تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820605949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوامل انفجار دمشق دريافت پول از المستقبل را تاييد كردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عوامل انفجار دمشق دريافت پول از المستقبل را تاييد كردند
دمشق - عوامل انفجار "القزاز" دمشق در اعترافات خود كه پنجشنبه شب از تلويزيون سوريه پخش شد، به دريافت پول از جريان "المستقبل " به رهبري "سعد الحريري " اعتراف كردند.


به گزارش خبرنگار ايرنا در دمشق ، اين عده اعتراف كردند كه وابسته به گروه تروريستي فتح الاسلام بودند.
بر اثر انفجار يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده در جاده المتحلق جنوبي در ششم مهرماه ، 17 نفر كشته و شماري مجروح شدند.
مراجع رسمي ، شمار مجروحان اين عمليات بمبگذاري را 14 تن اعلام كردند در حاليكه در زيرنويس برنامه تلويزيوني امشب "اعتراف" عوامل انفجار، تعداد مجروحان 65 اعلام شد.
اين انفجار در كنار يك مركز امنيتي و مركز وابسته به وزارت آموزش عالي مقابل محله "القزاز" واقع در دوراهي جاده فرودگاه و زينبيه دمشق رخ داد.
"عبدالباقي عبدالحسين "، "سليمان عمر" و "انس العثمان " از استان "ادلب " در شمال سوريه و "عبدالحليم رعد" از استان حمص در مركز سوريه ازجمله عوامل اين انفجار معرفي شدند.
آنان اعتراف كردند كه تحت تاثير انديشه سلفي بوده و ضمن سفر به شهر "طرابلس " در شمال لبنان با "شاكر العبسي " رهبر فتح الاسلام آشنا شدند سپس از طريق يك قاچاقچي سوري به سوريه آمدند.
همچنين متهمان اعتراف كردند كه يك خودروي عراقي را به زور سلاح در منطقه "زينبيه " در جنوب دمشق دزديده و آن را در مزرعه خان الشيخ در استان ريف دمشق بمب گذاري كردند كه ابوعائشه يك تبعه عربستان آن را منفجر كرد.
عبدالباقي گفت : بعد از سقوط صدام به عراق رفتم و با مبارزان آشنا شدم و پس از بازگشت به دمشق با دانشجويان عرب تندرو ارتباط برقرار كردم .
وي با نام مستعار "ابوالوليد" مسوول امنيتي سازمان "فتح الاسلام " در سوريه ادامه داد: با آنان به تبادل افكار پرداختم و شروع به قرائت كتابهاي القاعده ازجمله "جامع في طلب العلم الشريف " پرداختم .
اين متهم با اشاره به اينكه از جريان المستقبل پول دريافت مي كرد، ادامه داد: در سال 2005 بعد از آشنايي با فردي به نام "زكريا" و فردي به نام "مهدي " هر دو از حلب به گروه فتح الاسلام و القاعده پيوستم و بعد از آن ابتدا نام "وليد" و مدتي بعد نام ابوالوليد را براي خود برگزيدم .
عبدالباقي با اشاره به آشنا شدنش با شمار ديگري از افراد تروريست ازجمله "ابوصالح " تبعه سوريه گفت : در سال 2006 اقدام به عضوگيري براي گروه كرديم . اما ابوصالح دستگير شد لذا فرار كرده و در طرابلس ساكن شدم .
وي تاكيد كرد: در آنجا يك مغازه كوچك باز كردم و مدتي بعد با "ابومحمد" از رهبران القاعده در شمال لبنان و ابوعبدالرحمن و ابوعبدالله آشنا شدم .
به گفته عبدالباقي وي مدتي در لبنان ازجمله در اردوگاه "بداوي " مركز جريان سلفي و جريان المستقبل در شمال لبنان زندگي مي كرد و سپس از طريق قاچاقچي به سوريه رفت و آمد داشت .
وي تاكيد كرد كه همراه با ابوايمن ، ابوهاشم ، ابوثابت ، ابوالخباب و ابوالعبد در اين انفجار دست داشتند.
عبدالباقي گفت كه از جريان المستقبل ، امارات ، اردن ، يمن ، عراق و يك كشور اروپايي برايشان پول ارسال مي شد اما بعد از دستگيري شماري از اعضاي گروه ازجمله ابوعبدالرحمن ، گروه مضمحل شد و ناچار به سرقت رو آوردند.
وي ادامه داد: مدتي قبل از عمليات حدود دو ميليون ليره سوريه (بيش از 43 هزار دلار) از مركز حوالجات "جرمانا" دمشق سرقت كرديم اما كافي نبود لذا قرار شد يك جواهر فروشي در "حجيره " را سرقت كنيم كه بر اثر داد و فرياد صاحب مغازه طرح شكست خورد.
وفاءالعبسي نيز گفت : همواره با پدرم درباره رابطه با جريان المستقبل و سلفي ها صحبت مي كردم . او مي گفت درست است كه المستقبل به ما كمك مي كند و حتي براي ما از طريق بانك مديترانه حواله مي فرستد اما مورد اطمينان نيست زيرا ممكن است با در يك زد و بند سياسي ما را فدا كند.
"محمد شتا" (كارمند اداره سوخت ) و "زاهر دكاكني " هر دو داراي تابعيت فلسطيني و سوري نيز با اشاره به اينكه از اواخر ماه ژوئن عمليات طراحي شده بود، اعتراف كردند: از ما خواستند كه اسامي صاحبان پمپ بنزين اعم از مسيحي ، شيعه و دولتي را برايشان بياوريم .
همچنين قرار بود اماكن مهم مانند مراكز امنيتي ، يك ديپلمات ايتاليايي ، يك ديپلمات انگليسي و خودروهاي امنيتي را هدف قرار دهيم .علاوه بر آن چند مكان اقتصادي مانند مركز حوالجات جرمانا، حجيره ، برامكه و بانك مركزي سوريه براي سرقت جهت تامين پول مورد نياز عمليات در نظر گرفته شده بود.
همه متهمان اعتراف كردند كه هدف از اين چند عمليات ضعيف نشان دادن دولت و دستگاههاي امنيتي سوريه و ايجاد آشوب در داخل كشور بود.
در اين برنامه تلويزيوني ، "سليمان محمد الشحنه " كه به عنوان مهندس رايانه و "انس عثمان " به عنوان تكنسين دندانپزشكي و از اعضاي فتح الاسلام معرفي شدند، اعتراف كردند كه از عوامل تهيه مواد براي انفجار بودند و "عبدالحليم رعد" قاچاقچي گازوئيل هم به آنان در اين زمينه كمك كرد.
"نبيل احمد الذهب " تبعه يمن ، "خالد حسين الزبيدي " و "همام فارس قطيني " از ديگر عوامل انفجار بودند كه در سخنان كوتاهي به حضور در گروه و مشاركت در برنامه انفجاري اعتراف كردند.
"ياسر عناد" تبعه سوريه و عضو فتح الاسلام و "وفاء العبسي " همسر وي و دختر شاكر العبسي از عوامل ديگر انفجار بودند كه در اين برنامه تلويزيوني اعترافاتي داشتند.
در اين برنامه تلويزيوني اعلام شد از اعضاي گروه ، گذرنامه هاي جعلي از عربستان ، يمن ، تونس ، ليبي ، الجزاير، مصر، اردن و عراق و همچنين انواع كارت شناسايي و مقادير زيادي مواد منفجره ، سلاح و مهمات كشف و ضبط شد.
ازجمله اسامي اعلام شده در اين اعترافات مي توان به ابوهاشم (ابوشهيد) از اهالي درعا، ابومعاذ (ابواحمد) يك سوري فلسطيني ، "ابو الخباب " از شهر حلب سوريه ، ابوهويداء، ابويوسف ، "ابومحمد عوض " يك فلسطيني ساكن اردوگاه "عين الحلوه " در لبنان ، "ابوبندر الجزراوي " و "ابوهاجر" اشاره كرد.
شبد**خاورم 5 ** 2131 ** 2312 ** 1577**1647
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن