تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813292128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سخنان شمقدري، ايماني‌خوشخو و... جشنواره‌ي تئاتر رضوي با معرفي برگزيدگان تمام شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با سخنان شمقدري، ايماني‌خوشخو و... جشنواره‌ي تئاتر رضوي با معرفي برگزيدگان تمام شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

ششمين دوره جشنواره ملي تئاتر رضوي شامگاه گذشته در تالار گلشن شهرستان بجنورد مركز استان خراسان شمالي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مشاور رييس جمهور در امور هنري در آيين اختتاميه اين جشنواره گفت: صحنه نمايش صحنه‌اي است كه مي‌تواند حقيقت زندگي، فضايل و رذايل بشري و ماهيت واقعي آنها را نشان بدهد.

شمقدري با ذكر اينكه اولين حقايقگر حقايق عالم خداوند متعال است افزود: رذيله زشت تكبر صحنه‌اي است كه شيطان به فرمان خدا سر نمي‌نهد و اين آغاز سقوط او است و نمايش انسانيت و خداپرستي نيز كردار ابراهيم خليل الله است زماني كه مي‌خواهد مباني خداشناسي را نشان دهد.

وي ادامه داد: امام رضا (ع) نيز در دوران خفقان حكومت‌هاي خلفا، بسياري از معارف خود را به شيوه نمايش عرضه مي‌كرد كه حديث «سلسله الذهب» خود يك صحنه نمايش است.

شمقدري گفت: امروز در دوران جديدي وارد شده‌ايم و ايران اسلامي با مقاومت مردم تحولات بزرگي در عرصه جهاني ايجاد كرده و مي‌طلبد كه همه نخبگان و بخصوص اهل هنر به ميدان بيايند و خودشان را با رسالت جديد وقف بدهند.

وي با ذكر اينكه امروز جهان تشنه راز و رمز مقاومت ايران كه موجب اقتدار و عزت و عظمت كشور شده

مي‌باشد، افزود: هنرمندان صحنه نمايش بار بزرگي را بر دوش دارند تا حقيقت انساني به دست آنها متجلي شود و جشنواره تئاتر رضوي آغازي براي تحقق اين هدف است.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: جشنواره تئاتر رضوي بعد از شش دوره به سرعت راه خود را طي كرد كه بنا به‌گفته داوران در جشنوراه ششم به دليل كيفيت خوب آثار، انتخاب نمايش‌هاي برتر كاري دشوار بود.

محمدحسين ايماني‌خوشخو افزود: خوشبختانه به بركت نام مقدس امام هشتم (ع) جشنواره تئاتر رضوي در جايگاه رفيع خود قرار گرفته و به عنوان سمبل تئاتر معنوي به ترويج فرهنگ رضوي و بيان مفاهيم معنوي

وي ادامه داد: در سال 86، بيش از 50 درصد آثار پيشنهادي و اجرا شده توسط هنرمندان كارهاي معنوي و ارزشي بود كه بيش از 60 درصد از كل تماشاگران در هنرهاي مختلف تئاتر را به خود اختصاص داد.

وي بيان كرد: بايد به گونه‌اي حركت كرد كه هنر تئاتر از حالت يك كالاي تجملي خارج شود و به زندگي مردم بيايد زيرا در اين صورت محدوديت‌هاي اعتباري و ديگر مسايل نيز از زندگي تئاتر رخت بر خواهد بست.

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در هر صحنه‌اي كه مردم باشند آنجا آباداني و شور و رونق هست و در اين صورت قدرت تئاتر وسيله‌اي مي‌شود براي بيان مفاهيم بلند معنوي و اين براي تئاتر كشور با بركت خواهد بود.

ايماني خوشخو همچنين بيان كرد: زماني حتي براي تمرين تئاتر مكاني وجود نداشت، اما اكنون اكثر شهرهاي كشور داراي مجموعه‌هاي هنري خوبي هستند كه شايد نمونه‌هاي آنها در تهران وجود نداشته باشد.

به گزارش ايسنا، دبير ششمين جشنواره ملي تئاتر رضوي نيز گفت: ما مفتخريم بساط عاشقي را با جشنواره تئاتر رضوي بگسترانيم، زيرا رازي است كه اگر براي اهل بيت (ع) دست به شيئي نازل بزنيم زر مي‌شود.

محمد خزاعي افزود: در اين جشنواره تماشاگران مشتاقانه با لحظات خنديدند و گريستند كه گويي به يمن همدلي مسوولان و دست اندركاران بجنورد به بركت ميزباني اين رويداد، عاشقستان است.

وي ادامه داد: پايان اين جشنواره با آغاز جشنواره هفتم يكي شد تا اينك همه هنرمندان ايران و جهان را به اين جشنواره فرا بخوانيم تا از همه جهان واقعه خواني امام هشتم (ع) و هنر رضوي باشد.

وي با تقدير از دست اندركاران جشنواره تئاتر رضوي افزود: صداو سيما و خبرنگاران و اهالي رسانه و مطبوعات نيز چنان قلمشان را وقف رضا (ع) كردند كه مي توان بر قلمشان بوسه زد.

استاندار خراسان شمالي نيز گفت: ششمين جشنواره تئاتر رضوي از نظر كيفيت و محتوا سير صعودي داشته و اين براي دست‌اندركاران و برگزار كنندگان جشنواره مايه مباهات است.

مهندس محمدحسين جهانبخش افزود: امروز هنر ديني بهترين و زيباترين و پايدارترين عنصر براي انتقال افتخار جمهوري اسلامي به نسل‌هاي آينده است.

وي ادامه داد: مردم ايران اسلامي پيوند محكمي با امامان معصوم (ع) دارند و به‌همين دليل توانسته‌اند دين مبين و اعتقاداتشان را ماندگار كنند و از همين روي بود كه امام راحل فرمود كه پيرو ولايت فقيه باشيد تا به مملكتتان آسيبي نرسد.

وي بيان كرد: پيوند مردم با ولايت فقيه از ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي است و چه زيبا امام (ره) به نسل جوان سفارش مي‌كردند كه اگر فرهنگ و تفكر بسيجي در ايران اسلامي جلوه‌گر شود چشم طمع دشمنان كور خواهد شد.

استاندار خراسان شمالي افزود: هنر بهترين بستر و جلوه‌گاه براي انتقال دستاوردهاي نظام و افتخارات جوانان ايران اسلامي است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي نيز گفت: جشنواره تئاتر رضوي بستري است براي پيوند ميان دين و هنر كه به‌اين واسطه از ظرفيت‌هاي والاي هنري براي پيام‌رساني آموزه‌هاي ديني استفاده مي‌شود.

محمدرضا سوقندي افزود: آيين‌هاي ديني منبعث از سيره رضوي، علوي و مهدوي است و به همه ما و فرهنگ و دين و آيين ما تعلق دارد.

وي ادامه داد: جشنواره تئاتر رضوي فرصتي براي خدمتگزاري اصحاب هنر به ساحت علي ابن موسي الرضا (ع) است و كساني كه با بيان و قلم و قدم در عرصه فرهنگ گام بردارند همگي اهل هنر هستند و بايد اين قابليت را قدر بدانند.

وي بيان كرد: خداوند را شاكريم كه در دهه كرامت و ولايت و در آستانه ميلاد امام رضا (ع)، در سال نوآوري و شكوفايي توفيق رفيق راهمان شد تا براي دومين سال جشنواره ملي تئاتر رضوي را به همت همه مردان عرصه هنر نمايش و خدمتگزاران صديق عرصه فرهنگ و هنر ايران ميزباني كنيم.

به گزارش ايسنا خرسان شمالي براي دومين سال متوالي، بخش صحنه‌اي جشنواره تئاتر رضوي را كه با رقابت 13 گروه نمايشي همراه بود، ميزباني كرد.

ششمين جشنواره تئاتر رضوي در تاريخ 9 آبان ماه جاري در تهران افتتاح شد و شب گذشته 16 آبان در بجنورد به كار خود پايان داد كه داوران آن علي نصيريان، دكتر محمود عزيزي و تاجبخش فناييان برگزيدگان خود را بدين شرح معرفي كردند:

در بخش طراحي صحنه:

مقام سوم، لوح تقدير و جايزه نقدي به طور مشترك به طراحان صحنه «نمايش ماه در قاب» سيد علي موسويان و نمايش «مهتاب بر زمين» مهران ناصرشريف هر دو از تهران تعلق گرفت.

مقام دوم، لوح تقدير و جايزه نقدي به رضا حسن‌زاده، طراح صحنه نمايش «به آسمان نگاه كن» از مشهد اهدا شد.

تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به طور مشترك به طراحان صحنه نمايش «راز»، ساناز طايفه و نمايش «سه روز ابدي»، وحيد لاري هر دو از تهران به عنوان مقام اول طراحي صحنه اهدا شد.

در بخش موسيقي:

ديپلم افتخار و جايزه نقدي مشتركا به آهنگسازان نمايش «به آسمان نگاه كن» از مشهد، مهدي حسني و نمايش «بساط عاشقي» رحمان رضايي از بجنورد اهدا شد.

در بخش تقدير ويژه:

هيات داوران از چند هنرمند شركت‌كننده از بخشهاي مختلف تقدير به‌عمل آورد و ديپلم افتخار و جايزه نقدي به رهام مخدومي از تهران براي كارگرداني نمايش «سه رو ابدي»، لوح تقدير و جايزه نقدي به مهتاب نوايي بازيگر نمايش «بساط عاشقي» از بجنورد، يوسف صادقي بازيگر نمايش «نقل طلايي» از تهران، بهار محمدپور بازيگر نمايش «راز» از تهران و حسن سرشار بازيگر نمايش «رستگاري در شب دور» از شاهرود و همچنين لوح‌تقدير و جايزه نقدي به محسن مير زارعي بازيگر نمايش «نقل طلايي» به خاطر مهارت در هنر ماندگار نقالي اهدا شد.

بخش نويسندگي:

مقام سوم، لوح تقدير وجايزه نقدي مشتركا به نويسنده نمايشنامه‌هاي «ما چهار نفر بوديم» از خرمشهر، مرتضي شاه درق و نويسنده نمايش «ماه در قاب» از تهران، علي موسويان تعلق گرفت.

در بخش بازيگري بانوان:

مقام سوم، لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به مائده حسيني بازيگر نمايش «مهتاب بر زمين» و بهاره احمدپور بازيگر نمايش «ماه در قاب» هر دو از تهران اهدا شد.

مقام دوم، لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به مريم بخشي بازيگر نمايش «سه روز ابدي» از تهران و الناز حبيبي بازيگر نمايش «راز» از تهران تعلق گرفت.

مقام اول، تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به مريم احمدي بازيگر نمايش «سوي بازگشت» از لردگان داده شد.

در بخش بازيگري مرد:

هيات داوران لوح تقدير و جايزه نقدي اين بخش را به مصطفي طاهري و ميرطاهر مظلومي بازيگران نمايش «ضامن» از تهران تقديم كرد.

رتبه سوم، لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به بازيگران نمايش «به آسمان نگاه كن» از مشهد حسين طاهري و بازيگر نمايش «سه روز ابدي» از تهران، كرامت نورساز اهدا شد.

لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به بازيگران نمايش «سوي بازگشت» از لردگان سيد اكبر رادياني و نمايش «به آسمان نگاه كن» از مشهد، سروش طاهري تعلق گرفت.

رتبه اول، تنديس جشنواره و ديپلم افتخار و جايزه نقدي مشتركا به بازيگران نمايش «ما چهار نفر بوديم» ازخرمشهر، احمد مسافري و نمايش «ماه در قاب» علي محمدعلي زاده از تهران اهدا شد.

نمايشنامه‌نويسي:

مقام سوم، لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به مرتضي شاه كرم، نويسنده نمايش «ما چهار نفر بودم» از خرمشهر و حميد موسويان نويسنده نمايش «ماه در قاب» از تهران تعلق يافت.

رتبه دوم، لوح تقدير و جايزه نقدي مشتركا به داريوش ربيعي نويسنده نمايش «راز» از تهران، فرهاد نقدي نويسنده نمايش «ضامن» از تهران اهدا شد.

رتبه اول، تنديس جشنواره و ديپلم افتخار و جايزه نقدي به محمد ابراهيميان نويسنده نمايش «سه روز ابدي» از تهران تعلق گرفت.

كارگرداني:

تقدير ويژه، هيات داوران تقدير ويژه خودرا به دليل توجه به مضامين رضوي، سنتي و ايراني به عزت‌الله مهرآوران نويسنده و كارگردان نمايش «از برخواني طومار حيرت» از تهران اهدا كرد.

رتبه سوم كارگرداني، لوح تقدير و جايزه نقدي به محمدامين خاتمي كارگردان نمايش «به آسمان نگاه كن» از مشهد تقديم شد.

رتبه دوم كارگرداني، لوح تقدير و جايزه نقدي به محمودرضا رحيمي كارگردان نمايش «ضامن» از تهران اهدا شد.

رتبه اول، تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به زري طالبي كارگردان نمايش «راز» از تهران تعلق يافت.

بخش نمايش‌هاي برگزيده:

در بخش نمايش‌هاي برگزيده هيات داوران بدون هيچگونه اولويت نمايش‌هاي «ما چهار نفر بوديم» از خرمشهر به كارگرداني عادل كروشاوي، «به آسمان نگاه كن» از مشهد به كارگرداني محمد مهدي خاتمي، «ماه در قاب» از تهران به كارگرداني محمد بي‌ريا و نمايش «راز» از تهران به كارگرداني زري طالبي به عنوان نمايش‌هاي برگزيده ششمين جشنواره تئاتر رضوي و حمايت براي اجراهاي عمومي انتخاب كرد.

همچنين مركز هنرهاي نمايشي با بررسي و تحليل آثار اجرا شده در ششمين جشنواره سراسري تئاتر رضوي دو نمايشنامه «سه رو ابدي» نوشته صمد ابراهيميان و به كارگرداني رهام مخدومي از تهران و نمايش «راز» نوشته داريوش ربيعي و به كارگرداني زري طالبي از تهران را شايسته دريافت لوح تقدير و دو سكه بهار آزادي دانست.

مركز هنرهاي نمايشي صداي جمهوري اسلامي نيز به‌منظور حمايت علاوه بر دو اثر نمايشي كه جايزه دريافت كردند و از شبكه ملي و راديو نمايش داده مي‌شوند، دو اثر «ضامن» نوشته فرهاد نقدعلي و به كاگرداني محمودرضا رحيمي از تهران و نمايش «ما چهارنفر بوديم» نوشته‌ي مرتضي شاه كرم و به كارگرداني عادل كروشاوي از خرمشهر را براي ضبط و پخش از شبكه‌هاي ملي و راديو خريداري مي‌كند.

انتهاي پيام
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن