واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: گزارشى از نمايشگاه قدرتالله عاقليپرندهها شعرهاى مولانا را به خانه هنرمندان بردهاند
فرهنگ و هنر، صنم مودى - پرندههاى طلايي، پرندههاى نقرهاي، پرندههاى نشسته روى گارىهاى چهارچرخ، پرندههايى كه ميان پرهايشان را مىجورند يا زل زدهاند به جايى دورتر. پركشيدهاند يا آماده پروازند. پرندههايى با تنهاى كشيده يا جمع و جور. كرهاى توخالى و ساخته شده از ميلههاى منحنى و در هم پيچيده، ميانهاين ميلهها پرندههايى طلايى نشستهاند. وارد گالرى مرتضى مميز كه مىشوى زمين توخالى و پرندههاى در ميانش تو را ميزبان مىشود. براى ديدن دغدغههاى قدرتالله عاقلى كافى است سرى به خانه هنرمندان بزنى و سر اغ گالرى مرتضى مميز را بگيري. لهجه آذرى عاقلى نشان از زادگاهش دارد و اينكه حتما زاده يكى از استانهاى آذرى زبان است. عاقلي، مجسمهساز 40 ساله در جلفا، آذربايجان شرقى چشم به دنيا گشوده است. به نظر مىرسد براى اين مجسمهساز هريك از اين پرندهها به مثابه انسانى است كه پرواز را آموخته است. گوشهاى از گالرى ايستاده است و با يكى از بازديدكنندگان سخن مىگويد و از اينكه وقتى توانستى از زمين و از وابستگىهايش دل بكنى آن وقت است كه مىتوانى بخشندگى را بياموزى و مىتوانى ببخشي. عاقلى درباره انگيزهاش براى خلق اين مجموعه به حيات نو مىگويد: «اين مجموعه آثار نتيجه 2 سال تامل من در اشعار مولانا بوده است و كوشيدهام اشعار او را به صورت حجمى و تجسمىبه نمايش درآورم.»اين مجسمهساز مىافزايد: «تاكيد مولانا روى پرنده است و اين تاكيد بيشتر استعارهاى از انسانى است كه روى زمين زندگى مىكند اما مىتواند با جدا شدن از وابستگىهايش پرواز كند. اين نگاه بنيان انديشه من براى ساخت اين مجموعه شد.»7 پلكان پى در پى و روى هر پله پرندهاي، اين مجموعه روى چهار چرخى سوارى است. شايد براى او هر يك از اين پلهها نمادى از يكى از هفت شهر عشقى باشد كه عطار گشته است. همان هفت شهرى كه به تعبيرى از شعر مولانا مىگويد بايد گشت تا به حق رسيد.عاقلى در بارهاين كارش مىگويد: «من نام اين كار را هفت شهر عشق گذاشتم. همان شهرى كه مولانا از آن و از عبور عطار از هفت شهر مىگويد. خيلى دوست داشتم كارى بسازم كهاين شعر را تجسمىكنم. از اين رو پس از هفت پلهاى كه نمادى است در انتهاى اين 7 پله نشانى از آسمان را ايجاد كردم. تا آن شعر مولانا به تصوير كشيده شود.» اين هنرمند در مجموعهاى كه به نمايش گذاشته است برخى از كارها به صورت تنديسهاى تك از يك پرنده و برخى ديگر به صورت تركيبى از چند پرنده و يك گارى است. كارهاى تركيبى او هر يك به منظور تجسمىكردن يكى از اشعار مولانا ساخته شده است. گارىهايى كه شايد نمادى از زندگى هستند كه با چهارچرخشان پيش مىرود و پرنده هايش را باخود مىبرد. عاقلى درباره آغاز كارش براى ساخت اين مجموعه مىگويد: «در ابتدا كارم را با ساخت تك پرندههايى شروع كردم و قصد اين بود كه ساختهام پرنده استعارهاى از پرنده باشد. و براى اين منظور هم به سوى كارهاى هرچه پيچيده تر و آبسترهتر مىرفتم اما به مرور ديدم هرچه كار ساده تر باشد من را بيشتر به هدفم مىرساند. از اين رو از سمت ساخت پرندهها در فرمهاى مختلف به سوى ساخت كارهايى رفتم كه در آن پرندهها به طور واضح فرم پرنده دارند.» در نمايشگاه قدرتالله عاقلى 40 پرنده روى سكوهاى مكعب شكلى قرار گرفته كه در گالرى مرتضى مميز قرار داده شده اند. خارج از اين همه بايد گفت هستند برخى از اين تنديسها، تنديسهايى كه به نظر مىرسد سازنده اشان تنها درگير فرم شده و معنا را فراموش كرده است. فرمهايى پيچيده كه از پرنده بودن حتى به شكل سمبليك فاصله گرفته است.البته عاقلى در بارهاين دست از آثارش معتقد است كهاين كارها هم به تنهايى خودشان قابل بحث هستند. او پيچيدگى فرم اين كارها را عاملى براى تامل مخاطب در كار مىداند. در نهايت مىتوان گفت نام مجموعهاى كه عاقلى به خانه هنرمندان آورده است نشان از دغدغه هايش دارد و نشان از حرفهايى كه او در جان برنج و سنگ ريخته تا به جان مخاطب بنشاند. مجموعه شمس پرنده تازه ترين ساختههاى اين مجمسهساز ايرانى است.اين مجسمهساز دليل انتخاب اين نام براى آخرين مجموعه هنريش را چنين عنوان مىكند: «اين نام بايد مىتوانست نسبت مجموعه با ديوان شمس را مشخص كند.» عاقلى درباره كارهاى قبلىاش مىگويد: «پيش از اين كارهاى من بيشتر روى فرمها و نقوش دوره اسلامىو تزئينات دوره اسلامى بود.» علاقهمندان مىتوانند هر روز از ساعت 10 تا 20 از نمايشگاهاين مجسمهساز ديدن كنند.عاقلى كسى است كه سبكهاى مدرن را براى بيان حرفهاى سنتى به كار مىگيرد. وقتى شهرام ناظرى خواننده سنتى ايران نشان شواليه را از فرانسه گرفت، تنديس سيمرغ را طراحى كرد و ساخت تا به ناظرى اهدا شود. عاقلى تا كنون 20 نمايشگاه انفرادى و شركت در 45 نمايشگاه گروهى را در پرونده كارى خود به ثبت رسانده است كه از اين ميان تمامىنمايشگاههاى انفرادىاش در داخل كشور برگزار شده است.
7 حضورش در نمايشگاههاى خارجى نيز مربوط به نمايشگاههايى است كه در كشورهاى خارجى برگزار شده است؛ كشورهايى چون (فرانسه)پاريس، انگليس، فلسطين و هلند (آمستردام). اين مجسمهساز همچنين آثار تحقيقى و تاليفى نيز در پرونده كارى خود دارد كه از آن جمله مىتوان از حجم تا ليلى نام برد و يا ريشهيابى نقوش گليم، جنگ در آيينه كاريكاتور از ديگر كارهاى اوست كه آماده چاپ است. مجسمهسازى معاصر آفريقا از كارهاى تحقيقى اوست و كتاب صد سال مجسمهسازى نوين جهان را تاليف كرده و آماده چاپ دارد.
چهارشنبه 15 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]