تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816463197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنهاي سال نو در كشورهاي مختلف جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سال نو آغازي براي زندگي است. آغازي كه از يك سو ريشه در گذشته و از سوي ديگر نگاهي به آينده دارد. نگاه به سال نو توأم با اميد، انرژي و شور و نشاط است. از همين رو مردم در كشورهاي مختلف با جشن و شادي از سال نو استقبال مي كنند. آنچه به دنبال مي آيد گوشه اي از جشن ها و آيين هاي بزرگداشت سال نو در كشورهاي مختلف جهان است.


مراسم سال نو در كشور چين

جشن سال نو بزرگترين جشن و با اهميت ترين آنها در ميان مردم كشور چين است . اين جشن كه در آغاز فصل بهار برگزار مي شود گاهي به نام جشنواره بهاري نيز خوانده مي شود. در اين زمان تمامي اعضاي خانواده براي خداحافظي با سال كهنه و استقبال از سال جديد گرد هم جمع مي شوند و براي مدت ۴ هفته در كنار يكديگر مي مانند (البته در سنت چيني ها تعطيلات سال نو چهار هفته به طول مي انجاميد ،اما امروزه با رشد اقتصاد و صنعت در اين كشور تعطيلات سال نو به ۵ روز كاهش يافته است).
هنوز هيچ كس دليل اصلي اين جشن و تعطيلي يك ماهه آن را نمي داند، اما افسانه هاي بسياري در مورد آن وجود دارد.
براساس يكي از اين افسانه ها در سال هاي دور پيش از آغاز سال جديد ميلادي هيولايي غول پيكر و هولناك به نام نيان (به معناي سال در زبان چيني) از مخفي گاه خود بيرون آمد و بر آن شد تا تمامي مردم روستا را يك به يك ببلعد. اما يك مرد پير و شجاع به سمت هيولا رفت و از او خواست به جاي خوردن مردم، يك هيولاي ديگري كه مردم اين روستاي كوچك را مي ترساند را ببلعد. نيان درخواست آن پيرمرد را پذيرفت و به مبارزه با تمامي هيولاها و ديوهاي موجود در روستا پرداخت و به موجب آن تمامي آنها از روستا به سمت جنگل فرار كردند و او نيز همراه آنان به جنگل رفت. آن پيرمرد پس از خالي كردن روستا از ترس و وحشت ناشي از حمله هيولاها از آنان خواست تا هر ساله پيش از آغاز سال جديد درها و پنجره هاي خود را با كاغذهاي قرمز تزئين كنند، زيرا هيولاها از رنگ قرمز واهمه دارند و با درست كردن آتش در خيابان هايشان مانع از نزديك شدن هيولا به شهر و روستا شوند. از آن پس مردم كشور چين آغاز فصل بهار را جشن مي گيرند و تمامي مراسم را اجرا مي كنند اما هنوز دقيقاً دليل آن را نمي دانند.
يك نكته جالب در مورد آ غاز سال جديد در كشور چين اين است كه هميشه يك روز ثابت نيست و به همين دليل مردم اين كشور بدون كمك تقويم نمي توانند روز جشن سال نو را تشخيص دهند. در سال هاي گذشته مردم كشور چين از تقويم قمري استفاده مي كردند و با كمك آن يك روز در فاصله بيستم ژانويه تا ۱۹ فوريه هر سال را به عنوان جشن سال جديد ميلادي به پايكوبي مي پرداختند. در فرهنگ مردم چين سال ها به ۱۲ قسم تقسيم مي شوند كه هر قسم نماد يك حيوان خاص است و هر فردي كه يك سال به دنيا مي آيد خصوصيات حيواني را دارد كه سال به نام اوست. از نظر چيني ها هر ۱۲ سال يك بار، سال يك حيوان خاص مثلاً سال خروس تكرار مي شود و شرايط حاكم بر جامعه متناسب با آن سال تكرار مي شود.

مردم چين نيز همچون مردم ديگر نقاط جهان سال جديد ميلادي را با رد و بدل كردن هديه آغاز مي كنند، اما هداياي آنها با هداياي ديگر كشورها اندكي متفاوت است. اصلي ترين هديه يا به عبارت دقيق تر سنتي ترين هديه اي كه مردم چين در آغاز سال جديد ميلادي دريافت مي كنند يك پاكت نامه قرمز رنگ است كه در آن مقدار اندكي پول وجود دارد و اين پول، پول شانس (lucky money) نام دارد. اين پاكت قرمز نيز نماد شادي و قدرت خريد را با هم براي كودكان كه دريافت كنندگان آن هستند به ارمغان مي آورد.

يكي از مراسم بسيار باشكوه و سنتي در كشور چين، رقص اژدهاست. اژدها سمبل سال نو در كشور چين است. در ميان چيني ها اژدها سمبل قدرت، خوبي و خوشبختي و نيروهاي مافوق بشري است. گفته مي شود اژدها يك تركيب افسانه اي از انواع حيوانات است كه ويژگي هاي مثبت هر يك را در خود جاي داده و ويژگي هاي منفي را از خود دور كرده است. يكي از اصلي ترين مراسم سال جديد در چين جشن و پايكوبي اژدهاست كه هر ساله اجرا مي شود.

براي برگزاري اين جشن، مردم لباس هايي به شكل اژدها مي پوشند و از بالاي بزرگترين خيابان شهر رقص كنان به خودنمايي مي پردازند و تا انتهاي خيابان اين حركت رقص گونه را ادامه مي دهند.

لباس اژدها كه تنها مردان و پسران مجاز به پوشيدن آن هستند از رنگ هاي براق به خصوص نقره اي تشكيل شده است و تزئينات آن شكل افسانه اي اين لباس را بيشتر نشان مي دهد. رقص اژدها با آن رنگهاي پرزرق و برق و تزئينات سنتي شكوه و جلال خاصي به مراسم سال جديد مردم چين مي بخشد. مراسم سال جديد مردم چين بدون آتش بازي كامل نمي شود.

در حال حاضر عقايد زيادي در مورد دليل برگزاري آتش بازي و جشن هاي مربوط به آن وجود دارد. يكي از اين عقايد از قرار زير است:آتش بازي و سر و صداي ناشي از آن اژدهاي شانس را بيدار مي كند و آن را به پرواز برفراز آسمان شهر وامي دارد. اين پرواز موجب بارش باران و جوانه زدن محصولات كشاورزي مي شود و ثروت و بي نيازي را براي مردم اين سرزمين افسانه اي به ارمغان مي آورد. يكي ديگر از عقايد مرسوم در مورد آتش بازي اين است كه سروصداي ناشي از اين مراسم تمام ارواح شيطاني را از شهر دور مي كند و مانع از وجود بدبختي و بدشانسي در سال جديد مي شود.

مراسم سال نو در ويتنام

جشن سال جديد قمري در كشور ويتنام در ماه فوريه برگزار مي شود. مردم اين كشور مراسم باشكوهي را با توجه به آداب و سنن خود و فرهنگ پيشينيان شان برگزار مي كنند و ورود به سال جديد را جشن مي گيرند. يك ماه پيش از آغاز سال جديد مردم ويتنام همچون ديگر كشورهاي آسيايي به تميز كردن خانه هاي شان مي پردازند و با خريد گل هاي تازه و باطراوت شكوفه هاي درخت گلابي خانه هاي خود را معطر نگه مي دارند و به استقبال سال جديد مي روند. در سنت مردم ويتنام شكوفه درخت گلابي نماد سرزندگي و طراوت است و قراردادن آن در داخل خانه در آستانه سال جديد، باعث بقاي طراوت در آن خانه تا پايان سال مي شود. پس از آن مردم ويتنام به خريد كيك و انواع ميوه ها از قبيل هندوانه و نارگيل مي پردازند و آن را نماد بي نيازي و مكنت در سال جديد قلمداد مي كنند.
با فرا رسيدن سال جديد مردم به يكديگر تبريك عيد مي گويند و در نيمه شب اولين روز سال جديد براي عبادت بودا و تشكر از او براي سال جديد ميلادي و آرزوي سالي خوب براي خود و خانواده شان به معبد مي روند. پس از آن مراسم رقص اژدها كه جزو سنن ديرين چيني هاست در اين كشور اجرا مي شود و مردم ويتنام نيز با اشتياق بسيار به بيدار كردن اژدهاي سال جديد مي پردازند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن