تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820965235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/ضرورت وضع قوانيني براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي مورد تأكيد قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/ضرورت وضع قوانيني براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي مورد تأكيد قرار گرفت
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: با توجه به تأثيرگذاري رسانه‌هاي گروهي بر ارزشهاي اخلاقي جوامع، طي همايشي ضرورت صدور قوانيني سامان‌يافته براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي در كشورهاي اسلامي مورد تأكيد قرار گرفت .

شركت‌كنندگان در همايش "شبكه‌هاي ماهواره‌اي و تهديدات ارزشي و اخلاقي" در قطر با تأكيد بر تأثيرگذاري ارزشهاي اخلاقي رسانه‌هاي گروهي، به ضرورت صدور قوانيني منظم براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي در كشورهاي اسلامي تأكيد كردند تا ضمن حمايت از جوامع اسلامي، با تأثيرات منفي آنها مبارزه شود.

وضع قوانين سامان‌يافته براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضروري است

عبدالله بن ناصر آل خليفه دبيركل شوراي عالي امور خانواده با اشار به اينكه اين همايش به منظور اهتمام به مسائل خانواده و جوانان برگزار شده است، اظهار داشت: اين گردهمايي اهدافي چون مبارزه با تأثيرات منفي و تخريبي برخي از رسانه‌هاي گروهي و شبكه‌هاي ماهواره اي را دنبال مي‌كند.

وي با تأكيد بر اينكه برخي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي در شرايط كنوني با ارزشهاي اخلاقي و فرهنگي مقابله مي‌كنند، تصريح كرد: ارزشهاي معرفتي يا اخلاقي كه از طريق رسانه‌هاي گروهي ارائه مي‌شوند بر اخلاق و رفتار جوانان و تفكر آنها تأثير به‌سزايي مي‌گذارد.

دبيركل شوراي عالي امور خانواده قطر با اشاره به اينكه شبكه‌هاي ماهواره اي جديد جهت دستيابي به اهداف خود از شيوه‌هاي جديد و پيشرفته هنري بهره‌مند مي‌شوند، به طوريكه بسياري از جوانان و حتي كودكان را تحت تأثير قرار مي‌دهند، ياد آور شد: اين در حالي است كه بيشتر خطرات و تبعات منفي آن مخفي مي‌ماند و شبكه‌هاي ماهواره اي نيز با هدف سود و كسب پول بيشتر به پخش برنامه‌هاي غيراخلاقي اقدام مي‌كنند بي‌آنكه به ارزشهاي اخلاقي پايبند باشند.

عادل طالب سيد طبطبايي وزير آموزش و پرورش سابق كويت با حمايت از حقوق شهروندان و جامعه در مقابل شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌اي اظهار داشت: به منظور بررسي نقش رسانه‌هاي گروهي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي در حمايت از جامعه بايد اسناد و مداركي ارائه شوند. چرا كه قوانين منظم براي فعاليت شبكه‌هاي ماهواره اي در كشورهاي اسلامي ضروري است تا ضمن حمايت از جوامع اسلامي و با تأثيرات منفي شبكه‌هاي ماهواره اي مبارزه شود.

در اين همايش دو روزه كه يكشنبه و دوشنبه 12 و 13 آبان ماه در دوحه پايتخت قطر برگزار مي‌شود، مسائل اجتماعي، قانوني، اقتصادي و آموزشي شبكه‌هاي ماهواره اي از سوي وزيران و مسئولان آموزشي، فرهنگي، ارتباطات، رسانه ها، استادان، كارشناسان و متخصصان بررسي شدند.

دومين همايش "حمايت از رسول خدا (ص)" در كويت برگزار شد

دومين همايش بين‌المللي "حمايت از رسول خدا (ص)" در ادامه فعاليتهاي مبارزه با اهانت حضرت محمد(ص) و دفاع از او از يكشنبه نوامبر (12 آبان) در كويت برگزار ‌شد. اين همايش تلاشي جهت تحقق اهداف عملي ياري حضرت محمد(ص) و تلاش براي نشان دادن چهره واقعي او در ميان غيرمسلمانان بود.

در پي برگزاري نشستهاي مقدماتي همايش قرار شد كه اين گردهمايي، همايشي عملي بوده، تنها به بيانيه هاي نظري بسنده نكند و از طريق كارگاههاي اطلاع رساني اقتصادي، قانوني، زنان و ديگر كارگاهها با مشاركت كارشناسان در بخشهاي مختلف و افكار علمي به اين مهم بپردازند.

فعاليتهاي دومين همايش بين المللي سازمان جهاني ياري پيامبر اكرم (ص) يكشنبه 2 نوامبر( 12 آبان ماه) با حضور بيش از 400 شخصيت اسلامي با هدف معرفي حضرت محمد (ص) و مبارزه با اهانتهاي مكرر به پيامبر اسلام در كويت برگزار مي شود. كارشناساني از كشورهاي قطر، عربستان، مصر، سوريه و ديگر كشورهاي اسلامي و عربي در اين همايش شركت خواهند داشت.

معرفي و حمايت از حضرت محمد (ص) نيازمند وحدت مسلمانان جهان است

شركت‌كنندگان در دومين همايش "حمايت از رسول خدا (ص)" در كويت، بر فعاليتهاي تمدني و فرهنگ‌سازي در حمايت حضرت محمد (ص) تأكيد كرده و گفتند: مسلمانان بايد با همه امكانات و توانايي خود از اسلام و پيامبر خود دفاع كنند كه اين كار جز با همكاري و همبستگي مسلمانان جهان امكان‌پذير نيست.

شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان و به عنوان دبيركل سازمان جهاني ياري پيامبر اكرم (ص) از كمي شناخت مسلمانان در دين و پيامبرشان تعجب كرد و اظهار داشت كه بيش از 3 ميليارد نفر هستند كه درباره حضرت محمد(ص) و اسلام چيزي نمي‌دانند. همچنين برخي افراد هم هستند كه شناخت نادرستي از اسلام دارند كه بايد ذهن آنها نسبت به اسلام و مسلمانان عوض شود.

وي با اشاره به اينكه حمايت از رسول خدا (ص) بايد دائمي باشد، افزود: نه تنها بايد سيره نبوي را حفظ كرد بلكه بايد شيوه او را آموخت چراكه او به عنوان اسوه‌اي حسنه به شمار مي‌رود كه همه مسلمانان بايد از او الگو بگيرند.

حسين حريتي وزير اوقاف و امور اسلامي كويت در اين همايش به وظيفه مسلمانان در حمايت از حضرت محمد (ص) و اسلام اشاره و تصريح كرد: مسلمانان بايد با همه امكانات و توانايي از اسلام حمايت كنند. جهت ياري حضرت محمد بايد استراتژي خاصي در نظر گرفت كه اين كار جز با همكاري و همبستگي مسلمانان جهان امكان‌پذير نيست.

سلمان بن فهد عوده مبلغ مسلمان و ناظر شبكه الاسلام اليوم اظهار داشت كه اين همايش با هدف مخاطب قرار دادن همه مردم جهان با هر زباني برگزار مي‌شود و بر همه ما مسلمانان واجب و ضروري است كه آن را اشاعه دهند. از اين رو ساخت فيلمهاي مستند و يا شبكه‌هاي ماهواره‌اي در معرفي پيامبر اكرم نقش به‌سزايي ايفا مي‌كند.

جلوگيري از اهانت به مقدسات مسلمانان نيازمند "راهكار اصولي" است

دكتر علي جمعه پيش از برگزاري همايش "حمايت از رسول خدا(ص)" در كويت ضمن درخواست از همه كشورها و سازمانهاي اسلامي به منظور ياري و دفاع از حضرت محمد، به كارگيري راهكاري اصولي جهت مبارزه با مقدسات مسلمانان را مورد تأكيد قرار داد.

علي جمعه مفتي مصر پيش از برگزاري همايش "حمايت از رسول خدا " از همه دولتها، مؤسسات و سازمانهاي اسلامي خواست به منظور ياري و دفاع از حضرت محمد همبستگي و اتحاد داشته باشند و با هرگونه اهانت به اديان، انبياء و اعتقادات مقابله كنند.

وي با اشاره به اينكه راه اندازي سيستمي به منظور مقابله با عدم احترام به مقدسات و شريعت گفت: از همه مسلمانان با اختلافات مذهبي مي خواهد تا جاييكه مي توانند از اين اختلافات دوري كنند.

مفتي اعظم قدس ساخت موزه تسامح در قدس را محكوم كرد

شيخ محمد حسين اجازه دادگاه عالي صهيونيستها جهت ساخت "موزه تسامح" در مأمن الله، قبرستان تاريخي مسلمانان در قدس را توسط شركتهاي اسرائيلي و سازمانهاي آمريكايي محكوم كرد. شيخ محمد حسين مفتي اعظم قدس و سرزمين فلسطين و خطيب مسجدالاقصي با اشاره به اينكه دادگاه عالي صهيونيستها به مؤسسه آمريكايي ويزنتال اجازه داده تا در قبرستان تاريخي مسلمانان در مأمن الله در قدس اشغالي موزه بسازد، اظهار داشت: اين تصميم خطرناك است و تعرض به اماكن اسلامي مسلمانان به شمار مي رود، زيرا آنها حق و اجازه دخالت در امور مسلمانان را ندارند.

شيخ محمد حسين از همه سازمانها و شوراهاي بين المللي خواست بر رژيم اشغالگر اسرائيل فشار آورند تا فعاليتهاي خصمانه و متعرضانه صهيونيستها را متوقف كنند.

اتحاديه عرب ساخت "موزه تسامح" در قدس را محكوم كرد

اتحاديه عرب تصميم دادگاه عالي صهيونيستي منبي بر اجازه ساخت "موزه تسامح" در مأمن‌الله قبرستان تاريخي مسلمانان در شهر قدس اشغالي را محكوم كرد. اتحاديه عرب در چارچوب تدابير مداوم رژيم اشغالگراسرائيل مبني بر يهودي سازي قدس و تعرض به آثار اسلامي و عربي مسلمانان، از كشورها، سازمانها و مؤسسات منطقه اي و بين المللي خواستار دخالت فوري براي توقف فعاليت صهيونيستها شد.

اتحاديه عرب با صدور بيانيه اي در اين خصوص اعلام كرد: رژيم اشغالگر قدس به مهمترين مقدسات مسلمانان تعرض كرده و با توجه به قوانين بين المللي كه حق تغيير در آثار تاريخي را نداشته، به اين كار اقدام كرده است.

در ادامه اين بيانيه اتحاديه عرب عمليات تخريب و تعرضاتي كه يهوديان عليه شهروندان مسلمان در نوار غربي مرتكب مي شوند، محكوم كرد و از شوراي امنيت و شوراهاي بين المللي خواست تا تدابيري لازم و فوري براي توقف اي تعرضات اتخاذ كنند.

صهيونيستها درصدد اجراي پروژه هيكل موهوم هستند

مدير مؤسسه اسناد قدس با اشاره به اينكه صهيونيستها سعي در اجراي "پروژه استراتژي تكميلي" دارند، گفت: يكي از اين اقدامات كه آنها هنوز موفق به اجراي آن نشده‌اند، قرار دادن هيكل موهوم زير مسجدالاقصي است تا به صورت تدريجي آن را به بالا منتقل كنند.

دكتر ابراهيم فني مدير مؤسسه اسناد قدس اظهار داشت: رژيم اشغالگر اسرائيل اينك دو پروژه را دنبال مي‌كند تا در آينده آنها را اجرايي كند. يكي اجراي دو پروژه در ارتباط با مسجدالاقصي است كه گشايش سالنهاي زير مسجدالاقصي از جمله آنها به شمار مي‌رود تا هيكل موهوم را در آن قرار دهند و به صورت تدريجي به بالا منتقل كنند. همانگونه كه به صورت تدريجي بر حرم ابراهيمي در شهر الخليل تسلط يافتند. كاري كه هنوز موفق به انجام آن در مسجدالاقصي نشده‌اند.

ابراهيم فني در ادامه يادآور شد: اقدام دوم قرار دادن هيكل موهوم به جاي مسجدالاقصي، ساختن قصر پادشاهي و سيطره بر قبة الصخره محل معراج حضرت محمد (ص) است. در انديشه تلمودي گفته مي‌شود كه "حجر الشرب" سنگي است كه جهان بر آن متمركز است و بر اساس متون مقدس بر روي اين سنگ تابوت مقدس و الواح مقدس يافت شده است. يهوديان معتقدند كه سنگ شرب بر روي اين صخره كه حضرت محمد (ص) به معراج رسيده است، قرار دارد. بنابراين به دست آوردن صخره يكي از اهداف آنها به شمار مي‌رود.

اعلاميه جهاني حقوق بشر به فضا فرستاده مي‌شود

ايستگاه فضايي اروپا اعلام كرد: به مناسبت شصتمين سال اعلاميه جهاني حقوق بشر، نسخه‌اي از اين اعلاميه را 14 نوامبر ( 24 آبان) به ايستگاه فضايي بين‌المللي خواهد فرستاد.

ايستگاه فضايي اروپا اعلام كرد كه نسخه‌اي از اعلاميه جهاني حقوق بشر در 14 نوامبر ( 24 آبان) به‌وسيله شاتل فضايي انديور به ايستگاه فضايي بين المللي فرستاده خواهد شد.

راما ياد مشاور امور خارجه و حقوق بشر فرانسه اين نسخه را در 7 نوامبر (17 آبان) به ژان ژاك دوردين مديركل ايستگاه فضايي بين‌المللي خواهد داد. اين نسخه در آزمايشگاه كلمبوس اروپا ايستگاه فضايي بين المللي نگهداري خواهد شد.

استعفاي دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان در اعتراض به سخنان قرضاوي

محمد سليم العوا دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان در اعتراض به سخنان ضد شيعي قرضاوي رئيس اتحاديه استفعا كرد.

نشست شوراي امناي اتحاديه جهاني علماي مسلمان پشت درهاي بسته زماني برگزار شد كه كشمكشهاي بسياري ميان اعضاي آن ميان مخالفان و موافقان سخنان شيخ يوسف القرضاوي ايجاد شد. چرا كه رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان ايران را متهم كرده بود با سرمايه گذاري ميان اهل سنت، به ترويج تشيع مي پردازد كه اين امر واكنشهاي بسياري را در پي داشت.

اختلاف و بحران در ميان اعضاي اتحاديه به حدي رسيد كه محمد سليم العوا دبيركل اتحاديه جهاني علماي مسلمان استعفاي خود را به رئيس شوراي امناي اتحاديه در اعتراض به سخنان القرضاوي ارائه كرد، اما اعضا استعفاي او را رد كرده و خواستار بازگشت او شدند.

شيخ‌الازهر گفتگو با واتيكان را رد كرد

سخنگوي كليساي كاتوليك مصر اعلام كرد: از شيخ‌الازهر دعوت كرده در نشست "كلمه مشترك" در واتيكان كه به منظور گفتگو با رهبر كاتوليكهاي جهان برگزار مي‌شود شركت كند، اما محمد سيد طنطاوي اعلام كرده كه هرگز در اين نشست شركت نخواهد كرد.

كليساي كاتوليك مصر اعلام كرد: 24 انديشمند مسلمان سه‌شنبه 14 آبان ماه به واتيكان سفر و با پاپ بنديكت شانزدهم و كارشناسان كليساي كاتوليك ديدار و درباره راههاي غلبه بر جهل دوجانبه ميان اسلام و مسيحيت گفتگو مي‌كنند.
كليساي كاتوليك مصر با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين نشست نخستين گردهمايي كاتوليك و مسلمانان به شمار مي‌رود تا طي آن كرامت انسان مورد بررسي قرار گيرد.

ژان قلتة سخنگوي كليساي كاتوليك مصر تصريح كرد: از تعدادي رهبران مسلمان برجسته دعوت كرده در اين نشست مشاركت كنند. به طور مثال از محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر و شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان دعوت كرده با توجه به نياز كشورهاي جهان به گفتگو در اين نشست مشاركت كنند.

محمد سيد طنطاوي طي گفتگو با روزنامه المصري اليوم اظهار داشت كه هرگز در اين نشست مشاركت نمي‌كند اما درباره عدم مشاركتش هيچ توضيحي نداد.

اين در حالي است كه پس از سخنراني اهانت‌آميز پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليكهاي جهان به مسلمانان، شيخ الازهر هرگونه گفتگو با واتيكان را تا عذرخواهي رسمي پاپ از تصريحات خود به صورت واضح و صريح و اعتراف به اشتباهش متوقف كرده است. پاپ به‌كرات نسبت به وضعيت به وجود آمده به دنبال سخنراني خود ابراز تأسف كرده است.

بحران مالي كنوني بهترين فرصت براي مقايسه بانكهاي اسلامي و غربي است

يوسف حسين كمال با بيان اينكه بحران مالي كنوني فرصتي براي بانكهاي اسلامي به شمار مي‌رود تا در آن سرمايه‌گذاري شود، گفت: اقتصاد كنوني جهان فرصتي براي بازنگري و مقايسه ميان سازمانهاي اقتصادي اسلامي و غير اسلامي را فراهم كرده است.

يوسف حسين كمال وزير امور مالي قطر با اشاره به اينكه شرايط كنوني كه اقتصاد جهان دچار آن است بهترين فرصت براي بانكهاي اسلامي به شمار مي‌رود، اظهار داشت: دراين شرايط بانكهاي اسلامي سرشار از سرمايه مي‌شوند.

وي با اشاره به تشريك مساعي در سرمايه‌گذاري و اجراي طرحهاي جديد در كشورهاي اسلامي يادآور شد: اجراي طرحهاي مشترك با همكاري مؤسسات و سازمانهاي اسلامي منجر به بهره‌گيري از سرمايه‌هاي مسلمانان در بانكها و كشورهاي اسلامي خواهد شد. بحران مالي كنوني محدود به مرزهاي جغرافيايي نمي‌شود بلكه شامل همه كشورها مي‌شود.

"دفاع زن در مقابل خشونت مرد" در مصر بررسي ‌شد

در پي صدور فتوايي در عربستان مبني بر "دفاع زن از خودش در مقابل خشونت مرد" مجمع مطالعات اسلامي الازهر با گردهم آوردن آراي موافق و مخالف اين فتوا نهم آبانماه نشستي را در قاهره برگزار كرد.

صدور فتواي اخير يكي از علماي عربستان درباره "دفاع زن از خودش در مقابل خشونت مرد" جدالهاي بسياري را در مصر ميان علماي الازهر بر انگيخته است كه برخي از آنها با اين فتوا موافقت و برخي ديگر با آن مخالفت كردند. به طوري كه هر گروه دلايل شرعي و قانوني خود را مطرح كرده است.

مجمع مطالعات اسلامي الازهر به عنوان عالي‌ترين شوراي شرعي در مصر، طي نشست ماهانه خود كه ديروز پنج‌شنبه 9 آبان ماه به رياست دكتر محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر برگزار شد، اين مسئله را مورد بررسي قرار داد.

شيخ عبدالحميد اطرش رئيس كميته فتواي الازهر از موافقان فتواي مذكور اظهار داشت: از نظر شرعي زن بايد از خودش در مقابل مرد دفاع كند. هرانساني بايد از خود دفاع كند و اين مسئله هيچ تمايزي ميان زن و مرد، بزرگ و كوچك قائل نيست و همه مساوي و برابر هستند.

دكتر مصطفي شكعه عضو مجمع مطالعات اسلامي با رد اين فتوا تصريح كرد: اين فتوا به بنيان خانواده در اسلام ضرر مي‌رساند و به جاي اينكه خانواده از محبت و مودت بهره‌مند شوند، از خشونت و ضرب و شتم استفاده مي‌كنند. شريعت اسلام به مرد اجازه نمي‌دهد كه همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دهد بلكه مي‌خواهد او را تنبيه معنوي كند در غير اين صورت اين مسئله به دشمني در زندگي تبديل مي‌شود.

شيخ محمود عاشور معاون سابق الازهر و عضو مجمع مطالعات اسلامي الازهر نيز با عدم پذيرش اين فتوا يادآور شد: اين فتوا به تخريب خانه و خانواده دعوت مي‌كند. در حالي كه در شيوه اسلام قرآن كريم استفاده از اين شيوه را منع كرده است.

دكتر احمد سايح استاد دانشكده اصول دين دانشگاه الازهر مصر با اشاره به اينكه حق زن دفاع از خود در مقابل خشونت مرد است، گفت: زن و مرد در حقوق و وظايف مساوي و برابر هستند و زن مانند مرد در اسلام داراي حق و حقوقي است كه بايد از آن دفاع كند.

عبدالمحسن عبيكان از علماي سعودي اخيرا با صدور فتوايي، اعلام كرد: زنان مي‌توانند در دفاع از خود همسرشان را مورد ضرب و شتم قرار دهند. حتي اعتقاد دارد كه اگر مردي تلاش كرد همسر خود را به قتل برساند و اگر كشتن تنها راه نجات زندگي زن بود، زن مي‌تواند همسر خود را به قتل برساند، اما پيش از آن بايد از تمام راههاي ممكن براي دفاع از خود در مقابل خشونت استفاده كند.

تحصيل يا عدم تحصيل دانشجويان مسيحي در دانشگاه الازهر بررسي مي‌شود

پس از درخواست وكيل قبطي مصر جهت تحصيل دانشجويان مسيحي در دانشگاه الازهر، قرار است هفته آينده نشستي مشترك با حضور علماي مصري و غيرمصري برگزار شود تا تحصيل يا عدم تحصيل مسيحيان در اين دانشگاه مورد بررسي قرار گيرد.

پس از اينكه وكيل مسيحي قبطي مصر دادخواستي قضايي عليه دانشگاه الازهر مصر ارائه كرد تا دانشجويان مسيحي در اين دانشگاه تحصيل كنند از مقامات بين‌المللي خواست تا بر اين كشور فشار وارد كنند تا دانشجويان مسيحي بتوانند در الازهر تحصيل كنند.

دكتر حسين عويضه از اعضاي هيئت علمي دانشگاه الازهر مصر اظهار داشت: هفته آينده نشستي مشترك با حضور علماي مصري و غيرمصري برگزار مي‌شود كه اين نشست تصميم خود را به حسني مبارك رئيس جمهور اين كشور مي‌دهند تا از هر گونه تعرض به اساس اين دانشگاه قديمي جهان جلوگيري به عمل آيد.

دكتر محمد دسوقي استاد دانشكده دارالعلوم دانشگاه قاهره اظهار داشت: دانشگاه الازهر بايد شدت يكسري قوانين خود را كاهش دهد؛ زيرا اين مسئله با اسلام و آموزه‌هاي آن در تعارض است. چراكه ميان مسلمانان و مسيحيان روابط تاريخي عميق و ريشه‌داري وجود داشته است.

دكتر احمد طيب رئيس دانشگاه الازهر نيز شرط قبول مسيحيان الازهر را حفظ قرآن كريم و مدرك تحصيلي از دبيرستانهاي الازهر خواند و افزود: ما در اين دانشگاه شريعت اسلام و احكام و اصول اسلامي و شرعي را تدريس مي‌كنيم. اما اگر مسيحيان در اين دانشگاه تحصيل كنند دانشگاه به افراط، تعصبات فكري و حساسيت متهم مي‌شود.

"درمان با قرآن" واحد تخصصي رشته روانشناسي مي‌شود

مؤسسه آموزشي عربستان اعلام كرد: درس "درمان با قرآن" به عنوان واحد تخصصي روانشناسي در دانشگاهها و دانشكده‌هاي اين كشور تدريس خواهد شد. مؤسسه آموزشي عربستان با اعلام اين خبر تصريح كرد: در واقع ارائه درس "درمان با قرآن" شبيه به انرژي درماني در دانشگاههاي جهان است كه در اين شيوه از آيات قرآن به منظور تأثير مثبت در روح و روان بهره گرفته مي شود.

دكتر هانم ياركندي استاد بهداشت رواني دانشكده زنان مكه با اشاره به اهميت تدريس روانشناسي با بهره گيري از كتاب و سنت نبوي و چگونگي درمان با قرآن و عبادت تصريح كرد: اهميت اين مسئله در ارتباط با علم روانشناسي و درمانهاي روحي از طريق قرآن و سيره نبوي كم نيست.

وي در ادامه به ارتباط تدريس اين درس به روان انسان اشاره كرد و افزود: درس "درمان با قرآن كريم" براي دانشجويان روانشناسي خلق و خوي انسان را نشان مي دهد كه نفس و طبيعت انسان چگونه بايد باشد و راههايي براي درمان آن بيان مي كند تا درمان را تسهيل كند.

دكتر هانم ياركندي با اشاره به اينكه پيش از اين تحقيقاتي بر روي غير مسلمانان انجام گرفته كه نشان داده بيماري بسياري از غيرمسلمانان با شنيدن قرائت قرآن كريم رفع شده است، به آيه "فيه شفاء للناس" اشاره كرد و گفت: قرآن براي مردم درمان است كه مسلمانان و غيرمسلمانان را در برمي گيرد.

دين اسلام در مدارس آلمان تدريس مي‌شود

مدارس آلمان با استقبال از كتاب درسي جديد "سفير"، اين كتاب را با هدف آشنا كردن مسلمان مدارس دولتي آلمان با مباني و تعاليم اسلام تدريس مي‌كنند. مدارس دولتي آلمان از كتاب جديدي كه بنا است براي دانش آموزان مسلمان تدريس شود، استقبال كردند.

تدريس اسلام در مدارس دولتي آلمان با هدف آموزش مباني و اصول اسلام براي دانش آموزان مسلمان انجام مي‌گيرد. اين كتاب جديد درسي با عنوان "سفير" موضوعات اصلي دين اسلام را در 15 فصل ارائه مي‌كند كه آشنا كردن دانش‌آموزان مسلمان با دين و پيامبر خود، نزول قرآن، چگونگي انجام شعائر ديني از جمله آنها به شمار مي‌روند.

بر اساس سرشماري درباره آموزش اسلام در مدارس آلمان اينك 150 معلم در برابر 750 هزار دانش آموز مسلمان آلماني قرار دارند كه نشانگر نياز دانش آموزان مسلمان به معلماني است تا بتوانند دين اسلام را در مدارس تدريس كنند.

آكادمي اسلامي محيط زيست تأسيس مي‌شود

مديركل سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) در نشست وزيران محيط زيست سازمان كنفرانس اسلامي با اشاره به اينكه اين نشست زمينه‌هاي همبستگي مسلمانان را فراهم مي‌كند، گفت: آكادمي اسلامي محيط زيست تأسيس مي‌شود.

شركت‌كنندگان در نشست وزيران محيط زيست سازمان كنفرانس اسلامي كه جمعه 10 آبان ماه در رباط پايتخت مراكش برگزار شد بر ضرورت قرار دادن دستگاههاي اجراي جهت همكاري مشترك در زمينه‌هاي محيط زيست و توسعه آن تأكيد كردند.

دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجري مديركل سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) با اشاره به اينكه اين نشست زمينه‌هاي همبستگي مسلمانان را فراهم مي‌كند تا با همديگر ارتباط و تعامل بيشتري داشته باشند، تصريح كرد: بر اين اساس سازمان مطالعات لازم براي اجراي تأسيس آكادمي اسلامي محيط زيست و پيشرفت را اجرايي خواهد كرد. فعال‌سازي تصميمات گذشته در راستاي اهداف مشترك و همكاري در زمينه محيط‌زيست نقش مهمي دارد.

امير تركي بن ناصر بن عبدالعزيز رئيس همايش مذكور با بيان اينكه اين هماش به مرحله جديد از فعاليتهاي اسلامي مشترك در زمينه محيط‌زيست و توسعه رسيده است و افقهاي جديدي را مقابل مسلمانان در جهان اسلام باز مي‌كند تا همكاري بر اساس همبستگي اسلامي تثبيت و تحكيم يابد، به طرح مركز اسلامي اطلاعات محيط‌زيست در چارچوب برنامه‌هاي همايش اشاره كرد.

سومين نشست وزيران محيط زيست سازمان كنفرانس اسلامي از 29 تا 31 اكتبر ( 8 تا 10 آبان ماه) به دعوت سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) در مراكش برگزار ‌شد.

دايرةالمعارف فقهي - اقتصادي تدوين مي‌شود

مجمع بين‌المللي فقه اسلامي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي از اتمام كار تحقيق و بررسي براي تدوين دايرةالمعارف فقهي - اقتصادي جهت بررسي مسائل و مشكلات اقتصاد اسلامي خبر داد.

دكتر عبدالسلام عبادي دبيركل مجمع بين المللي فقه اسلامي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي با ارائه اين خبر تصريح كرد: اين دايرةالمعارف زمينه‌اي براي احياي ميراث مستند مرتبط با اقتصاد اسلامي و بهبود روند مطالعه در اقتصاد اسلامي و بانكهاي اسلامي به شمار مي‌رود. اين دايرة‌المعارف با هدف ارائه احكام تعامل بانكي معاصر با سودهاي آن، تعامل بانكهاي اسلامي با سود، بيمه، احكام بازارهاي مالي و همچنين بررسي و تحقيق درباره زكات و ديگر مسائل مرتبط با اقتصاد اسلامي تدوين مي‌شود.

نقش زنان در شكوفايي اقتصادي كشورهاي اسلامي بررسي مي‌شود

چهارمين گردهمايي "نقش زنان در شكوفايي اقتصادي كشورهاي اسلامي" از 12 تا 14 آبان ماه در سوريه برگزار مي‌شود. ارائه نقش زنان كارآفرين در جوامع اسلامي در راستاي توسعه و پيشرفت اقتصادي كشورهاي اسلامي، افزايش ارتباط اقتصادي به منظور مبارزه با آثار منفي جهاني شدن، تقويت روابط اقتصادي، فرهنگي، گردشگري، ارتباطي ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي طي اين گردهمايي بررسي مي‌شوند.

در اين گردهمايي سه روزه موضوعاتي چون نقش: فرهنگ، رسانه‌ها، گردشگري در توسعه شكوفايي اقتصادي مداوم، نقش زنان در توسعه اقتصادي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و ارائه تجارب و اطلاعات اقتصادي زنان مورد بررسي قرار خواهند گرفت.

همايش "نقش زن در توسعه كشورهاي اسلامي" برگزار مي‌شود

دومين همايش "نقش زن در توسعه كشورهاي اسلامي" با حضور وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي 25 و 26 نوامبر ( 5 و 6 آذر) در مصر برگزار مي‌شود. دومين همايش "نقش زن در توسعه كشورهاي اسلامي" با هدف اطلاع رساني از وضعيت زنان در جهان اسلام 5 و 6 آذرماه در قاهره پايتخت مصر برگزار مي شود.

بر اساس تعهدات سياسي كشورهاي اسلامي در اجلاس سران مكه در سال 2005، اهداف و استراتژيهاي جديد به منظور تلاش براي فعال سازي نقش زنان در توسعه جوامع اسلامي مورد بررسي قرار مي گيرد. اين همايش وضعيت زنان مسلمان، راهكارها و وسايل ضروري جهت مشاركت بيشتر زنان در توسعه جوامع اسلامي، تحكيم نقش زنان در توسعه و پيشرفت جامعه اسلامي بررسي مي شوند.

نشست "معرفي اسلام در كشورهاي غير اسلامي" برگزار مي‌شود

نشست "معرفي اسلام در كشورهاي غير اسلامي" با هدف معرفي اصول و ارزشهاي اسلام به مردم جهان از 3 تا 5 ذيحجه (12 تا 14 آذرماه) در مكه برگزار مي‌شود. در نهمين نشست انجمن جهاني مسلمانان با عنوان"معرفي اسلام در كشورهاي غيراسلامي" كارشناسان و استادان دانشگاههاي اسلامي مشاركت كرده و طرحهايي علمي به منظور معرفي اسلام در جهان را معرفي مي‌كنند.

در اين نشست مبلغان راهكارهايي را جهت تحقق اهداف بلندپايه اسلام ارائه مي‌كنند. هدف از برگزاري اين نشست معرفي حقيقت اسلام، اصول و ارزشهاي آن به مردم جهان عنوان شده است تا آغازي براي معرفي اسلام و اصول آن براي حل مشكلات انساني باشد. معرفي تلاش كشورها و سازمانهاي اسلامي در معرفي اسلام، تبيين محدوديتها و موانع معرفي اسلام، آينده معرفي اسلام سه محور قابل بحث و بررسي در اين نشست به شمار مي‌روند.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن