تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813581171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره دانشگاه مجازی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: همه چیز درباره دانشگاه مجازی

رویای ارتباط با مردمان سراسر دنیا، مخصوص سیاستمداران، تجار و یا جهانگردان نیست؛ بلكه ارتباطات با مفهومی وسیع تر از گذشته، به گونه ای ناگسستنی با زندگی روزمره ما پیوند خورده است.
به عقیده مك لوهان، «رسانه ها از طریق دگرگون ساختن محیط، نسبت های منحصر به فردی از دریافت های حسی در ما به وجود می آورند.»
گسترش هر یك از حواس، شیوه تفكر و كنش ما و به طور كلی، شیوه درك ما از جهان را تغییر می دهد و زمانی كه این نسبت ها تغییر می كند، انسان ها تحول می یابند. در این میان، اینترنت چونان پنجره ای است كه افراد به فراخور احساس، نوع نگاه و سطح دانش خود، مناظر گوناگونی از آن را به نظاره می نشینند.
امروزه در جامعه ما و به ویژه قشر دانشگاهی، كمتر كسی است كه با امكانات گسترده و امروزی اینترنت ناآشنا بوده، خود را بی نیاز از این فناوری فرض كند. از طرفی امكانات مجازی اینترنت، آن قدر گسترده شده كه كم كم، مرز میان واقعیت و مجاز، در حال از بین رفتن است. یك مثال عمده در این زمینه، تحصیلات و دانشگاه مجازی است. بدون شك، بسیاری از ما عناوینی چون دانشگاه مجازی، VU، VU Web و... را شنیده ایم؛ اما به راستی دانشگاه مجازی چیست و چه كاركردهایی در سطوح مختلف آموزشی می تواند ایفا نماید؟ همان گونه كه می دانیم، یكی از مشكلات آموزش عالی، همواره ارائه سرویس به افرادی بوده است كه یا به علت مسافت و یا به علت اشتغال، امكان حضور در دانشگاه را نداشته اند. ازطرفی در سال های اخیر، توجه استادان از نحوه تدریس در كلاس، به سمت روشی تركیبی از دوره های پیشرفته، سخنرانی و ابزارهای مدیریت جلب شده است.
در حال حاضر، اكثر دانشگاه های مطرح دنیا، در حال تعویض روش سنتی خود با روش آموزش مجازی هستند و در راس این تغییرات، كامپیوتر، اینترنت و سیستم ارتباطات ماهواره ای قراردارد. در یك تعریف كلی، آموزش از راه دور، عبارت است از دوره های آموزشی كه در آن، استاد و دانشجو به لحاظ فیزیكی از هم فاصله دارند و فاقد ارتباط نزدیك و رو در رو می باشند. در این شیوه آموزشی، عملاً دانشجو احساس حضور فیزیكی در كلاس را دارد و از امكانات و خصوصیات یك كلاس درس حضوری برخوردار است. از این رو، دانشگاه مجازی، براساس دست یابی به اهداف و مزایای زیرطراحی شده است:
1- عدم نیاز به حضور فیزیكی استاد و دانشجو در كلاس درس كه خود باعث كاهش هزینه های لازم برای ساختمان سازی مجتمع های دانشگاهی می گردد. همچنین در شهرهای بزرگ، منجر به كاهش رفت و آمد و در نتیجه، كمتر شدن بار ترافیك شهری و آلودگی هوا می شود.
2- تمام امور بانكی از قبیل دریافت شهریه و هزینه و سایر خدمات آموزشی، از طریق كارت اعتباری یا فیش بانكی صورت می گیرد.
3- برنامه ریزی،زمان بندی و حتی استخدام استادان و نیز پرداخت هزینه تدریس، از طریق اینترنت انجام می شود.
4- تمام امور ثبت نام، كنترل مدارك، انتخاب واحد و بررسی پیش نیازها، بررسی وضعیت درسی دانشجو، ارائه امكانات كمك آموزشی، برگزاری امتحانات، ارائه كارنامه و مدرك تحصیلی و... نیز از طریق اینترنت صورت می گیرد.
5- دانشگاه مجازی، باعث می شود كه دانشگاه، همواره در دسترس باشد.
در این دانشگاه، دانشجو می تواند حضوری online و یا offline در كلاس درس داشته، به راحتی با استاد مربوط ارتباط برقرار كند؛ به مباحثه و طرح سوالات درسی خود بپردازد و این، یعنی عدم وابستگی دانشگاه و كلاس درس، به زمان خاص.
6- دانشجو می تواند از كتابخانه های اینترنتی موجود در دانشگاه مجازی استفاده كند و به منابع متنوعی از مقالات، كتاب ها و مطالب درسی، دسترسی پیدا كند.
7- در دانشگاه واقعی، درس توسط یك استاد ارائه می شود؛ در صورتی كه در دانشگاه مجازی، درس ها توسط گروه های مجرب آماده شده، دانشجو می تواند بارها در جلسه درس حاضر شود و مطالب را مشاهده نماید و این، موجب افزایش كیفیت ارائه درس ها می شود.
8- دانشگاه های واقعی، به 11- تسریع در انجام مراحل اداری از قبیل ثبت نام و برگزاری آزمون ها.
برای ورود به دانشگاه مجازی، كافی است مراحل ثبت نام را از طریق اینترنت دنبال نمایید؛ به طور مثال، برای Log in اولیه در یكی از دانشگاه های مجازی، می توانید به آدرس زیر مراجعه كنید: wwwvuorg
بعد از تكمیل فرم مشخصات، فهرستی از درس های ارائه شده به همراه تقویم زمانی كلاس ها و نیز مبلغ شهریه هر درس، نمایان می شود و شما با انتخاب درس ها، عملاً در دانشگاه مجازی ثبت نام می شوید؛ اما به خاطر داشته باشید كه تنها بعد از پرداخت شهریه واحدهای درسی، مجوز ورود به فضای دانشگاه مجازی را خواهید یافت.
دانشگاه مجازی، تقریباً همه پارامترهای دانشگاه واقعی را پوشش می دهد؛ به طور مثال، سطح دسترسی دانشجو یا گروهی از دانشجویان توسط مدرس تعیین می گردد (خواندن، نوشتن و یا ارسال به صورت ناشناس.)
دانشجویان می توانند تكالیف خود را از طریق E-mail دانشگاه مجازی ارسال نموده یا فایل های خود رابه یك پوشه گروهی مشترك upload كنند.
بسیاری از دانشگاه های مجازی، امكان تشكیل گروه های كاری و انجمن های دانشجویی را داشته، اتاق های گپ سراسری را نیز پشتیبانی می كنند. از این میان، می توان به محیط نرم افزاری web CT كه یكی از بهترین روش های موجود در جهان، در زمینه E-learning می باشد، اشاره كرد.
Web CT در حال حاضر، در بین 56 شركت تولیدكننده نرم افزارهای آموزشی، رتبه اول را دارا می باشد؛ به طوری كه بیش از 0268دانشگاه و موسسه آموزش عالی در 18 كشور جهان، از آن استفاده می كنند. 042000 استاد در سراسر گیتی، مشغول تدریس 078000 دوره آموزشی تحت web CT به بیش از 01700000 دانشجو هستند. با امكانات بسیار قوی این محیط، یك طراح مبتدی، می تواند ظرف 51 دقیقه، درس مورد نظر خود را بر روی اینترنت منتشر نماید.
قابلیت معرفی و پیاده سازی 010000 دانشجو بر روی یك server، امكان بررسی حضور دانشجو در كلاس، ارزیابی نتایج، ارتباط با دانشجو با كمك امكاناتی از قبیل E-mail، chat و whiteboard و نیز امكان نمره دهی online و... از ویژگی های این محیط می باشند.
به هر حال، دانشگاه مجازی نیز چون سایر دانشگاه ها قوانین خاص خود را دارد؛ به طور مثال، در استفاده از تابلو اعلانات، چت روم ها و سایر فرم هایی كه در دسترس عموم قرار می گیرد، هرگونه سوءاستفاده، مزاحمت، تهدید، دخالت در امور اعضای دانشگاه مجازی، طرفداری های حزبی و جناحی، اشاعه ویروس و مسائل ضداخلاقی، سرقت نرم افزار، تصاویر گرافیكی و موسیقی و یا سایر مطالب موجود در دانشگاه، درخواست های شخصی، اطلاعیه های تجاری و تبلیغاتی و یا هرگونه موردی از این دست، به جز مواردی كه با اجازه VU صورت می گیرد، ممنوع می باشد.
در پایان این نكته حائز اهمیت است كه چون اطلاعات در شبكه های كامپیوتری، در محیط انتقال به اشتراك گذاشته می شوند و امكان استفاده از آن برای دیگران نیز مهیا خواهد شد، این احتمال وجود دارد كه نفوذگران، اقداماتی انجام دهند كه منجر به تغییر محتوا و یا از كارانداختن سرویس گردد كه البته به كمك روش هایی چون رمزنگاری داده ها و احراز هویت و استفاده از خطوط اختصاصی، می توان از بروز موارد یادشده اجتناب كرد.
علاقه مندان به دانستن نكات تخصصی و فنی مبحث فوق، می توانند به آدرس های اینترنتی زیر مراجعه نمایند:
مرجع كاملی از دانشگاه مجازی: wwwwebctcom
مركز اسلامی آموزش از راه دور: wwwicdenet
دانشگاه مجازی اصفهان: vuuiacir
دانشگاه مجازی شیراز: wwwreisu-farscom






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن