تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806618067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قلعه والي؛ بنايي به جامانده از سلسله قاجاريه در ايلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قلعه والي؛ بنايي به جامانده از سلسله قاجاريه در ايلام
ايلام - خبرگزاري مهر: عمارت و قلعه والي واقع در شهر ايلام بنايي به جامانده از حكومت محمدعلي شاه قاجار است كه گوشه ايي ديگر از حضور تاريخ را در استان ايلام نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، ايلام در دوران ساساني و اسلامي جزيي از ايالت "ماسبذان" بوده است كه اين منطقه تا قبل از ورود حسين قلي خان والي به "ده بالا" معروف بوده كه همزمان با حكومت حسين قلي خان ابوقداره "حسين آباد" نام گرفت.

در سال 1309 شمسي با توجه به سابقه تاريخ منطقه و تصويب در فرهنگستان ايران، "ايلام" ناميده شد.

شهر ايلام با واقع شدن در حصاري از كوه و ارتباط نزديك شهر با جنگل داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است.

از مهمترين جاذبه هاي تاريخي و طبيعي شهرستان ايلام مي توان به قلعه والي، كاخ فلاحتي، سنگ نوشته قوچعلي، درياچه سد ايلام، تنگ دالاهو، كوه قلاقيران و....اشاره كرد كه هر بيننده اي از تماشاي آن عمق زيبايي، ذوق، سليقه، هنر و تاريخ را در دل اين آثار مي بيند.

يكي از مهمترين آثار تاريخي شهر ايلام كه بر روي تپه "چغاميرگ" ساخته شده است قلعه والي است. اين قلعه در سال 1326 در زمان حكومت محمدعلي شاه قاجار و در زمان حكومت غلامرضاخان والي ساخته شده است. وسعت اين قلعه دو هزار و 500 متر مربع و مساحت زيربناي آن يك هزار و 500 متر مربع است.

اين بنا داراي حياط مركزي بوده كه اماكن مسكوني آن در امتداد سه ظلع شرقي، شمالي و غربي ساخته شده است و در ساخت اين بناي تاريخي كه امروزه يكي از مراكز اصلي براي استقبال ديگر مردم كشور از استان ايلام است، مصالح سنگ و گچ استفاده شده است و آثار آيينه كاري، گچ بري در برخي از اتاقها از ذوق و سليقه و هنر فرد سازنده حكايت دارد.

قلعه والي داراي تعداد زيادي اتاق كوچك و بزرگ تالار، شبستان و پستو بوده كه در هر ظلع آن دو زيرزمين و در مجموع شش زيرزمين تعبيه شده است.

در ساخت اين بنا از اشكال هندسي در پيشاني ديوارها با استفاده از آجرهاي لعاب دار رنگي تزئيناتي صورت گرفته است. اين قلعه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و در حال حاضر عمليات اجرايي آن براي تبديل به موزه مردم شناسي به پايان رسيده است.

در موزه مردم شناسي كه در اين قلعه داير شده است اوج فرهنگ، تمدن و گذشته مردم استان ايلام را در قالب ماكتهايي به شكل انسان و وسايل آنها مي توان ديد.

كوه قلاقيران به عنوان نماد شهر ايلام

كوه قلاقيران كه يكي از آثار طبيعي و زيباي شهر ايلام است داراي ارتفاع زياد است و در پنج كيلومتري شهر ايلام واقع شده است و مناظر آن داراي زيباييهاي كم نظير از جمله تفرجگاه جنگلي "ششدار" و "منجل" است كه اطراف كوه احاطه كرده و منظره زيبايي را به وجود آورده است.

كاخ فلاحتي شهر ايلام از ديگر بناهاي زيباي اين شهر است كه عمارت كاخ فلاحتي ميان باغي بزرگ با درختان كهنسالي چون چنار و توت محصور شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام نيز در ارتباط با شهر جاذبه هاي اين استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ايلام با داشتن جاذبه هاي تاريخي و طبيعي كم نظير داراي قابليتها و پتانسيلهاي بسيار قوي در زمينه صنعت گردشگري است.

فريدون محمدي عنوان كرد: استان ايلام با داشتن مناظر طبيعي به "عروس زاگرس " در كشور معروف شده است.

اين مسئول با اشاره به اينكه ساخت موزه مردم شناسي در قلعه والي يكي از اقدامات مهم در جهت شناساندن پيشينه تاريخي استان ايلام محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: ساخت موزه ها در ايلام همچنان ادامه داد و موزه اي در "كاخ فلاحتي" و موزه باستان شناسي شهرستان "دره شهر" نيز براي شناسايي هر چه بيشتر استان به ديگر نقاط كشور در حال احداث است.

محمدي بيان داشت: ايلام با داشتن آثار تارخي متعدد قابليت ثبت يك هزار و 500 اثر تاريخي ثبت در فهرست آثار ملي دارد كه تا پايان سال جاري 800 اثر تاريخي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت خواهد رسيد.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن