تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805432576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه ضلعي آبگرفتگي معابر پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سه ضلعي آبگرفتگي معابر پايتخت
بارش باران نه چندان سنگين دو روز پيش تهران خاطره اي تلخ از نخستين بارش پاييزي را با آبگرفتگي معابر، ترافيك سنگين و مشكلات آمد و شد را براي شهروندان تهراني بر جاي گذاشت.


به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، اين مشكلات كه چندانم غافلگيركننده براي مردم و مسوولان شهري نبود بار ديگر اين سوال را در ذهن افكار عمومي به وجود اورد كه بالاخره كي مشكل آبگرفتگي تهران حل مي شود؟
سوالي كه سالهاست وعده هاي مختلف براي آن مي شنويم و امسال نيز در حالي كه با كوچكترين باران معابر تهران غرق در آب باران شد مسوولان شهرداري به دنبال تعبيه كيسه هاي شن و نمك در گوشه معابر اصلي و بزرگراههاي تهران هستند تا شايد اين كيسه ها سنگري در برابر آبگرفتگي معابر باشد!
در روزهاي اخير شهروندان تهراني كيسه شن هاي شن و نمك را در معابر شهر به رنگ هاي زرد و قرمز مشاهده كرده اند كه بدون هيچ حفاظي در گوشه بزرگراههاي رها شده و چهره نامناسبي را به اين معابر بخشيده است.
از سويي براي افراد فرصت طلب ابن كيسه ها را در حالي كه هنوز برفي در شهر نباريده به منازل و واحدهاي صنفي خود منتقل كرده كه موجب پخش شدن شن و نمك در برخي معابر نيز شده است.
اينكه در دومين ماه از سال كه هنوز خبري از برف و يخبندان در شهر نشده و شهرداري به دنبال توزيع كيسه هاي شن و نمك در معابر است و از طرفي آب ، معابر پايتخت را در روزهاي باراني گرفته است فكر عاجلي براي آن انديشه نمي شود سوالي است كه خبرنگار ايرنا به جست و جوي علل مشكلات آبگرفتگي معابر پرداخت.
مشكلي كه پاسخ آن به سه ضلعي كوتاهي هاي شهرداري، مردم و فرسوده بودن زيرساخحت هاي شهري رسيد و زمان حل آن نيز مشخص نشد.
روزگاري با شروع بارش نم نم باران، مي شد زير باران راه رفت، مي شد لطافت را احساس كرد.
يك روز، باران و صداي برخورد قطرات آن بر بام خانه»آرامش بخش بود. صداي گنجشك ها و سارهايي كه روي شاخه هاي درختان شادي مي كردند و از اين سو به آن سو مي پريدند تا آنها هم سهمي از اين لطافت برده باشند.
اما گويي با مهاجرت پرندگان از شهر پردود و پرسروصداي ما شادي و لطافت هم بار بربست و باران هم خاصيت خود را از دست داد. حالا با بارش باران ديگر كسي ترانه نمي خواند و منتظر شنيدن صداي پرندگان نمي ماند بلكه بهترين صدا اين است كه بشنويم "شهرداري تهران نقاط حساس و در معرض آبگرفتگي شهر در هنگام بارندگي را شناسايي و از استقرار 300 گروه به منظور پيشگيري از بروز آبگرفتگي در سطح شهر خبر داده" تا شهروندان در روزهاي باراني با كمترين مشكل مواجه شوند!
متأسفانه چندي است كه معضل آبگرفتگي معابر چنان گريبان شهروندان را چسبيده و با نزديك شدن به فصل بارش ها حتماً نيروهايي با بهره گيري از تمام امكانات و تجهيزات بايد بسيج شوند تا عبور و مرور شهر مختل نشود اما سؤال اين است كه مسئولان شهري در طي اين چند سال چه تدابيري براي رفع اين مشكل انديشيده اند و اگر واقعاً برنامه اي داشته اند پس چرا به نتيجه نرسيده؟
سال گذشته و درست در چنين روزهايي كه بارش ها آغاز و آبگرفتگي ها ترددها را دچار مشكل كرده بود، مديرعامل سابق شركت خاكريز آب شهرداري تهران با اشاره به اين كه حدود 20 كيلومتر كانال جمع آوري آب هاي سطحي در دست ساخت است، گفت: "در صورتي كه نهرها و جوي هاي سطح شهر به موقع لايروبي شوند، در بارش هاي آينده مشكل آبگرفتگي معابر را نخواهيم داشت".
علي اكبر آقابزرگي با اشاره به اينكه در حال حاضر تهران داراي 320 كيلومتر كانال جمع آوري آب هاي سطحي است، اضافه كرد:براساس آنچه كه در طرح جامع اوليه ديده شده، 100 كيلومتر از كانال جمع آوري آب هاي سطحي باقي مانده است ولي با توجه به اين كه در طرح توسعه شهر تهران سقف ساخت كانال 500 كيلومتر ديده شده است، تا رسيدن به اين سقف بايد 200 كيلومتر ديگر ايجاد شود.
اما فرسودگي شديد شبكه هاي جمع آوري آب هاي سطحي در كنار مسايل پيچيده احداث تونل ها موجب شده تا هم اكنون مشكلات بسياري در زمينه هدايت آب هاي سطحي از طريق شبكه ها وجود داشته و اين مساله يكي از اضلاع آبگرفتگي معابر تهران را تشكيل دهد.
طبق آماري كه وجود دارد بيش از 90 درصد آبگرفتگي ها به علت زباله هايي است كه در كانال ها و مسيل هاي دفع آب هاي سطحي ريخته مي شود قسمتي از آبگرفتگي ها به علت بي دقتي پيمانكاران جمع آوري زباله و ريختن زباله هاي جمع آوري شده در كانال ها و جوي ها و بخش ديگري نيز به وسيله زباله هايي كه عمدتاً مردم و مغازه دارها به داخل كانال ها و مسيل انتقال آب هاي سطحي مي ريزند به وجود مي آيد.
در پاره اي از مواقع مشاهده شده كه مأموران جمع آوري زباله، بعد از برداشتن زباله هاي داخل كيسه، باقيمانده زباله ها را به داخل جوي ها ريخته و با جارو كردن آنجا، به وظيفه خود عمل مي كنند.
مصطفي سليمي مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه به متصديان و پيمانكاران در سطح مناطق تأكيد شده كه در هنگام رفت وروب معابر و مسيرها، از جمع كردن و ريختن زباله ها به درون جوي ها خودداري كنند، ادامه مي دهد: به پيمانكاران ابلاغ شده كه به رفتگران و نيروهاي خدماتي مسئول جمع آوري زباله ها در سطح مناطق تحت پوشش خود، توصيه كنند از رفت و روب معابر و خيابان ها بخصوص در مناطق شمال شهر و هدايت زباله هاي آنها به درون جوي ها و انهار خودداري كنند، زيرا هدايت زباله ها به جوي ها از خيابان هاي بالاي شهر موجب تجمع زباله ها و مسدود شدن مسير عبور آب در جوي هاي پايين شهر شده و احتمال بروز آبگرفتگي را افزايش مي دهد.
برخي كوتاهي هاي شهرداري هاي مناطق در لايروبي به موقع انهار و كانال ها و از طرفي سرعت پايين در اصلاح شبكه هاي موجود ضلع دوم مشكلات آبگرفتگي تهران است كه در كنار "بي توجهي هاي برخي مردم و واحدهاي صنفي" سه ضلعي مشكلات آبگرفتگي معابر تهران را كامل مي كند.
شهروندان تهراني قطعا مغازه داراني را ديده اند كه بي مهابا زباله ها و جعبه هاي دورريز كالا را در داخل انهار دفع كرده كه به سرعت راه عبور آب هاي سطحي را مسدود و آبگرفتگي معابر را شامل مي شود.
وسعتي 700 كيلومتري شهر تهران، وجود كانال هاي متعدد جمع آوري آب و سخت بودن رسيدگي به تمامي كانال ها در طول زمان روز موجب مي شود تا اقدام بي مسوولانه يك واحد صنفي يا شهروندي كه زباله خود را داخل انهار و كانال ها مي اندازد ، موجب آبگرفتگي معابر شود.
واقعيت اين است وقتي باران شروع به باريدن مي كند، ديگر منتظر اطلاع رساني يا هماهنگ شدن سازمان ها نمي ماند.
همان طور كه در گذشته، با يك چشم به هم زدن گنجشك ها و سارها و كلاغ ها روي شاخه ها جمع مي شدند تا ترانه: "بارون مي ياد چهچه" را بخوانند، امروز هم زباله ها و آشغال هاي درون جوي ها چنان سريع دور هم جمع مي شوند تا در يك چشم برهم زدن تمام آب ها را به معابر و خيابان ها جاري كنند.
بدون شك حذف سه ضلعي مقصر در آبگرفتگي معابر تهران كمك خواهد كرد تا شهروندان ديگر نگران روزهاي باراني و برفي پايتخت نبوده و با آسودگي در معابر گذر كنند.
 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن