تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819849920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسنا از مراسم افتتاحيه‌ي سينما جوان احمدرضا درويش: زينت‌بخش اين مجالس شده‌ايم خواهشندم با اهالي سينما به‌عنوان رعيت برخورد نكنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش ايسنا از مراسم افتتاحيه‌ي سينما جوان احمدرضا درويش: زينت‌بخش اين مجالس شده‌ايم خواهشندم با اهالي سينما به‌عنوان رعيت برخورد نكنيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

مراسم افتتاح رسمي سينما جوان 3 با سخنان احمدرضا درويش، مرتضي شايسته و عزت‌الله انتظامي و مسئولان سينمايي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين برنامه كه چهارشنبه ـ 15 آبان ماه برگزار شد، محمدرضا صابري مدير امور سينمايي شهيد چمران كه مديريت سينما را برعهده دارد با ارايه‌ي گزارشي از مراحل ساخت اين سالن آن را تنها سينماي استاندارد كشور ناميد گفت: عمليات طراحي و ساخت سينماجوان در 700متر در اواخر سال 85 آغاز شد و با هزينه‌اي بالغ بر 14 ميليارد و 790ميليون ريال كه سرمايه‌گذاري‌ آن توسط بنياد مستضعفان و جانبازان و با حمايت‌هاي موسسه‌ي سينماشهر انجام شد تا مرحله‌ي بهره برداري انجام شد.

وي اين سينما را از نظر استانداردهاي روز دنيا و امكانات در نظر گرفته شده جزو بالاترين رده‌ي سينماهاي استانداردهاي دنيا برشمرد.

در ادامه احد محمدي معاون مراكز تفريحي بنياد مستضعفان و جانبازان در سخناني با بيان اينكه سازمان سياحتي بنياد از هفت سالن سينما در سطح كشور بهره مي‌برد اظهار داشت: علاوه بر سه سالن در اين مجموعه، سينما آفريقا و دو سينما نيز در شهرستانهاي خرمشهر و اهواز داريم كه قصد توسعه‌ي آنها را داريم. پروژه‌ي بعدي ما سينما آفريقا است كه قصد داريم اگر سازه‌ي آن جواب دهد آن را به چهارسالن 250نفره تبديل كنيم كه اميدوارم با حمايت‌هاي معاونت سينمايي از اوايل سال آينده كار آن را شروع كنيم.

وي در ادامه مطرح كرد: ساخت سالن خوب بخشي از هنر است اما اين كه فيلم خوب بسازيم تا سرمايه‌گذاري جواب بدهد مهم است. ما در اين مجموعه سالانه ميزبان 8 تا 10 ميليون مخاطب هستيم و به دنبال سودي

نمي‌گرديم بلكه خواهان سود معنوي هستيم تا ساعتي از مخاطبان را به صورت مفيد پُر كنيم.

محمدي افزود: اگر بتوانيم فيلم خوب ارائه كنيم ديگر لازم نيست اعتراض كنيم كه چرا سينما ساخته نمي‌شود و يا تغيير كاربري مي‌دهد. من معتقدم يك فيلم مي‌تواند تاثير زيادي روي جامعه داشته باشد و آن را جهت بدهد، اما متاسفانه امروز همه فيلم‌ها كليشه‌اي شده است و اميدوارم همت كنيد تا فرهنگ ملي را به مردم معرفي كنيم.

عليرضا دهقان نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي ديگر سخنران اين مراسم بود كه از آمادگي كميسيون فرهنگي مجلس در زمينه‌ي ساخت سينما در سراسر كشور خبرداد و گفت: زمينه‌ي خيلي خوب و مناسبي فراهم شده است و اين اطمينان را به معاونت سينمايي مي‌دهم كه شرايط براي جلو رفتن سياست‌هايشان در مجلس فراهم است و اميدوارم با تعامل خوب شاهد ساخت سينماهاي مجهز در كشور باشيم.

محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه‌ي سينما هم در سخناني با بيان اين كه مجموعه سازمان‌هايي كه لفظ فرهنگي به آن‌ها اطلاق مي‌شود در سال‌هاي گذشته كمتر به هنر توجه كرده‌اند، مطرح كرد: بنابراين در نهادهايي كه كمي نسبت به سينما مشكوك هستند وقتي دست به همچنين ابتكاري مي‌زنند، بايد قدر آنها را بدانيم و اميدوار باشيم كه اين روند ادامه پيدا كند.

وي افزود: هرچه اهميت سينما را بيشتر فهميديم آن را دولتي‌تر كرده‌ايم. به نظر من بنياد مستضعفان هم در كنار كارهاي فرهنگي ديگري ازجمله ساخت سالن بولينگ كه انجام مي‌دهد بايد تلاش كند فيلم‌هايي هم درباره‌ي جانبازان كه به آ‌ن‌ها مربوط مي‌شود، بسازد.

عسگرپور تاكيد كرد: اميدوارم همه از هم راضي باشيم و تنها متوقع نباشيم. ساخت سالن و فيلم خوب لازم است و نبايد اين دو معطل هم باشند.

در ادامه بعد از قرائت اطلاعيه‌ي انجمن سينماداران ايران به مناسبت افتتاح اين سينما، محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني سينما را برترين زبان ارتباط –

فرهنگ‌سازي و رفتارسازي خواند و گفت: سينما يك هنر صنعت و رسانه‌ي قدرت‌مند و توانا است و به همين دليل بيشترين توان را براي افكار سازي دارد.

وي افزود: سينما صرفاً فيلم ساختن نيست بلكه فيلم ديدن در جمع مخاطب انبوه است كه با حضور آنها حيات سينما هم رقم مي‌خورد و اگر اين مخاطبين در سالن‌ها نباشند طبيعتاً سينمايي وقوع نخواهد يافت.

جعفري جلوه چرخه‌ي سينما را به يك رابطه‌ي قطعي تعريف شده بين فيلم‌سازان و مخاطبان دانست و تصريح كرد: اين نسبت اگر برقرار نباشد از دست خواهد رفت. بايد مردم در سالن‌هاي سينما حضور يابند و اين ميسر نمي‌شود مگر با فيلم و سالن خوب.

وي ادامه داد: سينماي نوين ايران بعد از انقلاب توانست با درخششي كه داشت به فرهنگ و هنري اثرگذار تبديل شود و حضور پرتعداد مخاطبان نشان اين مهم بود. سالن‌هاي نمايش رفته رفته نامطلوب‌تر شدند و كسي به فضاي نمايش نمي‌انديشيد. و ورود رقيبان سهل الوصول به صحنه اوقات فراغت مردم مانند نمايش خانگي فيلم ها بوجود آمد و ديگر حادثه‌اي كه در حوزه‌ي مضامين سينمايي رخ داد باعث شد، فيلم‌سازان كمتر ريسك كنند و براي فيلم‌هاي نازل تر سرمايه‌گذاري كردند و در واقع اقتصاد ضعيف باعث نزول در مفاهيم شد.

معاون سينمايي ادامه داد: در چنين شرايطي مديريت سينمايي كشور دريافت كه بايد كاري جدي انجام دهد و برنامه‌اي جدي داشته باشد، ما برنامه‌هاي فرهنگي را توامان پيگيري كرديم و سه محور فيلم خوب، سالن خوب و برنامه‌ي اكران را به مرحله‌ي عمل رسانديم و امروز مي‌توان گفت، سينماي ايران بهتر از هر زمان داراي برنامه است كه يك به يك آن را مشاهده مي‌كنيم.

جعفري جلوه يكي از برنامه‌هاي اصلي را توسعه‌ي فضاهاي نمايشي خواند و گفت: امروز مي‌توانيم از بازسازي يك سوم سالن‌هاي كشور سخن بگوييم و درواقع حدود 70درصد سينماها بازسازي شد و اگر منابع بيشتر بود، همه را بازسازي مي‌كرديم.

وي افزود: با عزم جدي حركت جدي را مي‌توان هم در نوسازي و ساخت شاهد بود. متاسفانه در حال حاضر 140شهر مركز شهرستان فاقد سينما هستند و مردم آنجا هيچ امكاني براي ديدن فيلم ندارند عزم و نهضتي براي ساخت سالن‌ها نياز است و بايد جدي گرفت. اين پديده را نياز داريم و بايد يك نهضت سالن سازي در سراسر كشور شكل بگيرد كه اين با حمايت نهادهاي دولتي و خصوصي امكان پذير است.

جعفري جلوه، اظهار داشت: دو سال قبل برنامه‌اي به رئيس جمهور ارايه شد براي سرمايه‌گذاري‌هاي نه‌چندان زياد كه حدود سي ميليارد سهم دولت بود اما گاهي براي چيزهايي به مراتب كم اهميت‌تر سرمايه‌هاي بيشتري صرف مي‌شود.

وي افزود: برنامه‌ي نمايش فراگير از ديگر طرح‌هاي ما بود كه فاز صفر اين طرح اجرا شد و امروز در فاز سه هستيم و سينماگران از مزاياي اكران هم زمان بهره مي‌برند. 150سينما در شهرستان‌ها از نمايش فيلم‌هاي روز محروم بودند كه امروز به صحنه وارد شدند. ما از طرح اكران همزمان برخوردار هستيم و در تكميل اين طرح حمايت از فيلم‌هاي فرهنگي را درنظر گرفتيم.

وي هدف از سرمايه‌گذاري‌ها در سالن‌سازي را تحول عظيم در اقتصاد سينما دانست و گفت: اگر در عرصه‌ي فرهنگي روند رو به رشد و تعالي نداشته باشيم در عرصه‌ي اقتصادي نزول خواهيم كرد. در جهت ساماندهي به پخش و اكران برنامه‌هايي طراحي و اجرا شد و در زمينه‌ي پشتيباني جريان توليد كه به توليد خوب و ارزشمند منجر شود اين الگو را دنبال مي كنيم و مي كوشيم با ارزش گذاري‌هاي خود نشانه گذاري كنيم كه چنين سينمايي را مي پسنديم.

معاون سينمايي در پايان سخنانش با بيان اين كه صبوري، تدبير و استقامت بيشتر نياز است خاطرنشان كرد: صحنه پيچيده است و مدعيان زياد هستند كه نمي‌توان آن‌ها را ناديده گرفت و اين راه را بايد طي كرد.

طرح چهارم و مكمل فناوري‌هاي جديد است كه لازمه‌ي سينما محسوب مي‌شود، دولت براي جهش اين هنر بايد سهمي داشته باشد تا زماني كه اين هنر روي پاي خود بايستد.

در ادامه اين مراسم ميكروفن به ميهمانان حاضر در مراسم رسيد.

عزت‌الله انتظامي با ابراز خوشحالي از افتتاح اين سالن گفت: بايد ديد چرا سينما اين گونه شده است، كوشش براين است كه فيلم‌هاي خوب ساخته شود كه اگر ساخته نمي‌شود بايد علت را پرسيد. بايد فيلم‌هايي را بسازيم كه مردم مي‌خواهند. سينما در بعد از انقلاب اسلامي درخشش و قدرت زيادي داشته است و بايد يك فكر اساسي براي آن كرد.

آقاي بازيگر ادامه داد: سينما زماني مي‌تواند نجات پيدا كند كه از دست دولت بيرون بيايد و به بخش خصوصي سپرده شود ما هم اين مشكلات را در تئاتر هم داريم و روز به روز بيشتر مي‌شود.

انتظامي تاكيد كرد: بايد پيدا كرد كه چرا سينماي ما بعضي اوقات اين گونه مي‌شود. اگر فيلم خوب باشد مردم حتي آن را در سالن بد هم مي بينند و بايد تلاش كرد، سينما و تئاتر را در بخش خصوصي راه بياندازيم.

بعد از عزت‌الله انتظامي به درخواست كامران ملكي كه اجراي اين برنامه را برعهده داشت، ميكروفن به احمدرضا درويش رسيد، كه با اعتراض او نسبت به نحوه‌ي برخورد با ميهمانان و صحبت‌هاي انجام شده در اين مراسم همراه بود.

او گفت: سوال‌هاي زيادي برايم ايجاد شده است، از جمله اينكه چرا در اين مراسم صندلي‌هاي زيادي خالي است؟ و احساس مي‌كنم به نوعي ما زينت بخش اين مجلس شده‌ايم و به عنوان يك ميهمان پذيرايي از ما نشد.

وي ادامه داد: ما به عنوان كليدداران توسعه‌ي كشور نمي دانيم كليددار كدام قفل هستيم و حتماً قفلي وجود دارد كه ما كليددار هستيم و اگر راهنمايي شود قفل‌ها كجاست، خوب است.

وي درباره حضورش دراين مراسم گفت: من به ارادت مردم خرمشهر اينجا آمدم، چون فروزنده رئيس بنياد از آنجا است و يادگاري است كه عطر جهان آرا را دارد.

او سينما را دوست دارد و فيلم‌هاي ما را مي‌بيند و از اهتمام ايشان به توسعه‌ي سينماي كشور در حد مقدورات تشكر مي‌كنم، اما احساس مي‌كنم منتي بر ما گذاشته مي‌شود.

درويش مطرح كرد: وظيفه‌ي شهرداري هم كار فرهنگي است و سالن‌سازي هم يكي از آن‌ها است اما مي‌سازند و مي گويند به شرطي ساخته‌ايم كه در اين سينما گناه نشود كه اين سخن بسيار زشت است.

اين مكان براي شاخصه‌ي توسعه فرهنگي كشور است و نبايد با پول مقايسه شود و نقش سينما در بحث امنيت اجتماعي نقش بسيار بالايي است.

وي خطاب به اميدوار رضايي نماينده مجلس كه در اين جلسه حاضر بود، اظهار داشت: مگر اصل 44 به كم شدن تصدي‌گري دولت حكم نمي‌دهد؟! اما سوال من اين است داشتن سينما توسط يك سازمان غيرخصوصي يعني چه كه حالا صحبت از چهارسالنه شدن سينما آفريقا مي‌شود؟! در واقع اين‌ها بايد به بخش خصوصي واگذار شود.

درويش با بيان اين كه از اين به بعد در افتتاح هيچ سينمايي شركت نمي‌كند اظهار داشت: مگر اين كه به بخش خصوصي تعلق داشته باشد. اگر در مراسمي شركت كنيم و بگويند گناه نكنيم و تحكم كنند و منت بگذارند. شركت نكنيم بهتر است. سينما قدرتي در دورن خودش دارد كه نبايد آن را رها كرد و خواهش مي‌كنم طوري برخورد نشود كه اهل سينما و فرهنگ گمان كنند رعيت‌هايي هستند كه فقط بايد شاهد مسائلي باشند و چيزي نگويند.

وي با بيان اين كه شاهد تناقضات زيادي در وضعيت فعلي هستيم، اظهار داشت: يكي از همكاران ما كه به رئيس جمهور هم مشاوره مي‌دهد سال گذشته حرفي زد كه تيتر همه‌ي روزنامه ها شد، و گفت، بوي تعفن لاشه‌ي سينما به مشام مي‌رسد و حالا نظر مي‌دهد پاسخگوي اعمال مديران سينما نيستيم و خود را از هم جدا مي‌دانند. متاسفانه ما دچار اين وضعيت هستيم و حالا هم كه اينجا مي‌آييم به ما مي‌گويند كه اين سالن را درست كرده‌ايم و شما حالا بچه‌هاي خوبي باشيد و فيلم‌هاي خوبي بسازيد، به نظرم اين ادبيات درست نيست.

وي با طرح اين سوال كه چرا شما از فيلمسازان قدرداني نمي‌كنيد تصريح كرد: توقع داشتم اصلي‌ترين بخش اين مراسم خود سينمايي‌ها باشند. بايد پرسيد كه آقاي تبريزي كجا هستند و چرا آقاي كيميايي كه در مراسم هم بودند، صحبت نمي كنند درواقع ما زينت بخش مجالس هستيم.

پولي كه براي ساخت سينما خرج شده متعلق به ملت ايران بوده و ما هم اگر فيلم مي‌سازيم وظيفه‌ي ملي خود را انجام مي‌دهيم. در سينما گوهرهاي فراوان داريم و بايد در مديريت هم گوهرهاي فراوان داشته باشيم، اميدوارم شاهد فيلم‌هايي باشيم كه تجلي سينماي ملي ايران باشد.

در ادامه‌ مرتضي شايسته تهيه‌كننده سينما هم گفت: بهترين لحظه براي من شركت در افتتاح يك سالن است. اين به معناي زنده بودن و وجود سينما است و اميدوارم بازهم شاهد چنين مراسم‌هايي باشيم.

وي افزود: هرسالني كه تعطيل مي‌شود، تبعات زيادي به همراه دارد ما اهل سينما و تهيه‌كنندگان به علت كمبود سالن فرصت‌هاي زيادي را ازدست داده‌ايم، لذا هر سالني را كه افتتاح مي‌شود برايمان نور اميدي محسوب

مي‌شود.

اين تهيه‌كننده اظهار داشت: اين كه مي‌گويند سينما توجيه اقتصادي ندارد درست نيست. سينماي مدرن ساخته شود سودآور هم خواهد بود.

وي با تقدير از معاونت سينمايي گفت: قبلاً، اعتباراتي به سينماها داده مي‌شد و كاري صورت نمي‌گرفت اما ايشان اين اعتبارات را هدايت كردند و حالا كارهاي خوبي مي‌شود.

شايسته خطاب به ارگان‌ها و سازمان‌هايي كه از امكانات سينمايي شان بهره نمي‌برند، گفت: اگر سينما برايتان توجيه اقتصادي ندارد آن را رها كنيد. در بسياري از شهرها سالن‌هاي سينمايي در حال نابودي است و تقاضا داريم آن‌ها را واگذار كنند بنابراين هركس دركشور چراغ سينما را روشن نگه دارد بايد دستش را بوسيد.

از حاضران در اين جلسه مي توان از علي سرتيپي، مسعود كيميايي، محمدرضا اعلامي، مجيد مسچي، حبيب اسماعيلي، مصطفي شايسته، عبدالله عليخاني، غلامرضا موسوي و محمدحسين فرحبخش نام برد.

انتهاي پيام
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن