولت بزنيد، انگار كه به من يك مشت زده‌ايد و من اين مشت را با جان و دل پذيرا هستم.
او در ادامه بيان داشت: اين استراتژيك كه آقاي عسگرپور مي‌گويد در آن جلسه من هم مي‌گويم تا اينجا آقاي شمقدري عزيز چه كرده‌ايد؟ چه كسي به جز رهبري مي توانست اينقدر واضح و روشن استراتژي كلي جمهوري اسلامي ايران را نسبت به مني كه دلم مي‌خواهد در اين كشور كار كنم و فيلم بسازم روشن كند؟ هيچ اتفاقي نيفتاد و در واقع حالا ماموريت -اگر قايل باشيم براي آقاي شمقدري- از آن تاريخ و جلسه به بعد آغاز مي‌شد.
صدرعاملي در ادامه خطاب به شمقدري گفت: شما در آن جلسه نامه‌اي خدمت رهبري داديد كه به هرحال حرف‌تان بود و انتقاد جدي شما بود از سينما ولي از آن جلسه به بعد چند جلسه گذاشته شد؟،چقدر كارشناسي كرديم؟، چقدر تلاش كرديم تا برسيم با اين سينماي خوب و پويا؟. من هم معتقدم كه خيلي فيلم‌هاي ما مبتذل نيست،ممكن است ضعيف باشد اما واقعا ابتذال به معناي بد كلمه هرگز در سينماي جمهوري اسلامي ايران تا اين لحظه آن ابتذالي كه مورد نظر شما است، نبوده است.
اين كارگردان سينماي ايران خاطر نشان كرد: ما مي‌توانيم بگوئيم اين فيلم‌ها ضعيف يا سطحي هستند اما همه آنها در سينماها اكران شده‌اند در طول يك سال دو سال تا مثلا من يا همكار من كه سه سال يك‌بار فيلم مي‌سازيم، وقتي فيلم‌مان آماده مي‌شود در آن سينماها نمايش داده بشود كه چراغش را كارگرداناني روشن كرده‌اند كه پركارند و اصطلاحا صنعتي كار كرده‌اند.
او تصريح كرد: من مي گويم كه واقعا مطالباتي وجود ندارد و حتي در آن جلسه هم گفتم كه كسي از ما دعوت نكرد كه بيائيم فيلمساز بشويم،خودمان به خاطر آن چيزي كه در توان‌مان سراغ داشتيم در طي اين سي سال تلاش كرده‌ايم و فيلم‌هاي خوب ساخته‌ايم.

* شمقدري: هدف همه ما اين است كه به نقطه روشن برسيم
جيراني در اين قسمت گفت: البته من فكر نمي كنم كه آقاي شمقدري به عنوان نماينده دولت اينجا نشسته باشند و قضيه يك مقدار دو به يك و ناجوانمردانه شد!،ولي آقاي شمقدري آيا مي‌توانيد پاسخگوي اين موارد باشيد؟
شمقدري نيز اظهار داشت: هدف همه ما اين است كه به نقطه روشن برسيم و نهايتا همه ما يك دغدغه داريم و همينكه آقاي صدرعاملي تاسف مي‌خورند كه نتوانستند به اين جلسه بيايند، نشان دهنده همان دغدغه و حس مسوليت پذيري ايشان است.
او ادامه داد: ما در يك جاهايي گير كرده‌ايم،بعضي ها اين حس مسؤوليت‌پذيري را ندارند و فيلمسازي داريم كه اعلام مي‌كند كه من اگر در تهران هم بودم بازهم نمي آمدم، يك موقع است كه شما مي گوئيد شما به عنوان دولت وظيفه داريد كه سازوكارهاي خودتان را طراحي و اجرا كنيد و ما هم مثل بقيه همراهي مي كنيم. بنده يا آقاي احمدي‌نژاد نگاه استراتژيك‌مان به حوزه فرهنگ اتفاقا اصلا اينگونه نيست.معتقديم كه در حوزه فرهنگ خود اهالي فرهنگ و مردم بايد حضور فعال داشته باشند و دولت وظيفه‌اش اين است كه فقط سازوكارها را محيا كند و كمك كند تا اين مسيرها طي شود.
مشاور هنري رئيس جمهور تصريح كرد: يكي از موانع جدي كه من خودم شخصا معتقدم وجود دارد بحث نظارت و مميزي است،من مي گويم يك نقطه مشترك داريم و آن اين است كه مميزي يا سيستم نظارتي كه معاونت سينمايي شكل گرفته برخي جاها به سينما لطمه مي‌زند، و در واقع جلوي رشد و مسؤوليت پذيري كارگردانان سينما را گرفته است و كارخلاقانه را يكجورهايي كور كرده است.
شمقدري خاطر نشان كرد: اتفاقا اين نگاه خود آقاي احمدي‌نژاد است كه ما حالا نگاهمان بر اين نيست كه بخواهيم با اغماض، بستن و اينجور مسايل رفتار كنيم. در حوزه اجرايي يك اتفاقات ديگري مي‌افتد چون همه مديران توجيه نيستند اما اين يك شرايط سينماي ايران است. مشكل فرهنگي داريم كه اتفاقا بر مي‌گردد به من هنرمند و فيلمساز كه نتوانسته‌ام اين را حل كنم كه هر كسي، هر جا رفت شد كدخداي آنجا،اين نمي شود كه شما در هر حوزه اي كه رفتيد كدخداي آن هستيد و حرف بالادستي را گوش ندهيد.بالاخره يك دولت چقدر مي تواند با همه پديده ها روبرو شود؟
صدرعاملي در پاسخ به اين بخش از گفته هاي شمقدري گفت:من دو جلد از مصوبات شوراي عالي فرهنگي را در اختيار دارم،به زعم من قرار بر اين است كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كليه امور فرهنگي ما را روشن كند اما يك كلمه از سينما و تئاتر در آن نيست.نكته من در اين است، من مي گويم بر اين باورم كه فيلم خوب از سينماگر آغاز مي‌شود نه به سفارش ديگران.
او ادامه داد: سياستمداران ما مي‌گويند كه سينما آب و نان مردم نيست درحالي كه من معتقدم سينما جدي‌ترين آب و نان مردم است. من بعد از جلسه با رهبري اصلا يك نوع ديگري فيلم ساختم چرا كه اين جلسه يك خير و بركتي براي من داشته است.
شمقدري نيز در پاسخ گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حوزه ها تخصصي زير مجموعه اش است كه راهكارها را عرضه مي كند،من هم با اين سوال ايشان كاملا موافق هستم كه بايد برويم سراغ شوراي هنر و عزيزاني كه در شوراي هنر هستند كه البته من در شوراي هنر نيستم، اين عده بايد بيايند جواب بدهند كه چرا كوتاهي كردند.

* عسگرپور: اين نگاه استراتژيك به سينما نيست
مديرعامل خانه سينما نيز در خصوص اين بحث گفت: من نمي خواهم وارد بحث تشكيلات شوم، اما جلسه گذشته من مساله‌اي را در خصوص تناقضات درون دولت اشاره كردم آقاي شمقدري اين را باز كردند منتها در آن نگاه استراتژيك اين مي شود سم براي دولت، يعني در آن نگاه استراتژيك كه من عرض مي كنم مي شود مثل بحث انرژي هسته اي كه آقاي شمقدري معتقدند اين از جامعه بر خواست و تبديل شد به يك نگاه استراتژيك اما ممكن است بعضي نظرات متفاوتي داشته باشند.
او ادامه داد:اما واقعيت اين است كه آنجا ديگر شوخي‌بردار نيست، شما اگر كه مسول بحث هسته اي نگاهش متفاوت باشد سريع آن تغيير اتفاق مي افتد چون نگاه، نگاه استراتژيك است و شوخي بردار نيست.اما در سينما اين نگاه استراتژيك وجود ندارد و من مي خواستم به اين نقطه برسم كه آقاي شمقدري اشاره مي كنند كه نگاه رياست جمهوري در حوزه نظارت نگاه ديگري است،نگاهي كه فعلا در واقع دارد اعلام مي شود ظاهرا نگاهي نيست كه مورد قبول باشد. پس ما با اين مديرت استراتژيك چكار بايد بكينم؟ اين ديگر از نظر من به عنوان يك سينماگر نگاه استراتژيك به سينما نيست.
عسگرپور تصريح كرد: آنجا من بايد سازمان خودم را در طول مدت چهارساله‌اي كه تعريف شده از روز اول درست تعريف كنم و مشاركت خود به خود اتفاق مي افتد،چرا كه مخاطبان با يك سيستم واحد در ارتباطند ولو اين كه اين سيستم اشتباه عمل كند.ايشان فرمودند كه ممكن است نظرات متفاوتي وجود داشته باشد اما يك نفر دارد مديريت مي كند ولي ظاهرا ما الان داريم با اين پديده مواجه مي شويم كه نظرات مختلفي وجود دارد كه اين خيلي زيبنده نيست،و همين بحث بس است كه امسال تنها 23 الي 24 پروانه ساخت بيشتر صادر نشده است.
صدرعاملي نيز اظهار داشت: صحبت تشتت شد بين صنف ها و كارگردانان، اما من مي‌خواهم بگويم كه اين تشتت در ذات طبيعي هنرمند است، هنر قايل به فرد و خلاقيت است، من مثل آقاي عسگرپور فكر نمي‌كنم، آقاي عسگرپور مثل آقاي شمقدري فكر نمي كنند، وآقاي شمقدري هم قطعا مثل شما فكر نمي‌كنند، همه ما يك نقاط مشتركي داريم كه فرهنگ ملي مي‌شود.

* شمقدري: قرار نيست در حوزه اجرا به دو گونه عمل كنيم
شمقدري نيز در خصوص صحبت‌هاي عسگرپور اظهار داشت: ما حوزه طراحي استراتژيك را با حوزه اجرا مخلوط نكرديم. يعني اتفاقا مديريتي كه در اجرا است در سازوكاري كه است كارش را انجام مي‌دهد. بالاخره چرخ سينما بايد بچرخد. پس آن جرياني كه الان در مديريت سينما است بايد راه خودش را برود و تا سازوكار جديد را بخواهيم طراحي كنيم عملا به اين حوزه نمي‌شود ورود پيدا كرد، چرا كه قرار نيست در حوزه اجرا به دو گونه عمل كنيم.
مشاور هنري رئيس جمهور خاطر نشان كرد اما در حوزه كار مطالعاتي اينكار شروع شده كه عسگرپور از او پرسيد كي و كجاي اين موضوع را هم بگوئيد چرا كه من به عنوان مدير عامل خانه سينما اگر ندانم به نظرم يك عيب است.
شمقدري در پاسخ به عسگرپور گفت:اتفاقا ما با آقاي ميركريمي يك جلسه اي گذاشتيم و قرار شد جلسات بعدي هم برقرار بشود و حالا اين كه يكسري از برنامه عقب و جلو مي‌شود اين به دليل طبيعت حوزه اجزا و مسوليت ها است كه همه چيز در اختيار نيست اما اين جلسه با كارگردانان كه چندين ماه بود دنبالش بوديم، نقطه آغازي بود بر تعامل و ما گفتيم براي اين كه دست خالي نباشيم يك چيزي داشته باشم كه بر روي كليات آن به توافق رسيده باشيم و يكسري نظرات را هم جلب كرديم اما به خاطر همان مشاركت اين جلسه را هم برگزار شود و كارگردانان بيايند تا نقطه آغاز اين مشاركت باشد براي رسيدن به يك نگاه استراتژيك كه به سينما بايد داشته باشيم و راهكار اجرايي را هم براساس آن پيدا كنيم.
او تصريح كرد: چون ما تابع رئيس جمهور بوديم و دوست داشتيم حتما ايشان حضور پيدا كنند، جلسه يك مقدار دير برگزار شد. به هر حال برگزاري اين جلسه و سخنان ايشان، بهترين گواه است براي اينكه اين نگاه استراتژيك وجود دارد و ما به‌دنبال آن هستيم، اما اين كه چرا عقب افتاد، من هم به عنوان يك فيلمساز ممكن است شاكي باشم.

* صدرعاملي: ما ياد گرفته‌ايم به منافع كلي كشورمان فكر كنيم و نه به نام‌ها و اسم‌ها
صدرعاملي نيز اظهار داشت: انتهاي اينگونه صحبت كردن مي‌رسد به اين كه همه سينماگران يك طرف هستند و دولت و رياست جمهوري طرف ديگر و دائم مي‌خواهيم توضيح دهيم كه چرا اينگونه است. ما ياد گرفته‌ايم به منافع كلي كشورمان فكر كنيم و نه به نام‌ها و اسم‌ها، من از مديرعامل خانه سينما مي‌خواهم كه يك بستري را فراهم كنند كه همدلي وهمكاري در بين همه اهالي سينما بروز پيدا كند و من مطمئنم كه ايشان با تدبيري كه دارد موفق مي‌شود و از آقاي شمقدري هم مي خواهم كه بستر رها سازي فيلمسازهايي را كه سي سال است دارند كار مي كنند را فراهم كنند و اجازه دهند اينها خود فكر كنند.

* عسگرپور: من همچنان بر موضع خودم پافشاري مي‌كنم ولو اين كه برنامه‌اي ديگر هم داشته باشيم
مدير عامل خانه سينما نيز در خاتمه دومين مناظره رسانه‌اي خود با مشاورهنري رئيس جمهور گفت: من همچنان بر روي بحث خودم پافشاري مي‌كنم ولو اين كه برنامه‌اي ديگر هم داشته باشيم، همه آنچه كه آقاي شمقدري فرمودند را من مي‌توانم در يك سرفصل بگنجانم و آن هم اين كه رياست محترم جمهوري و دولت فعلي نسبت به فرهنگ و هنر علاقه‌مندند و مشتاق هستند كه وضعيت موجود بهبود پيدا كند، اما اين همچنان يك نگاه استراتژيك نيست. نگاه استراتژيك نمي‌تواند نقطه شروعش در پايان عمر يك دولت باشد. نگاه استراتژيك نقطه شروعش، شروع يك دولت است.اگر اين را از نقطه استراتژيك برداريم و جزو علاقه‌مندي‌هاي دولت به حساب بياوريم درست است ولو اين كه دو روز از عمر دولت باقي مانده باشد. ولي مطلقا اين را نبايد با نگاه استراتژيك اشتباه بگيريم.
در پايان اين نشست فريدون جيراني اظهار داشت چون اين نشست دو به يك شد در روز شنبه 18 آبان نيز ادامه پيدا خواهد كرد.
/انتهاي پيام/ا
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن