تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816477997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق تهران:ايرلاين‌‏هاي مهم ما همگي در حفظ استانداردهاي پرواز بين‌‏المللي به شدت مشكل دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق تهران:ايرلاين‌‏هاي مهم ما همگي در حفظ استانداردهاي پرواز بين‌‏المللي به شدت مشكل دارند
تهران- خبرگزاري كار ايران
مسعود خوانساري در هجدهمين نشست هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گزارش جامعي از تاثير بحران‌‏ها بر بخش حمل ونقل كشور ارائه كرد.
به گزارش ايلنا، رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق تهران، گفت: بررسي آثار تحريم‌‏هاي اقتصادي در اقتصاد حمل ونقل ايران بارها صورت گرفته، صور و دامنه آن نقل و تحليل و تفسير شده و درنهايت نزد مسئولين وقت دولت منعكس شده است. مطلبي كه هم اكنون در دستور كاراست، درواقع رسيدگي و بازنگري آثار تحريم در ماه‌‏هاي اخير است.
تحريم شركت‌‏هاي ملي حامل پرچم ايران
مسعود خوانساري گفت: چندي است رئيس فدرال رزرو آمريكا درسفر دور اروپا از همتايان اروپائي خود اكيداً خواسته كه از سفارش حمل به دو شركت حامل پرچم ايران (يعني شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از يك سو و هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران از سوي ديگر) خودداري كنند. نامبرده به اين موضوع اشاره كرده كه "درهرحال دولت آمريكا در موردشركتهائي كه با سفارش بار به اين دو شركت به نحوي به تقويت بنيه اقتصادي آنها كمك كنند، تضييقاتي در نظر گرفته است"
وي افزود: تا جائي كه مي‌‏دانيم اروپائي‌‏ها اين هشدار را جدي گرفته و عكس‌‏العمل آنها به صورت اطلاعيه به صنف حمل ونقل خود نمايان شده كه در اين هشدار كتبي عين تهديد دولت آمريكا آورده شده است.
وي گفت: بايد بگوئيم كه در فضاي كسب و كار فعلي دنيا اولا وزن اقتصادي ايران در تجارت كالاهاي غير نفتي، در برابر خطر تحريم فعاليت اقتصادي در آمريكا براي يك تاجر نوعي مقيم و فعال در مبادلات بين‌‏المللي، قابل چشم‌‏پوشي است. لذا تهديدي كه رسما از سوي دولت متبوعه نيز ابلاغ شود، كاملا جدي تلقي خواهد شد.
وي افزود: حاصل اين تهديد پذيرفته نشدن پاره‌‏اي از بارنامه‌‏هاي صادره از سوي اين دو شركت توسط برخي بانك‌‏هاي كارگزار چون بانك‌‏هاي سوئيس و عدم حمايت صنف فورواردرها از اين دو شركت است.
مسعود خوانساري سپس به تشريح وضعيت دو شركت بزرگ حمل ونقل پرداخت وگفت: در مورد شركتي همچون كشتيراني جمهوري اسلامي كه كاركردي بين‌‏المللي و سازو كارهاي اداري و ثبتي فراملي دارد مسلما اين تحريم‌‏ها از جنبه قابليت اجرا، كم‌‏اثرتر خواهد بود وليكن از جنبه بازرگاني و حسن شهرت و اعتبار جهاني قدر مسلم به شركت يادشده لطمه واردخواهد شد. مساله كشتيراني كه شركتي مستحكم و داراي اعتبار بين‌‏المللي و قطعا مايه مباهات ملي است بسيار قابل توجه و تعمق است زيرا با تحويل گرفتن ناوگان جديد طي امسال، كشتيراني بيش از هر زمان ديگر به ارتقاء اعتبار جهاني خود و جلب اعتماد صاحبان كالاي جهاني نياز دارد.
وي افزود: توجه كنيم كه اين شركت درحدود چهل درصد ازدرآمد خود را از تجارتهاي غير ايراني كسب مي كند. اعتبار ارزشي است كه طي سالها به دست مي‌‏آيد اما از دست دادن ان مي تواند به طرفه‌‏العيني واقع شود.
وي افزود: اما در مورد شركتي چون ايران‌‏اير كه از ديدگاه فني و تعمير و نگهداري و بالاخص ابعاد مالي حالت غريق در حال احتضار را دارد و اخيرا با خودداري شركت كارگو لوكس ( كرير بار هوائي ايران اير) از ادامه پرواز به ايران و ترك ( روت ) تهران، براي زمينگيرنشدن بارهوائي خود ناچار به خريد دو فروند هواپيماي ترك دست دوم شده ، اين شوك قابل توجه است. اينك شركت‌‏هاي رقيب همچون امارات، اتحاد، قطرايرويز، و لوفت هانزا آماده بلع تتمه موجودي بارايران اير هستند. اين شركت‌‏ها غالبا روزي يك پرواز به ايران دارند و ازفضاي زير عرشه مناسبي نيز برخوردارهستند.
شبح تحريم يا ترس از تحريم
رئيس كميسيون حمل ونقل اتاق تهران گفت: شبح تحريم، آثاري بس گسترده‌‏تر از نفس تحريم داشته است. هرچه كه مذاكره‌‏كنندگان ايراني در كم رنگ تر كردن و بي مايه كردن تحريمها مي بافند، وقتي كار به سطح عملياتي مي رسد ؛ تجار وشركتهاي خارجي كه ازتحريم فقط نام آن را شنيده اند و نه بيش و از اجزاء ودقايق آن بي اطلاعند، يك سره با ترس از معامله با طرفهاي ايراني، بافته‌‏هاي مارا رشته مي‌‏كنند.
وي افزود: مضافاً هم اينك كنترل هاي چند لايه دولتها روي هر كالاي صادره به ايران يا وارده از ايران و درخواست اخذ مجوز صادرات و واردات از تجار كشور خود قبل از مبادرت به هر اقدام ، عملا بسياري از معاملات را متوقف كرده است. صرف نياز به اخذ اين مجوز ها از دولت متبوعه، معامله را سخت تر كرده و هزينه مبادله را بالا مي برد. لذا بسياري از تجار و صاحبان صنعت و تجارت خارجي ترجيح ميدهند به خود زحمت نداده و از معامله با طرف ايراني خودداري كنند يا اينكه همانطور كه اكنون مرسوم شده از طرف ايراني بخواهند در دوبي يك واسطه پيدا كرده، و معامله بجاي طرف ايراني با تاجر مستقر در دوبي انجام شود.
مسعود خوانساري گفت: درصد محمولاتي كه تاكنون بلا واسطه يك سره به ايران مي آمد ولي ازاين پس مي بايست به اجبار از طريق دوبي و تحت تشريفات صدور مجدد قرنطينه شود رو به افزايش است.
تحريم‌‏هاي بانكي
رئيس كميسيون حمل ونقل اتاق تهران در بخش ديگري از گزارش خود به موضوع تحريم بانكي پرداخت وگفت: تا كنون تحريم هاي بانكي منحصر بود به تحريم سه بانك ايراني ( ملي، صادرات و سپه ) و ممنوعيت عملي معامله در حوزه پولي دلار ولي از هم اكنون حوزه يورو نيز در برابر نقل وانتقال پول به و از ايران از خود مقاومت و تاخير نشان ميدهد. چه بسا حواله هاي پولي كه در بانك مركزي اروپا متوقف شده و حواله كننده با يك پرسشنامه تكراري روبرو و ملزم شده به برخي سوالات در مورد ارتباط ارسال كننده و ذينفع و دليل حواله پاسخ دهد تا حواله از حالت تعليق بيرون آيد.
وي افزود: در حوزه درهم امارات نيز بانك مركزي امارات كنترل شديدي را روي نقل وانتقالات بانكي انجام ميدهد و هرگونه حواله مربوط به ايران، حتي ازطريق صرافي ها، مشمول كنترل و نظارت دقيق مقامات بانكي امارات واقع مي شود. ازطرفي حساب بسياري از اتباع ايراني غير مقيم مسدود شده و به اقامت بسياري از ايرانياني كه حضور مستمر نداشتند، پايان داده شده است. به برخي ايرانياني كه حوالجات خود را از طريق شبكه صرافي انجام ميدادند، و نتوانستند دليل محكمي دائر بر تجارتي كه يك سوي آن امارات باشد اقامه كنند اتهام شستشوي پول داده شده است.
وي گفت: تحريم هاي بانكي جدي و فلج كننده است و آثار آن بالاخص در مورد ترانزيت ايران قابل تعمق است. تحريمهاي بانكي و شبح تحريم خود موجب رخت بربستن درصد ديگري از ترانزيت از ايران به نفع سه كشور تركيه، پاكستان و گرجستان به عنوان رقباي اصلي و مستقيم و اردن و سوريه و كويت و عربستان به عنوان رقباي ديگر ايران براي مقصدي همچون عراق است.
آخر- لوازم يدكي و ماشين آلات وارداتي
وي گفت: در حوزه هوائي تحريم طولاني مدت، حتي قبل از تخاصم اخير بر سر مساله هسته اي موجب زمين گير شدن صنعت هوائي شده است. سفر هوائي با هواپيماهائي كه از نظر لوازم يدكي در مضيقه و كهن سالند، ديگر يك ريسك شناخته شده محسوب ميشود. حتي روسيه نيز پشت ما را - با خودداري از بازگرداندن پس از تعميرات ادواري،واستنكاف از تمديد قرارداد اجاره DRY LEASE هجده فروند هواپيماي توپولوف - خالي كرده است.
وي افزود: تا جائي كه خبردارم ايرلاين‌‏هاي مهم ما همگي در حفظ استانداردهاي پرواز بين‌‏المللي به شدت مشكل دارند. ميدانيم كه اجازه پرواز ماهان چند وقت پيش از سوي اتحاديه اروپا به دليل زير استاندارد بودن لغو شد. در يك كلام وضع صنعت هوائي وخيم و جدي است. تحريم فروش هواپيما و وسائل يدكي از يك سو و ادامه يك سياست غلط تثبيت قيمت بليط موجب شده كه اين مريض محتضر، درحاليكه تقاضاي بار و مسافر در كشورما،برعكس اغلب كشورهاي دنيا، درخشان و لودفاكتور ايران كم نظيراست، بدون حمايت دولت امكان ادامه حيات نداشته باشد.
مسعود خوانساري گفت: درصنعت ريلي وضع راه آهن فقط كمي بهتر است. لكوموتبوهاي راه آهن از نوعGE,GM;ALSTHOM هستند كه دو نوع اول آمريكائي و سومي فرانسوي است و هر سه اينها به دليل نرسيدن لوازم يدكي به ميزاني بيش از 50% زمينگير شده اند. سرعت سير ناوگان باري طي دو سال قبل نقريبا نصف شده واين مهم با پيمان شكني آشكار راه آهن از منظر زير پا گذ اشتن تعهد اوليه سير 300 كيلومتر در روز نسبت به سرمايه گذاران شركتهاي ريلي باري دست به دست هم داده باعث دلسردي صاحبان كا لا و شركتهاي سرمايه گذارشده، هرگونه سرمايه گذاري جديد را بلا توحيه كرده است.
وي ادامه داد: زمستان سخت سال قبل، موجب شد كه راه آهن براي سوخت رساني به نيروگاهها، و جلوگيري از خاموشي به اسب هاي پير خود بيش از پيش بتازد و بار صنابع ديگر را معطل بگذارد. اگرخداي ناخواسته يك زمستان سخت ديگر تكرار شود، ديگر در اسب هاي پير راه آهن ( لكوموتيو هاي فرتوت ) رمقي براي تاختن باقي نخواهد ماند.
درادامه گزارش تكان دهنده رئيس كميسيون حمل ونقل اتاق تهران آمده است: در صنعت جاده اي اغلب واردكنندگان كاميون اعم از اروپائي يا اوكرايني در خريد هاي خود و استفاده ازابزار اعتبار اسنادي دچار مضيقه شده اند. هم اينك خط توليد ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل به عنوان عمده ترين توليد كنندگان خودروهاي تجاري به حالت تقريبا تعطيل درآمده است. از نظر صنعت حمل ونقل جاده اي تعداد انتخابهاي خريدار بسيار محدودشده و منحصر به يكي دو برند چيني با عملكردي نه چندان مطمئن و يك برند اوكرايني است. ساير كاميونهائي كه در بازار عرضه ميشود حاصل تركيب عجيب و مشكوكي از قطعات يا مجموعه هائي است كه از اقصي نقاط دنيا گرد آوري شده يا حتي بدتر از اين: دركشورهاي ثالث تقليد شده اند !و اين ترشي هاي هفت بيجار معلوم نيست چه عملكردي دربرابر ارقام سنگيني كه فروشندگان براي آنها مطالبه مي¬كنند از خودبرجاي گذارد ؟
وي افزود: درحال حاضر بازار به سمت ركود پيش ميرود، درغير اين صورت با كند شدن آهنگ نوسازي ناوگان، حاصل جز تورم سنگين درقيمت هاي حمل نمي توانست باشد.
به گفته مسعود خوانساري، ازسوئي توقف روند نوسازي ناوگان و خارج نشدن ناوگان كهن سال يك خطر بسيار بد ديگر نيز براي اقتصاد ما دربردارد و آن ادامه هرز رفتن منابع انرژي است زيرا ناوگان كهن سال تراز انرژي حدود سي درصد بالاتر از موتورهاي يورو دو دارند.
مسعود خوانساري در بخش ديگري از سخنانش گفت: درصنعت كشتيراني، صاحبان كشتي ما كه اكثرا براي خريد ناوگان جديد از خط تسهيلات بانكهاي تخصصي خارجي و استفاده از روش ترهين خود كشتي و استفاده از پرچم هاي مصلحتي كشورهاي ثالث سود مي بردند، هم اكنون در تجديد يا جذب خطوط اعتباري جديد، دچار نقص و سكته شده با مقاومت صنعت يانكداري به دليل صراحت تحريم ها و ذكر نام برخي از ايشان در متن سند ترحيم روبرو شده اند. حتي كشتيراني صد درصد خصوصي همچون كشتيراني آريا كه كشتي هايش در آبهاي بين المللي سير مي كنند، و حتي افتخار حمل پرچم ايران را نيز به دوش نمي كشد ، براي جذب منابع جديد سفارش هاي اخير كشتي خود با مشكل روبرو شده است.
مسعود خواسناري گفت: مديران و كارآفرينان ، يك بارديگر همانند اوان انقلاب تبديل به مديران بحران شده و با يد با رويدادهائي دست و پنجه نرم كنند كه با متن كاراصلي ايشان ارتباطي ندارد.
زنجيره هاي تامين صنايع و معادن وتجارت همگي طولاني و با پيچيدگي هاي نويني روبروشده اند. اين ها همه هزينه سنگيني براي اقتصاد ملي دربردارد كه براي كشوري فقير همچون ايران (ازمنظر درآمد سرانه) چشم انداز نويد بخشي را مژده نميدهد. درهر حال بحران، همانطور كه هم اينك در اروپا و آمريكا شاهد آن هستيم، اگر حتي يك خصيصه هم داشته باشد، آن نياز به ملي كردن ها، نياز به كمك هاي مالي دولت، نياز به مداخله دولت وخلاصه دريك كلام دور شدن از اقتصاد بازار و كند شدن آهنگ خصوصي سازي است. بنظر ميرسد برخي استراتژي هاي توسعه به چالش گرفته شود ورجعت به اقتصاد دولتي درافقي نه چندان دور رخ مي نماياند.
درخواست كمك به صنعت حمل ونقل
پس از گزارش تكان دهنده مسعود خوانساري از وضعيت حمل ونقل كشور، يحيي آل اسحاق از دولت خواست كه با اختصاص بودجه بيشتر به حمل ونقل و كاستن بروكراسي هاي اداره به فعالان اين عرصه كمك كند و موانع و مشكلات را از سر راه آنها بردارد.
پايان پيام

كد خبر: 455886
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن